Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Kan een van jullie zeggen of dit er solide uit ziet?
Het ziet er niet solide uit. :nooo:

Maar dat wil niet zegen dat het niet werkt. :wink:

Ik vraag me af wat er gebeurt als ze een knal krijgen: verbuigen ze dan (worden langer)? :roll:

Die draadspanners waar Theo het over heeft: zijn een stuk steviger, maar zorg dat je ze borgt!! :teacher:

(Geldt hier overigens ook.)

jan.

Deze komen uit de visserij. Het is een onderdeel van een onderlijn om bijvoorbeeld op snoekbaars te gaan vissen. Verder is het voor het staartwiel, natuurlijk wel eentje waar mogelijk klappen op komen, maar niet wat kritisch is. Wat hooguit kan gebeuren is dat je de start moet afbreken of dat je je toestel moet ophalen omdat het staartwiel niet meer mee wil werken. Of ben ik hier nu te sceptisch?

De spanners van de zeilerij zijn me bekend, maar hebben ze deze ook in maatje heel klein? Ongetwijfeld, maar wat kosten die dingen dan? Zal ook eens google hier over laten buigen.

Ok dan, even wezen shoppen bij paps. Toch goed zo'n vader die allemaal reserve onderdelen heeft. En hier dan het nieuwe resultaat. De foto is wat donker, maar hopelijk kan je er wijs uit worden. Het draad gaat direct in het zwarte staafje wat even hier boven gebruikt wordt tussen de snel schakeling en de quicklink. Dit staafje wordt in zo'n dingie gefrutst die direct op het kruis zit en die je kan verstellen en aandraaien met een imbus. Ook zie je dat de aansturing nu kruislings gemaakt is. Anders gingen het staartwiel en het richtingsroer tegengesteld, niet echt de bedoeling.....

Bouw_Corsair_425.jpg

De corsair heeft iets onder de romp net achter de cowl flaps (iemand enig idee waar voor deze dienden?). Deze plek is bijzonder geschikt voor de rest van de spullen die buiten de romp uitsteken: overloop motor, gloeiplug aansluiting en tank aansluiting.

Bouw_Corsair_427.jpg

Voor de overloop van de motor gebruik ik een tulp stekker. Door vanuit binnen te boren, is de achterkant los te krijgen. Je krijgt dan een mooie doorloop. Een brandstofslang past precies over de schroefdraad.

Bouw_Corsair_426.jpg

Dat is de plek waar het gaat komen.

Bouw_Corsair_428.jpg

Even een vraagje tussendoor. Op deze tekening staat de tank boven in de romp getekend, de viertakt motor hangt op de kop er voor. Gaat dit zo werken? Zo ja, waarom wel, zo niet, waarom niet? Ik neem aan dat de motor verzopen raakt als deze niet draait en gaat het dan goed als deze wel draait? Hoe zit het met op de kop vliegen? Ik ben benieuwd.

Bouw_Corsair_430.jpg

Een beetje moeilijk te zien, maar er zit een plaat op aan de achterkant, nog niet vast gelijmd. Deze plaat moet nu tot halverwege de stringer komen. Eerst snijdt ik vanuit binnen tot de stringer, mes zie je nog net op de foto.

Bouw_Corsair_431.jpg

Daarna met een pen de helft afmeten. Hier zie je de pen met een paar stukjes hout. Hiermee heb je een geleide op de stringer en meet je meteen de helft af.

Bouw_Corsair_432.jpg

Eerste plaat aan het drogen.

Bouw_Corsair_434.jpg

Ik heb toch maar besloten om de motorbox te lijmen. De RCV motor trilt enorm en dat wordt allemaal overgebracht op de constructie. Hout heeft de neiging om te gaan werken, dus de kans is groot dat de gaten met bouten groter worden en daardoor meer speling krijgt, met alle gevolgen van dien. De stukjes aan de binnenkant met driehoekjes vastgezet.

Bouw_Corsair_435.jpg

En nu weer hard verder met de rest.

Edit: Met de RCV motor heb ik overigens geen problemen met de hoogte. De tank ligt een paar milimeter hoger dan de carb.

Hee Arvid,

De corsair heeft iets onder de romp net achter de cowl flaps (iemand enig idee waar voor deze dienden?).
Met de cowl flaps kun je de mate van koeling van de motor regelen.
Door deze kleppen open te zetten stroomt er meer lucht door de motorruimte en is de koeling dus beter.
Zet je ze (zo goed als) dizht dan is de uitstroomopenign kleiner en de doorstroming minder dus ook de koeling minder.

De cowl flaps voorkomen "shock cooling" van de motor als je een duikvlucht maakt met weinig gas (hier kunnen de motor niet goed tegen).
De doorstromende lucht is dan zoveel dat de motor te snel af zou koelen.
Door nu de cowl flaps "dicht" te zetten komt er minder koellucht door het motorcompartiment en zal de motor geleidelijker afkoelen.

De cowl flaps zitten over het algemeen aan de onderzijde van de motorkap (bv bij een Cessna 210) of bij stermotoren (zoals de Corsair) rondom.

De Sukhoi 26 heeft zgn. louvres voor de motor:
aac0008l.jpg

Greetingz,
Berto

Hee, berto, het ging niet om de cowl flaps zelf, maar om de dingen die er achter zitten. Als je van recht naar links over de LE van de vleugel gaat, kom je in de romp eerst de drie uitlaten tegen. Als je nog iets verder gaat, zie je 1,5 rondje getekend (tekening is half onder en half bovenkant, dus in totaal zitten daar 3 rondjes). De vraag is waar deze voor dienen?

