Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

  • Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Mischien de Hoofdligger ondersteunen met een koolstof buis of een aluminium buis. Dit zal ook een deel van de krachten overnemen en het is ligt. Het is wel wat duurder dan een stuk triplex.

Groetjes Rob.
 
Ik was inderdaad nog aan het bouwen, dank je Berto voor de stand in :D

Helaas kan ik op dit moment geen extra foto's maken omdat de vleugel in zijn geheel dicht zit. Als deze weer open gaat, dan zal ik even wat extra foto's maken. Een foto die ik nog ergens tegen kwam:

Bouw_Corsair_336.jpg


En de achterlijst, je ziet hier ook nog een extra stukje zitten in de vleugel zelf. De achterlijst hier is niet helemaal dubbel uitgevoerd, dit komt omdat de flaps een plaats moeten krijgen. De dubbele achterlijst is dus eigenlijk maar enkel. Ook omdat het stukje hout wat er later opgelijmd is, straks hol wordt geschuurd naar de vorm van de flap.

Bouw_Corsair_331.jpg


De voorlijst:

Bouw_Corsair_319.jpg



De achterlijst kan niet meer verstevigd worden of ik moet de vleugel daar open maken. De voorlijst kom ik nog wel bij. Maar misschien is het toch makkelijker om een glas stukje op de hoofdligger te maken? Op RC Universe heb ik nog niet gehoord van een brekende vleugel bij een TF, maar misschien hebben ze nog niet hard aangedoken om daarna de kist er uit te trekken.
 
@Rob,
ik heb nog even gekeken, maar ik denk dat ik toch voor het glas ga. Op zo'n klein stukje makkelijker te verwerken en geeft de juiste sterkte. Een buis wordt in dit stadium niet meer mooi denk ik. In een eerder stadium had het misschien nog gekund, maar glas is wel minder zichtbaar.

-----------------
De RCV maakt gebruik van een achterplaat voor de bevestiging van de motor. De gaten uitgetekend, even met een centerpoint aandrukken en vervolgens met oplopende boren het gat steeds groter maken. Een perfecte passing:

Bouw_Corsair_387.jpg


Bouw_Corsair_388.jpg



En daarna hard dremelen, snijden en vijlen om het gat juist te krijgen in de firwall. Het gat aan de linker kant lijkt te groot, maar hier komt nog een extra stukje hout om de box aan de firewall te houden. Deze moet dus nog groter, maar eerst wilde ik het doosje in de firewall krijgen.

Bouw_Corsair_389.jpg


Hopelijk binnenkort weer meer.
 
Het was een idee. Maar als bouwer kun jij het beste inzien wat er moet gebeuren. En een stuk glas met wat epoxy zal ook wonderen doen.
Als het een beetje mee zit begin ik volgende week aan een Spitfire MK IX van Top-Flite. Deze moet ik alleen nog bij HobbyIn ophalen (en betalen) :P .

Groetjes Rob.
Bouwze. :lol:
 
Arvid!


Lijkt het nou maar zo, of zijn alle liggers inderdaad van liteply gemaakt? :roll:

Liteply: :bad-words: !


jan.
 
Jullie hadden blijkbaar ook al eens je gedachten laten gaan over de hoofdligger perikelen bij een Corsiar.
Deze kist was een eigenbouw van een Amerikaanse tekening. De kist had er al aardig wat vluchten opzitten, dus het verlies was nog draagelijk. Het was een drie delige vleugel waarbij de buitenstukken ter plaatse van de hoofdligger een uitstekende lip hebben die in een kamer in de middenvleugel valt. Juist die middenvleugel heeft het net tussen de uitsparing en de kamer begeven. We hebben de oorzaak precies kunnen herleiden.
Wat me opviel is dat de poten zo ver mogenlijk naar buiten zaten (Robart) zodat maar een minimaal gedeelte van de ligger hoeft te worden geoffert.
Ik wilde geen paniek zaaien, he zal allemaal best wel goed komen met een beetje gezond verstand.
Trouwens op het moment van de crash zat de kist wel aan topsnelheid in een 30 graden duik, maar er werd nog niet getrokken volgens de piloot.
 
ik zou zowiezo het hele airframe en vleigels voorzien van 25 gr glasdoek en epoxy en het geheel spuiten. Zeker geen folie op een warbird.. yuk.. en bij de knik zou je dan onder 45 graden nog een extra strook 160gr doek doen als je bang ben voor de stevigheid.. maar volgens mij valt dat bij de tf corsair wel mee...

