Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

RCEFlyer zei:
Hoi CDROM Flyer,

bedankt voor je reactie. :D

Als ik je goed begrijp, kan ik dus eigenlijk beter terug naar de 8x4,3 prop (minder snelheid, wel trekkracht) en gewoon met de 2S Lipo ?
De accu weegt maar 47 gram, dus echt veel gewicht in de neus heb ik ook niet. :?

't is immers ook een zeer klein en licht motortje, zie foto.
Wat je zegt klopt, met half gas of nog minder vloog ie wel redelijk, en kon ik het toestel enigszins controleren.
Logisch lijkt me dus terug naar die stap, met weinig gas vliegen en dan goed uittrimmen. :D

Ennnneehh, inderdaad ben iknog geen ervaren piloot. Ik ga lessen met m'n Alpha 60 trainer met 10 cc motor, door m'n ziekte is het er helaas nog niet van gekomen. Komende week gaat vrijwel zeker lukken :D

Interpreteer ik je antwoord nu goed ? :oops:
Ja dat is wel goed overgekomen.
Licht motortje of lichte accu het maakt niet uit je zwaartepunt MOET op de goede plaats.
Je kan zelfs met een 540mA lipo vliegen dus als het moet is een camera van 30gram nog wel te doen.
Wij kwamen toen op 160gram en 190gram moet kunnen.

Hallo,

Een vraagje over de props op dit Motje,
Moeten die perse Slow Fly zijn?
Zoek me rot naar 7x4 (of 6x4) props... kan er geeneen vinden.

Eefjan

Dat hangt helemaal af wat voor motortje je hebt,
in principe wel een slowfly prop erop omdat het een langzaam
toestelletje is, dus je moet een motortje met een niet
te hoge KV waarde hebben...

Deze GWS 7x3.5 - 178x89mm zou ook nog wel kunnen,
heb je ies minder snelheid maar meer kracht (torque)

Zo uitprinten op een span van 70 cm is nu eindelijk gelukt dankzij Eefjan.

Dirk, die rompschotjes in de eerste foto's van dit draadje, zijn die nu van 3 of 6 mm depron? (op de foto lijkt het 6mm)

Gr, Moelie.

@Moelie: Dirk is met vakantie, maar om jouw vraag te beantwoorden; dat is 6 mm, heb ik ook gebruikt, wordt het geheel wat steviger van.

@WuTangcl: bedankt voor het aanbod van de motor, maar ik heb nog meer spulletjes nodig dus ik bestel alles wel even bij UH (of Hobbycity tegenwoordig) :D

@CDROMFlyer: bedankt voor de adviezen ! :D

Mijn Moth kan ik waarschijnlijk gedeeltelijk hergebruiken, ik had bijna alles gelijmd met UHU POR. Dat blijft enigszins flexibel en is zonder al te veel moeite los te halen. Alleen de struts had ik aan de vleugels bevestigd met 6 min. epoxy. Met een beetje geluk hoef ik alleen nieuwe vleugels te bouwen ! :D

Hoi CDROMFlyer,

zit wat in :D

Ik merk bij alletwee de vliegtuigen die ik nu aan het bouwen ben ook zo'n gevoel. Soms denk je:"dat doe ik bij een volgend model anders" :?
De handigheid en de kleine foutjes die er soms insluipen hebben een zelf-lerend effect :D

Een volgend model kan alleen maar beter worden, mede dankzij de goede raad en tips die je van mede-forummers krijgt :D

Na toch wel een aantal uurtjes knutselen, is hier dan het voorlopige resultaat.
En ja ik weet het, het kleurenschema is niet erg origineel, maar ik vond die van dirk toch wel erg mooi, dus een beetje met een stift zitten klooien.
Nu nog een geschikte setup erin, en dan probeer ik nog wel een filmpje van de maiden te schieten.
Wordt vervolgd,.........
Gr, Moelie.

