G
Ger Kovacs
Guest
Hoi Arvid.
Wat betreft de aansturing/bediening van de wieldeuren met een veer, gaat niet werken, ik ben hiermee aan het tobben geweest, want de robart lucht cilindertjes geven maar weinig kracht,en er gaat toch redelijk wat kracht in het rotation vertandingkje zitten, ik wilde e.e.a. wel betrouwbaar werkend hebben, heb het dus met een servotje laten werken, de wieldeuren gingen gelijk met de flaps uit, daarna werd de retract servo pas bedient, gewoon met een micro switchje.
Zwakke wieldeuren? echt niet! een laagje G4 en het is oersterk.
Ontstoring? hoe? uiteraard NOOIT metaal op metaal.
Altijd getwiste servo leads en niet naast elkaar maar gevlochten.
Servo leads langer dan +/- 50cm voorzie ik altijd van de kleinste ferriet ringetjes bij de servo EN ontvanger (2 ferrietringen per, kanaal/servo dus)
Antenne NOOIT in de zelfde richting van de eventuele metalen stuurstangen leggen, probeer minimaal zo,n 10 graden/hoek verschil ten opzichte van de stuurstangen aan te houden, ook nooit lussen in de antenne maken, je staat er versteld van hoe vaak dit nog voorkomt.
Maak je geen zorgen om het gewicht, in mijn F4U Corsair (piraat) zaten 2x hs81 voor de rolroeren, 2x 3001 voor de flaps, 1x 3001 voor de bediening van het retractventiel EN intrekbaar staartwiel (gekoppeld),1x hs81 voor de wieldeuren, 1x hs81 voor het gas en 2x 3001 voor hoogte en rudder, EN on-boardglow met een 2400mah cel van 60 gram.
Oude OS max FS90 (geen 91) met 350cc brandstof en eigenbouwuitlaat.
Geheel bekleed met witte normale Oracover en hierna gewoon met wat zijdeglans blauw, grijs en nog wat kleurtjes een potje verf gemixd, en daarna de verf met een rolletje aangebracht, de kist ziet er op de fotos behoorlijk blauw uit MAAR werd in de lucht met bewolkt weer erg slecht zichtbaar (doel bereikt dus) voor degene die meekeken tijdens het vliegen was het spannender dan voor mijzelf, leer je vanzelf wel om nooit je kist uit het oog te verliezen.
De RCV motor is volgens mij een gevoeligere motor om te bedrijven/gebruiken dan een "gewone" 4 tact, maar je geeft al aan dat de jouwe goed en betrouwbaar loopt/draait, ik denk dat de gekozen prop toch iets te groot is die jij noemt, ik zou voor een grote 3 blad gaan 15x 14 o.i.d. maar ja dat is mijn smaak/voorkeur.
Bij ons clublid was in de motor de vertanding van de krukas naar de cilindersleeve niet erg gezond meer na vrij korte bedrijfstijd, ik schat zo,n 2 uurtjes, het motortje had ook de neiging om vast te slaan en werd erg heet, had misschien met de brandstof te maken??
Vergeet niet, die amerikanen gebruiken net zo makkelijk 20 tot 30% nitro in hun motoren, dan heb je wel genoeg koeling dus, in europa is 10% nitro wel zo'n beetje het meest gebruikte percentage.
Ik zou overigens zelf toch wel het een en ander willen uitproberen met zo'n RCV, dan kan ik mijn mening eventueel beter onderbouwen.
Dit is de opponent van de F4U, had ik drijvers onder gemaakt,
Groet Ger Kovacs.
Wat betreft de aansturing/bediening van de wieldeuren met een veer, gaat niet werken, ik ben hiermee aan het tobben geweest, want de robart lucht cilindertjes geven maar weinig kracht,en er gaat toch redelijk wat kracht in het rotation vertandingkje zitten, ik wilde e.e.a. wel betrouwbaar werkend hebben, heb het dus met een servotje laten werken, de wieldeuren gingen gelijk met de flaps uit, daarna werd de retract servo pas bedient, gewoon met een micro switchje.
Zwakke wieldeuren? echt niet! een laagje G4 en het is oersterk.
Ontstoring? hoe? uiteraard NOOIT metaal op metaal.
Altijd getwiste servo leads en niet naast elkaar maar gevlochten.
Servo leads langer dan +/- 50cm voorzie ik altijd van de kleinste ferriet ringetjes bij de servo EN ontvanger (2 ferrietringen per, kanaal/servo dus)
Antenne NOOIT in de zelfde richting van de eventuele metalen stuurstangen leggen, probeer minimaal zo,n 10 graden/hoek verschil ten opzichte van de stuurstangen aan te houden, ook nooit lussen in de antenne maken, je staat er versteld van hoe vaak dit nog voorkomt.
Maak je geen zorgen om het gewicht, in mijn F4U Corsair (piraat) zaten 2x hs81 voor de rolroeren, 2x 3001 voor de flaps, 1x 3001 voor de bediening van het retractventiel EN intrekbaar staartwiel (gekoppeld),1x hs81 voor de wieldeuren, 1x hs81 voor het gas en 2x 3001 voor hoogte en rudder, EN on-boardglow met een 2400mah cel van 60 gram.
Oude OS max FS90 (geen 91) met 350cc brandstof en eigenbouwuitlaat.
Geheel bekleed met witte normale Oracover en hierna gewoon met wat zijdeglans blauw, grijs en nog wat kleurtjes een potje verf gemixd, en daarna de verf met een rolletje aangebracht, de kist ziet er op de fotos behoorlijk blauw uit MAAR werd in de lucht met bewolkt weer erg slecht zichtbaar (doel bereikt dus) voor degene die meekeken tijdens het vliegen was het spannender dan voor mijzelf, leer je vanzelf wel om nooit je kist uit het oog te verliezen.
De RCV motor is volgens mij een gevoeligere motor om te bedrijven/gebruiken dan een "gewone" 4 tact, maar je geeft al aan dat de jouwe goed en betrouwbaar loopt/draait, ik denk dat de gekozen prop toch iets te groot is die jij noemt, ik zou voor een grote 3 blad gaan 15x 14 o.i.d. maar ja dat is mijn smaak/voorkeur.
Bij ons clublid was in de motor de vertanding van de krukas naar de cilindersleeve niet erg gezond meer na vrij korte bedrijfstijd, ik schat zo,n 2 uurtjes, het motortje had ook de neiging om vast te slaan en werd erg heet, had misschien met de brandstof te maken??
Vergeet niet, die amerikanen gebruiken net zo makkelijk 20 tot 30% nitro in hun motoren, dan heb je wel genoeg koeling dus, in europa is 10% nitro wel zo'n beetje het meest gebruikte percentage.
Ik zou overigens zelf toch wel het een en ander willen uitproberen met zo'n RCV, dan kan ik mijn mening eventueel beter onderbouwen.
Dit is de opponent van de F4U, had ik drijvers onder gemaakt,

Groet Ger Kovacs.