Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Je hebt toch 4 kandidaten voor een kleurenschema nu? Ik zie de blauwe (bovenste), de mary lou en dan nog twee kleurenschema's, een grijs/groen en een bruin/groen.. op het onderste plaatje staan 2 kleurenschema's..

Ik vind de bruin/groene het mooist, maar smaken verschillen en een kleurenschema is toch echt iets wat je zelf moet kiezen :P

Wat betreft je plan m.b.t. de scharnieren.. kan dat wat jij wil wel? Als je gebruik zou maken van scharnieren zoals de inlijmdingen die Top Flite meelevert, in elk geval niet.. je zult dan met een scharnier-as moeten gaan werken, wat je gezien je modificaties ook gaat doen?
 
De bovenste zou hoe dan ook al afvallen bij mij, zilver is voor geen meter te zien in de lucht..... dat weerkaatst de blauwe lucht dus dat is gewoon onzichtbaar.

ik had mary lou gepakt ( het vliegtuig dan hè, niet doordenken :lol: )
 
@Hezik: Idd, staan vier schema's op en is ook idd een persoonlijke keuze. Ik vond de groen grijze maar zeker ook de mary lou mooi...mgoed, dat kan ik nog wel een poosje voor me uit schuiven :)

Wat betreft het ophangen van de roeren.

Bouwverslag-013.jpg


Hier heb ik even een rode lijn getekend waar het centrum zit van het draaipunt. daar zou als het ware de idd de schanierpen moeten komen. Helaas kan dit niet met op een normale manier (schuif je de pen er van de buitenkant in, omdat de tip schuin naar achteren loopt. Daarmee wordt het gedeelte wat aan de stab zit zodanig verzwakt dat het niet gaat werken, schat ik in. dus van daar dat ik robart hinges (penscharnieren) ga gebruiken die ik half laat verzinken. De uitsparingen en uitstuilpingen moeten nog worden bewerkt zodat de roeren ook de benodigde uitslag kunnen geven. Maakt dit het een beetje helderder?

De scharnieren die er bij zitten, de zogenaamde CA hinges, ga ik idd niet gebruiken. Ik heb ze op mn somethin extra zitten en heb er nog spijt van...[/img]
 
Kun je niet gewoon over de ganse lengte van het hoogteroer een staaldraad gebruiken als scharnier die ongeveer de lengte heeft van jou aangeduide rode lijn en die op de zelfde positie komt? Ik heb ooit eens een Corsair zo uitgevoerd met zeer goede resultaten.

Stevo
 
Christiaan Vis zei:
dus van daar dat ik robart hinges (penscharnieren) ga gebruiken die ik half laat verzinken.

Dat werkt dus niet. Voor jouw scharniermethode met bolle en holle kant is het nodig dat de middenpunten ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Dat kan dus niet met een penverbinding met zo'n robart scharnier, of met die lijmscharnieren. Je moet dan echt een scharnierpen hebben die in de lengte van de vleugel zit en scharniert, niet in de breedte.

Maak van je hand maar eens een vuist (bol) en doe de ander er omheen (hol).Zorg ervoor dat de kokkels van de bolle hand aan de binnenkant de knokkels van de holle hand raken. Ga nu eens een scharnierbeweging maken zonder dat het contact tussen de knokkels verbroken wordt; dat gaat niet.

De scharnieren die er bij zitten, de zogenaamde CA hinges, ga ik idd niet gebruiken. Ik heb ze op mn somethin extra zitten en heb er nog spijt van...[/img]

Waarom precies? Ik heb bij m'n cessna nu nog de keuze, maar als ik het bij 2brothers of vasco vraag (beide winkels) zeggen ze dat er niets mis is met die scharnieren? In principe heb ik genoeg van die robart scharnierpennen, maar vind qua compactheid die stoffen reepjes mooier..
 
@hezik: Klopt wat je zegt. Maar ik dacht het zo uit te voeren dat de robart hinges verzonken liggen in het bolle gedeelte, zodanig dat de scharnierpen van de robarts precies in het centrum van de bolling komt te zitten. Dit betekent idd dat de pen in de holling iets uitsteekt...maar in wezen is de scharniermethode niets anders....En ik kies hiervoor, omdat ik zoals Stevo het noemt het praktisch niet zie lukken om na het spuiten de roeren erop te zetten. Maw hoe moet die staaf erdoor? Als dat nl kan, dan doe ik dat meteen, das de mooiste oplossing, maar ik weet niet hoe.

