Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

hey tjen,

ziet er nettjes uit man,:-D
over dat wiel zou ik me niet zo`n zorgen maken dat doet het wel,;)

succes met de rest.

mzzl.
 
Dat ziet er inderdaad zeer goed uit Bas! Alleen heeft de eigenaar wel het voordeel dat de bewuste P40 van CMP een ARF is. Of daar het intrekbaar staartwiel is voorbewerkt weet ik niet maar als je zelf het (staart)wiel moet uitvinden kost dat toch wel wat uurtjes om het naar tevredenheid te krijgen.

Daarbij is het wel hetzelfde idee wat ik probeerde toe te passen zei het niet dat ik iedere keer met een klemmend wiel kwam te zitten.

Maar voor nu laat ik dat staartwiel even met rust want ik wil verder met de afwerking :D
 
Hallo Tjen,
Nee die voorziening zit er niet standaard in, maar wil ik er zelf wel in hebben.
Voor zijn P-40 heeft hij zelf ook de propellorbladen gemaakt... Pientere baas anyway.

Ik moet nog een paar dingen voor de P-40 hebben. Dan start ik met het project echt eens op. (Ligt hier al dik 1,5 jaar) Wil er meer semi scale in aanbrengen dan standaard. Dat moet vast lukken. De enige tekening die ik nog niet heb is van Ziroly...
Denk als de snelheid in het project zit dat ik een draadje start.

Deze Noor heeft ook nog een schitterende Spitfire electrisch. Filmjes ook te vinden op youtube...

Succes met de P-47 vorderingen.

gr Bas
 
Zo dan... een hele dikke schop vanaf pagina 12!

Wat zal ik ervan maken, door gebrek aan tijd en zin heeft het project toch zeker ruim een jaar stilgelegen en nu wordt het eens tijd de boel af te gaan maken lijkt me zo. Hang me er niet aan op want mijn agenda kan er nogal grillig uitzien :rolleyes:

Ok, vandaag het glassen weer opgepakt en de romp is op het stabilo en kielvlak na compleet geglasd. Deze onderdelen zal ik vanavond nog even onder handen nemen alvorens aan de vleugel te beginnen. Het moet allemaal netjes gebeuren dus dat kost weer tijd natuurlijk ;)

Nu even voor de ervaren bouwers hier, eerder in dit topic heb ik wat fotoos geplaatst mbt het intrekbaar staartwiel en de daarbij behorende deurtjes. Nu heb ik dat concept met die deurtjes laten varen want het was niet naar m'n zin. Op de een of andere manier krijg ik het maar niet voor elkaar een goed passend geheel te krijgen die netjes sluit.
Het eerste probleem is de volgorde van intrekken en uitklappen. Na veel hoofpijntjes had ik het dan voor elkaar gekregen om eerst de deuren open te klappen en daarna het wiel te laten zakken en zo ook andersom anders kwam het wiel klem te zitten tussen de deurtjes. Dat zorgde voor een constructie met staalgaren wat uiteindelijk uitrekte en dus de deurtjes niet meer sloten... :rolleyes:

Ik wil hier vanaf en iets verzinnen of 'afkijken' wat wél duurzaam werkt maar mijn creativiteit laat me een beetje in de steek... :confused:

Iemand suggesties?

Fotoos volgen nog!

Mzl Tjen

PS: Ut wordt weer leuk! bouwen!
 
Hey Tjen!
Zonder foto's geloven we het niet he ;-)

Dit ziet er do-able uit:
Tr49818.jpg%20%20Dat%20lijkt%20op%20jouw%20eerdere%20oplossing%20maar%20is%20de%20positie%20waar%20je%20de%20links%20aan%20het%20tailwheel%20vast%20maakt%20niet%20van%20belang

Tr49818.jpg


Dat lijkt op jouw eerdere oplossing maar is de positie waar je de links aan het tailwheel vast maakt niet van belang?
Maak anders een mock-up van karton, dan kan je makkelijker zien waar het eventueel vast loopt.
 
Hier is mooi het probleem te zien wat ik heb met de #121 retract. De slag is korter waardoor de ballinks te dicht op het draaipunt zitten. Hierdoor sluiten de deurtjes veel te snel :rolleyes:

Ik denk iets te moeten maken waarmee deze verbindingen verder van het draaipunt af komen te liggen... beter te controleren en meer ruimte om mee te werken.