Peter
 
Robke zei:
Trouwens op het moment van de crash zat de kist wel aan topsnelheid in een 30 graden duik, maar er werd nog niet getrokken volgens de piloot.
Dan lijkt het mij bijna eerder een constructie fout want tijdens een duik met 30 graden komen er nou geen echte grote krachten op de vleugels te staan.Het had dan net zo goed tijdens een horizontale vlucht kunnen gebeuren maar eerder nog bij een beetje G-trekken.

Ik ben ook niet bang voor het breken van een TF Corsair vleugel, de constructie lijkt mij voldoende stevig.

Peter Pankras zei:
ik zou zowiezo het hele airframe en vleugels voorzien van 25 gr glasdoek en epoxy en het geheel spuiten. Zeker geen folie op een warbird
De P-40 die ik heb gekocht had dat ook en ik ben dit ook van plan om toe te gaan passen op m`n P-51 en F-4. Geeft een veel mooiere afwerking en wat extra stevigheid.

Groet,
Berto.
 
@Rob, alle ideeen zijn welkom en de jouwe heb ik dan ook zeker over nagedacht over de uitvoering er van en over de haalbaarheid. Zekers, alle ideeen hebben goede punten in zich.

@Jan, ik moet je dat antwoord helaas even schuldig blijven. Volgens mij niet, maar nu ik zo naar het plaatje kijk, weet ik het ook niet meer.

@Robke, zoals Berto inderdaad ook zegt, zat hier iets meer niet in orde. Hoewel ik het niet leuk vind voor de piloot, doet me dat al weer een beetje meer goed.

@Peter, zeker, ik ben nu met de romp bezig zodat de vleugel daar beter in gepast wordt en dan gaat het geheel in het glas en spuiten maar. Ik was er al over uit dat folie het niet voor me zal doen. De nieuwe folie van Oracover is trouwens wel best mooi, maar doet het ook niet.
 
Een kleine aanpassing.
Ik denk dat in werkelijkheid de piloot wel net begonnen was aan het optrekken voor een vlakke vlucht. De hele crash was in een paar seconden voorbij, dus het kan zijn dat hij dat niet eens meer weet. Het falen van de vleugel lag puur aan de constructie, maar dat neemt niet weg dat de kist toch behoorlijk wat vluchten had gemaakt.
Het zwakke punt bleef de hoodligger na de uitholling van de wielpoot. Ondanks dat die best redelijk zwaar was uitgevoerd, zaten er een paar punten waar de krachten hoog kunnen oplopen.

De vleugel met glas bedekken doet niet veel bij een Corsair want zowat de hele onderzijde van de knik is wieldeur. De krachten kunnen dus nooit over de buitenkant van de skin doorlopen.

Ik denk dat een aluminium plaat aan weerszijde van de hoofdligger ter plaatse van de knik wel soelaas kan bieden. Dus ter vervanging van dat enge stukje ply wat nu zit. Wel high grade aluminium nemen natuurlijk.
 
@Robke, klopt. Daarom zal ik me ook gaan concentreren op het zwakke punt. Aluminium zou ook nog kunnen. Ik denk de hoofdligger te gaan verstevigen met glas of met een stukje aluminium.

Lekker bezig geweest. Op de firewall zijn lijnen aangebracht om te kijken of het doosje goed uitgelijnd is.
Bovenkant
Bouw_Corsair_390.jpg


Onderkant
Bouw_Corsair_391.jpg



Gaten gemaakt voor de andere delen, hier een overzicht van het geheel

Bouw_Corsair_392.jpg


Bouw_Corsair_393.jpg


Bouw_Corsair_394.jpg


Bouw_Corsair_395.jpg


Bouw_Corsair_396.jpg


Bouw_Corsair_397.jpg



Het gas van de motor wordt aangestuurd met een microservo. Het servoblok is al vol, dus deze moest ergens anders komen. De uitsparing aan de zijkant is hier uitstekend geschikt voor. Een klein beetje bijwerken, iets groter veilen bij de rondingen, en dan past het perfect.

Bouw_Corsair_398.jpg


Bouw_Corsair_399.jpg



Alternatieve klemmen om de montage plaatjes vast te lijmen.

Bouw_Corsair_400.jpg



Diamond levert standaard de grote schroeven af voor deze kleine servootjes. Die hebben we maar even vervangen door een wat kleinere die ik nog had liggen.

Bouw_Corsair_401.jpg



Toch ook maar het staartwiel aangepakt. Ben bijna klaar met het omlaag brengen. Lijkt er nu een stuk beter op. Dit kon bij de vorige versie ook niet, het helemaal overkoepelen van het frame.

