Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Prop adapters gebruik ik niet.
Je kunt beter propsavers gebruiken met O ring bevestiging.
Ik maak ze zelf en welke je precies nodig hebt kan ik ook niet vinden in het RC Tech assortiment.
Dus is er iemand met ervaring in het propsaver bestel gebeuren? :? :)

Ik bestel propsavers meestal in China, bijvoorbeeld deze of deze. Scheelt aanzienlijk in de prijs, kwaliteit is prima.

Kijk op himodel voor de grap eens naar dat setupje wat jij wilde hebben. 8)

Moet je natuurlijk wel meer nodig hebben anders is het niet interessant.

Hoi, ik heb nu al tig keer geprobeerd om hem in 70 cm span uit te printen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ook als ik alles stap voor stap volgens de beschrijving van Dirk doorloop, kom ik iedere keer op andere getallen.
Zou er iemand bereid zijn om mij die tekeningen via PM te geven zodat ik ze alleen nog maar hoef uit te printen.
BVD, Moelie.

YES ! vanavond was het mooi rustig weer, nagenoeg geen wind ! :D :D :D Tijd om de maiden uit te voeren dus.

Mijn zoontjes allebei mee naar het weiland wat naast ons huis ligt, de oudste (Ruben) van 9 was de gooier.

1e vlucht:
Vanaf de start kwam ik er al achter dat de motor / prop (8x4,3) veel te veel power heeft. Zelfs met iets meer dan half gas overtrok het toestel en kwam ik vanzelf in een "hoover" :oops: Onbedoeld natuurlijk, want ik kan helemaal niet hooveren. Ik heb gelijk het hoogteroer wat getrimd, dat ging al iets beter.
Daarnaast lag (volgens mij) het zwaartepunt veel te ver naar achter. Anyway, zonder schade het vliegtuigje weer aan de grond gekregen (belly-landing)

Nu had ik uit voorzorg al de 2S Lipo genomen (860 Mah) ipv de 3S, die accu had ik met schilderstape onder de Moth gehangen zodat ik gaandeweg een beetje het zwaartepunt kon verleggen.
Dat was hard nodig, want na 2 x naar voren verplaatsen kwam ik erachter dat de accu nog verder naar voren moest. Ook reageerde het toestel matig op het roer, terwijl dit toch een redelijke uitslag heeft. Zou dit ook met het zwaartepunt te maken kunnen hebben ?

2e vlucht:
Ruben gooide mooi rustig op, dus ook de 2e vlucht fungeerde hij als werper. De tweede vlucht ging al iets beter. Ik gaf veel minder gas en het toestel reageerde beter, steeg mooi rustig en draaide een paar rondjes boven het veld op een hoogte van een meter of 10. Nog steeds veel te veel power. Nog minder gas, nu bleek dat de Moth ook echt als slowflyer kan vliegen. Dit gaf een veel rustiger vliegbeeld. Na een stuurfoutje heb ik 'm voor de zekerheid maar enigszins gecontroleerd naar beneden gehaald. Nice belly-landing again !

3e vlucht:
Voorafgaand aan de vlucht de accu weer iets verder naar voren geplaatst, toestel was nog steeds staartlastig. De worp verliep weer goed en het toestel steeg naar een meter of 6-7, enkele rondjes gedraaid boven het veld, zowel links als rechtsom. Daarna vergiste ik me het toestel wilde over de linkervleugel wegvallen en ik dacht 'm weer recht te leggen. Beginnersfoutje, het toestel vloog op me af, dus stuurde ik natuurlijk in de verkeerde richting. Voordat ik dat in de gaten had kwam het toestel hard op z'n neus neer.

Schade ? Valt mee, paar kreukjes in de linkerzijde van de neus en het motorschot is losgekomen, waar ik op zich wel blij mee ben, anders had misschien het motorasje krom geslagen o.i.d.

Al met al een redelijk geslaagde maiden, nog wat kleine zaken veranderen en opnieuw de boel goed aftrimmen.
Het grootste compliment kreeg ik van m'n vrouw die de capriolen vanuit huis had gevolgd; ' het vloog beter dan dat ding wat je voor Ruben had gekocht '. :D Mijn oudste zoontje heeft een tijdje geleden een Silverlit airlifter gekregen, daar doelde ze op.

@ Moelie,

Helpt het als ik je A3 formaat pdf-jes stuur?
(Illustrator formaat heb ik ook)
Ik kan ze ook evt beschikbaar maken voor iedereen mocht er interesse voor zijn...

Eefjan

Soms wil een mens teveel ... :?
4e vlucht:
Gisteravond ook nog een 4e vlucht gemaakt, voorafgaand aan deze vlucht een andere propeller op de prop-saver gedaan. De 7x6 variant gaf duidelijk minder trekkracht, maar het leek nog steeds best veel ! De 4e vlucht was een korte onrustige vlucht. Op een of andere manier ligt het zwaartepunt volgens mij nog steeds niet goed, terwijl de accu helemaal tegen motorschot aan ligt. :oops: Wellicht toch de 3S Lipo proberen i.v.m. meer gewicht, maar ja dat geeft nog meer power ...

