Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

  • Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Zo, even wat plaatjes er op zetten..... :lol:

Nadat ze op deze manier klaar zijn, worden ze er afgehaald en komt de voorlijst er op.

afb12706.jpg



En na een nachtje drogen worden de stoflongen weer voorzien van een extra laagje


afb12707.jpg



Nu komt de grote truuk. Met een speld precies voelen waar de spleet zit. Dit doe ik aan de onderkant zodat mogelijke beschadigingen minder zichtbaar zullen zijn. Na de spleet gevonden te hebben, duw je de speld simpel door zodat er een gaatje aan de bovenkant ontstaat. Als je dit een paar keer herhaald over de gehele flap, dan krijg je een mooie lijn zodat je weet waar je moet snijden.

afb12708.jpg



Dan is het goed uitmeten, tekenen, een diepe hap lucht en de zaag er in.

afb12709.jpg



Zoals het bedacht was, het kleine deel wat van de middelste flap afkomt, wordt aan de binnenste geplakt.

afb12710.jpg



Omdat het iets schuin gaat, heb je meteen te maken dat het oppervlak groter wordt.

afb12711.jpg



Wat afval balsa er op plakken, veel te groot natuurlijk.

afb12712.jpg



Maar dan kan je het tenminste netjes op maat maken.

afb12713.jpg



Hier zie je het verschil tussen de grootte rolroer en flap. De bovenste is het rolroer. Je ziet dat de flap dus dieper in de vleugel moet steken als de achterlijst gelijk moet eindigen.

afb12714.jpg



De lat die gebruikt werd in de vorige foto, wordt nu ingezet voor het aftekenen van de achterlijst.

afb12715.jpg



Met een mes wordt het overtollige hout weggewerkt. Ondertussen wordt een malletje van afval hout in elkaar gesleuteld voor het maken van de scharnier punten. Niet de hele voorlijst wordt weggehaald zodat het makkelijker is om de mal te gebruiken.

afb12716.jpg



De corsair heeft de scharnieren van de flaps aan de onderkant zitten. Dat moeten we dus gaan imiteren. De beschrijving van TF geeft aan dat ze wel aan de onderkant van de flap komen, maar niet uitsteken buiten de vleugel, right.....

afb12735.jpg


Dus komt het er ongeveer zo uit te zien:

afb12717.jpg



Omdat we het eindpunt weten waar de boor de vleugel in moet, is het makkelijkste om ook vanaf dit punt te gaan werken, de onderkant dus. Hier wordt de eerste lijn gezet als indicatie waar het middelpunt van de boor komt. De lange lijn is de achterlijst, de kleine lijn is de plaats voor het scharnier

afb12718.jpg



De gebruikte boren. Eerst met een 3 mm houtboor. Een beetje moeilijk te zien, maar de punt is heel scherp. Op die manier loopt de boor niet weg op het hout als je onder een hoek begint te boren. De 3,2 mm boor komt er na voor het opruimen voor het scharnier.

afb12719.jpg



De eerste boring.

afb12720.jpg



En de bovenkant.

afb12721.jpg



Even op een proefstukje

afb12722.jpg



En voor het tapse gedeelte van het scharnier, even wat opruimen.

afb12723.jpg



Iets te schuin weglopend.

afb12724.jpg



Maar je ziet toch al aardig wat het eindresultaat gaat worden :D

afb12725.jpg



De tweede boring, iets dichter bij de rand en ook een kleinere hoek.

afb12726.jpg



En dan in de vleugel.

afb12727.jpg



En de binnenkant. Bingo! Het maximale van het blokje er uit gehaald.

afb12728.jpg



Nu de flap, weer even van een afvalstukje een proef maken.

afb12729.jpg



Niet onaardig

afb12730.jpg



Alleen toch minder recht dan ik had gedacht :(

afb12731.jpg



Dus maar even een nieuwe boring inzetten.

afb12732.jpg



En controle van de hoek achteraf

afb12733.jpg



En het uiteindelijke resultaat

afb12734.jpg
 
Arvid,
Ziet er weer geweldig uit.
Lijkt me duidelijk dat het werk veel langer duurt dan dit stukje doorlezen, veel meten en proberen voor het uiteindelijke resultaat, maar dat mag er wel wezen zeg :D .
 
