Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Femmo,

Graag gedaan. Heb je overigens ook al gekeken naar de kleine modificaties aan het richtingsroer en de hoogteroeren? Aan het begin van dit draadje staat een methode om dit te doen (balsa sheeting een klein beetje over de trailing edge laten uitsteken en vervolgens het balsa blok aan de tip uithollen). In het draadje op RC Universe dat ik aangaf staat een andere methode, nl. een kleine rand uitschuren en hier een dun plankje triplex (1,5 mm of zo) op lijmen. De kunst is om precies genoeg weg te schuren zodat de triplex vloeiend aansluit bij de balsa beplanking. Wel van tevoren even afplakken zodat je een perfect rechte schuurrand maakt. Of even een latje tijdelijk bevestigen dat je als geleider voor je schuurblok gebruikt. Beide methodes werken, ik zou zelf voor de triplex methode gaan omdat dit in mijn ogen wat minder kwetsbaar is.

Groet,

Geert

Femmo,

Graag gedaan. Heb je overigens ook al gekeken naar de kleine modificaties aan het richtingsroer en de hoogteroeren? Aan het begin van dit draadje staat een methode om dit te doen (balsa sheeting een klein beetje over de trailing edge laten uitsteken en vervolgens het balsa blok aan de tip uithollen). In het draadje op RC Universe dat ik aangaf staat een andere methode, nl. een kleine rand uitschuren en hier een dun plankje triplex (1,5 mm of zo) op lijmen. De kunst is om precies genoeg weg te schuren zodat de triplex vloeiend aansluit bij de balsa beplanking. Wel van tevoren even afplakken zodat je een perfect rechte schuurrand maakt. Of even een latje tijdelijk bevestigen dat je als geleider voor je schuurblok gebruikt. Beide methodes werken, ik zou zelf voor de triplex methode gaan omdat dit in mijn ogen wat minder kwetsbaar is.

Groet,

Geert

Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar ik denk dat het eindresultaat qua vorm precies hetzelfde is, maar dat de overstekende beplanking (á la Christiaan Vis) vervangen wordt door een triplex stripje voor de stevigheid, ingelegd in de balsa beplanking, zeg ik het zo goed?

ben overigens eigen draadje begonnen

bouwverslag-top-flite-p47-60-razorback

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt,

En de scharnierlijnen van hoogte- en richtingsroer zijn bij de TF bouwdoos recht, terwijl ze bij de echte P-47 bij de tips schuin naar achter lopen. Ook dit is eenvoudig aan te passen.

Ik ga je draadje volgen. Ik heb zelf deze bouwdoos al een tijdje liggen, maar heb besloten om voor een maatje groter te gaan, waarschijnlijk wordt het de P-47 van Yellow Aircraft.
P-47 Thunderbolt - Deluxe Kit [P47100] - Mikes Models
Deze is ook wat meer schaalgetrouw en is wat sneller te bouwen.

Groet,

Geert

Klopt,

En de scharnierlijnen van hoogte- en richtingsroer zijn bij de TF bouwdoos recht, terwijl ze bij de echte P-47 bij de tips schuin naar achter lopen. Ook dit is eenvoudig aan te passen.

Ik ga je draadje volgen. Ik heb zelf deze bouwdoos al een tijdje liggen, maar heb besloten om voor een maatje groter te gaan, waarschijnlijk wordt het de P-47 van Yellow Aircraft.
P-47 Thunderbolt - Deluxe Kit [P47100] - Mikes Models
Deze is ook wat meer schaalgetrouw en is wat sneller te bouwen.

Groet,

Geert

Mooie kist

Ik heb gekozen voor de TF vanwege de houtbouw. Niet voor de Giantscale vanwege de kosten, dan moet alles groter en zwaarder, wordt een beetje té.

Dat "minder schaal zijn" van de TF kit, waar zit 'm dat dan in? Kan ik dat nameten/contoleren/ aanpassen?

Ik ben van plan een aantal zaken anders te maken dan de kit; scharnierlijnen inderdaad, de stand van de wielen + wieldeuren, retractable staartwiel. Verder natuurlijk de betsaande mogelijkheden als TF cockpit interieur, dummy engine en droptank.
Alles al besteld en het is onderweg uit de States. (Robart retracts met Robostruts en cockpit/dummyengine/droptank)

Weet iemand overigens waar je die Hamilton 4-blads propellor kan bestellen???

Uitdagender is Cockpit open/dicht en heeel misschien beweegbare intercooler uitlaten. Tenslotte misschien nog verlichting. Maar ja, als de vorm van het ding al niet goed is wordt eea natuurlijk "een vlag op een modderschuit" ook zonde.

grt, Femmo

Laatst bewerkt:
Hello Guys,
Ben zaterdag bij Geert Janssen geweest. Hij verkocht zijn bouwdoos samen met retracts en cockpit kit. Hopelijk lukt het me ook om er zo'n mooie kist van te maken.

Heeft er iemand verder nog tips hoe ik hier best aan begin? Het is m'n eerste bouwdoos. Ik heb eens in de bouwhandleiding geneusd en weet nu al dat het een hele klus gaat worden, maar ik heb mezelf voorgenomen om ales heel rustig aan te doen, zodat ik het tot een goed einde kan brengen.

Greets from Dimi

De handleiding en het internet zijn je vriend!

Mogelijk werkt het voor jezelf prettiger om er een apart bouwverslag van te maken.

Het begint met het goed doorlezen van de handleiding.. ik zou gelijk even overal de metrische maten bijschrijven, scheelt je straks een hoop geblader :)

Hee Dimi,

Net wat Hezik zegt, open een nieuw draadje en begin daar gewoon, alles waar je niet uitkomt of wat je wilt weten vraag je daar.