DSC00113.JPG

DSC00114.JPG

DSC00116.JPG

Wow,

Weer terug van weggeweest en vele uurtjes vliegen boven het meer bij onze camping in Frankrijk, zie ik dat niet iedereen heeft stilgezeten. Leuk om te zien en te lezen van alle bouw en vliegervaringen. Jammer van de crash- en schadeverhalen, maar het hoort erbij, en de volgende versie die je bouwt is altijd weer beter :wink: . Ik ging met drie mothjes naar Frankrijk en ik kwam er met twee terug. Bij eentje (de oudste) knapten de vleugeltjes in de lucht, gevolgd door een crash met onherstelbare schade... Heb ik ook weer eens een setup voor wat anders...

Moelie: die ziet er echt heel mooi uit hoor :!: Complimenten dat je zoiets in zo'n korte tijd bouwt. Die zal zeker mooi vliegen, althans aan de bouw zal het niet liggen. En mooi schema :wink:

Menno: Jammer van die crash bij de laatste vlucht, maar leuk dat je i.i.g wat positieve vliegervaringen hebt opgedaan.

Alle anderen die aan het bouwen zijn of gaan: leuk en succes!

Ik zie hier telkens allerlei vragen over de setup e.d. en ik krijg ze ook via PB's. Het is zeker niet zo dat ik een expert ben of beweer dat mijn setup de beste is, ik zie hier ook allemaal goeie tips voorbijkomen, maar ik weet uit ervaring van inmiddels vele tientallen vlieguren met mijn rode moth (70cm, uit dit draadje) dat mijn setup i.i.g. heel goed voldoet en ik zal hem daarom nog maar eens noemen:

- het bekende 1540 kV motortje van 24 gram (o.a. bij RCtechnics)
- een GWS 7060 propje , 8043 kan ook, maar ik vind de gascontrole bij die 7060 fijner
- een 2s lipo van rond de 800 mAh (ca 45 gram). Ik gebruik de laatste tijd de 860 mAh van Himodel
- twee 5-grams servootjes
- een ontvangertje van zo'n 7 gram (ik gebruik de laatste tijd deze: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3182, wel iets duurder (voor ca. 30 euro in huis), maar absoluut storingsvrij)
- een regelaartje van 10 of 12 ampere (b.v. die FLY 12 van RCtechnics, 7 gram)

Met deze setup weegt de 70cm versie bij mij zo'n 185 gram (zonder landingsgestel) en heb je power zat, zelfs om er mee vanaf het water te vliegen (250 gram totaal, in het filmpje wordt deze setup ook gebruikt)

Dan nog mijn idee over wingspan en depron-dikte. Ik zou zelf met 3mm depron niet verder gaan dan zo'n 70 cm. Met 6 mm depron heb ik een 100 cm versie gemaakt (die vind ik zelf al heel groot en vliegt verschrikkelijk traag met een 55 grams motortje). Ik heb nu een 85 cm versie gemaakt, geheel uit 6mm depron (ook de romp is goed te doen, als je maar op de nerf let). Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar verwacht er wel veel van: hij lijkt heel solide)

Dan het zwaartepunt. Klitteband aan de onderkant is idd een makkelijke manier om de juiste plek van de accu te vinden. Bij mijn 70cm versie in bovenstaande setup zit de accu tegen schotje F1 uit de tekening (gezien vanaf F2) op de perfecte plek. (die 860mAh past ook nog eens mooi daar).

Dan nog wat tips om wellicht teleurstellingen te voorkomen (ik kan soms balen dat ik zo enthousiast ben over dit model en dat ik dan teleurstellingen zie bij anderen, net alsof ik de zaken te rooskleurig schets)

- Leg het zwaartepunt in het begin liever te ver naar voren ipv naar achteren. Je kunt het zwaartepunt aardig checken door het toestel op een vingertopje te hangen aan de achterkant van de "tank". De neus moet dan duidelijk iets naar beneden wijzen.

- Ga de eerste keer vliegen als het (bijna) windstil is!. Hij is dan veel beter bestuurbaar en corrigeerbaar.

