Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Commentaar komt nog wel. Even geduld..... Berto is iets te snel, hij moest naar een verjaardag, uhuh..... :wink:

Wil ik dit filmpje wel zien? De maiden van mijn Cessna is geplanned over ongeveerl 2 weken..

Auw Arvid, wat een schitterend toestel en wat zonde van die landing.. maar de schade ziet er nog wel reparabel uit, volgens mij moet je deze met een beetje werk weer net zo mooi krijgen, toch?

Wat ging er eigenlijk mis? De landing zelf lijkt netjes te gaan, maar het lijkt alsof hij in een molshoop of geultje of zoiets blijft steken met het neuswiel? Hij had wel veel vaart nog, de flaps nog niet gebruikt?

tjiezus ik dacht nog even dat berto een grapje maakte want tot een paar sec voor het einde gaat het keurig. van een lelijke smak was dat :(

Arvid,

Balen dat het zo moet aflopen, de vlucht zag er verder goed uit, hoewel het lijkt dat je flink last hebt van de torck van de prop tijdens de start en overshoot.

Toch gefeliciteerd het had veel erger kunnen zijn, lijkt mij dat de romp oke is en dat de vleugel ook relatief weinig schade heeft voor zo'n duikeling.

Zou zeggen op naar de volgende vlucht.

Ton

Das wel echt jammer zeg.

Hopelijk zien we hem gauw weer vliegen.

Ja kan altijd nog assistentie vragen van de opper-restaurateur Berto, die heeft hem natuurlijk zooo gemaakt......... :D

@ Arvid.

Schaal kissies zijn nu eenmaal lastiger te vliegen :?

Goed bedoelde raad hoor :) want ik heb dezelfde TF corsair gehad en talloze malen in het zwerk gehad.

Als hij weer gefixt is, je kan rustig met de flaps op 30 graden vliegen op 1/3 gas, hij valt echt niet weg over een vleugel.
En je hebt dan een mooie landings snelheid, zit je in het landings cirquit?
dan kan je rustig nog bijsturen zowel naar rechts en links.
Enkel aanvliegen op 1/3 gas tot zo'n 10 tot 20 cm boven de grond en alleen het gas er langzaam afhalen,
de staart gaat vanzelf hangen zonder iets aan de up te corrigeren.
De vleugel is zeer vergevings gezind, PS heb je de vleugel op de hulpmal van TF gebouwd?

Ik zag dat je hem toch goed in je vingers hebt dus ik denk dat je er nog veel plezier aan zal beleven 8)

De mijne woog 4560 grammen, niet echt licht dus :?

Grtz Ger Kovacs.

Ok, heb geprobeert alvast een filmpje in elkaar te zetten, maar kom de hele tijd uit op 30 MB, moet nog even een goede converter vinden voor het hakwerk.

Het verhaal.
Goed weer, laten we dat voorop stellen. Eerst even een vluchtje gemaakt met de Wild Card zodat het gevoel er na zoveel weken er weer in zit.
Motor starten, dat was een apart iets. Als de temperatuur wat hoger is, is deze motor goed aan te slaan (tijdens de taxi proef). Met 3,5 graden buiten is dat wat moeilijker. Mee slaan, niks, terwijl met het goed zetten de motor regelmatig terug sloeg. Tegenslaan, lukte al wat beter, maar draaide dan tegengesteld en dan wordt alle brandstof de tank in geblazen. Startmotor, accu van mijn startkist op, andere startkist, startmotor te weinig vermogen, andere startmotor en jawel toen ging het goed. Nu niet teveel tijd verdoen want de motor oververhit tijd is ongeveer 5 minuten. Dat in het achterhoofd, snel wegwezen rondje maken, niet te veel afstellen nog en meteen voor de landing.
Start, genoeg vermogen, los komen geen probleem, misschien al wel te snel. CG lijkt goed te liggen, dus misschien het hoogteroer. Kist duikt over links weg, net zoals bij het taxiën. Maar de kist vliegt, wel raar, totaal niet zoals een trainer, de wild card of de tracer die ik gevlogen heb. Continu aan het sturen om te laten doen wat ik wil. Misschien hebben de wielen er invloed op, deze maar even intrekken. Toestel wil veel naar links, dus dat er even uit gehaald met de trim, moet nog beter afgesteld worden, maar het meeste was er uit. Tijdens dit afstellen, ging de kist omhoog, dus het hoogteroer ook niet helemaal goed. Hoeveel trim er gegeven is, weet ik niet. Wielen ondertussen maar weer uitgedaan. Ik was namelijk al bezig met de planning voor de landing voor de motor het zou begeven. Vlucht langs om landingsgestel te controleren, lijkt net of het stuurboord wiel niet gelokt is. Nog een rondje gedaan met wat minder gas, dus minder druk op de wielen. Voorvliegen, lijkt nu wel goed, maar kan het nog niet echt goed zien. Eerste aanvlucht, te hoog met te veel snelheid. Gas er op, hmmmmm, gas houdt in, dat betekend dat de motor aan het warm lopen is. Rondje maken, maar niet te groot zodat een tweede poging nog mogelijk is. Aanvliegen, gaat goed, hoogte redelijk, laten zakken, gas er verder af om snelheid te verminderen, laten zakken, gaat nog wel erg snel, maar gewoon laten gaan, niet sturen, voor de grond afvangen, touch down, boem. Tja, je wilt graag in de natuur vliegen, moet je alleen nog rekening houden met dat wilde zwijnen het land voor je omploegen......