Dat van de shock cooling was nieuw, weer wat geleerd. :D

:lol: Okee ik zie nu wat je bedoelt :lol:

Maar wat het precies is weet ik ook nog niet.

Hier het origineel :?
Corsair%2017.jpg

Maar wat het precies is en waarvoor het dient????

Berto.

Even over die koelkleppen. De bovenste twee horen dicht te staan. Dat is en modificatie om te zorgen dat de olie niet teveel tegen de cockpit spat.

Ok, weer wat geleerd. Nu zal het bij mij iets anders er uit gaan zien, maar goed, dat moet maar. Van de cowl flaps klopt dat de bovenste dicht horen. Het was niet alleen voor de olie, maar ook voor het zicht naar voren. Als de flaps helemaal open stonden, kon de piloot door de olie en het belemmeren van het uitzicht niet zien waar hij (zij) vloog. Deze zijn na de eerste uitvoeringen dicht gemaakt.

Het laatste stukje beplaten aan de onderkant. Om een mooie rechte lijn te krijgen die midden op de ligger uitkomt, gebruikte ik dit keer een stukje afval hout. De foto laat niet de juiste positie zien overigens. Lukte aardig en had nog maar een heel klein beetje trimmen nodig.

Bouw_Corsair_436.jpg

De andere kant op maat gemaakt door de helft die al op maat is er over heen te leggen en langs deze lijn af te snijden. Een stukje afval balsa moet de plaat beschermen tegen afdrukken van de knijper aan de rechterkant.

Bouw_Corsair_437.jpg

Oeps, foutje. Perfect gaatje geboord, is het te hoog..... :hammer:

Bouw_Corsair_438.jpg

Dan maar twee perfecte gaatjes boren

Bouw_Corsair_439.jpg

De plaats van de tank, prachtig voor gereserveerd

Bouw_Corsair_440.jpg

Knikken in de slang vallen mee, dit moet kunnen

Bouw_Corsair_441.jpg

Helaas (nog?) geen foto's van andere werkzaamheden. Zo ben ik geweest met het passend maken van de olie coolers op de vleugel en is het zadel, op de volgende foto te zien, verder afgewerkt (buitenplaat op maat gemaakt door eerst overtollig materiaal weg te snijden en de laatste paar mm te schuren). Ook zijn nu de blokjes gelijmd waar de breekpennen in komen. De blokjes hebben driehoekige ondersteuningen, moeilijk te zien. De druktank past precies op de plaats.

Bouw_Corsair_442.jpg

Hee Arvid,

Je bent weer lekker op de goede weg.
Heb je je vrije dagen nu opgenomen om deze toch wel prachtige kist af te bouwen :wink:

Ik ben in gedachten ook al wel weer verder met m`n projecten maar het heeft (zoals ik al voorspeld had) even twee weken stil gelegen.

Ik hoop zondag weer verder te gaan met de Stinson de vleugels, rolroeren, stabilo en hoogteroeren zijn bespannen, nu nog even de romp wat verder afwerken, bespan kopen en de striping aanbrengen en dan moet ie toch voor mijn vakantie kunnen vliegen :?

Komende maandag willen we het weer gaan proberen :? Heb je eventueel tijd? (hoop alleen wel dat het weer meewerkt :roll: ).

Greetingz en ga zo door,
Berto.

Op dit moment pak ik inderdaad halve dagen om verder te kunnen. Komt aardig schot in, hoewel er nog aardig werk ligt te wachten. Gewoon lekker doorgaan is de enige oplossing denk ik.

Maandag is denk ik ok, laat ik je nog even weten. Als het weer inderdaad mee wil werken, want weerkamer is niet echt optimistisch :(

Goed bezig Arvid. Ik heb twee corsairs zien vliegen in Duxford, de een met een 3-blads prop en de ander met een 4-blads. Deze vlogen een erg strak display samen, en een mooi geluid!
Weet je al wat voor livery (schema) je gaat toepassen?

Alvast even vooruitlopend op het glassen. Wat is de beste methode om het oppervlak klaar te maken voor het glassen? Gewoon met primer (heb super easy filler) over het oppervlak en het overtollige er af schrapen?
Ik heb wel wat berichten gelezen, maar niet specifiek of het op deze manier gaat (misschien staat het op een aantal pagina's dat ik niet kan openen op een of andere manier. Dus als het daar op staat, sorry alvast, maar daar ben ik natuurlijk nog niet helemaal mee geholpen :( )

Arvid,
Een eenvoudige manier om je corsair in een glaskleedje te steken staat hier beschreven: SDB Dauntless
Ik heb deze werkwijze reeds toegepast op een aantal proefstukken, en ik moet zeggen dat het me wel beviel. Je werkt met waterbased producten, het werkt snel en goed.

@Evert, dank voor de link. Was deze al weer vergeten. Ik was aan het kijken op: Airfield models

Dus als ik het goed lees, werk je de putten en kuilen pas weg na het glassen? Is het niet makkelijker om dat eerst te doen, dan de balsa te beschermen en dan te glassen?

Wat gebruik je als tegenhangers van de producten die hij in zijn beschrijving noemt?

Back