Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Hallo Ton,

Jep, beplanking aan 1 zijde nat dan vervolgens met watervaste houtlijm de boel vast zetten en met naalden zorgen dat het op zn plek blijft vervolgens de bovenste rand met secondenlijm zodat hij netjes op de stringers aansluit. Werkt prima!

Ik moet zeggen, die TF kit is een goede bouwdoos tot nu toe! Alles past netjes en is idd een eenvoudige maar mooie constructie!

Zo, ik heb een aardig stukje kunnen bouwen weer, en hier de resultaten.

:arrow: eerst was het de beurt aan het pas maken en het vast lijmen van de stabilo en kielvlak op de romp. Dat viel nog niet zo mee. Opzich het uitlijnen prima, maar het uitsnijden van de beplanking zodat ze netjes aan de rondingen van het profiel van de stabilo aansloten (romp en kielvlak heb ik het dan over) was een pittige bezigheid.
Bouwverslag-054.jpg

Dat is goed in de volgende foto te zien:
Bouwverslag-055.jpg

Mgoed, beetje opvullen hier en daar, en dan moet het wel goedkomen.

:arrow: dan een gat in de cockpit vloer maken zodat daar straks het intrieur in gaat passen.
Bouwverslag-057.jpg

:arrow: het moment van het beplanken van de romprug incl de razor back.
Bouwverslag-059.jpg

Hier ben ik van de bouwbeschrijving afgeweken. Daar wordt namelijk 3 mm balsa gebruikt en dat vond ik toch wat overdreven. Stevigheid zit er zat in de romp door stringers en de rompzijkanten (die zijn wel van 3 mm) en ik maak het mezelf nogal wat makkelijker met het vormen van het hout als ik 1,5 mm gebruik. Daarbij komt dat ik wat gewichtbesparing (zeker naar achter toe!) wel kan gebruiken. En het paktte netjes uit vond
ik

:arrow: het resultaat
Bouwverslag-062.jpg

Bouwverslag-063.jpg

Bouwverslag-064.jpg

De boven-voorzijde van de razorback heb ik nog niet in vorm geschuurd omdat ik eerst de uiteindelijke canopy wil hebben (diegene die bij de doos zat, zit een deuk in...in afwachting van een nieuwe!)

:arrow: de onderzijde ziet er zo uit. Heb er ook meteen maar een stand bij gemaakt...
Bouwverslag-060.jpg

Bouwverslag-061.jpg

Goed dat was het weer... laters

Christiaan, in dit tempo heb je de houtbouw klaar voor 20 mei! Maaruh ziet er goed uit 8)

En vliegt deze nog voordat ik de Corsair vliegend heb..... :wink:

dat laat ik niet toe Arvid :wink: , na 20 mei moet je toch snel weer een nieuwe poging wagen (en ik wil er weer bij zijn, of ben ik misschien de 'storende' factor in het geheel :( )

Maar de laatste tijd hebben we wel een aantal snelbouwers hier zeg en lijkt het wel of de warbirds van WWII erg in trek zijn.

Maar Christiaan het ziet er geweldig goed uit en ik ben zeer benieuwd naar het eindresulaat.
Succes verder met het bouwen.

Edit:
zie net dat ik met het plaatsen van dit berichtje de top 50 van geplaatste berichten ben binnengekropen, is dat een goed of slecht teken :?

Ziet er mooi uit Cristiaan. Je hebt er behoorlijk de gang in.
De constructie is overigens echt TF. Lijkt heel erg op de TF Dakota die ik aan het bouwen ben.

Groeten Huib

Berto schreef:
zie net dat ik met het plaatsen van dit berichtje de top 50 van geplaatste berichten ben binnengekropen, is dat een goed of slecht teken
Goed teken. :yes:

(Ik sta in de top 30 8) ).

Hoe vol, je kunt het! :thumbsup:

Maar, let op :teacher:: het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit!

:wink:

jan.

Ja, is een leuke bouwdoos. Bouwen gaat goed en ik hou van mooie constructies! Erg leuk! Verder ben ik student en heb ik nog geen kids, dus nog wel eens een uurtje over hier en daar :)

Dus hier weer een updatje. ben bezig geweest met de framing van de onderste helft van de romp.
:arrow: hier zie je de dragerconstructie van de vleugel.
Bouwverslag-065.jpg

En zo past ie dan op de romp
Bouwverslag-066.jpg

Bouwverslag-067.jpg

:arrow: Vervolgens ook de andere spanten en wat stringers voor de stevigheid erop gezet.
Bouwverslag-068.jpg

Bouwverslag-069.jpg

:arrow: brandschot erop
Bouwverslag-070.jpg

Nu is de volgende stap het staartwiel en de aansturing van de roeren. Hierbij is het de bedoeling om de aansturing van het hoogteroer intern te laten plaatsvinden, maar dat komt de volgende keer. Verder, wbt het staartwiel, was ik van plan om het maar op de conventionele manier te doen. dus geen intrekbaar staartwiel. Twee redenen: ben een beetje bang dat bij de eerste de beste graspriet de deuren er naast liggen en anderzijds het gewicht bespaart. En natuurlijk centen :)

Goed dat was het weer!