Schade:
- landingsgestel uitgerukt
- beplating beetje meegenomen met het uitrukken
- metalen plaatjes van het landingsgestel verbogen, beide
- propellor afgebroken
- achterlijst van het kielvlak gescheurd bij de scharnieren van het richtingsroer

Goede punten:
- de versteviging van het richtingsroer heeft dus geholpen, het richtingsroer zelf is niet afgebroken
- romp en vleugel nog heel
- intrekken en uitdoen van landingsgestel werkt, uitzetten moet nog nader bekeken worden
- Cowl niet afgebroken en dat is dus goed bevestigd.

Foto's en video komen dus nog.

Zie nu pas de antwoorden reageer ik zo even op, moet even wat anders doen. Tot zo.

Arvid,

startte mooi en zag er goed uit in de lucht, jammer van de landing (te hoge snelheid?) en je gear. Maar dat is te repareren ...voor de 20e mei natuurlijk :wink:

Klinkt dus een beetje als wat ik al meende te zien.. teveel snelheid en een stuk grond wat niet vlak was.

Wat ik wel raar vind, heb ik misschien gemist in dit draadje, maar waarom loopt die motor warm in 5 minuten? Moet je dan geen andere motor monteren of iets anders veranderen? Lijkt me geen wenselijke situatie, wat je hier ook gedemonstreerd ziet.. teveel haast om het zaakje aan de grond te krijgen ivm. warme motor --> crash..

@Hezik, flaps zijn inderdaad nog niet gebruikt. Flaps ga ik eerst op hoogte uittesten zodat ik weet wat het toestel doet: stuitert de kist omhoog of niet, rolt de kist naar links of naar rechts of helemaal niets? En inderdaad, door de hoge snelheid zo'n obstakel pakken is geen pretje. Maar zelfs bij een minimale snelheid zou deze hobbel teveel zijn geweest.
Klopt, ik met mijn stomme kop dacht dat 5 minuten wel genoeg zouden zijn. In werkelijkheid begon de motor dus al na ongeveer 3 minuten in te houden. Anders was er nog wel tijd geweest. Eerst dit maar eens in orde maken.

@Jeehaa, het was inderdaad een behoorlijke smak en nu ben ik blij dat de kist toch behoorlijk stevig in elkaar steekt.

@Ton, de kist trekt behoorlijk naar links en dat kan best te maken hebben met de torque. De motor is zo sterk dat het zonder veel problemen een 15,75x13 3-blads rondslingert.
Morgen begint het opknappen van de schade. Eens kijken hoe snel we deze kist weer in de lucht kunnen krijgen.

@Jaap, zeker, even doorwerken en dan moet deze toch wel weer kunnen vliegen in een week of 2 (als alle spullen voorradig zijn)

@Ger, dat kan je zeker wel zeggen, maar ik zie nu al de uitdaging in om deze schaal te vliegen als een echte jager.
Klinkt goed, prioriteit 1 wordt zorgen dat de motor niet oververhit raakt. De tank die er in ligt is groot genoeg voor misschien wel 30 minuten vliegtijd. Kan ik rustig alles op mun gemak testen en afstellen en dan inderdaad met flaps landen, dat is wel mijn streven.
Ik weet niet welke mal je het over hebt, heb deze niet gezien (tweede hands?)
Ahh, de mijne weegt nu ook zoiets.

@Phoenix, planning is om de reparaties uit te voeren en verder vlieguren te draaien. Of de verf er dan ook op zit voor de 20-ste, kan ik niet beloven.