Anders 'the hell with it' en geen deurtjes :confused:

Wacht ns... ik denk te zien wat het probleem was, in bovenstaande illustratie dienen de links eerst over een dood punt te gaan alvorens deze de deurtjes intrekken. Dat vertraagt de boel en wellicht net genoeg om het wiel niet in de weg te laten zitten...
vraag.gif
 
Laatst bewerkt:
Ja de geometrie is van belang idd. Als je het niet kunt modelleren in solid edge ofzo dan is het makkelijkste iets tijdelijks in elkaar te flansen zodat je een en ander makkelijk aan kunt passen tot het perfect past.
 
óla!

Superschop onder dit hele dikke topic dan maar :wink:

Ik heb de hele setup wat ik eerder in dit topic heb geïllustreerd laten varen en opnieuw begonnen met de staartwielretract. Ik heb nieuwe, sterkere, deurtjes gemaakt en stiekum hééél goed gezocht (afgekeken) naar voorbeelden op internet.

Ik kan zeggen dat het gelukt is :banana: !

Filmpje zegt meer dan 1000 woorden! let wel, de boel moet nog uitgelijnd en verder afgewerkt worden maar hetgeen waar de bouw op stagneerde is opgelost :D Ballinks deden de truuk!

oaC0mtcnxQU[/media] - P47 tailwheel retract test.

Nu eindelijk kan ik zeggen, later meer :cool:

(even kleine uitleg; mijn YT kanaal is in het Engels. Dat maakt communiceren wat gemakkelijker)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het had nog wel wat netter gekund aangezien ik er nét te laat achter kwam dat de originele deurtjes aan de achterzijde rond lopen... :rolleyes: maar ach, het werkt :)
 
Jawel! (filmpje achterstevoren afspelen?? :mrgreen: ) Nu alleen nog niet omdat de aansturing met een tijdelijk aangelegde kale Sullivankabel veel te slap is. De definitieve aansturing zal wel in de vorm van een houten of carbon stuurstok zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb als het goed is een 'servo-slow' functie in m'n Futaba zitten maar hang me er niet aan op. Het is ook de enige retract die niet op lucht zal worden ingetrokken dus enige vertraging inderdaad wel gewenst.

Verder is de gehele kist nu geglasd (sorry voor het uitblijven van een enige updeet hierover) waar ik binnenkort wat fotootjes zal posten.

Nu heb ik de kist gisteren eens helemaal in elkaar gezet en ik moet zeggen dat de Jug al veel verder is dan verwacht. Het meeste werk zal nu in de afwerking gaan zitten; cockpit afmaken, plamuren, spuiten, decals aanbrengen, motor dr op, elektronica dr in.... etc etc. Maar dat zijn to wel de zaken die het meest aan resultaat zullen opleveren :)
 
Ok dan, mijn eerste f*ck up :roll:

Nogal ondoordachte aktie van mij aangezien ik de motorkap had gemodificeerd om een luchtinlaat na te maken. Om ook meteen de ondersteuning voor de dummy radiaal te maken had ik de binnenmaat rondom opgemeten van de kap op de plek daar waar deze ondersteuning moest komen. Dit in de vorm van een 1.5mm triplex 'schijf' zeg maar. Dat ging helemaal goed, echter heb ik deze triplex schijf iets te goed op z'n plaats gedrukt waardoor de hele kap iets werd vervormd.

kap.jpg


De pijlen illustreren de vervorming... :( Hierdoor paste de kap voor geen ene meter meer maar ik dacht als ik de boel verwarm dan wordt het ABS wat beter bewerkbaar en zou ik misschien de vervorming kunnen herstellen... niet dus... deze p*k omhoog heeft de kap te lang in de oven van 80 graden laten staan doordat m'n aandacht werd afgeleid waardoor de boel juist is gekrompen!! Damn :bad-words:!! Hoe dom kun je zijn 8-O!

Ik was al aardig op weg met die kap...

Kap2.jpg


Zoals aan de rechterkant te zien is is de overgang van de luchtinlaat naar de binnerand van de kap nog niet bewerkt, links ongeveer 50%... het had zo mooi kunnen worden ;)

Nah jah... niet getreurd... nieuwe kap is onderweg! Tijd om het geglasde houtwerk te gaan schuren lijkt me zo..
 
Laatst bewerkt:
damn shit happens zeg je dan..

Wel fijn dat jij deze vergissing hebt begaan zodat wij ervan kunnen leren.
ABS niet 80 graden laten worden dus, tenzij het krimpen moet ;-)
 
Ffe update....

Nieuwe kap rijker :D, .....vrouw armer :(

Er zijn nogal wat zaken gebeurd op privé vlak waardoor de bouw van de P47 weer vertraagd is.

Ondanks dat, toch de motivatie weten te hervinden om de werkzolder weer aan kant te krijgen ik weer verder kan met de kist en met het prepareren van de nieuwe kap.

Keep y'all posted!

Mzl,

Tjen
 
Back
Top