Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Mooie oplossing voor het deurtje.

Het geheel ziet er heel erg goed uit.

Groet,
Dave

@Berto, ik hoop dat je er iets van kan maken. Ik denk dat het wel moet lukken. Simpel omdat de slag van het staartwiel hetzelfde is. Waarschijnlijk moet je een langere arm maken van de onderkant van de V naar de deur omdat je staartwiel verder verzonken is. Maar verder moet het volgens mij kunnen werken.

@Simbolo, dank. Ben ook erg blijk dat dit projectje ook weer bijna is afgerond en dat dit probeersel goed werkte: simpel en goedkoop

Hee Arvid,

heb je al een nieuw project op het oog :D of heb je je buik vol van het bouwen :wink:

Ik ga weer eens aan de gang met de deurtjes van de P40 het zal toch eens moeten lukken.

Ik spreek je later weer 8)

Buik vol van het bouwen? Echt niet. :D
En ja, het volgende project heb ik op het oog. Moet me echt weerhouden om daar niet aan te beginnen, maar goed, dat komt later wel weer.

We zijn weer een beetje verder. De onderkant van de vleugel is dus geglast en bij het hoofdlandingsgestel is een tweede matje aangebracht. Stel dat ik een keer een buiklanding moet maken, dan zijn deze punten die in contact komen met de grond vanwege de knik.

En dan het mes er in.

Bouw_Corsair_605.jpg

De bochtjes is gesneden met een spits mesje zodat je makkelijker door de bochten heen komt.

Bouw_Corsair_606.jpg

Verder heb ik het veertje gebogen voor de beide deuren en dat was het wel weer.

Hoi Arvid,

Je bent nog steeds goed bezig zie ik.

Zoals beloofd heb ik wat foto's van de aangepast cowl op mijn gallery bij RC Universe gezet. http://www.rcuniverse.com/gallery/galleryCat.cfm.cfm?memberID=124233

Ik ben niet bang wat betreft het gewicht want het lijk me dat ik toch altijd een potje lood naast de motor moet plakken. Waarom niet iets leuks in plaats van een dood gewicht.

De cowl flaps en tail wheel worden aangestuurd door mijn Landing Gear Controller natuurlijk. :wink:

groet, Jon

Hoi jon,

Dat heb je wel heel erg mooi gemaakt die werkende cowl flaps :worship:
En dan heb je meteen het nadeel weer gevonden van zo`n modelbouwforum :(

Nu ik dit heb gezien wil ik dit ook wel op mijn P-40 Warhawk gaan bouwen :roll:

Mhh, nog even over denken (`t zal toch wel gebeuren ben ik bang :cry: ).

Maar erg mooi gemaakt die Corsair van je, toppie.

Hoi Berto en Jon.

Gaat lekker Berto.
Maar Jon maak me niet zo lekker met die plaatjes.
Vooral die dakota, heb hem zelf ook.
Zulke projecten!!! mis je hier toch eigenlijk wel op dit forum.
En die cowl flaps wat mmoi gemaakt.
Heb het systeem gedeeltelijk ooit eens toegepast bij een motorkap te openen.
Geweldig Jon.

Sorry Berto voor de vervuiling..
Groeten Han.

Geeft niet hoor Han het is toch het draadje van Arvid :wink:
(valt niet mee he die Warbirds van ons uit elkaar te houden :roll: ).

Maar ik ben het met je eens Han, dit soort voorbeelden maakt je alleen maar lekker en dan denk je dat wil ik ook
(dus wie weet ook werkende cowl flaps op mijn P-40 :? ).

Maar dat maakt het ook wel bijzonder, zonder dit forum zou mijn P-40 nooit zo worden zoals die nu is, dan zou ik hem vliegend maken en klaar maar nu wordt je aangestoken en dat ga je dan proberen te evenaren.

Alleen dus maar Toppie :thumbsup:

En nu mijn verontschuldigingen naar Arvid voor het beetje :offtopic: in zijn draadje.

Dus nu weer :ontopic:

Hoever ben je met het glassen gekomen van het weekend???

He Berto, alles goed hoor. Ik had Jon gevraagd naar zijn Cowl flaps en hij stelde voor om het in dit draadje te plaatsen. Geen vervuiling, alleen maar mooi bouwwerk en hopelijk inspiratie voor anderen.

Ik moet mij verontschuldigen voor het niet plaatsen van foto's, die komen er binnenkort echt weer aan. Ben nu de afstelling aan het maken voor het bedienen van de deuren. De aansturing zit er in, maar werkt nog niet helemaal zuiver genoeg naar mijn mening. Deze week moet ik toch wel weer wat fotootjes kunnen laten zien. :D

Hier nog even een plaatje van de bediening van de achterdeuren. Een plaatje nadat deze klaar was, had

ik nog niet geplaatst
Bouw_Corsair_607.jpg

En zo zien de deuren er uit als ze dicht zijn
Bouw_Corsair_608.jpg

De land toestellen, dus zonder haak, hebben een aerodynamisch kapje achter het achterwiel. Hier de

eerste aanzet. De lijn waren in eerste instantie om te kijken hoe het er uit kwam te zien.
Bouw_Corsair_609.jpg

