Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
@Onno, ik heb van m'n vader een verenstaal mogen krijgen. Ik probeer het hier eerst mee, ik houdt jouw optie in gedachten. Thanx!

@Gerard, weet je zeker dat het 0,8 is? Het is zo ongelooflijk dun.

@Wouter, de deuren worden inderdaad geglast voor de stijfheid en vormvastheid. De binnenkant wordt ingesmeerd met brandstof bestendige verf omdat als ze open zjn, uitlaatgassen hier naar binnen kunnen komen. En in ieder geval er langs zullen blazen.

@Iwan, niet helemaal. En zelf vind ik het niet erg dat het niet symetrisch is, vind het eigenlijk wel grappig zo. Inderdaad, vaart zit er goed in. Hij moet nu gewoon af.

Hoi Arvid, ziet er goed uit. Slim idee om dat veertje zo te doen.

WV zei:
Arvid,

Ziet er goed uit, mijn complimenten, alleen heb ik twijfels bij de wieldeuren.

Ben het overigens wel met WV eens. Je zou ook een stukje triplex warm kunnen buigen en over het scharnier te zetten. Halverwege pag. 1 staat een tekeningetje met een detail doorsnede. Is al een jaar stabiel.

Over dat stukje ga ik nog eens nadenken. Ga dat denk ik meteen combineren met het plaatsen van het punt voor het veerstaafje.

------------------
De romp bij de Cowl afgerond. Bij de onderste ben ik iets te ver gegaan. Bij later inzien heb ik dat bij de andere niet gedaan om de sterkte te waarborgen.

Bouw_Corsair_570.jpg

Bouw_Corsair_571.jpg

Bouw_Corsair_572.jpg

Het richtingsroer van de originele Corsair is niet helemaal geribt, maar heeft een vlak stuk aan de voorkant. Ik heb er helaas geen goede foto van, maar iemand in Amerika heeft dat wel uitgezocht en een tekening er van op RC universe geplaatst. De aanpassingen ten opzichte van de TF doos zijn met paars aangegeven. De achterste doe ik niet, wel de voorste. Een bijkomend voordeel, bij een landing waarbij de Corsair over de kop slaat, is de staart nu verstevigd. Vaak breekt het richtingsroer waar de rode lijn staat. Door de aanpassing te maken, wordt dit versterkt

Staart-modificatie.jpg

De aanpassing wordt gemaakt van 1/64" of ongeveer 0,4mm triplex

Bouw_Corsair_573.jpg

Doordat het zo dun is, kan je de figuren er gewoon uitsnijden.

Bouw_Corsair_574.jpg

Op het richtingsroer gelijmd

Bouw_Corsair_575.jpg

Van de voorkant gezien. Om het triplex goed te kunnen lijmen op de ondergrond, is helaas de vorm verdwenen. Met een stukje balsa is weer veel goed te maken.

Bouw_Corsair_576.jpg

Ook hier zie je dat het niet helemaal goed is gegaan. De onderkant is goed, de bovenkant is ingedeukt. Ook hier is nu een stukje balsa op gezet.

Bouw_Corsair_577.jpg

De vulnippel aangepast zodat deze geen brandstof gaat spuiten. Ik heb besloten om deze er niet tussen te zetten, maar echt als vulnippel te gebruiken. Reden is vervuiling. In de tank komt een vilt klunk, als je nu gaat tanken met deze als tussenkoppeling tussen de tank en de motor, dan heeft de filter in de tank geen zin. Dus dat doen we maar niet.

Bouw_Corsair_578.jpg

De overloop heeft me meer moeite gekost. De aansluiting wordt namelijk eerst in de romp gemonteerd en vervolgens moet de slang er op. Maar de buis is best dik. Gewoon er overheen duwen of draaien ging niet lukken. Dus maar proberen met wat tierabs als geleiding die de slang moet verwijden.

Bouw_Corsair_579.jpg

Bouw_Corsair_580.jpg

Helaas, dat ging niet lukken. Dan maar de binnenkant taps maken en silicone vloeistof er op spuiten zodat het beter glijdt.

Bouw_Corsair_581.jpg

Helaas, ook niet. Dan maar prberen de slang te vervormen. Op een schroevedraaier gezet en langzaam de slang verwarmen.

Bouw_Corsair_582.jpg

Ook geen succes, ook niet door de schroevedraaier te verwarmen en de slang van binnen warm te maken. Dan maar kijken of een bout door het gat past. En die paste. Nu krijg je een meer taps toelopend geheel.