Ziet er weer mooi uit.

Grootste nadeel van een intrekbaar staartweil is de extra kosten.

Maar het staat wel mooier op deze kisten dan een vast staartwiel.
De stevigheid van een intrekbaar staartwiel en de bijbehorende deuren zijn soms wel een punt van waakzaamheid maar over het algemeen zijn hier weinig problemen mee en blijkt het stevig genoeg te zijn.
Wel vraagt de inbouw weer de nodige hoofdbrekens.

Qua gewicht is het ook geen probleem.

Alles is natuurlijk afhankelijk van hoe de bouwer/piloot het zelf wilt.
Wij hebben ieder een eigen mening en ik vindt dan zo`n kist gewoon vraagt om een intrekbaar staartwiel maar dat ben ik.

Ik weet wel dat zelfs met een vast staartwiel ik net zo graag kijk naar de vluchten van dit soort kisten als met een intrekbaar staartwiel 8)

Bouw dus lekker door en wij zijn benieuwd naar het eind resultaat.

Greetingz,
Berto.

Is het niet een optie om het staartwiel een beetje tussen opgetrokken toestand en en naar beneden te laten hangen, zodat je nog nét niet met je romp over de grond schuurt?
heb geen ervaring met schaalkisten, maar ik gooi het zomaar eens in de groep :P

@Christiaan, ik ben het met Berto eens, als het staartwiel bij het origineel ingetrokken wordt, is het wel zo mooi dat ook in het model te maken. Achteraf inbouwen is ongeveer onmogelijk.
Maar goed, ik kan niet in je beurs kijken en zal deze beslissing ook niet voor je nemen.

Ja, jullie hebben wel gelijk, is zeker mooist als er een intrekbaar staartwiel in zit. Maar ik ga toch voor het vaste staartwieltje. En de reden is idd centen. daarnaast is dit mn eerste schaalproject en die is voornamelijk bedoeld om aan het schaalbouwen wat te ruiken, proeven en voelen, niet direct om de grootste prijzen mee te winnen :lol: . Er zit dus altijd een concessie in het resultaat en het doel in dit geval.

vandaag weer wat kunnen doen. Allereeerst het staartwiel
Bouwverslag-071.jpg

:arrow: vervolgens bezig gegaan met de vork voor de koppeling van de hoogteroeren. Dit idee had ik van rcscalebuilder.com gehaald en vond ik wel mooi. namelijk de aansturing van het hoogteroer via een op de vork gesoldeerde controlhorn intern te laten plaatsvinden. Voordeel is dus dat je geen stuurstangen ziet, iig 1tje minder, die van het richtingroer blijft zichtbaar...
Hier de vork met geslodeerde controlhorn
Bouwverslag-072.jpg

en zo ziet het er dan uit als het geheel op aan de stabilo hangt:
Bouwverslag-073.jpg

Bouwverslag-074.jpg

Bouwverslag-075.jpg

:arrow: dit betekend dat er wel een ruimte/holte in het richtingroer gemaakt moet worden, zoals hier zichtbaar is.
Bouwverslag-076.jpg

en hier het resultaat
Bouwverslag-078.jpg

Bouwverslag-077.jpg

Alles nog een beetje in ruwbouw, maar dit was het idee.

Tot zover vandaag..

oe.. kijk je wel uit met dat soort hoorn constructies op het hoogte roer.. het zal niet de eerste mooie warbird zijn die door zo'n soldeerverbinding naar beneden komt..

jep, is vrij link omdat het de krachten idd via een draaibeweging overgebracht worden. Maar ik heb de gebruikelijke trek-en-duw test erop los gelaten (brute kracht) en het bleef heel...dus ik vertrouw er wel op...

Wat eerder denk ik een probleem is, is dat je er never en te nimmer meer bij komt als de boel in elkaar zit... maar dan, wat moet je er zoeken eigenlijk, als t werkt :lol: en we maken het natuurlijk zo dat het werkt! :wink:

Bij mijn Cessna zit het ook zo, en dan is het richtingsroer ook nog ingebouwd. Daar zie je van buiten dus niets qua roeren.

Je zou het richtingsroer misschien ook nog op deze manier kunnen doen, alhoewel het er naar uitziet dat je minder breedte tot je beschikking hebt.

full.jpg

full.jpg

Back