5e vlucht:
Kort na de start vliegt de Moth met alleen het gas open een looping, waarna het vliegtuig richting aarde stort ... :oops:

En ja hoor, deze keer is het echt gebeurd. De twee linkervleugels zijn finaal afgescheurd. Niet te repareren ... :evil:
Dat wordt weer bouwen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat er nu niet goed was aan deze. Daar moet ik nog eens goed over nadenken, want Als er iets fout is moet ik daar bij de bouw van de volgende rekening mee houden. :D EDIT: iemand een idee wat er fout zou kunnen zijn ?

Nou ja, het bouwen is ook leuk zullen we maar denken. :D

RCEFlyer zei:
Soms wil een mens teveel ... :?
4e vlucht:
Gisteravond ook nog een 4e vlucht gemaakt, voorafgaand aan deze vlucht een andere propeller op de prop-saver gedaan. De 7x6 variant gaf duidelijk minder trekkracht, maar het leek nog steeds best veel ! De 4e vlucht was een korte onrustige vlucht. Op een of andere manier ligt het zwaartepunt volgens mij nog steeds niet goed, terwijl de accu helemaal tegen motorschot aan ligt. :oops: Wellicht toch de 3S Lipo proberen i.v.m. meer gewicht, maar ja dat geeft nog meer power ...

5e vlucht:
Kort na de start vliegt de Moth met alleen het gas open een looping, waarna het vliegtuig richting aarde stort ... :oops:

En ja hoor, deze keer is het echt gebeurd. De twee linkervleugels zijn finaal afgescheurd. Niet te repareren ... :evil:
Dat wordt weer bouwen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat er nu niet goed was aan deze. Daar moet ik nog eens goed over nadenken, want Als er iets fout is moet ik daar bij de bouw van de volgende rekening mee houden. :D

Nou ja, het bouwen is ook leuk zullen we maar denken. :D
Als ik dat verslag zo lees ben je van een paar vaker voorkomende verkeerde gedachten uit gegaan.
Het zwaartepunt staat vast en kan je niet grof mee expirimenteren maar slechts 1 hooguit 2cm.
Dus zat het nu voor of achter het voorgeschreven punt.
Je denkt met meer vermogen problemen op te lossen maar die vergroten het probleem alleen maar.
Dit vliegtuig vliegt al goed met minder als half gas en met volgas moet je al down sturen om niet in een permanente looping te komen.
3 cellen is dus totale overkil.
Je hebt al een paar rondjes rustig gevlogen dus op dat moment is het belangrijk te weten in welke stand je hoogte roer staat.
Je hebt een 7X6 prop geprobeerd waardoor de trekkracht minder is maar de snelheid hoger dus hij wil sneller achterover als je teveel up geeft.
Jammer dat er geen ervaren piloot in de buurt was want dat is goud waard tijdens je eerste vlucht.
Vliegen met een Moth is echt snel te leren maar uittrimmen is heel belangrijk. :wink:

Hoi CDROM Flyer,

bedankt voor je reactie. :D

Als ik je goed begrijp, kan ik dus eigenlijk beter terug naar de 8x4,3 prop (minder snelheid, wel trekkracht) en gewoon met de 2S Lipo ?
De accu weegt maar 47 gram, dus echt veel gewicht in de neus heb ik ook niet. :?

't is immers ook een zeer klein en licht motortje, zie foto.
282215yf7.jpg

Wat je zegt klopt, met half gas of nog minder vloog ie wel redelijk, en kon ik het toestel enigszins controleren.
Logisch lijkt me dus terug naar die stap, met weinig gas vliegen en dan goed uittrimmen. :D

Ennnneehh, inderdaad ben iknog geen ervaren piloot. Ik ga lessen met m'n Alpha 60 trainer met 10 cc motor, door m'n ziekte is het er helaas nog niet van gekomen. Komende week gaat vrijwel zeker lukken :D

Interpreteer ik je antwoord nu goed ? :oops:

Aaah dat motortje ken ik,
die heb ik ook, dan snap ik direct waarom het ding zo rottig vliegt op 3S
met jou propkeuze, je zit rond de 6 a 700 gram thrust...

Dat motortje heeft 1550Kv, dus veel te veel toeren
op een 3S, en al helemaal voor die lichte TigerMoth.

Zeker aan te raden op een 2S met een 7x4 Slowfly prop,
en als je 3S toch wilt gaan vliegen voor het gewicht,
dan zou ik er een 6x4 / 6x3,8 of zelfs kleiner op zetten,
motortje zal belast iets meer toeren over hebben,
maar zal slechts een fractie amperes gaan verbruiken,
dus je vliegtijd zal ook omhoog gaan.

Weet je, ik zal het nog leuker gaan vertellen, ondanks
dat ik de perfecte motor ervoor heb, (hxt 24 grams 1300Kv)
zal ik, als ik dat toestelletje binnenkort ga bouwen,
dat exact dezelfde motortje gebruiken als jij nu doet...
Ik heb ook wel 2S 800Mah en 3S 860Mah.
En dus ook met de props uitproberen die ik jou nu aanraad,
en dan uiteraard filmen. dan kan je het zien

Hoi WuTangcl,

dank voor je reactie.