Bouw_Corsair_583.jpg

Na het geheel in te hebben gespoten met silicone (de omgeving afgeschermd met papier) lukte het uiteindelijk om de slang er op te draaien.

Bouw_Corsair_584.jpg

Inmiddels een start gemaakt met de vleugel. Grote gaten worden opgevuld met Easy Supervuller en de achterlijst moest nog afgewerkt worden. Een ronding waar de flaps zitten. Voordat ik nu ga schuren, eerst veel overtollig hout wegsnijden.

Bouw_Corsair_585.jpg

En we gaan rustig door......

Om de ronding te krijgen, heb ik een blokje gepakt, deze rond geschuurd en dat als mal gebruikt. Om er voor te zorgen dat de andere helft van de achterlijst niet wordt ingeschuurd, is hier plakband gebruikt voor bescherming

Bouw_Corsair_586.jpg

De ailerons zijn meegeschuurd in de vorm van de tip, ook is de ronding nu meegenomen.

Bouw_Corsair_587.jpg

De olie koelers moesten nog "even" op de plaats omdat dat toch beter uitkomt bij het glassen. Een mengsel van epoxy hars van Polyservice (weet even niet meer hoe dit spul heet), gemengd met glasbolletjes zijn ze aangebracht. Er zijn best veel ruimtes achter de olie koelers zit. Als je dit gaat opvullen met alleen epoxy, wordt het best zwaar. Vandaar de glasbolletjes om toch wat gewicht te besparen. De bolletjes maken de constructie niet veel zwakker, dus dat is mooi.

Bouw_Corsair_588.jpg

Elastieken allen zijn niet sterk genoeg. Dus vandaar dat ze verder uitgetrokken. Een klem houdt ze dan in de meer uitgetrokken stand.

Bouw_Corsair_589.jpg

De glasmatten worden voorbereid

Bouw_Corsair_590.jpg

Ton van Munsteren heeft een mooie uitleg gegeven in zijn draadje YAK 23 FLORA en in zijn draadje Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits. Nog bedankt voor de uitleg Ton!

Het is zo simpel als hij het aangeeft. Glasmat er op en met PU en een kwast insmeren.

Bouw_Corsair_591.jpg

Ondertussen ben ik nog steeds bezig om de bediening van de deuren van het achterwiel uit te denken. De methode zoals Gerald aangeeft is niet helemaal toepasbaar, dus ben ik bezig met twee andere varianten. Het lijkt er op dat dit gaat lukken. Helaas heb ik hier nog geen foto's van, maar die worden zeker nog geplaatst.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Arvid,

Jij bent goed op weg :!: :!: :!:

Ziet er echt goed uit man :thumbsup:

Ik wacht met smart op de foto`s van je wieldeuren.
Met mijn P-40 wil het tot nog toe niet helemaal lukken maar dat zal mede komen omdat dat wiel veel verder verzonken zit in de romp.

Maar we dokteren wel even verder.

Ziet er erg strak uit zo dat glassen, begin voorjaar je maiden :?:

Greetingz en ga zo door,
Berto.

Ziet er nog steeds goed uit 8)
Waarmee reinig je de kwast of gaat dat niet?

@Berto, gaat zeker weer goed zo. Ga ik van uit. Het moet gewoon

@Wouter, de eerste keer is het nog niet gelukt. Het moet kunnen met terpetine en daarna uitwassen met zeep. Dit ging alleen niet lukken. Bij het wassen met zeep werd de kwast in mijn vingers stijver en bij het uit elkaar halen van de haren zag ik van die mooie kleefdraden. Einde dus. Volgende probeer ik wel schoon te krijgen. Wordt een beetje vervelend om na elke keer ze te moeten weggooien.

Arvid,
Gaat lekker zo te zien en valt best mee he, tis even wennen.

Kwast met PU reinigen met terpetine gaat niet, :? heb ik dan terpetine gezegd in plaats van thinner :oops: .
Je moet dus de kwast uitspoelen met Thinner, daarna wat afwas in een potje en de kwast daar goed doorheen halen zodat de sop goed in de kwast zit.
Dan de kwast met water uitspoelen en tot slot enkele druppels afwas in het bakje en wederom de kwast gaar goed doorheen halen.
Met de hand de meeste sop afnemen en wegleggen, de kwast is daarna zonder uitspoelen zo weer te gebruiken en de haren blijven ook mooi strak en zacht.

