Bouwverslag Tojeiro .140 - Electric F3A

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van de Tojeiro .140 geworden!:D:D:D

Het betreft een splinternieuwe ARF, lasercut, geheel in Oracover gefolied toestel.
Een vliegmaatje van me heeft dit zelfde toestel, en is er zeer over te spreken. Ikzelf heb er ook mee mogen vliegen, en de Tojeiro vliegt inderdaad gewoon super strak. De qualiteit is uitstekend, zeker voor het prijskaartje, mijn Tojeiro is gewoon RECHT, en STRAK gefolied. Alles houtbouw, de opsteek vleugels zijn vanbinnen lichtgewicht styrofoam.

Lengte 1999 mm
Spanweidte 1890 mm

We praten hier dan ook natuurlijk over een volbloed F3A-kist. :p

Dit is de setup:

AXI 5330/F3A
JETI Spin 99 opto
2x Futaba S9551 digital servo op Aileron
1x Graupner DS 8231 digital ultra precision-high speed servo op hoogte
1x Hitec 6975 digital -ultra speed- Karbonite servo op rudder
R6014 FS 2,4 Ghz 14-channel ontvanger
Powerbox Digiswitsch
Flightpower Evo/EON 1345 mah 2S RX lipo
Futaba 10C 2,4Ghz als zender

Voorlopig zal er nog niet zoveel gebouwd worden aan de Tojeiro, ik zet eerst nog even mijn 2de Oxalys in elkaar (de oude is enkele weken geleden de grond in gegaan:cry::cry::cry:. Net toen ik aan het F3A-C programma wilde meedoen:mad:).

Foto's komen vanavond! ;)

Laatst bewerkt:
Ach ja, ik wil gewoon een toestel dat in alle klassen toegestaan is. Anders moet ik straks nog zo'n gigantisch toestel in mijn kamertje kwijt:)!

Grt

Tojeiro_bigpic4.jpg

070703468a5a2e0012bqi2.jpg

De gewichtseisen en controle voor A, B en C zijn gelijk. Dat wil zeggen dat er een formele eis ligt van 5kg, met 50 gram speling, die nooit gecontroleerd wordt. Dat geldt zowel voor de A, B als C. Je kunt dus met een 100kg toestel rustig de A gaan vliegen, al betwijfel ik of je dan nog goed scoort.

De Tojeiro is gewoon een Smaragd-clone, zeker als ze de canopy weer terugveranderd hebben. Naar het schijnt waren de makers van de Smaragd niet zo blij met deze schaamteloze copie, en kwam er daarom zo'n onwijs lelijke canopy op, maar van Julius begreep ik al dat die Canopy nu weer goed is.

In hoeverre heb je je hele setup al binnen? Als ik wat tips mag geven:

1) vervang de KS1015 door de Hatori #902 (als je die kunt vinden) of de Hatori #900. Beide zijn grofweg 40 gram lichter en een stuk korter, makkelijker in te bouwen dus. Daarbij zijn ze beide ook stiller. De #902 is geen resouitlaat maar een demper, speciaal voor de 160FX gemaakt.

2) op de vleugels zijn de huidige servo's prima, ik zou echter gaan voor de Futaba S9150 of S9154, wat dezelfde servo is maar met een ander tandwielsetje. De 9154 is sneller, de 9150 sterker. Dat zijn DE futaba vleugelservo's voor F3A. Iets lichter en betrouwbaar en goed.

3) GEEEEEEEEN hitec servo's op stuurvlakken van je F3A kist zetten. Niet doen. Ook niet op je rudder. Pak een willekeurige Futaba 10kg servo daarvoor. De reden hiervoor is tweeledig, ten eerste komen de Hitecs niet goed op hun middenstand terug na verloop van tijd en ten tweede sturen ze onnauwkeurig. Toegegeven, in de praktijk zal het nog niet zo'n hindernis zijn (ik heb in m'n Derwisj ook nog een Hitec op het rudder staan), maar als je nu de keuze hebt, koop dan geen hitec. In m'n Derwisj heb ik ook een 6975 staan en die servo is gewoon veeeeeel te duur voor wat ie levert. Sterk is hij wel, snel ook wel, maar de onnauwkeurigheid vertaald zich in het rudder in dat je 'm gewoon stappen ziet maken van 1~2mm in plaats van een vloeiende beweging.

