Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Het is niet helemaal goed te zien, misschien eigenlijk wel helemaal niet. Maar goed, zo zag het er uit na de eerste behandeling

Bouw_Corsair_631.jpg

Na de tweede behandeling, omdat de naad helemaal dicht gesmeerd is, moest deze eerst voorzichtig doorgesneden worden. Dit super vuller spul is zo zacht dat het zo weer afbrokkelt.

Bouw_Corsair_632.jpg

Na het loshalen en bijwerken. Helaas is rechts toch nog een klein stukje los gekomen :(

Bouw_Corsair_633.jpg

Ondertussen verder met de aansturing. De servokabel moet natuurlijk nog verlengd worden. Verder wil ik het in een buis stoppen, alleen dat is niet groot genoeg voor drie keer een verdikking bij de las (krimpkous). Oplossing is om de draden op verschillen lengte aan elkaar te solderen

Bouw_Corsair_634.jpg

Een holte geslepen voor de buis. Eigenlijk wilde ik de buis doorvoeren door de spanten heen, maar het was bijna een onmogelijk werkje om daar nog gaten in te krijgen, zo dicht op elkaar en in de vleugel.

Bouw_Corsair_635.jpg

Ook de voorbereiding gemaakt voor het scharnierpunt van de voorste deur die aan het landingsgestel komt

Bouw_Corsair_636.jpg

En de servo aan de andere kant verder klaar gemaakt, de wielkas verder uitgehold en de bolling van het servoluikje ingesteld.

Bouw_Corsair_637.jpg

Arvid zei:
Na het loshalen en bijwerken. Helaas is rechts toch nog een klein stukje los gekomen :(

Misschien een tip voor de volgende keer:
Lijm op de rand een smal (3 mm) strookje (hard) balsa en vul de rest op met plamuur. Daarmee wordt ook voorkomen dat dit randje
(snel) beschadigd bij het (de)monteren van de vleugel.

Ik zie dat je dubro scharnieren gebruikt, hoe is de kwaliteit daarvan?

Is een goed idee, alleen wilde ik de lijn van de buik goed krijgen. Hier had ik de vleugel voor nodig. Of heb je een ander idee hoe dat kan?

Ik heb er geen problemen mee. Verder hoeven deze scharnieren niet veel te houden. Voor de roeren gebruik ik robart hinges.

Gaat weer lekker Arvid. Je kunt het randje ook even verharden met dunne CA.

Arvid,

Je kunt het op dezelfde manier doen als je al deed: vleugel erop, strookje balsa lijmen, plamuren en de hele handel (incl. strookje) schuren.

@Iwan,
Het verharden van het randje, is een goed idee. Dat ga ik nog even doen voor het glassen.

@Wouter,
welk draadje en welke pagina? Ik heb ongeveeer alle pagina's gezien van je Sparrow, maar heb het niet kunnen vinden.

Nee, dat klopt. Bij een ander model heb ik deze methode gebruikt.
Als ik onduidelijk ben geweest, wil ik wel een schetsje posten.

Als je gaat glassen weeg de boel dan voor- en achteraf.
Bij m'n Sparrowhawk heb ik nl. het idee dat de vleugel toch zwaarder is geworden dan aan de hand van de gedane testjes verwacht mocht worden.
In mijn ijver ben ik natuurlijk zelf vergeten vooraf te wegen... :oops:

Ik heb even nagedacht hoe je het zou kunnen doen. Je houdt een plankje tegen de romp als de vleugel er niet op zit, smeert de boel dicht met plamuur, haalt het plankje weg en laat het opdrogen. Plaatst de vleugel en ga dan schuren om de vorm er in te krijgen. Dat is een manier die ik nu kan bedenken zonder problemen te krijgen na het opdrogen. Ik weet niet of je dit bedoelt, maar in mijn hoofd werkt het inderdaad beter dan met de vleugel er al geplaatst.

Jij ook al?.... Ik ook. Heb de romp niet compleet geglast en moet ook nog de helft van de vleugel, maar een goede meting (als ik het niet weer vergeet) zal het niet meer worden :(

De romp heb ik ook al geglast dus dat gaat ook niet meer (is super geworden, foto's volgen nog!).
Ik geloof dat we te snel willen zodra we weer eens bouwtijd vinden. :?

Met m'n vleugel moet het nog wel gaan lukken, even niet vergeten!

@Phoenix, inderdaad. Ben benieuwd naar je foto's

@Wouter, dat is zeker een mooie oplossing. Door dat balsa houdt je de voorkant net iets steviger.