Gevijld en geschuurd
Bouw_Corsair_610.jpg

Verder met de hoofddeuren. De scharnieren steken net iets uit. Oorspronkelijk horen hier natuurlijk de

gehaakte deur scharnieren in, maar ik wil deze vogel de lucht in hebben. Dus moeten er consessies

gemaakt worden. De scharnieren zijn iets omhoog gebracht, omdat de vleugel bol is. Als de scharnieren

helemaal verzonken zijn, krijg je een probleem in het midden van de deur. Daar is de vleugel wat hoger

en zal de deur dus klemmen tegen de vleugel aan. Door de scharnieren iets omhoog te brengen, hoeft er

minder uit de deur gesnede te worden om het toch te kunnen bedienen.

Bouw_Corsair_611.jpg

De scharnieren steken naar beneden. Dit was nodig omdat ze zo ver uitsteken. We vervelend, want nu

kunnen ze niet direct op de deur worden geplakt.
Bouw_Corsair_612.jpg

Om het passend te maken, ga ik als volgt te werk:
- Een blokje zet ik naast het scharnier en teken daar de hoek op af
- Het blokje wordt bewerkt en met een klein druppeltje lijm op de eerste plaats geplakt
- De deur wordt geplaatst en met een tandarts spiegeltje zo goed mogelijk rondom het blokje gekeken of

het allemaal past
- Als het niet goed past, wordt de deur verwijdert en het blokje wordt verder bewerkt of beter geplaatst
- Als het blokje past, dan laat ik het zitten en pas ik het volgende blokje
- De blokjes worden gemarkeerd en verwijdert voordat de lijm compleet opdroogt
Bouw_Corsair_613.jpg

Ondertussen bezig om de aansturing te maken. Van twee controlhorns maak ik deze. Van een stukje

triplex wordt de houder gemaakt.
Bouw_Corsair_614.jpg

Zo ziet dat er dan uit.
Bouw_Corsair_615.jpg

Even passen of het allemaal nog werkt zoals bedacht. De horn kan inderdaad langs het wiel
Bouw_Corsair_616.jpg

Aan de andere kant wordt hetzelfde gedaan. Boven het wiel zie je de aansturing lopen naar de andere

deur.
Bouw_Corsair_619.jpg

Met de deuren open
Bouw_Corsair_620.jpg

En de deuren dicht. Het heeft nogal wat puzzelen gekost en afstellen om zonder restkrachten op het

servo luik alles werkend te krijgen. Ik heb dit getest door de deuren aan te sturen en het servo luik niet

vast te schroeven. Op die manier zie je wanneer er krachten overgebracht worden. Het moeilijkste was

om de deuren gelijktijdig dicht te krijgen, zonder kier en zonder krachten op het luik. Je ziet net dat het

luik ietsje omhoog staat, maar dat neem ik voor lief.
Bouw_Corsair_621.jpg

Hier de uitsparingen die gemaakt zijn om het te laten passen.
Bouw_Corsair_622.jpg

Op de bodem van het servo luik zie je een balkje. Dit balkje heeft als functie om de servohouder stabieler in de vleugel te zetten en ook om de bolling platter te maken van het servo luik. Een paar foto's verder zal ik dit nog eens uitleggen
Bouw_Corsair_623.jpg

De balk die het dichtst bij het hart van de vleugel zit, kan niet steunen tegen een spant, hier dus maar even een "hoefijzer" omgezet voor de stevigheid.
Bouw_Corsair_624.jpg

Hier kan je zien hoe de scharnieren op de blokjes zijn gelijmd en hoeveel de controlhorn uitsteekt
Bouw_Corsair_625.jpg

Eveneen detail foto van de control horn. Ja, ik denk dat ik die schroeven nog wat ga inkorten, maar daar ben ik nu nog te lui voor.
Bouw_Corsair_626.jpg

Hier kan je goed de bolling van het luikje zien. Je kan je je voorstellen dat als je de vier hoeken vasthoudt en de servo montage naar voren of naar achtern beweegt, de bolling toe of afneemt. De bolling bleek wat te veel te zijn, dus het balkje in de vleugel iets naar de achterlijst gebracht, Nu is de bolling perfect.
De bolling in de stuurstang is nodig om de stang zo laag mogelijk te houden en toch mee te kunnen gaan met de bolling van de vleugel. Doe je dit niet, dan krijg je veel krachten op het luikje. Ook de afstand en gaatjes in de controlhorns geven meer of minder spanning. De bocht bij de rechter quicklink is ook nog mee gespeeld om de spanning te verminderen.
Bouw_Corsair_627.jpg

Om de luiken aan te sturen was een miniservo nodig, de stuurstang voor de ailerons lopen dwars door het gebied. Dat geeft ook eeen probleem bij het naar binnen brengen van de servo. Het afschuren van het onderste balkje was nodig en de korte stuurstang moet 90 graden gedraaid worden. Verder is het voornamelijk pielen, maar als het zit, zit het goed.
Bouw_Corsair_628.jpg

Ziet er zoals gewoonlijk weer goed uti Arvid en vooral omdat het werkt helemaal toppie :thumbsup:

Begin volgend jaar de maiden??? :banana:

8O
allemachtig, hier kan ik niets meer op zeggen.
Ik heb nog een vraagje: wat denk je dat je hartslag gaat zijn op het moment dat je die op de piste zet en het gas opengooit? Kan niet gezond zijn voor het hart.

werkelijk schitterend, ben ik weer gedegradeerd tot vierde provinciale bouwer.