@Jaap, wat je zegt..... :wink: Enne, dank :D

@Jan, ik moest wat. Wilde de scharnieren niet met de hand er in boren. Tja, je moet wat. Moet wel zeggen dat het best goed ging. Het malletje is inmiddels wel een gatenkaas geworden van de vele uitprobeersels.... 8)

Alleen het is wel "even" wat werk voor een paar flapjes en ze zijn nog niet af...... De besturing moet nog gemaakt worden, de onderlinge verbinding, de flaps moeten nauw op elkaar gaan aansluiten en de bovenachterlijst moet nog afgerond worden. Wat dat laatste denk ik om eerst de achterkant compleet (het onderste deel wat er nu nog uitsteekt) er af te halen zodat ik verder kan met de flaps en de gekromde achterlijst er later tegenaan te plakken. Deze hebben toch geen ondersteunende functie dus dat maakt niet uit.
 
Alleen het is wel "even" wat werk voor een paar flapjes en ze zijn nog niet af

Het resultaat is er wel naar, en bovendien is het ook leuk om jouw strubbelingen in dit draadje te volgen! Het is een genoegen om jou te zien werken 8)
 
@Ronald, kunnen er toch nog wat mensen van genieten..... ;)


En ik moet ook zeggen, ook al baal ik soms er van, als je de volgende foto's weer ziet, daar doe je het voor, niet?
---------------

Gisteravond de achterlijst compleet afgevlakt.

afb12761.jpg



En de flaps er op gezet. Dit zijn de binnenste flap (links) en de middelste (rechts).

afb12762.jpg



En de middelste (links) en de buitenste (rechts). Hier zit ik nog aan te denken om het gat netjes op te vullen door een extra stukje op de buitenste flap te lijmen en deze op maat te maken.

afb12763.jpg



Een stukje terug liet ik nog het gat zien tussen wat toen de middelste flap moest gaan worden en de achterlijst. De voorkant is voornamelijk in het midden wat (heel weinig) uitgehold met schuurpapier. De achterlijst is wat vlakker gemaakt met een schaaf, scherp mes en schuurpapier.

afb12764.jpg



En dan het overzicht

afb12765.jpg



En met het rolroer ernaast

afb12766.jpg
 
Ziet er goed uit dit jaar! Heel wat maidens die we kunnen verwachten. Vandaar dat ik vanuit hier dan ook iedereen al het beste toewens en dat de vloot weer veilig terug mag keren naar de hangar :D
 
De aansturing van de flaps gebeurt vanuit de vleugel. De control horn moet dus weggewerkt worden. Hier zie je dat dit mooi gaat passen.

afb13077.jpg



De horn moet natuurlijk in de flap komen. De dikt komt heel goed overeen met de dikte van een zaag. Hier even in een afvalstukje geprobeert. Prachtig, bijna tot geen speling! :D

afb13078.jpg



Even een proefje gemaakt

afb13079.jpg



En dan het echte werk. Na het zagen de horn er opleggen, aftekenen zodat een uitsparing gemaakt kan worden voor het bevestigingsvlak

afb13080.jpg



Bij het proefje was gebleken dat het zomaar doorboren van een paar gaatjes niet helemaal makkelijk recht gaat. Dus maken we weer even een malletje.

afb13081.jpg



De controlhorn wordt er van de onderkant ingezet. Dit is de bovenkant en hier zie je waar het tegenplaatje gaat komen. Met de boormal geen probleem om dit goed te krijgen.

afb13082.jpg



Zijaanzicht hoeveel deflectie de flap gaat krijgen, dit moet genoeg zijn.

afb13083.jpg



Bevestiging aan de vleugel. Hier bleek dat het hoogste gat van de hoorn te hoog zat, dus maar een gaatje lager genomen en dan pas het mooi.

afb13084.jpg



Omdat een lager gat ook minder uitslag betekend, hier even gekeken of dat nog wel goed zit. Lijkt me niks mis mee.

afb13085.jpg




Herinner je nog het gat tussen de middelste en de buitenste flap? Ik kon het niet aan en heb er dus wat aan gedaan. Eerst even een groot stuk overtollig materiaal op de buitenste flap gelijmd. Vervolgens op maat gemaakt, dit is het resultaat.

afb13086.jpg




Volgende stap de verbinding tussen de binnenste en middelste flap.
 
Het verbindingsstuk. De eerste lijn is tot waar het gaat uitsteken, de tweede is waar het afgezaagd moet worden. De lijn op de flap is waar het extra stukje op gelijmd is, hier zal dan een uitsparing moeten komen. Je kan zien dat het verbindingsstukje verder doorsteekt.

afb13087.jpg



Even aftekenen waar ik het wil hebben

afb13088.jpg



Met een slijptol heel voorzichtig de juiste gleuf maken.

afb13089.jpg



Maar deze is nog niet dik genoeg, dus pakken we de volgende er bij. Ik heb eerst de slijptol gebruikt omdat het daarmee makkelijker is om een rechte lijn te trekken. Dit dingetje wil nog wel eens heen en weer dansen over een vlak voorwerp.

afb13090.jpg



Om het netjes te doen, wordt het er schuin opgezet. Op die manier "borg" het draaiende cylindertje en blijft de uitsparing strak en recht. Ook niet in een keer er proberen door te drukken. Rustig laagje voor laagje "wegschrapen".