Niet echt veel kunnen doen, maar toch nog iets. Het wiel moet iets afgehouden worden, anders loopt deze vast tegen het onderstel. Dus even een stukje buis op maat gemaakt. Ik wil alleen nog wel een ringetje bij het wiel zelf tegen het invreten van het buisje in het plastic.

Bouw_Corsair_638.jpg

De voorste deur is ook gelijmd, maar wil net niet helemaal mooi in de vleugel verzinken

Bouw_Corsair_639.jpg

Bouw_Corsair_640.jpg

Zo zou het moeten zijn. Ik denk dat ik maar een stukje hout aan de achterkant ga plakken zodat de deur weer wat recht getrokken wordt.

Bouw_Corsair_641.jpg

Arvid zei:
Zo zou het moeten zijn. Ik denk dat ik maar een stukje hout aan de achterkant ga plakken zodat de deur weer wat recht getrokken wordt.

Ongelofelijk hoeveel balsa werkt, zeker als één kant in de glasmat zit! Ik kwam er zelf achter, toen ik bezig was met de proefstukjes voor m'n Sparrrowhawk. Een paar uurtjes in een iets andere omgeving (temp./luchtvochtigheid) en het beweegt alle kanten op. :(

Je zou de binnenzijde van de deuren ook kunnen glassen.

Hoi Wouter en Arvid.

Kwam in een draadje op rc groups tegen dat ze de luikjes gemaakt hadden van glasmat met epoxy.
De plaats van de luikjes werd eerst bepannen met een stukje folie (oracover) en indemeers met losmiddel. Daar overheen de glasmat.
Later met het hout weggesneden, en de epoxy luikjes er voor tegeplaatst.
Is nu wel telaat maar voor ge volgende keer teverwegen.

Doe het nu maar met een spalkje aan de binnen kant.

Groeten Han.

Zo, de bovenkant van de vleugel zit in het glas en de stuurboordzijde van de romp. Dit keer ben ik niet vergeten om het gewicht eerst te meten. De vleugel is nu 1290 gram en de romp 1240. Let wel, de vleugel is al voor de helft geglast en van de romp zijn de kielvlakken al gedaan. Dus een echte en eerlijke meting zal het nooit zijn. Eens kijken wat het gaat doen.

Lamineren met stripjes warm gebogen triplex wil dit probleem vaak afdoende verhelpen. Houtnerf kruislinks lijmen.

Groeten Huib

De voorste deur was niet vervormt, maar paste niet helemaal meer goed door het scharnier. Een plankje aan de achterkant er tegenaan gezet en nu past het beter. Niet helemaal perfect, maar daar neem ik genoegen mee.

Het glassen is helemaal afgerond en dan hier de cijfers:

Vleugel was 1290, is nu 1345. Een toename van 55 gram. Voor de hele vleugel geldt dit dus ongeveer als een toename van 110 gram

Romp was 1240, is nu 1310. Toename van 70 gram, maar hier zijn de kielvlakken niet bij meegenomen. Zal dus ongeveer toename van 85 gram zijn.

Beide zijn 1 keer geglast met 25 grams mat, ingesmeerd met PU, geschuurd en nog een keer ingesmeerd met PU. Het balsa is niet voorbewerkt.

Arvid, dat is dus even grof gezegd een 5% gewichtstoename. Ik zal binnenkort ook eens even gaan wegen na het afglassen van de vleugel.

Ga je nog de vleugel met plamuur en grondverf behandelen? Zal wellicht ook weer een 1-2 % toename zijn (schatting).

Ik zit er aan te denken om dit niet te doen bij de vleugel, omdat deze eigenlijk al erg vlak en strak is. Op de romp moest het wel ivm overgangen naar het doek toe.

Uiteindelijk denk ik wel om te gaan plamuren. Het meeste wordt er toch wee afgeschuurd. Zelf denk ik rond de 4-4,5 kg uit te komen. Mooi gewicht. Ik houd niet van die dwarrelbakken in de lucht. Een beetje gewicht helpt daarbij.

Maar eerst de vraag. Hoe goed krijg je de olieresten van het glas af? Als dit geen probleem is, wil ik namelijk de maiden gaan maken voor het afronden en mooi maken. Eerst kijken of dat het ut waard is.
En daarmee komt ook de vraag, heeft iemand ervaring in het binnenhouden van de antenne bij deze kist?

Olie van je glas kun je bijna met alle ontvetters zelf heb ik het gedaan met vliegtuig benziene(avgas100LL) epoxy kan veel hebben en is niet poreus dus het kruipt er niet in
Ik heb mijn maiden ook gemaakt in glas met de bovenkant al in de spuitplamuur.

Back