Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Christiaan Vis, 15 apr 2006.

  1. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hoi Gerrit!

    Toevallig dat ik na langere tijd weer even het schaalmodellen subforum check en zie dat mijn draadje een schoppie heeft gekregen maar ik kan je melden dat ik inderdaad weer wat verder gekomen ben.
    Het komt erop neer dat één poot nu voor 90% af is zoals ik min of meer voor ogen had gehouden. Het heeft wel veel voeten in aarde gehad wat betreft het meten, zeg maar meer 'het wiel uitvinden', maar het resultaat mag er zijn.
    Dit uitdokterwerk heeft de gehele afbouw flink vertraagd maar de tweede poot gaat volgens hetzelfde concept voltooid worden waardoor ik snel verder kan met de afwerking.

    Ik zal binnenkort ter illustratie weer wat fotootjes plaatsen!

    Mzzl

    ;)
     
  2. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hoi!

    Wederom is er weer een flinke tijd tussen gaan zitten maar we zijn weer volop bezig.

    Eindelijk is het landingsgestel functioneel en moet hier en daar nog wat worden afgesteld maar ik ben er voorlopig even klaar mee.

    Het bovenste deurtje past precies in de vleugel alleen de onderste ligt er als het ware bovenop. Dit komt hoofdzakelijk door het wiel wat niet in z'n geheel in de vleugel wil zakken. Dat kom door het ontwerp waarbij dit normaal lijkt te zijn.

    Maar goed, foto's zeggen meer dan 1000 woorden zeg maar ;)


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas heb ik tussen de twee deurtjes, die normaliter zouden moeten aansluiten, een paar mm ruimte gelaten want het gebeurde nogal eens dat de poot helemaal niet meer wilde uitklappen omdat de deurtjes tegen elkaar waren komen vast te zitten.

    Maar goed, nogmaals heb ik een afweging gemaakt tussen functioneel en schaal, dan maar meer de functionele kant uit ;)

    [​IMG]


    Alle deurtjes zullen uiteindelijk worden geschuurd geplamuurd en gespoten. Dan zal het heel wat meer als één geheel uit gaan zien hoop ik.

    later meer...

    Mzl,

    Tjen
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er keurig uit Tjen :D
     
  4. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik

    Dank je :cool:

    Ik ben gelukkig weer wat meer voorzien van vrije tijd dus duurzaam besteed aan de Jug.

    Ik heb de vleugel opzij glegd en ga voorlopig verder met de romp. Daar moet eea nog aan gebeuren en daar ga ik deze week volop aan beginnen!

    Overigens.... het ventiel dat door CJM is geleverd is weer zo'n in en uitlaat systeempje zonder vertraging. Nu weet ik dat er iets bestaat wat als het ware de druk langzaam opbouwt zodat het niet KLAP in is en KLAP uit... wat moet ik me bij zo'n vertragertje voorstellen?
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    De rode schuif van Robart heeft twee reduceer naalden.
    Daarmee kun je in ee dubbelwerkend systeem de uitgaande lucht begrenzen.
    De cylinder krijgt in de werkrichting dus de volle druk, en de lucht die aan de andere kant weg wil, die regel je met een naaldje.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Om "slip-stick" te voorkomen :teacher:

    ben ook heel voorzichtig weer wat gaan doen met de Jug, ik hoop er zondag een hele dag aan te kunnen werken
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2009
  7. hey tjen,

    ziet er nettjes uit,:D
    ga zo door en je kunt na de winter vliegen;)
     
  8. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hey! Alles ok daar en met je pa?

    Absoluut doorhalen! Want het bouwvirusje is weer terug :banana: dus ik hoop nu ect deze zomer de maiden te kunnen doen!!!
     
  9. hey ja alles prima, :)

    ik heb m`n fourstar deze winter af gemaakt, die staat nu te wachten tot het weer wat verbeterd,
    en m`n pa die gaat binnenkort aan een britten normen islander beginnen, ja en ik ga een spit mk IX bouwen van complete pac,:p

    de groete van m`n pa,

    en ga zodoor hij word nettjes man,:D

    mazzel.
     
  10. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Ok...

    Ik zit met een designprobleempje wat de voortgang laat stagneren.. :confused:

    Ik ben al een paar dagen bezig om het intrekbaar staartwiel inslusief deurtjes functioneel te kijgen.

    Dit is wat eraan schort; de deurtjes worden meegenomen door twee ballinkjes die vastzitten aan het Robart intrekbaar staartwielmechanisme. Dit is gedaan door 2 gaatjes te boren in het kunststofgedeelte wat naarbinnen scharniert. In deze gaatjes zijn 2 ballink kogeltjes met schroefdraad gedraaid en daarover zitten de linkjes geklikt. Aan de andere kant van deze verbindingen zitten deze vast met zo'n zelfde principe aan de deurtjes dus krijg je grofweg dit resultaat:

    CRm_M__LPZ0[/media] - P-47 tail wheel retract with servo slow

    Het is ook hier vanaf gekeken maar op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar de deurtjes op tijd te laten sluiten/openen. Hierdoor komt het wiel zélf klem te zitten tussen de sluitende deurtjes :rolleyes:

    Ik heb al geprobeerd het verenstalen draad waaraan het wiel zit ietwat naar binnen te buigen maar dan zit het wiel in uitgeklapte toestand te dicht bij de romp waardoor de kans bestaat dat eenmaal op het veld het gras de deurtjes molt...