Bouw_Corsair_402.jpg
 
Goed bezig Arvid,

zeker het omlaag brengen van het straatwiel, geeft toch een meer schaal uiterlijk :yes:

Wat betreft de hoofdligger bij de retracts, ik weet niet hoe weinig "vlees" jij over hebt maar een versteviging met een plaatje metaal is natuurlijk nooit weg.
Als je er nu nog redelijk bij kunt en je vertrouwt het zelf niet dan zal ik het gewoon doen dan kun je later niet zeggen van had ik maar.......

Ik moet wel zeggen dat er bij ons op de club ook een TF F-4 Corsair vloog welke gewoon origineel was gebouwd incl. retract (geen Robostruts) en deze heeft geen enkel probleem ondervonden met een eventuele brekende vleugel.

Ik spreek je weer,
Berto.
ps.
Ik ben zelf ff 1,5 week uit de running met het bouwen maar daarna pakken we de draad snel weer op om die Stinson af te maken en de Snoopy II TW een maiden te geven(nog steeds niet gebeurd :oops: ).
 
@Berto, precies. Dat had ik maar, wil ik liever niet hebben. Als het toestel crasht op de eerste vlucht, so be it (natuurlijk zal er alles aan gedaan worden om dat niet te laten gebeuren), maar niet omdat

ik iets had kunnen versterken wat je dan niet gedaan hebt.

Maar goed, we zijn weer een stukje verder. Op pagina 11, Geplaatst: Vr April 08, 2005 10:14 am, heb ik een stukje beschreven over het verlengen van de aansturing van het richtingsroer omdat ik de

eerste oplossing er uit had gesloopt. Daar ben ik mee verder gegaan. Alleen sluiten de twee buisjes natuurlijk nooit goed op elkaar. Om toch de stuurstang er doorheen te krijgen, heb ik de voorkant

iets afgerond met schuurpapier (moeilijk te zien). Nu glijdt de binnenbuis vloeind van voor tot achter. Ik merk nu dat ik nog geen overzicht heb, die zal ik de volgende keer er bij doen.

Bouw_Corsair_403.jpg



Zoals eerder aangegeven ben ik gaan twijfelen. En toch de stoute schoenen aangetrokken. Gelukkig was het blokje nog niet vastgelijmd en kon met een beetje moeite verwijdert worden. Na de

aanpassing van het omlaag brengen, een markering gemaakt. Nu is bekend waar lijm moet komen en hoeft de lijm niet over de hele achterkant te smeren.

Bouw_Corsair_404.jpg



Bij het zetten van de eerste klemmen, het achterwiel er op gezet om het blokje goed uit te lijnen.

Bouw_Corsair_405.jpg



Daarna een laatste klem er bij gezet.

Bouw_Corsair_406.jpg



Ook ondertussen drie stukken balsa op elkaar gelijmd. Deze gaan gebruikt worden om de voorkant van de firewall te bekleden om daarna af te ronden zoals de Corsair dat zo mooi heeft onder de cowl

flaps. De spelden zorgen er voor dat de planken op elkaar blijven liggen en niet gaan verschuiven wat vrij normaal is. Het hout gaat dan drijven op de lijm en kan vrij makkelijk scheef komen. Een klem

gebruiken kan niet omdat het balsa is en ik het hout niet samen wil persen omdat ik de hoogte nodig heb.

Bouw_Corsair_408.jpg



Terwijl dit aan het drogen was, bezig geweest met de beplating aan de onderzijde. Een zaag doet uitstekend dienst om langs te snijden.

Bouw_Corsair_407.jpg



Na het snijden flink nat maken en voorbuigen op de romp.

Bouw_Corsair_409.jpg



De kant van het sponsje ging redelijk. De andere kant was stug hout wat maar niet wil buigen. Daar maken we natuurlijk korte mette mee. Buigen zal het.

Bouw_Corsair_410.jpg



Het blokje zit inmiddels aardig vast en we kunnen hiermee verder. Zoals op de foto's te zien is, zijn de 2 mm boutjes boven aan niet lang genoeg. Maar er zijn geen langere 2 mm, dus dat moet 3

worden. Is trouwens ook niet verkeerd omdat het best krachten op koment te staan bij het rijden over de grond.

Bouw_Corsair_411.jpg



Eerste keer dat de motor er op staat. Het zwaartepunt is nu ook een beetje te zien. Zoals het er nu bij ligt, hoef je maar een klein tikje te geven op de neus en de staart komt los. Veel te ver naar voren

natuurlijk, maar op de achter kant komt nog de staart, dus dat moet wel goed te krijgen zijn.

