Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Christiaan,

Ziehier nog een paar kleurenschema's.

Scannen.jpg

Evert, dank! maakt het kiezen wel weer moeilijk :D maar kunnen we nog wel even voor me uitschuiven.

verder met het bouwen!
:arrow: Ik ben bezig geweest met de stabilo en die is grofweg af! scharnieren heb ik binnen gekregen en ze werken! Zie hier het resultaat:

Bouwverslag-024.jpg

Bouwverslag-025.jpg

Bouwverslag-026.jpg

Bouwverslag-027.jpg

Bouwverslag-028.jpg

Natuurlijk, als je dichtbij gaat kijken zie je allerlei kleine onvolkomenheden, maar goed. Voor nu vind ik het resultaat prima en gaan verder naar de volgende stap! :proost:

:arrow: En dan zijn nu het kielvlak en richtingroer aan de beurt! Hier de eerste opzet:
Bouwverslag-029.jpg

Dat was het weer even!

Het is wat slecht te zien maar dit vind ik een van de mooiste schema's voor een Razorback.

P47greyscheme.jpg

Alliantie strepen op de romp en onderzijde vleugels, en een soort groen-grijs camouflage schema, gekleurde neus en rudder en een mooie nose art erop (andere zijde, heb ik geen foto van) 8)

JA, dies erg mooi Peter, zeg! sjonge! Is het schema David Schilling. Op de site die Jan gaf (dank Jan!!) staat ie ook afgebeeld met de volgende tekst:

Colonel David C.Schilling flew this P-47D-25-RE (42-76451 [according to serial this is P-47D-20-RE]) to the 8th Air Force Fighter Group Commanders' Meeting in August of 1944. Schilling was Commander of the 56th FG at this time. The 'bubble top' Thunderbolts offered excellent vision during combat. All Schilling's Thunderbolts carried illustrations of 'Hairless Joe', a character from AI Capp's Dogpatch cartoon strip. This fighter displayed 14 'kill' marks under the cockpit of his total of 22.5 victories Schilling's 'Jug' was camouflaged in a shadow-shade scheme used by the USAAF in England. The colors were 42 Medium Green (FS34092) and Ocean Grey (FS36152) upper surfaces over Medium Sea Grey (FS36270) under surfaces. The nose was red and the tail was yellow.

Maar zoals je ziet is dit een bubble versie. en daar zit ik nog wel een beetje mee. In die zin. Ik heb een P47-D-23 en daar zijn niet veel kleurenschemas van. Wel bv Bonnie, (afbeelding van TF zelf) maar die vind ik niet wat eigenlijk. Dus ik zit nog een beetje met het probleem...de mooies (Miss Mary Lou en idd deze van Schilling zijn niet van de D-23. Is dat een probleem? Of is kan dat wel...beetje andere kleurenschema?

Christiaan, die foto van mij is wel van een razorback met het zelfde schema en zelfde sqdr (LM-?). of dit authentiek is weet ik niet :roll: , maar wellicht kun je de registratie nagaan.
P47greyscheme.jpg

Zijn er mensen die geinteresseerd zijn in wat ik van dat blauw-groene schema vind?

Die stuur ik met plezier een pb-tje. :evil:

jan.

stuur maar op, wil ik wel weten, aangezien ik vind dat dit model met die "camo" nog het meest lijkt op een hangbuikzwijn :lol: .

Heeft die blauw-groene verkeerde dingen gedaan?
Dat weet ik niet, denk ik niet, hij kan er zelf niets aan doen. :nooo:

Maar degene die het scheme ontworpen heeft, heeft in mijn ogen wel iets fout gedaan.

Ik vind het met afstand het lelijkste schema dat ik ooit gezien heb (op een P-47). :evil:

('Tarheel Hal is overigens een goede tweede . . . 8O )

Maar smaken verschillen, en 'it's a free country', dus ik zou zegen: kies dat wat jij mooi vindt. :)

jan.

Zo, weer een update. Zoals ik zei, het wordt ws een wat langer lopend project...

Over kleurenschema. Ja is idd een persoonlijke voorkeur. Ergens vind ik die camouflage wel mooi. Anderzijds blijf ik die Miss Mary Lou ook wel leuk vinden! Goed, we zien wel.