Deze werkwijze gaat ook prima voor het reinigen van een kwast na het gebruik van gewone lak op terpetine basis en die is natuurlijk dan wel schoon te spoelen met terpetine.

Heel mooi stukje werk en zal het zeker goed doen op de schaalwedstrijden 8) :wink:

Ton

Ton, inderdaad. Maar wel super. Gewoon om de hoek leggen zonder vouwen wat je zo snel krijgt met folie.
Ok, dan moet ik dat eens proberen.

Leuk dat je er over begint. :D
Mogelijk ga ik meedoen voor de lol inderdaad en dan de sportschaal, helemaal schaal wordt deze namelijk niet. Ga ik jouw dan ook zien?.... :wink:

Trouwens nog even een vraag. Ik stel deze maar even hier zodat iedereen kan leren van deze techniek. Als je de mat er op kwast en je wacht even, zie je tegen het licht aan heel duidelijk dat er luchtbellen onder verschijnen. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het wegtrekken van de PU in het hout, waardoor lucht de mat los maakt van het hout. Heb je dit zelf ook ervaren en als dat zo is, wat heb je hier aan gedaan om dat te voorkomen?

------------------------------
De elastieken verwijdert. De elastieken waren helemaal verdroogd op de plaats van de olie koeler. Ook waren ze hier en daar aan de koeler geplakt. Een mes deed wonderen om ze door te snijden.

Bouw_Corsair_592.jpg

Bijna passend, maar toch niet helemaal

Bouw_Corsair_593.jpg

Dus maar lekker insmeren met Easy Super vuller en vannacht laten drogen. Vanavond of morgen kan dit weer mooi in vorm geschuurd worden.

Bouw_Corsair_594.jpg

Verder heb ik het overtollige doek verwijdert. Dit ging bijzonder goed met behulp van een scherp mes en een schuurblokje. Foto's met uitleg volgen nog

Arvid,

Dat loslaten van de mat heb ik nog niet ervaren en ook niet echt op gelet, misschien ben je toch nog iets te zuinig geweest met de PU.

Heb je overigens met de kwast goed de mat naar de buitenkant uitgestreken want daarmee span je de mat ook nog eens extra strak op het hout.

Het is eigenlijk ook geen probleem want met de tweede laag zal dat wel vast komen te zitten.

Zijn het geen stofdeeltjes die tussen de mat en het hout zitten, wamt dat heb ik wel gehad en is best lastig.

Wedstrijden
Leuk om te horen dat je met schaal mee gaat doen en maakt niet uit of je F4C of sportschaal gaat doen.
Het zou allebei kunnen je hoeft toch niet gelijk de eerste wedstrijd te winnen :P , bij de tweede kun je daar toch ook dik tevreden over zijn :D.

Ga volgend jaar zeker mee doen heb nu even meer tijd om me voor te bereiden, heb wel het een en ander om in te kunnen zetten en was het dit jaar ook van plan maar is er niet van gekomen.

Hoop eigenlijk ook een beetje dat er meer forumers mee gaan doen.

Als je meer wil weten van de wedstrijden laat dat even weten en er staat hier in het schaal forum al het een en ander.

Ton

work leuk komend jaar.
Ik ben al druk bezig met bouwen, wil als ik het red volgend jaar ook mee gaan doen met f4c.
Ton, wanneer is de eerste wedstrijd volgend jaar...? ik heb april als doel om mijn model af te hebben.. maar dat word krap.. dat weet ik nu al.

Dus arvid.. als jij meedoet met de corsair.. zitten er al 2 warbirds in de wedstrijd ;)

Peter

@Ton, je ziet het niet echt, totdat je met tegenlicht gaat kijken. We hebben het opgelost om meer PU toe te voegen. Misschien heb ik wel niet strak genoeg naar buiten gekwast, daar zal ik in ieder geval ook nog even op letten. Het waren geen stofdeeltjes, het waren echt luchtbelletjes. Eens kijken hoe de volgende vlakken gaan.

Inderdaad, ik hoop ook dat er meer forummers mee gaan doen. Gewoon gezellig en hoe groter de groep, hoe beter. En winnen is meegenomen, maar meedoen is toch zeker zo leuk. Andere mensen ontmoeten met mooie modellen.

@Peter, klinkt goed.