Die CA hinges gebruik ik niet, niet omdat ze niet sterk genoeg zijn zeker, maar omdat de CA uithard ook op het midden en de scharneren dus 'stijf' zijn. Hierdoor moet de servo dus meer kracht leveren (de roeren hangen bv niet naar beneden door het gewicht maar blijven neutraal staan...) en zeker als de uitslagen groot zijn, wordt die kracht die de servo verder moet overwinnen steeds groter... maw ze lopen niet zo soepel...:)
 
Christiaan Vis zei:
@hezik: Klopt wat je zegt. Maar ik dacht het zo uit te voeren dat de robart hinges verzonken liggen in het bolle gedeelte, zodanig dat de scharnierpen van de robarts precies in het centrum van de bolling komt te zitten.

Ah ok, ik begrijp.. dat zou inderdaad kunnen werken, maar dan moet je dus ook nog verticale sleuven maken in je bolle oppervlakte op de plek waar de pen zit..

Die CA hinges gebruik ik niet, niet omdat ze niet sterk genoeg zijn zeker,

Ik dacht ook dat ze niet sterk waren, maar heb twee proefhoutjes ermee aan elkaar gezet en kan het niet kapot krijgen? Had het ook eens nagevraagd bij 2BrothersRC en de response was: die dingen zijn rete stevig, ik heb wel eens een crash gehad waarbij de hele kist aan gort was maar dat nog steeds vast zat..

maar omdat de CA uithard ook op het midden en de scharneren dus 'stijf' zijn. Hierdoor moet de servo dus meer kracht leveren (de roeren hangen bv niet naar beneden door het gewicht maar blijven neutraal staan...) en zeker als de uitslagen groot zijn, wordt die kracht die de servo verder moet overwinnen steeds groter... maw ze lopen niet zo soepel...:)

Dat is inderdaad waar... ik zie nu al dat bij mij de roeren iets onder het middenpunt blijven hangen, zonder dat er uberhaupt lijm inzit.

Echter, volgens mij is de kracht die hij moet overwinnen om het scharnier in beweging te zetten, verwaarloosbaar tov. de kracht die de servo moet zetten om de wind te overwinnen. Ik kan me niet voorstellen dat een servo veel merkt van die 3 scharniertjes die wat stug zijn, in vergelijking tot de wind die het stuurvlak terug probeert te duwen.

Maar goed, jouw scharniermethode (bolling/holling) is wel erg fraai en schaal en dat gaat natuurlijk niet met CA hinges..
 
Heej, snelle reactie! top! Maar idd, die verticale sleuven heb je gelijk. Maar dat ga ik pas opmaat maken als ik de scharnieren heb...dan nog maar eens verder kijken. Verder kan het prima idd met die CA hinges. Ik merk alleen bij exorbitante uitslagen (lees meer dan 45 graden) dat de servo het moeilijk gaat krijgen....zal ongetwijfeld ook beetje te maken hebben met de linkage, maar die CA hinges gaan dan ook een stuk zwaarder... Bij gewoon gebruik is er idd niets aan het handje ws.

Dank voor input!
 
Zo, en we gaan weer vrolijk verder!

:arrow: hier de beloofde foto van de holling in de stabilo
Bouwverslag-015.jpg


:arrow: en zo past het dan in elkaar:
Bouwverslag-014.jpg


:arrow: Vervolgens is de tip aan de beurt.
Bouwverslag-018.jpg

Wat uit deze foto niet goed te zien is, is dat dit een groot blok balsa is. Ik heb hem al doormidden gezaagd. Zaak is nu om de vorm erin te kijrgen. zowel de holling en bolling in de trailing en leading edges als de rondingen buitenom.

:arrow: de holling moet hiering geslepen worden:
Bouwverslag-016.jpg


:arrow: En met een echte nep dremel gaat dat prima!
Bouwverslag-022.jpg


:arrow: de leading edge van het hoogteroer moet worden aangevuld:
Bouwverslag-017.jpg


en dat doen we zo:
Bouwverslag-019.jpg




:arrow: de bolling:
Bouwverslag-023.jpg


:arrow: En het uiteindelijke eindproduct!:
Bouwverslag-020.jpg

Bouwverslag-021.jpg


Zo één kant klaar, nu de andere...maar ik ben best tevreden over het eindresultaat. Nog even afwachten hoe het met de scharnieren gaat bevallen maar ik verwacht dat dat wel gaat lukken...
 