4) voor je gasservo kun je ook een HS-81 pakken. Die heb ik ook in m'n Derwisj en die doet het na honderden vluchten nog gewoon goed. Scheelt je weer 5 gram :P

5) de pomp zou ik achterwege laten. Is alleen maar meer techniek wat kapot kan en betaald moet worden. De meeste mensen die met een 160FX vliegen, vliegen zonder pomp.

Qua ontvanger; als het PCM dubbelsuper moet zijn, pak dan gewoon een Futaba 139DP. Is een betrouwbare en goede ontvanger. Andere optie is de Futaba R319 DPS, wat een synth ontvanger is, wel zo makkelijk. Beide heb ik in m'n Derwisj gehad, ik vlieg nu met de laatste, en beide zijn gewoon erg goede ontvangers.

Wat betreft wedstrijden vliegen, ik zat al met smart op je deelname te wachten ;).. verkijk je niet op het instappen.. ik zou gewoon in de C beginnen met je Oxalys (zijn nog 2 wedstrijden dit jaar) want wedstrijden vliegen is meer dan een aantal figuren vliegen. Ze moeten allemaal op lijn, wat het een stuk moeilijker maakt dan het lijkt en je moet het vliegen terwijl er een jury op je vingers kijkt. Mogelijk heb jij daar minder last van, maar ik stond de eerste wedstrijden (en nu eigenlijk nog wel, in mindere mate) met knikkende knietjes. De 1e vlucht van de laatste wedstrijd (heb je geloof ik gezien) stond ik weer gewoon te trillen. Bert de Eerste, bv., had hetzelfde.

Niet omdat je bang bent ofzo, maar het brengt toch extra spanning met zich mee.. ook al gaat het helemaal nergens om, op de een of andere manier wordt je wel nerveus zodra jouw toestel daar op het veld staat en 'het' moet gebeuren. Het is dan tijdens de 1de wedstrijden wel erg prettig als je voor het programma zelf niet op je tenen hoeft te lopen.

Oh.. en het belangrijkste van alles.. feli met je nieuwe kist... dat ie een hoop mooie vluchten mag maken!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog niet beslist over je aandrijving, dan is nu het moment om electrisch te overwegen. Mij is de overstap twee maanden geleden prima bevallen en ik zou iemand nu niet meer aanraden in methanol spul te investeren.

Nog niet beslist over je aandrijving, dan is nu het moment om electrisch te overwegen. Mij is de overstap twee maanden geleden prima bevallen en ik zou iemand nu niet meer aanraden in methanol spul te investeren.

Ja inderdaad, daar heb ik ook over gedacht. Punt is alleen; ik ben 15:) en heb geen geldboom;) Bovendien wil ik toch wachten op de lifepo's (lipo met ijzer erin)

Foto's zijn wat verlaat. Kan mijn digitale camera niet vinden:confused:...

hoi henry,

dat over die Hatori pijp zal ik nog eens uitzoeken. 40 gram minder, word interessant:D. Heb momenteel nog alleen de kist, HS 6975 servo en HS 85 servo. De rest moet ik nog halen;)

Ja, ik ken het verhaal over de hitec's. Echter kost de hs 6975 veel minder dan futaba, en is toch 'goed genoeg voor rudder.'

De S9551 is trouwens de opvolger van de S9550 die jij noemde;)

Volgende wedstrijd ben ik net op vakantie:eek: De gene daarna, doe ik waarschijnlijk mee. Moet het C programma wel nog even oefenen!:D
Vorige keer zag ik je inderdaad vliegen. Heb je zelfs samen met Bert beoordeeld;) Je mag dan wel staan te trillen, maar het zag er goed uit Henry;)

Grt,

Julius

Laatst bewerkt:
Ik weet ervan :wink: heb zelf 2x een 4sa123 pakket thuis liggen.
Wat voor setup wilde je met deze cellen doen ?

Grt,
Jan-Willem

De gewichtseisen en controle voor A, B en C zijn gelijk. Dat wil zeggen dat er een formele eis ligt van 5kg, met 50 gram speling, die nooit gecontroleerd wordt. Dat geldt zowel voor de A, B als C. Je kunt dus met een 100kg toestel rustig de A gaan vliegen, al betwijfel ik of je dan nog goed scoort.

Bij de F3A wedstrijd in Vlissingen is er wel degelijk gemeten en gewogen.
Die genen die te zwaar zijn krijgen een waarschuwing, mogen de volgend keer nog mee vliegen, maar bij de laatste wedstrijd moet het wel kloppen!!

Ik weet niet zeker of er bij de B en C ook gecontroleerd gaat worden.

gr, Nico

Back