- Toestel in bovenstaande setup met ca. 40% gas boven je hoofd recht vooruit gooien, niet overdreven hard, maar gewoon met een lekker vaartje, zodat ie bijna gelijk zijn goeie vliegsnelheid heeft.

- Roeruitslagen niet te groot maken. Door de relatief grote roervlakken reageert ie al heel goed op kleine uitslagen en bij grote uitslagen is ie veel lastiger te besturen.

Succes, Dirk

Ik heb nog een vraagje

hoe loopt die nerf ik kan dat echt niet zien

loopt die lans de lange zijde
of langs de korte zijde van de plaat

Hoi Dirk,

was je vakantie OK ?

Leuk dat je ook Mothjes mee op vakantie neemt, maarrreeehhh waar vind jij de ruimte om drie mothjes mee te nemen ?
Als ik op vakantie ga met de auto dan hebben mijn vrouw en twee zoons zoveel bij zich dat er geen ruimte overblijft voor dat soort zaken. :roll: Dit terwijl ik best een grote auto rijdt :?

Wat betreft de Moth, ik heb dus dezelfde setup als jij, maar zelfs met de 7x6 prop nog veel te veel power. Jij geeft al aan dat 40 % gas zo'n beetje z'n normale vliegsnelheid is. Dat was dan mijn fout bij de 5e vlucht, want ik gaf aardig wat gas om vanaf de handstart verder te gaan, het toestel maakte een prachtige looping direct na de launch, maar draaide ook net zo mooi de grond in. :oops:

Ik geef uiteraard niet op, ik begin gewoon aan een nieuwe want ik vind het een erg leuk ding voor om de deur. :D
Wellicht kan ik de romp hergebruiken en alleen volstaan met nieuwe vleugels.

Daarnaast bouw ik ook lekker verder aan m'n aero480 kistje in dit draadje. :D

tomcat be zei:
Ik heb nog een vraagje

hoe loopt die nerf ik kan dat echt niet zien

loopt die lans de lange zijde
of langs de korte zijde van de plaat

Da's moeilijk te zeggen, Tomcat, de platen die ik heb zijn 100cm*100cm :mrgreen:

Als je langs de glimmende kant van het depron tegen het licht in kijkt zie als het goed is de nerf. De glimmende kant moet aan de binnenzijde zitten bij het buigen. Of probeer dit eens: Snij 4 stukjes depron van ca. 8 bij 8 cm uit en markeer ze met noord-zuid, oost-west en onder/boven en probeer ze dan eens om een bezemsteel heen te vouwen. Er zijn dus vier mogelijke manieren en bij het depron dat ik ken lukt dat maar op één van die vier manieren mooi en de andere drie manieren levert breuken of kreukels op.

Hé Menno: vakantie was OK met veel mooi (bijna) windstil vliegweer en met die vleugelverlichting kun je echt door blijven vliegen in het pikkedonker 8). En met 5 personen in twee auto's heb je bovenop de bagage wel wat ruimte over voor wat vliegtuigjes :wink: Leuk dat je er weer een gaat bouwen, ik blijf het wel volgen, net als je aero480 draadje, wat ik nog moet bijlezen..

Dirk

Ha Dirk,

er gaat zeker weer een nieuwe Moth komen. Het is een te leuk projectje om te laten rusten. :mrgreen:
Ik bestel wel een klein motortje wat CDROMFlyer voorstelde, bij UH.

Kijken of ie daar iets rustiger mee vliegt. :D

Heb gisteren weer een uurtje met mijn SMWalrus gevlogen.
De vleugels en dus ook de vliegsnelheid en gewicht zijn ongeveer gelijk aan de Moth.
Ik startte van een asfalt weg en ik kon in looppas het vliegtuig bij houden terwijl hij langzaam het luchtruim koos.
Dit om even een beeld te geven hoe snel zo iets vliegt.
Ik schat ongeveer 10 km/u.
Het is dus ook belangrijk dat er heel weinig wind is. :wink:

ik heb vandaag ook van alles besteld om de moth te bouwen , ik wou 1 gaan maken van 70 cm ,
ik heb wel een beetje te sterke setup denk ik (heb er niet zoveel verstand van dus heb gewoon op gezond verstand (dat beetje dat ik heb :roll: )wat uitgezocht dat dezelfde getallen had )
over 2 weken komt er bij mijn vaste depron leverancier pas weer 3 mm binnen ,
dus ik moet nog even opzoek naar een anderre (liefst in de ogeving van leeuwarden )
mocht je er bog 1 weten stuur me dan aub even een pb`tje ,
mag ongeveer 25 km 35 km rijden zijn van leeuwarden