Christiaan Vis zei:
En ik kies hiervoor, omdat ik zoals Stevo het noemt het praktisch niet zie lukken om na het spuiten de roeren erop te zetten. Maw hoe moet die staaf erdoor? Als dat nl kan, dan doe ik dat meteen, das de mooiste oplossing, maar ik weet niet hoe.

Ik had een 2mm boor verlengd met zilversoldeer. hoogteroer met een druppel CA fixeren op de stabilo. Boortje erdoor over de ganse lengte. De staaldraad werd op zijn plaats gehouden door er een L aan te plooien die op zijn plaats werd gehouden door een stukje tape. Geen probleem om te spuiten. Je kan het hoogteroer zonder poespas verwijderen zoals je wilt.

CA scharnieren zijn voor mij volwaardige scharnieren te noemen en moeten qua sterkte niet onderdoen voor andere methodes.

Stevo
 
Ej wat doet mijn naam daar? Ik hoor echt nog niet in dat rijtje thuis hoor, eerst afbouwen die kist en kijken of ie niet in de lucht uit elkaar valt. (ik heb het dan over mijn project).

Dit project ziet er erg goed uit tot nu toe! Je hebt er duidelijk veel tijd aan besteed en begint ook al vroeg in het bouwproces met schaaldetails. Respect daarvoor, ik begon eigenlijk meteen te bouwen en begon pas over schaal etc na te denken toen ik dit forum ontdekte :P
 
:oops: niet teveel roem nog hoor. Maar ik moet toegeven dat ik bouwen erg leuk vind! Dr zijn nog wel een aantal hordes te nemen maar ik hou van uitdagingen! :lol:
 
Ik had een 2mm boor verlengd met zilversoldeer. hoogteroer met een druppel CA fixeren op de stabilo. Boortje erdoor over de ganse lengte. De staaldraad werd op zijn plaats gehouden door er een L aan te plooien die op zijn plaats werd gehouden door een stukje tape. Geen probleem om te spuiten. Je kan het hoogteroer zonder poespas verwijderen zoals je wilt.

Je kan ook met een balsazaagje een sleufje van een 2mm breed zagen
op de kop van het roer tot in de aslijn van het scharnier
(over de hele lengte van het roer dus).

Hier kan je dan makkelijk een hulsje in bevestigen.
Het asje haal je uit het robartscharnier.
Dit vervang je dan door een asje over de hele lengte.
In het kopje van je roer lijm je een balsa latje van 2mm.
Even schuren, en je het een perfect uitneembaar roer.
 
Evert, Stevo: Probleem is dat het staafje door de tip van mn stabilo moet gaan lopen omdat deze schuin naar achteren weg loopt. Dat wordt dan erg verzwakt + ik vind het niet mooi om in de tip idd iets te verzinnen waarmee die staaf verzekerd wordt (tape, schroefje, klepje wat ever...). Of denken jullie dat het mee valt. Hieronder het eerste probleem: het schuin weg lopen van de stabilo
Bouwverslag-018b.jpg


thanx!
 
Christiaan,
Je kan dit ook langs de andere kant laten uitkomen.
Ik heb daarvoor al wel eens een pvc hulsje gebruikt, met een staaldraadje van 0.8mm erin (dit past ook mooi in het robart scharnier).
Dit kan je eventueel gebogen invoeren, zodat je dit toch mooi kan wegwerken.
 
Of gewoon een gaatje boren door de tip.
Het borgen is het probleem niet, gewoon een klein knikje in de staaldraad buigen. Maar ja, hoe krijg je die er dan ooit nog uit? :?

Ik weet niet hoeveel ruimte je in de tip hebt. Je zou het gaatje iets kunnen opboren, zodat je met een bv een pincet de draad er weer uit kan trekken. Als je helemaal tevreden/klaar bent met de kist kun je dit gaatje dichtsmeren met een beetje plamuur en bijwerken met een druppie verf.
 
Peter: Wilde de razorback uitvoering maken. Zit er bij, en ik vind de vorm wel erg mooi eigenlijk, die druppelvorm...

Evert: andere kant is denk ik geen optie. De hoogteroer helften worden met een U vorm staaldraad aan elkaar gelijmt...

dus dan zou idd de oplossing door de tip zijn. Maar anderzijds, als ik heb af heb en de robart hinges gewoon vast lijm, ben ik ook klaar en ik heb toch niet de behoefte ze er later nog af te halen...klaar is klaar was ik van plan :) Dus ik denk dat ik toch bij de robarts blijf...als dat uitvoerbaar gaat zijn...
 
Back
Top