Bouw_Corsair_412.jpg



En dan de meest wetenschappelijke manier voor het bepalen van de hoek tussen de gasservo en het gas hendeltje. Werkt overigens wel errig goed.... :wink:

Bouw_Corsair_413.jpg



Even nog een vraag. Ik heb voor het vullen het onderstaande nippeltje. Hoe goed werkt deze? Ik wil dit vulpunt onder de romp aanbrengen vlak achter de cowl. Is het dan nog mogelijk om de motor te voorzien? Raden jullie aan om dat misschien niet te doen? Door de druk? Of misschien omdat de brandstof dan eerst naar beneden gaat en dan weer omhoog moet? Andere ideeen? Misschien gewoon gebruiken als vulnippel en de slang naar de motor volgens de "ouderwetse" methode? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bouw_Corsair_369.jpg
 
Ik heb precies zo'n nippeltje gebruikt. Het is geen probleem als de brandstof eerst naar beneden moet en dan weer omhoog; het effect van de zwaartekracht is verwaarloosbaar ten opzichte van de aanzuiging van de motor en de tankdruk. Deze nippeltjes sluiten ook goed af, dus je verliest geen tankdruk.

Maarrrrr.... in theorie kan zo'n ventiel natuurlijk vast komen te zitten. Als je hem in de leiding naar de motor monteert, dan lek je brandstof en/of zuig je lucht aan naar de motor. Als je hem op een aparte vulslang aansluit, verlies je bij een lek ventiel alleen wat tankdruk. In het laatste geval uiteraard wel het 'downstream'-nippeltje afsluiten met een dopje :)

Ik heb hem zelf in de leiding naar de motor gezet. Ik denk dat als hij niet goed afsluit na het vullen. ik de lekkende brandstof wel kan zien. De kans dat hij gaat lekken in de lucht acht ik verwaarloosbaar.

Bizar ding trouwens, die RCV motor :)
 
Ok, dat is in ieder geval goe te horen dat het juist werkt. Bedacht me alleen gister avond dat ik het toch niet ga gebruiken zoals het bedoeld is. Als je deze vul opening tussen de tank en de motor plaatst, heeft de filter in de tank ook geen zin meer (op de troep na die via de uitlaat binnen komt). Ik ga het dus toch als alleen vulopening gebruiken en sluit het nippeltje dat naar de motor zou moeten gaan af.

Inderdaad, best bizar die motor. Wel super dat deze dus zonder probleem in de kap past. Een conventionele 15 cc motor viertakt had dit niet gered.
 
In de vorige posting had ik iets geschreven over het verlengen van de buis voor het richtingsroer. Hier is deze buis te zien. Het is de onderste. Aan de rechter kant zie je het blokje waar de buis in rust, aan de linker kant is een extra stukje hout geplaatst om de andere kant te ondersteunen.

Bouw_Corsair_414.jpg



De aansturing van het staartwiel ga ik anders doen. Eerst had ik bedacht om de aansturing direct van het richtingsroer te doen, maar dat gaat toch niet helemaal lekker. Daarom is er besloten om een extra hevel te plaatsen waar de kabels op uitkomen. Maar om dat te kunnen maken, is er een boxje nodig.

Bouw_Corsair_416.jpg



Zo ziet het doosje er ongeveer uit

Bouw_Corsair_417.jpg



De hevel moet er nog op en deze moet vast gezet worden met een moer. Met dit ringetje wordt aangegeven waar de uitsparing moet komen.

Bouw_Corsair_418.jpg



En daar zit het vast. De uitsparing boven aan is om ruimte te maken voor de stuurbuis van het richtingsroer.

Bouw_Corsair_419.jpg



En zo ziet het er dan uit.

Bouw_Corsair_420.jpg



En van de bovenkant.

Bouw_Corsair_422.jpg
 
arvid zei:
De kant van het sponsje ging redelijk. De andere kant was stug hout wat maar niet wil buigen. Daar maken we natuurlijk korte mette mee. Buigen zal het.

En scheuren zal het dan waarschijnlijk ook wel. beter in de winkel al beter hout uitzoeken voor dit soort werk.
 
Klopt, was ik een beetje bang voor. Goed nat houden, en eerst maken voordat je gaat buigen. Hier het resultaat:

Bouw_Corsair_423.jpg
 
Ben verder gegaan met de besturing van het staartwiel. Omdat deze straks uitgelijnd moet worden met het richtingsroer, heb ik ooit ergens gezien om dat op te lossen met een wartel. Op die manier kan je de kabel spannen zonder dat de kabel zelf gaat draaien. Kan een van jullie zeggen of dit er solide uit ziet?

Bouw_Corsair_424.jpg
 
Ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk dat deze je straks problemen gaat bezorgen. Je kan denk ik beter die speciale spanners gebruiken, kijk eens bij de boten afdeling rond, daar worden ze soms gebruikt om de zeilen of de mast mee te verstagen.
 
Back
Top