(ben al bezig met de lijst van leveranciers door te spitten )

mike

dirk57 zei:
r7.jpg

Rompschotjes inlijmen in de rubber bankschroef of hoe heet dat (helaas geen foto van) met wat stripjes 6mm depron tussen de klemmen om deukjes aan de buitenkant te voorkomen. Let op dat de romp mooi symmetrisch is bij het lijmen. Ik heb nog een extra schotje (gewoon rechthoekig) geplaatst halverwege het achterste deel omdat het anders teveel bol bleef staan.

En klaar is het rompje

Hallo Dirk,
Ik ben een beetje in de war...
Klopt het dat je op bovenstaande foto's de F1 er al in heb zitten terwijl je later (op pagina 2 van dit draadje er weer mee verder gaat), of heb je 2 extra schotjes?
Hoeveel heb je ze trouwens ingekort? Op het engelse draadje is er ook voor gecorrigeerd, maar niet duidelijk hoe.
De originele gaat uit van 1/32 inch (ong 0.8 mm) dus zou je ook eigenlijk de zijkanten ieder 2.2 mm kleiner moeten maken, niet?

Groeten,

Eefjan

Hoi Eefjan

Ik ben zelf een beetje de oorzaak van de verwarring zie ik.

Ik heb inderdaad twee keer een F1 uitgesneden. En die extra F1 bekleed met dun triplex om als motormount/firewall te dienen. In het oorspronkelijke draadje wordt een stick-mount toegepast en is er geen schotje aan de voorkant. Ik heb de breedte niet gecorrigeerd voor het dikteverschil, dus gewoon de tekening aangehouden. Voor de lengte van de schotjes heb ik per schotje telkens even gemeten hoeveel eraf moest zodat de 3mm bodem er nog inpaste en soms nog iets korter om er ook wat elektro-draden onderdoor te laten lopen. Ik heb de bodemdelen dus niet zozeer aan de onderkant van de schotjes gelijmd, maar alleen aan de binnenzijde van de zijkanten van de romp en de houtjes aan beide zijden van de ondervleugel en ter hoogte van F1.

Hopelijk duidelijk zo, beetje moeilijk uit te leggen, maar mijn manier is er maar één (ik doe ook maar wat), er zijn vast nog mooiere/betere manieren.

Dirk

Hey, ik ben vandaag ook weer aan de slag gegaan!

vooral met verven, enzo!

tot nu toe ziet alles er super uit! ik heb een geheel nieuwe manier van verven- en kleuren-in-elkaar-over-laten-gaan manier bedacht denk ik :P

ik heb met sponsjes met acrylverf gedept zegmaar, eerst afplakken en dan deppen, zo krijg je ook geen vegen en het dekt ook nog eens goed!

Paar foto's;
de ondervleugel (met de rode strepen) heb ik al eerder geverfd)

14-08-07_1601.jpg

14-08-07_1602.jpg

14-08-07_1603.jpg

14-08-07_1604.jpg

14-08-07_1605.jpg

14-08-07_1606.jpg

14-08-07_1607.jpg

14-08-07_1608.jpg

14-08-07_1653.jpg

14-08-07_1654.jpg

14-08-07_1655.jpg

14-08-07_1656.jpg

Waarschijnlijk komt er nog wat op de romp maar ik weet nog niet wat.

Igor

hey igor

ziet er mooi uit , heb je ook wat op de onderkant van de vleugel?
hij zit er groot uit , hoeveel cm span heb je ijgenlyks

Back