    Iemand misschien suggesties? Of een andere oplossing / ander voorbeeld?

    :puppydogeyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Even filmpje plaatsen! :p

    Dan kunnen we zien waar het aan ligt!

    Misschien . . . :?

    ;)


    jan.
     
  12. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Moet ik nog doen Jan... :-| Maakt het inderdaad duidelijker...

    Ik denk dat ik met dit probleem moet toegeven dat ik niet echt wiskundig onderlegd ben en ik er dus niet aan ontkom dit uit te moeten tekenen. Daarvoor zal ik m'n trots, nou ja, trots... koppigheid opzij moeten zetten en hier hulp zoeken.

    Nu zit ik op m'n werk maar ik zal kijken of ik morgen iets kan posten.
     
  13. :Dhey tjen ,

    als je nou eens een draadje(touwtje) maakt van wieldeur naar wiel deur dat gespannen staat als ze open zijn, en als je staartwiel dan ingaat neemt deze het touwtje mee en klappen ze wat later in en zit het wiel er niet meer tussen, en ze gaan gewoon weer open als je wiel zakt.
    ik heb het idee van m`n pa gekregen:p,
    ik hoop dat je er wat aan hebt.

    mazzel
    :-D
     
  14. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hey gozert!!

    Nou, wat betreft vindingrijkheid heb ik het min of meer van je pa meegekregen want dat zat ik inderdaad ook te denken. En dan met nylondraad, alleen moet ik op de een of andere manier, met veertjes of zo, de deurtjes openhouden zodat, als de nylondraadjes worden gevierd indien het wiel uitklapt, de deurtjes naarbuiten "geduwd" worden door twee veertjes... ff zoeken wat en/of welke...

    Ik dacht zoiets als dit 'torsion springs'

    [​IMG]

    In ieder geval een dikke :thumbsup: voor je pa's suggestie man!!

    Mzzl,

    Tjen
     
  15. hey tjen,

    mooi dat het je een weer een beetje op weg heeft geholpen:-D,
    dat met die torsion springs is een goed idee, dan kunnen de deuren ook niet zo gaan klapperen in de windt.
    je heb de groeten en een graag gedaan van m`n pa,
    ik blijf je nog wel ff volgen,
    succes,

    mazzel.
     
  16. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Nu heb ik een webwinkel gevonden voor oa torsieveren. Daar staan een aantal maten bij. Nu ben ik op zoek naar een veer waar ik geen bergen NM's tegenover moet zetten om te zorgen dat de deurtjes dichtblijven.

    Zie hier... Catalogus

    Veren genoeg, en wellicht ook die ik nodig heb. Het concept is vrij simpel; de veertjes zullen de functie gaan krijgen waarbij de deurtjes opengeduwd zullen worden. Daar is maar weinig edoch genoeg kracht bij nodig dus zoek ik daar een bijpassende verenset voor.

    Kan iemand meekijken op deze site en suggestie doen? Dit is nl vrij nieuw voor me en iets custom bedenken vergt ook enige creativiteit. Daaraan geen gebrek maar ik wil niet door gebrek aan kennis op dit vlak met een bestelling van tig veren komen te zitten om er uiteindelijk maar 2 of 4 te gebruiken. ;)

    Alvast bedankt!

    Tjen
     
  17. 0.56.520B5142L16.70.12TOR330L
    deze heeft genoeg graden, :Dalleen is de diameter van het gat vrij groot denk ik,
    ik zou het ook anders niet weten:confused:,
    hoe zit het met de draai richting?, is deze gebonden aan de vorm of kun je ook tegen de vorm in draaien.
     
  18. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hmmzz... ik speel electrisch gitaar en heb diverse maat snaren [​IMG]

    Ik ga eens wat experimenteren.... ;)
     
  19. ok succes :D

    en hou ons op de hoogte.
     
  20. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Nou, zou het dan eindelijk klaar zijn met het gehele landingsgestel?

    pfff...

    Het heeft weer vele uurtjes denkwerk en knutselwerk gekost maar uiteindelijk is het dan toch gelukt het staartwiel intrekbaar te krijgen mét deurtjes. Ik ben nog niet 100% tevreden maar enig "schuur en plamuurwerk"moet het geheel afgerond kunnen zijn.

    Zoals de afbeelding hieronder illustreren heb ik gekozen de torsionsprings zelf van gitaarsnaren te maken die ervoor zorgen dat de deurtjes altijd opengeduwd blijven worden. Het intrekken gebeurt door staalgaren die zijn aangebracht tussen een ballink kogel en een heveltje dat aan de deurtjes is gelijmd. Hierdoor krijgt het wiel de tijd om in te trekken en pas later in dit 'intrektraject' worden de deurtjes meegenomen zodat deze niet te vroeg dichtgaan waardoor het wiel klem komt te zitten tussen de deurtjes.... WAT WEL 80 KEER IS GEBEURD :eek:nweer::eek:nweer: voordat het eindelijk op deze manier wél werkte... nou ja, zie hieronder:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vind het alleen het wiel een beetje klein staan onder de kist maar ik ben bang geen andere keus te hebben aangezien een groter wiel gaat vastlopen...

    Maar ja, als het functioneel is what the hell :rolleyes:.... als het gras nu maar geen problemen gaat geven.. :neutral:

    Ik laat het nu voor wat het is en ga verder met de rest van de kist wat ik al een héééééle tijd wil!! maar vooralsnog hier op bleef hangen


    Mzzl,

    Tjen
     

Deel Deze Pagina