Wow,
Weer terug van weggeweest en vele uurtjes vliegen boven het meer bij onze camping in Frankrijk, zie ik dat niet iedereen heeft stilgezeten. Leuk om te zien en te lezen van alle bouw en vliegervaringen. Jammer van de crash- en schadeverhalen, maar het hoort erbij, en de volgende versie die je bouwt is altijd weer beter :wink: . Ik ging met drie mothjes naar Frankrijk en ik kwam er met twee terug. Bij eentje (de oudste) knapten de vleugeltjes in de lucht, gevolgd door een crash met onherstelbare schade... Heb ik ook weer eens een setup voor wat anders...
Moelie: die ziet er echt heel mooi uit hoor :!: Complimenten dat je zoiets in zo'n korte tijd bouwt. Die zal zeker mooi vliegen, althans aan de bouw zal het niet liggen. En mooi schema :wink:
Menno: Jammer van die crash bij de laatste vlucht, maar leuk dat je i.i.g wat positieve vliegervaringen hebt opgedaan.
Alle anderen die aan het bouwen zijn of gaan: leuk en succes!
Ik zie hier telkens allerlei vragen over de setup e.d. en ik krijg ze ook via PB's. Het is zeker niet zo dat ik een expert ben of beweer dat mijn setup de beste is, ik zie hier ook allemaal goeie tips voorbijkomen, maar ik weet uit ervaring van inmiddels vele tientallen vlieguren met mijn rode moth (70cm, uit dit draadje) dat mijn setup i.i.g. heel goed voldoet en ik zal hem daarom nog maar eens noemen:
- het bekende 1540 kV motortje van 24 gram (o.a. bij RCtechnics)
- een GWS 7060 propje , 8043 kan ook, maar ik vind de gascontrole bij die 7060 fijner
- een 2s lipo van rond de 800 mAh (ca 45 gram). Ik gebruik de laatste tijd de 860 mAh van Himodel
- twee 5-grams servootjes
- een ontvangertje van zo'n 7 gram (ik gebruik de laatste tijd deze:
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3182, wel iets duurder (voor ca. 30 euro in huis), maar absoluut storingsvrij)
- een regelaartje van 10 of 12 ampere (b.v. die FLY 12 van RCtechnics, 7 gram)
Met deze setup weegt de 70cm versie bij mij zo'n 185 gram (zonder landingsgestel) en heb je power zat, zelfs om er mee vanaf het water te vliegen (250 gram totaal, in het filmpje wordt deze setup ook gebruikt)
Dan nog mijn idee over wingspan en depron-dikte. Ik zou zelf met 3mm depron niet verder gaan dan zo'n 70 cm. Met 6 mm depron heb ik een 100 cm versie gemaakt (die vind ik zelf al heel groot en vliegt verschrikkelijk traag met een 55 grams motortje). Ik heb nu een 85 cm versie gemaakt, geheel uit 6mm depron (ook de romp is goed te doen, als je maar op de nerf let). Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar verwacht er wel veel van: hij lijkt heel solide)
Dan het zwaartepunt. Klitteband aan de onderkant is idd een makkelijke manier om de juiste plek van de accu te vinden. Bij mijn 70cm versie in bovenstaande setup zit de accu tegen schotje F1 uit de tekening (gezien vanaf F2) op de perfecte plek. (die 860mAh past ook nog eens mooi daar).
Dan nog wat tips om wellicht teleurstellingen te voorkomen (ik kan soms balen dat ik zo enthousiast ben over dit model en dat ik dan teleurstellingen zie bij anderen, net alsof ik de zaken te rooskleurig schets)
- Leg het zwaartepunt in het begin liever te ver naar voren ipv naar achteren. Je kunt het zwaartepunt aardig checken door het toestel op een vingertopje te hangen aan de achterkant van de "tank". De neus moet dan duidelijk iets naar beneden wijzen.
- Ga de eerste keer vliegen als het (bijna) windstil is!. Hij is dan veel beter bestuurbaar en corrigeerbaar.
- Toestel in bovenstaande setup met ca. 40% gas boven je hoofd recht vooruit gooien, niet overdreven hard, maar gewoon met een lekker vaartje, zodat ie bijna gelijk zijn goeie vliegsnelheid heeft.
- Roeruitslagen niet te groot maken. Door de relatief grote roervlakken reageert ie al heel goed op kleine uitslagen en bij grote uitslagen is ie veel lastiger te besturen.
Succes, Dirk