253
afb13099.jpg



Tja, zo mooi bedacht. Echt niet. Een gleuf maken in het tussenschot in de flap zelf gaat onbegonnen werk worden. Ook was het uitstekende stuk te weinig. Deze eerst maar eens vergroot (zwarte lijn door het midden). Het verbindingsstuk er in gezet en gekeken wat er nog af moet. De potlood streep is de streep langs de kant van de flap terwijl het uiteinde tegen het tussenschot in de flap aanzit. Op dit manier is te zien wat er te veel aanzit, het verschil tussen de zwarte en de potlood streep. Snappen jullie het nog? Sorry, ik heb niet meer foto's.

afb13091.jpg



Als je het overtollige er af haalt, dan zie je dat het precies past. De methode heeft dus gewerkt, maar de denkwijze er achter?........ :wink:

afb13092.jpg
 
Volgende probleem. Hoe weet je nu precies waar het uitkomt op de middelste flap? Maar even een stempel maken:
- neem een stukje hout
- maak het net zo groot als het stuk dat binnen in de flap komt, plus nog 1/2 - 1 mm zodat het stukje hout kan steunen tegen het tussenschot, maar wel uit blijft steken
- Balsa slurpt veel op, ook inkt, dus maar even met plakband afplakken
- In de flap doen, met viltstift op het plakband stiften en snel tegen de andere flap houden
- En oila

afb13093.jpg


afb13094.jpg



Echt niet dat dit werkte.... Ok, misschien droogde de inkt te snel. Opnieuw proberen met whiteboard marker. Weer niks. Dat wordt dus echt tekenen


Omdat de flaps te ver uit elkaar liggen, is het precies positie bepalen onmogelijk op het oog. De achterkant van het houtblok doet hierbij dienst. Als de achterlijst van de flaps exact uitgelijnd zijn, liggen ze goed. Met een pen wordt nu zo goed mogelijk de omlijning vastgesteld van het verbindingsdeel

afb13096.jpg



En de poes niet van mijn schoot te slaan. Maar ja, wat moet je anders met zo'n snuitje......

afb13097.jpg



Hier dan maar een goed fotootje van het resultaat. De buitenste lijnen zijn wat verdikt met de pen en een lineaal. De binnenste is er in gezet om met de slijpschijf zo goed mogelijk te werk te kunnen gaan.

afb13098.jpg



Later weer verder.


Tijdens de werkzaamheden vroeg ik me alleen af of dit gat in de achterlijst er niet voor zorgt dat de constructie van de vleugel hier niet erg verzwakt wordt. Misschien moet ik hier maar een stukje triplex met twee componenten achter zetten voor de stevigheid. Een van jullie een idee?

afb13100.jpg
 
Ik denk dat boven en onder het gat een extra balsa latje voldoende is (4x4 ofzo). Mechanisch gezien levert het verzwakken van het hart van een ligger na verhouding veel minder verlies in sterkte op dan het verzwakken van de zogenoemde uiterste vezels.

Omgekeerd kun je dus zeggen dat als je sterkte terug wilt winnen je beter alleen de uiterste vezels kunt versterken. Het vesterken van het hart is verspilde moeite en verspilt gewicht.

Ik ga hierbij uit van het feit dat de ligger het meest leiden van de buigingsmomenten.

Groetjes

Mark
 
Nu je dit zo zegt, klopt het inderdaad dat de meeste krachten door het buitenste gedeelte zullen gaan. Dan zullen die balkjes genoeg moeten zijn.
 
Na een hele tijd niets van mij, hier toch weer wat. Langzaam soms maar 1-2 uurtjes per week gaat het verder. Geen grote vorderingen dus, behalve als je het opspaart.