BLijft het voor jouw en ons overzichtelijk en zien we oven een tijd een mooie Thunderbolt erbij.

Succes alvast.

Hoi allemaal...

Nou, wellicht dat ik mezelf tegen zal spreken met de plannen die ik eerder had bedacht voor de deuren van het landingsgestel maar dat gedoe met houten deurkleppen, het allemaal passend zien te krijgen, het uitsteken van de struts en een hoop meet en denkwerk etc etc blablabla.... wat ik het eigenlijk een beetje zat waardoor het geheel weer in de mottenballen was gegaan.

Maar nu.... toch weer de motivatie gevonden verder te gaan met de bijbehorende werkzaamheden. :mrgreen:

Ik ben overgaan tot een geheel ander, en als het goed is perfect passend, concept door de deuren uit grof geweven glasdoek te maken.

Ik heb daarvoor weefsel gebruikt van ik dacht 160 gr die is uitgelegd over de met oracover bedekte uitsparingen in de vleugels waaronder de ingeklapte struts zitten zodat het glasdoek exact de contouren van de vleugel volgt.

Als het geheel droog is gaat het geheel los van de vleugel en zal dan op maat gemaakt worden met als resultaat, 2 x 2 delige landingsgesteldeuren die exact op maat zullen zijn........ als alles goed gaat...:nosmile:

P47landingsdeuren.jpg

De struts steken wel iets uit maar daar kan ik mee leven....

P47landinsgesteldeuren2.jpg

Snel meer :cool:

Mzzl,

Tjen

Hee Tjen,

goed dat je weer bezig bent en ja bovenstaande manier zie je redelijk vaak voorbij komen.
De deuren hebben dan direct de vorm van de vluegel en zouden direct moeten passen.

Succes verder.

Grt,
Berto.

ik houd het in de gaten

Ik ga straks weer verder schuren aan mijn hoogteroeren.
Had er geen versteviging in aangebracht waar de uitsparingen moesten komen, dan gaan ze kapot :hammer:

zal morgen fff wat posten in mijn eigen draadje....

PS wel een 2e hands OS120 op de kop getikt!!!

Hij is al bijna 3 jaar in fabricage en nog steeds niet af :p Is er wel een datum geprikt waarop die af zou moeten zijn :D?

Verder erg mooie kist, maarja persoonlijk vind ik dat van alle Topflite warbirds.

Hij is al bijna 3 jaar in fabricage en nog steeds niet af :p Is er wel een datum geprikt waarop die af zou moeten zijn :D?

Verder erg mooie kist, maarja persoonlijk vind ik dat van alle Topflite warbirds.

Tja, wat zal ik zeggen.... gezin, dochter van 4, continuediensten, verbouwing zolder, tuin, keuken, muzikant, opleiding, andere hobby's.... Dan is de tijd die overblijft voor het bouwen soms zeer schaars. Plus dat ik soms ook liever vlieg dan bouw maar daar is de afgelopen maanden ook niet veel van terecht gekomen :rolleyes:

Dus de datum dat die kist EINDELIJK eens af komt hoop ik met de motivatie, die op de een of andere manier weer heb gekregen, het moment dat de kist gereed is een stuk te vervroegen ;)

En zo zijn we weer een stapje verder gekomen.

De vleugel die met het glasdoek als mal is gebruikt is voorzichtig losgemaakt van de folie waarop het glasdoek met de hars is doordrenkt. Het was wel even een omzichtig werkje om geen deukjes of krassen in het balsa te veroorzaken.

Anyway, na wat meten en passen ziehier het prille resultaat. Eeen en ander dient nog wel op maat te worden gemaakt maar dat spreekt voor zich.. ;)

Ingetrokken:

glasdeur2.jpg

Uitgeklapt:

glasdeur1.jpg

Nu overweeg ik nog de deurtjes te maken die aan de vleugelwortel zitten maar graag ga ik gewoon verder met de kist en hou ik dit concept gewoon functioneel zodat ik eindelijk eens door kan gaan met de verdere afwerking van het geheel alvorens de kist te gaan glassen...

Mzzl,

Tjen

:cool:

hey tjen,

ziet er nettjes uit:D,
goed om tehoren dat je weer aan het bouwen bent;),

succes,

mzzl.

Hoi!

We zijn weer wat verder gekomen. Het resultaat na wat meetwerk is onderin te zien. Het geheel past nog niet 100% maar dat komt nog!

Het is nog niet helemaal af wat betreft de beweging van in en uit stand maar daar komt snel een voltooiing van ;)

poot4-1.jpg

poot3-1.jpg

poot2-1.jpg

poot1-1.jpg

Later weer meer :cool:

Mzzl, Tjen

ziet er goed uit,
hou je er wel rekening mee dat het goed vast zit.:p

Hey dude!

Inderdaad, alles zit nog vrij losjes. Maar dat heeft er ook mee te maken dat het daarmee makkelijker wordt eea heen en weer te schuiven totdat alles goed past.
Zoals je ziet zit het deurtje achter het wiel gelijmd met een drupje CA voor het idee. Dat wordt later nog versterkt met een balsa plankje aan de binnekant wat exact de contouren moet gaan volgen van de ruimte in de vleugel. Daarna wordt deze definitief vastgeschroefd.

Vanavond ga ik nog even verder,misschien dat er dan nog wat fotootjes meekomen ;)

nee ok ik wou alleen ff checke:D,
nou succes dan,
en ik zie de foto`s wel verschijnen.

mazzel

Back