Zoals gezegd, met de 8x4,3 prop met weinig gas vloog ie wel redelijk, met de 2S Lipo. :lol:
Dus ik ga ook dan ook een nieuwe Tiger MOth bouwen, en het nogmaals proberen !
VRAAG: Kan je me eens laten zien hoe je kan berekenen hoeveel gram trekkracht zo'n motor / prop / accu combinatie kan leveren, daar ben ik natuurlijk zeer benieuwd naar ... :oops: Dat kan ik zelf nog niet, maar ik ben wel leergierig :D

Ik moet gewoon leren, zeer voorzichtig met het gas te zijn. :?
Onvoorstelbaar dat zo'n klein motortje zoveel power kan leveren zeg.

Als ik je goed begrijp kan ik dus beter een nog kleinere prop (7x4) er op zetten.

Ik ben ook nog van plan een 1 meter versie te bouwen, dan zou dit 1540 Kv motortje dus ook genoeg power kunnen leveren ? Dan bestel ik misschien dat 24 grams 1340 Kv motortje er wel bij voor de kleinere versie.

Bedankt zover !

@ Moelie,

Hier een link naar de PDF file (ik heb de boel maar verdeeld over A4tjes, da's makkelijker voor je)

plan

(het is dus een 200% uitvoering: 1 vleugel = 35.3 cm lang)

Eefjan

eefjan je heb me net een trip naar de kopieer shop bespaart
vanavond en morgen bouwen zaterdag mooi weer en in vliegen dus
hoop dat ik mezelf de tijd gun om een paar plaatjes te maken

en nog een vraag voor iedereen hier
ik wil er een fly cam van een kleine 30 gram in doen gaat dit enige problemen opleveren

RCEFlyer zei:
Hoi WuTangcl,

dank voor je reactie.

Zoals gezegd, met de 8x4,3 prop met weinig gas vloog ie wel redelijk, met de 2S Lipo. :lol:
Dus ik ga ook dan ook een nieuwe Tiger MOth bouwen, en het nogmaals proberen !
VRAAG: Kan je me eens laten zien hoe je kan berekenen hoeveel gram trekkracht zo'n motor / prop / accu combinatie kan leveren, daar ben ik natuurlijk zeer benieuwd naar ... :oops: Dat kan ik zelf nog niet, maar ik ben wel leergierig :D
Sorry Ik kan je niet uitleggen hoe ik de thrust bereken want ik spreek puur uit ervaring,
ik heb heel veel van dit soort motortjes en heb veel props uitgeprobeert.
voor dit specifieke motortje is een 8x4 prop gewoon het beste en haal je het meeste
rendement eruit, ook volgens men datalogger, die gebruik ik heel erg veel op men bureau om
te zien hoeveel ampere zon motortje gebruikt, en daar leid ik dan uit af dat een prop te groot of te klein is.

RCEFlyer zei:
Ik moet gewoon leren, zeer voorzichtig met het gas te zijn. :?
Onvoorstelbaar dat zo'n klein motortje zoveel power kan leveren zeg.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, je kan beter een motortje erop hebben
dat je met normaal gas en de beste prop erop om te vliegen,
dan is zon motortje het efficientst, ofwel meer vliegminuten op dezelfde LiPo.
Dus als je het kleine model TM normaal wil vliegen raad ik eigenlijk een nog kleiner motortje aan,
zoiets als DEZE, ook voor dit motortje is een 8x4 prop heel goed, maar bij een kleinere prop,
(spreek ik ook weer uit ervaring) zoals een 6x4, zit je amper aan de amperes,
Ik kan vanmiddag/vanavond wel even een filmpje maken voor je en een paar logbestanden
van de datalogger, dan kan je precies zien wat ik bedoel...

Mocht je er nog 1 nodig hebben stuur maar een PBtje, ik heb nog wel 1 nieuwe liggen,
dan hoef je er niet apart voor te bestellen in HongKong.
RCEFlyer zei:
Als ik je goed begrijp kan ik dus beter een nog kleinere prop (7x4) er op zetten.
Ja absoluut, begin maar eens met een 6x4, als het toestelletje dan niet genoeg wegkomt door te weinig thrust
dan kan je in ieder geval direct rustig landen, dan kan je daarna altijd nog die 7x4 proberen.

RCEFlyer zei:
Ik ben ook nog van plan een 1 meter versie te bouwen, dan zou dit 1540 Kv motortje dus ook genoeg power kunnen leveren ? Dan bestel ik misschien dat 24 grams 1340 Kv motortje er wel bij voor de kleinere versie.

Bedankt zover !

Zolang die je die 1 meter versie onder de 500 gram kan houden is dat een absolute JA,
dat motortje is er dan zeker goed genoeg voor, dan kom je met een 8x4 op 3S of een 9x4,7 op 2S
nog goed weg, misschien Net Niet verticaal...

Ennuh geen dank joh, als ik je niet wil helpen geef ik geen antwoord :D :D

Back