@Berto, precies. Dat had ik maar, wil ik liever niet hebben. Als het toestel crasht op de eerste vlucht, so be it (natuurlijk zal er alles aan gedaan worden om dat niet te laten gebeuren), maar niet omdat
ik iets had kunnen versterken wat je dan niet gedaan hebt.
Maar goed, we zijn weer een stukje verder. Op pagina 11, Geplaatst: Vr April 08, 2005 10:14 am, heb ik een stukje beschreven over het verlengen van de aansturing van het richtingsroer omdat ik de
eerste oplossing er uit had gesloopt. Daar ben ik mee verder gegaan. Alleen sluiten de twee buisjes natuurlijk nooit goed op elkaar. Om toch de stuurstang er doorheen te krijgen, heb ik de voorkant
iets afgerond met schuurpapier (moeilijk te zien). Nu glijdt de binnenbuis vloeind van voor tot achter. Ik merk nu dat ik nog geen overzicht heb, die zal ik de volgende keer er bij doen.
Zoals eerder aangegeven ben ik gaan twijfelen. En toch de stoute schoenen aangetrokken. Gelukkig was het blokje nog niet vastgelijmd en kon met een beetje moeite verwijdert worden. Na de
aanpassing van het omlaag brengen, een markering gemaakt. Nu is bekend waar lijm moet komen en hoeft de lijm niet over de hele achterkant te smeren.
Bij het zetten van de eerste klemmen, het achterwiel er op gezet om het blokje goed uit te lijnen.
Daarna een laatste klem er bij gezet.
Ook ondertussen drie stukken balsa op elkaar gelijmd. Deze gaan gebruikt worden om de voorkant van de firewall te bekleden om daarna af te ronden zoals de Corsair dat zo mooi heeft onder de cowl
flaps. De spelden zorgen er voor dat de planken op elkaar blijven liggen en niet gaan verschuiven wat vrij normaal is. Het hout gaat dan drijven op de lijm en kan vrij makkelijk scheef komen. Een klem
gebruiken kan niet omdat het balsa is en ik het hout niet samen wil persen omdat ik de hoogte nodig heb.
Terwijl dit aan het drogen was, bezig geweest met de beplating aan de onderzijde. Een zaag doet uitstekend dienst om langs te snijden.
Na het snijden flink nat maken en voorbuigen op de romp.
De kant van het sponsje ging redelijk. De andere kant was stug hout wat maar niet wil buigen. Daar maken we natuurlijk korte mette mee. Buigen zal het.
Het blokje zit inmiddels aardig vast en we kunnen hiermee verder. Zoals op de foto's te zien is, zijn de 2 mm boutjes boven aan niet lang genoeg. Maar er zijn geen langere 2 mm, dus dat moet 3
worden. Is trouwens ook niet verkeerd omdat het best krachten op koment te staan bij het rijden over de grond.
Eerste keer dat de motor er op staat. Het zwaartepunt is nu ook een beetje te zien. Zoals het er nu bij ligt, hoef je maar een klein tikje te geven op de neus en de staart komt los. Veel te ver naar voren
natuurlijk, maar op de achter kant komt nog de staart, dus dat moet wel goed te krijgen zijn.
En dan de meest wetenschappelijke manier voor het bepalen van de hoek tussen de gasservo en het gas hendeltje. Werkt overigens wel errig goed.... :wink:
Even nog een vraag. Ik heb voor het vullen het onderstaande nippeltje. Hoe goed werkt deze? Ik wil dit vulpunt onder de romp aanbrengen vlak achter de cowl. Is het dan nog mogelijk om de motor te voorzien? Raden jullie aan om dat misschien niet te doen? Door de druk? Of misschien omdat de brandstof dan eerst naar beneden gaat en dan weer omhoog moet? Andere ideeen? Misschien gewoon gebruiken als vulnippel en de slang naar de motor volgens de "ouderwetse" methode? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.