Hier dan het filmpje van de maiden. Met alle dank aan Updraft die hier voor heeft gezorgt en dus het meeste heeft gemist.
Ik blijf er bij, het is de schuld van de aap en dat terwijl deze nog een banaan heeft gekregen voor de vlucht..... :wink:

En dit is de schade:
Bouw_Corsair_725.jpg

Bouw_Corsair_726.jpg

Bouw_Corsair_727.jpg

Bouw_Corsair_728.jpg

Bouw_Corsair_729.jpg

Bouw_Corsair_730.jpg

Arvid zei:
@Ger, dat kan je zeker wel zeggen, maar ik zie nu al de uitdaging in om deze schaal te vliegen als een echte jager.
Klinkt goed, prioriteit 1 wordt zorgen dat de motor niet oververhit raakt. De tank die er in ligt is groot genoeg voor misschien wel 30 minuten vliegtijd. Kan ik rustig alles op mun gemak testen en afstellen en dan inderdaad met flaps landen, dat is wel mijn streven.
Ik weet niet welke mal je het over hebt, heb deze niet gezien (tweede hands?)
Ahh, de mijne weegt nu ook zoiets.

@Arvid

In de bouwbeschrijving staat afgebeeld dat je de vleugel moet bouwen
op een balsa blok, deze heeft precies de goede maat zodat de vleugeltip's zuiver staan ten opzichte van elkaar.
Motor? gewoon een 15 cc OS max FS erin en een 12,5X7 3 blad erop, dan vliegt ie als een eitje.
Ik vrees dat die RCV je anders de nodige problemen zal blijven geven :?

Grtz Ger.

Ik heb de vleugel inderdaad gebouwd met behulp van hulpblokjes. Ik dacht dat je echt een mal (hout of papier) bedoelde.

In Amerika vliegen er verschillende Corsairs rond met een RCV motor. De koeling is alleen even uitvogelen, daarna geeft het je een bulk vermogen met een mooi geluid 8O :wink:

Hier mijn tijdelijke nieuwe knutselhok......

Bouw_Corsair_731.jpg

Bouw_Corsair_732.jpg

De reparatie is begonnen. Het kielvlak is weer bijna zo goed als voorheen. Toch ga ik proberen om op de achterlijst ook een stukje glas te zetten. Had ik dit eerder gedaan, dan was het mogelijk niet ingescheurd.

Bouw_Corsair_733.jpg

Sjonge wat jammer Arvid! Over die flaps gesproken. Ik heb in de bouwbeschrijving van mn p-47 staan hoeveel down gegeven moet worden bij hoeveel gradne flaps. Dat is denk niet voor niets in de zin dat je dat niet trial and error hoeft uit te vinden en dus direct daar vanaf de eerste landing gebruik van kunt/moet maken om idd de snelheid eruit te halen. Dus ik zou, tenzij het niet in je boekje staat..., ze wel bij de eerst volgende vlucht gaan gebruiken! Verder, hij heeft mijns inziens wel veel last van torque idd, wat ook resulteert dat je veel moet sturen. Samen met een wellicht een achterlijk zwaartepunt en iets te weinig domping voor dit vermogen (staat ook in de handleiding van de p-47, meer vermogen, meer domping). Zou ik eerst wat aan sleutelen (CG, domping en zijstelling) als ik jou was, voordat je een andere motor erop zet...

mijn 2 centen, Succes!!

Dank. Ben ik het niet helemaal mee eens. Velen schrijven al dat de CG misschien te ver naar achteren ligt. De meting geeft aan dat deze zelfs een halve centimeter voor de aanbevolen start CG ligt. Wat de bouwbeschrijving aangeeft hoeft dus blijkbaar niet altijd te kloppen.
Wat betreft de flaps, ja, natuurlijk zou het zo moeten zijn. Toch ga ik er voor om dat op hoogte uit te proberen. Stel nu dat het toch niet goed is afgesteld? Dan kan dat betekenen dat het toestel in een rol gaat. Als ik genoeg tijd zou hebben gehad (het koelen wordt dus prio 1 voor de volgende vlucht), dan was ik de flaps gaan testen. Kan je meteen kijken wat de kist doet: rollen en/of stampen en dit eerst corrigeren voordat de landing ingezet kan worden met flaps.
Een ding is zeker, ze zullen in de toekomst zeker gebruikt gaan worden voor de landing. :D

idd, dan zit het met de cg wel goed. en als je het naar links rollen er uit kunt trimmen dan is dat in principe ook ok. en idd, eerst op een beetje hoogte je flaps uitproberen, is ook de moeite waard :) kortom, je hebt gelijk. Wil wel nog 1 ding benadrukken, dat veel vermogen zeker wel invloed heeft op het vlieggedrag...:)

Back