Arvid zei:
Eveneen detail foto van de control horn. Ja, ik denk dat ik die schroeven nog wat ga inkorten, maar daar ben ik nu nog te lui voor.

Waarom zaag je die niet gewoon van 1mm triplex?
Gleufje in de deur zagen, beetje 5 min epoxy, klaar
snel - safe - simpel.

afb14561.jpg

kurt zei:
wat denk je dat je hartslag gaat zijn op het moment dat je die op de piste zet en het gas opengooit?
Mhhh, zwetende handjes tijdens de eerste vlucht en na de vlucht pas weer beginnen met adem halen.
Ik denk dat dat bij mij zo verloopt als de P-40 voor het eerst de lucht ingaat.

Ik denk dat het bij Arvid ook zo gaat :wink: (maar ik zal het op film vastleggen want bij de maiden zal ik erbij proberen te zijn).

@Berto,
Als het zo door gaat, begin volgend jaar inderdaad maiden

@Kurt,
Ik ga er altijd vanuit: als ik het kan, kan iemand anders het ook. Dus laat je niet van de wijs brengen en geef het een gooi. Weet zeker dat je zal slagen. :thumbsup:
:offtopic: heb je al een spit kunnen bemachtigen?:ontopic:

Wat de hartslag gaat doen? Eigenlijk misschien wel een leuk experiment. Wie heeft een hartslag meter? Ik vermoed dat die wel de wijzerplaat doet springen.

@Wouter,
Ik weet niet of dit wel zo lekker werkt. Als de deuren open gaan, gaat deze hevel mee naar boven, de aansturing komt van beneden. Je ball-link gaat dan in ieder geval niet werken. Een hevel lijkt me in dit geval beter en makkelijker. Een zijdelingse aansturing zoals bij rolroeren of flaps, is dit een heel ander verhaal.
Tweede, het balsa waar de deuren van gemaakt zijn, is van het lichtste en zachtste 1,5 mm. De krachten, hoe weinig ook, zal altijd fout gaan, dat kan de krachten nooit houden. Dan zal je dat dus altijd weer moeten verstevigen

@Berto(2),
zoiets inderdaad. Moet toch te regelen zijn dat je er bij bent toch?

Alle lof voor het bedenken van dit systeem gaat overigens naar Jon, zie ook het draadje Deurkleppen voor retracts Corsair. Ik ga dan ook de Landing Gear Controller gebruiken die hij hier beschrijft.

Hee Arvid,

Leuk om te zien dat we beiden met de warbirds naar de zelfde spulletjes op zoek zijn.

De Landing Gear Controller had ik ook op het oog ivm met mijn P-51 totdat de P-40 tussendoor kwam maar nu kan ik mooi jouw ervaring zien met dit mooi stukje techniek.

Ik ga alles in het werk stellen om bij de maiden aanwezig te zijn en natuurlijk te filmen zo hoop ik ook begin volgend jaar (zeker voor de zomer) de P-40 af te hebben zodat we eens samen kunnen vliegen maar dan moeten er niet teveel projectjes tussendoor komen :oops: (maar da`s dan mijn eigen schuld :evil: of die van Onno :wink:).

Maar het wordt een geweldige mooie kist, toppie.

Dat is inderdaad grappig. Ik zal het zeker grondig testen en je (en de rest van het forum) laten weten hoe het gaat. Ik heb er alle goede hoop bij, hiermee wordt neer laten en ophalen van de wielen weer een stukje dichterbij de werkelijkheid.

Oja, vergeten te vertellen voor degene die het nog niet zo doen, misschien een tip.

Als ik niet weet wat de uitslag moet zijn van een nieuw te gebruiken servo, dan gebruik ik altijd het gas kanaal. Voordeel is namelijk dat je makkelijk stapje voor stapje de uitslag kan bepalen en de servo in een bepaalde stand kan laten staan. Als je een ander stuurkanaal gebruikt, komt deze altijd weer in de middenstand uit. Als je een schakelaar gebruikt, kan je misschien teveel uitslag geven.

Voordat je de servo ergens aan een stuurstang aansluit, eerst natuurlijk even aanzetten zodat je de juiste instelling kan geven, dan pas de stuurhevel er op zetten.

@ Arvid,

Het fotootje van de hevel was alleen om het principe te tonen.
Kogellinks lijken mij voor een wieldeur ook een beetje overdreven.
Als de deurtjes te slap zijn voor een gleufje kun je ook een 'basisplaatje' (zoals ook op de foto te zien) gebruiken.
Mijn oplossing lijkt mij minder bewerkelijk dan jouw keuze, maar uiteraard bepalen we gelukkig nog altijd zelf hoe we onze modelletjes maken :wink:

Succes!

Back