A
Arvid
Guest
Zo, even wat plaatjes er op zetten..... :lol:
Nadat ze op deze manier klaar zijn, worden ze er afgehaald en komt de voorlijst er op.
En na een nachtje drogen worden de stoflongen weer voorzien van een extra laagje
Nu komt de grote truuk. Met een speld precies voelen waar de spleet zit. Dit doe ik aan de onderkant zodat mogelijke beschadigingen minder zichtbaar zullen zijn. Na de spleet gevonden te hebben, duw je de speld simpel door zodat er een gaatje aan de bovenkant ontstaat. Als je dit een paar keer herhaald over de gehele flap, dan krijg je een mooie lijn zodat je weet waar je moet snijden.
Dan is het goed uitmeten, tekenen, een diepe hap lucht en de zaag er in.
Zoals het bedacht was, het kleine deel wat van de middelste flap afkomt, wordt aan de binnenste geplakt.
Omdat het iets schuin gaat, heb je meteen te maken dat het oppervlak groter wordt.
Wat afval balsa er op plakken, veel te groot natuurlijk.
Maar dan kan je het tenminste netjes op maat maken.
Hier zie je het verschil tussen de grootte rolroer en flap. De bovenste is het rolroer. Je ziet dat de flap dus dieper in de vleugel moet steken als de achterlijst gelijk moet eindigen.
De lat die gebruikt werd in de vorige foto, wordt nu ingezet voor het aftekenen van de achterlijst.
Met een mes wordt het overtollige hout weggewerkt. Ondertussen wordt een malletje van afval hout in elkaar gesleuteld voor het maken van de scharnier punten. Niet de hele voorlijst wordt weggehaald zodat het makkelijker is om de mal te gebruiken.
De corsair heeft de scharnieren van de flaps aan de onderkant zitten. Dat moeten we dus gaan imiteren. De beschrijving van TF geeft aan dat ze wel aan de onderkant van de flap komen, maar niet uitsteken buiten de vleugel, right.....
Dus komt het er ongeveer zo uit te zien:
Omdat we het eindpunt weten waar de boor de vleugel in moet, is het makkelijkste om ook vanaf dit punt te gaan werken, de onderkant dus. Hier wordt de eerste lijn gezet als indicatie waar het middelpunt van de boor komt. De lange lijn is de achterlijst, de kleine lijn is de plaats voor het scharnier
De gebruikte boren. Eerst met een 3 mm houtboor. Een beetje moeilijk te zien, maar de punt is heel scherp. Op die manier loopt de boor niet weg op het hout als je onder een hoek begint te boren. De 3,2 mm boor komt er na voor het opruimen voor het scharnier.
De eerste boring.
En de bovenkant.
Even op een proefstukje
En voor het tapse gedeelte van het scharnier, even wat opruimen.
Iets te schuin weglopend.
Maar je ziet toch al aardig wat het eindresultaat gaat worden
De tweede boring, iets dichter bij de rand en ook een kleinere hoek.
En dan in de vleugel.
En de binnenkant. Bingo! Het maximale van het blokje er uit gehaald.
Nu de flap, weer even van een afvalstukje een proef maken.
Niet onaardig
Alleen toch minder recht dan ik had gedacht
Dus maar even een nieuwe boring inzetten.
En controle van de hoek achteraf
En het uiteindelijke resultaat
Nadat ze op deze manier klaar zijn, worden ze er afgehaald en komt de voorlijst er op.

En na een nachtje drogen worden de stoflongen weer voorzien van een extra laagje

Nu komt de grote truuk. Met een speld precies voelen waar de spleet zit. Dit doe ik aan de onderkant zodat mogelijke beschadigingen minder zichtbaar zullen zijn. Na de spleet gevonden te hebben, duw je de speld simpel door zodat er een gaatje aan de bovenkant ontstaat. Als je dit een paar keer herhaald over de gehele flap, dan krijg je een mooie lijn zodat je weet waar je moet snijden.

Dan is het goed uitmeten, tekenen, een diepe hap lucht en de zaag er in.

Zoals het bedacht was, het kleine deel wat van de middelste flap afkomt, wordt aan de binnenste geplakt.

Omdat het iets schuin gaat, heb je meteen te maken dat het oppervlak groter wordt.

Wat afval balsa er op plakken, veel te groot natuurlijk.

Maar dan kan je het tenminste netjes op maat maken.

Hier zie je het verschil tussen de grootte rolroer en flap. De bovenste is het rolroer. Je ziet dat de flap dus dieper in de vleugel moet steken als de achterlijst gelijk moet eindigen.

De lat die gebruikt werd in de vorige foto, wordt nu ingezet voor het aftekenen van de achterlijst.

Met een mes wordt het overtollige hout weggewerkt. Ondertussen wordt een malletje van afval hout in elkaar gesleuteld voor het maken van de scharnier punten. Niet de hele voorlijst wordt weggehaald zodat het makkelijker is om de mal te gebruiken.

De corsair heeft de scharnieren van de flaps aan de onderkant zitten. Dat moeten we dus gaan imiteren. De beschrijving van TF geeft aan dat ze wel aan de onderkant van de flap komen, maar niet uitsteken buiten de vleugel, right.....

Dus komt het er ongeveer zo uit te zien:

Omdat we het eindpunt weten waar de boor de vleugel in moet, is het makkelijkste om ook vanaf dit punt te gaan werken, de onderkant dus. Hier wordt de eerste lijn gezet als indicatie waar het middelpunt van de boor komt. De lange lijn is de achterlijst, de kleine lijn is de plaats voor het scharnier

De gebruikte boren. Eerst met een 3 mm houtboor. Een beetje moeilijk te zien, maar de punt is heel scherp. Op die manier loopt de boor niet weg op het hout als je onder een hoek begint te boren. De 3,2 mm boor komt er na voor het opruimen voor het scharnier.

De eerste boring.

En de bovenkant.

Even op een proefstukje

En voor het tapse gedeelte van het scharnier, even wat opruimen.

Iets te schuin weglopend.

Maar je ziet toch al aardig wat het eindresultaat gaat worden


De tweede boring, iets dichter bij de rand en ook een kleinere hoek.

En dan in de vleugel.

En de binnenkant. Bingo! Het maximale van het blokje er uit gehaald.

Nu de flap, weer even van een afvalstukje een proef maken.

Niet onaardig

Alleen toch minder recht dan ik had gedacht


Dus maar even een nieuwe boring inzetten.

En controle van de hoek achteraf

En het uiteindelijke resultaat