Peter,

De eerste wedstrijd was dit jaar op 1 mei en zal voor 2006 ook wel in die richting zijn, lijkt mij dat die datum te halen moet zijn.

Waar ga je mee vliegen.

Arvid,

Staat de mat ook bol van de luchtbel.

Succes met de rest van het model.

Heren forummers zijn er nog meer die mee willen gaan doen met F4C.

De KNVvL afdeling heeft in december als het goed is een jaarvergadering misschien leuk om ook te gaan en elkaar te ontmoeten.

Ton

Ton,

De luchtbel is een groot woord. De luchtbelletjes die ontstonden kan je het beste vergelijken met de huid nadat deze te lang in de zon is geweest. Vlak voordat de vellen van je lichaam vallen, krijg je kleine plekjes waar lucht onder zit. Zo ongeveer. Ik zal proberen er een foto van te maken als het de volgende keer voordoet. Je ziet ze alleen als je met tegenlicht kijkt. Als je er boven staat, zie je het niet eens.

----------------------
Het overtollige is bij de olie koelers weggeschuurd

Bouw_Corsair_595.jpg

Bouw_Corsair_596.jpg

Bouw_Corsair_597.jpg

Zo ziet het geglaste deel er uit, geen bel of hobbel te vinden.

Bouw_Corsair_598.jpg

De voorkant is afgeschuurd. Zo ontstaat een naadloze overgang.

Bouw_Corsair_599.jpg

Inmiddels heb ik ook even thinner gehaald en zal van het weekend weer verder gaan met het glassen.

Ik gebruik zelf een rollertje om te lamineren dan druk je de mat extra mooi vlak heb ik het idee van. Misschien helpt het om luchtbelletje te voorkomen?

@Wartexx, dank

@Kriz, krijg je je rollertje dan wel schoon?

Ik heb van het weekend geglast met een wat grotere kwast op de vleugels en heb dus meer druk kunnen uitoefenen, toch komen er een paar belletjes onder hoewel het wel minder was. Misschien door de grotere druk, misschien omdat een grotere kwast automatisch meer PU meeneemt en dus achterlaat of misschien door een combinatie van beide. Ik weet het niet. In ieder geval, ik heb een foto kunnen maken van de belletjes.

Bouw_Corsair_600.jpg

Dit is dus alleen te zien met voldoende tegenlicht. De buitenlucht doet het heel goed. Van boven of met iets minder licht is er dus niets te zien. Zie hier nog voordat de belletjes weggehaald zijn

Bouw_Corsair_601.jpg

Ondertussen ook nog met de bediening van de deuren voor het achterwiel bezig geweest en het is gelukt!

Dicht
Bouw_Corsair_602.jpg

Open
Bouw_Corsair_603.jpg

En dan nu de werking. Aan de achterkant van het staartwiel zit een gaatje met een voor mij onbekende functie. Nu inmiddels ingeruild voor een belangrijke aansturing. Dit gaatje even doorgeboord met een 2mm boor. De bout die daardoorheen gestoken is, is ook 2mm. Van 0,8mm verenstaal een V gebogen met een krul die om de bout een gaat. Dat is eigenlijk alles. Ik heb de V vrij ruim genomen zodat het verenstaal bewegingsvrijheid heeft om overtollige slag op te vangen in de veerwerking. Met andere woorden. Als de deuren dicht zijn en het staartwiel is nog niet helemaal klaar, kan het buigen van de "veer" de overtollige beweging opvangen. Een moer onder aan sluit de boel af.

Bouw_Corsair_604.jpg

Goed werk Arvid :yes:

Ik zal eens kijken of ik het ook op deze manier kan fixen op mijn P40.

Ik had ongeveer dezelfde aansturing maar dan voor op het dikke gedeelte en daarbij bleek de uitslag te klein te zijn om de deuren goed te kunnen bedienen.
Daar komt ook nog eens bij dat mijn wile wel kompleet in de romp wegvalt waardoor ik ook meer "slag"moet ehbben dan bij jouw F4U.

Maar het komt er goed uit te zien, ga zo door.

Grt,
Berto.

Arvid zei:
@Kriz, krijg je je rollertje dan wel schoon?

Eerlijk gezegd maak ik ze niet schoon en zet gewoon een nieuw rollertje op de beugel. Die dingen zijn zo goedkoop dat ik niet de moeite neem om ze schoon te maken.

Back