Hier zijn de middelste en binneste flap geplaatst op de vleugel en passen ze mooi tegen elkaar. Het "web" zit er nu in.
afb14487.jpg



Ik was toch niet helemaal tevreden met het gat tussen de middelste en de buitenste flap. Dus van resthout een te groot stuk er op gezet die daarna op maat wordt gemaakt.
afb14488.jpg



Hier wordt het afgemeten en afgetekend
afb14489.jpg



Eerst met een metaal zaag het grove deel er af en daarna met veel schuren het overtollige weg halen
afb14490.jpg



Op het triplex meegeleverd bij de kit, zit een puntje. Op deze plaats komt de bevestiging tussen de binnenste en buitenste flap.
afb14491.jpg



Maar omdat op de buitenste flap nu een stukje extra balsa zit voor het opvullen van de kier, is deze niet meer te zien. Op dezelfde manier als met het aftekenen van het web, wordt hier de eerste aftekening gezet voor het staafje dat de verbinding gaat vormen tussen de twee flaps. Het gat in de binnenste flap zit er nu natuurlijk al in.
Bouw_Corsair_261.JPG



Na het bepalen van de positie, het staafje er op zetten en het rondje afmaken.
Bouw_Corsair_262.JPG



De buitenste flap is van massief balsa, om hier netjes en recht een gat in te boren, ook hier weer even een malletje gebruiken.
Bouw_Corsair_264.JPG



En dan het eindresultaat.
Bouw_Corsair_265.JPG



En flaps down
Bouw_Corsair_266.JPG



Van de zijkant gezien.
Bouw_Corsair_267.JPG
 
Ondertussen was een van onze andere poezen op speurtocht geweest..... :(
Bouw_Corsair_268.jpg



Even netjes uitsnijden
Bouw_Corsair_270.jpg



En een nieuw plaatje er op
Bouw_Corsair_271.jpg
 
En dan de aansturing. Ik wil niet dat de servo onbereikbaar is. Er zal dus iets moeten komen zodat de servo er makkelijk uit kan. En dat wordt een behuizing. De servo komt namelijk op zijn kant in de vleugel en je kan dus niet bij de schroefjes om de servo op zijn plaats te zetten of weer los te halen.
Je ziet hier de servo gemonteerd aan een blokje. Dit zijn twee balsa blokjes met een triplex blokje. Links er van is de start gemaakt van het doosje.
Bouw_Corsair_272.jpg



Met secondelijm en activator wordt de achterkant er opgezet. Oeps, die secondelijm is dus in luttele seconden vast. Maar goed, vast is vast. De uitstekende hoeken even wegveilen en dat maakt dan ook niet meer uit.
Bouw_Corsair_273.jpg



Servo past er mooi in. Aan de rechterkant is een opvullend stukje hout geplaatst. Eerst had ik namelijk het idee om de blokjes tegen de ribben aan te lijmen, maar al snel kwam ik er achter dat de schroefjes voor de servo bevestiging niet meer los te halen zijn. Dus vandaar het doosje. Om nu minder speling te krijgen op het rechter blokje (bij het originele idee werd het vastgelijmd en had ik dit probleem niet) even een opvulstukje.
Bouw_Corsair_274.jpg



Uitsparing voor de servo kabel. Deze heb ik aan het eind groter gemaakt omdat dat makkelijker was.
Bouw_Corsair_275.jpg



Als je op de kop vliegt, kan de servo er in principe uit vallen. Om dit tegen te gaan, even dit er overheen leggen. De balkjes zijn alleen vrij dun en het is nodig om precies in het midden te boren voor de beste stevigheid. Eerst in het blokje gaatjes geboord, zodat het balsa niet splijt als je de schroefjes er in gaat zetten. Daarna aan de buitenkant het hart overgenomen, die hartlijnen weer op het latje gezet en een kruis gemaakt. Op die manier wordt het te boren gat in het triplex plaatje exact op de juiste plek gezet. Als je in 1 keer boort met het triplex plaatje op het balsa en je bent door het triplex heen, bestaat de kans dat je uitschiet. Dat risico wilde ik niet nemen. De gaatjes in het balsa zijn achteraf ingegoten met secondelijm
Bouw_Corsair_276.jpg



En het geheel.
Bouw_Corsair_277.jpg



Hier wordt het pas gemaakt in de vleugel. Spelden houden het doosje op de plaats. De stuurstangen worden afgemeten en afgemeten.
Bouw_Corsair_278.jpg



Binnenkort meer plaatjes.
 
toch stiekum al een jaartje bezig arvid aan de corsair :D

toen je startte dacht ik dat ie in 3 maanden af zou zijn zo hard ging je van start :wink:
 
Inderdaad, inderdaad. Maar ja, toen was ik een week opgesloten in een bungalowpark. En ja, wat moet je daar doen dan veel bouwen?.... :wink:

En daarna is het een stuk langzamer gegaan. Veel van huis en dan ook nog een relatie goed houden, kost ook tijd. Dus bewust een keuze, toch hoop ik dat het deze zomer moet lukken (Goede hoop, moet je toch altijd hebben, niet?) :D
 
Leuk he, die kattebeesten?

Op de laatste foto lijkt het of het doosje voor de servo boven de vleugel uitsteekt. Klopt dat?
 
Back
Top