:arrow: Ik ben weer verder gegaan met het kielvlak en richtingsroer. Hier de indekking van beide, aan 1 zijde.
Bouwverslag-030.jpg

:arrow: vervolgens wil ik ook hier de hol-bol constructie van de scharnierlijn maken. Echter dit wordt wat lastiger omdat de dikte van het kielvlak bij de root en tip nogal verschilt, waardoor de ophanging niet echt schaal gaat lijken.
Bouwverslag-033.jpg

Zoals je hier kunt zien is het bovenste scharnierpunt langer dan de middelste. Wat tegengesteld is aan de diameter die toeneemt naarmate je dichter bij de root komt. Dus ik heb ervoor gekozen om maar een standaard lengte te nemen, en de breedte te varieren zodat de scharnierlijn rechtblijft, maar de indruk gewekt wordt dat het bovenstescharnierpunt langer is.
Verder zie je dat onder eigenlijk erg lastig is om een scharnierpunt te ontdekken, daar ga ik gewoon op dezelfde wijze een punt bouwen. Er komen dus drie schernierpunten. De onderste wordt er later ingebouwd.

:arrow: hier zie je de verstevingingsblokken in het kielvlak voor de scharnieren.
Bouwverslag-031.jpg

:arrow: tevens is inmiddels de cockpit set en radial engine dummie gearriveerd. Wat me een beetje tegenvalt is de documentatie. Zit niet eens een kleurenplaatje bij! Terwijl die kleurenechtheid nu het verschil in eerste instantie maakt... Jammer, gemiste kans van TF.
Bouwverslag-032.jpg

Tot zover even, later meer!

Gaat mooi worden Christiaan! Ik weet nu zeker dat ik ooit nog een grote electrovariant hiervan ga maken. Momenteel heb ik een kleine ALFA P47 en die vliegt zelfs met windkracht 4 nog stabiel! Terwijl die slechts 390gr weegt, dan moet zo'n grote helemaal een 'easy flyer' worden 8)

Zo, en we gaan weer verder.

Dank voor de complimenten!

:arrow: Hier zie je hoe het richtingroer er van binnen uitziet. De verstevigingen voor de penscharnieren duidelijk zichtbaar.
Bouwverslag-034.jpg

:arrow: en dan een groot blok balsa wat veel stof doet opwaaien.
Bouwverslag-037.jpg

:arrow: hier de resultaten van de dust-buster
Bouwverslag-038.jpg

Bouwverslag-039.jpg

Bouwverslag-040.jpg

:arrow: en het kielvlak eveneens even te grazen genomen
Bouwverslag-035.jpg

Bouwverslag-036.jpg

:arrow: en dit is dan het eindresultaat:
Bouwverslag-041.jpg

Bouwverslag-042.jpg

Bouwverslag-043.jpg

Bouwverslag-044.jpg

:arrow: op naar de romp!

We gaan beginnen met de romp. Is altijd een erg leuke bezigheid vind ik. Krijgt het echt vorm en gaat het ergens op lijken. Leuk!

:arrow: aardig wat spantjes en dat allemaal van triplex! Ook trouwens niet verwonderlijk, als je kijkt dat sommige spanten uit 4 delen bestaan (top, midden, onder en belly).
Bouwverslag-045.jpg

:arrow: de bouw gaat in twee helften. Eerst de bovenzijde en dan de onderzijde. Is trouwens wel grappig, ook de echte P-47 werd in twee helften gebouwd, de boven en onderzijde!
Bouwverslag-046.jpg

:arrow: close-up van het motorspant en hoe de motorkrachten in de romp overgebracht gaan worden
Bouwverslag-047.jpg

:arrow: de rest van de spanten
Bouwverslag-048.jpg

:arrow: Hier zie je de vloer van de cockpit, waarvan we later meer dan de helft van weg gaan zagen om het interieur in in te passen. Ook zijn de spanten voor de razorback-vorm al zichtbaar.
Bouwverslag-049.jpg

:arrow: de stringers erop, en het wordt al imposant!
Bouwverslag-050.jpg

Bouwverslag-051.jpg

:arrow: en dan de eerste helft van de romp beplanking om de boel echte stevigheid te geven.
Bouwverslag-052.jpg

Bouwverslag-053.jpg

Goed dat was het weer qua bouw festijnen.

Back