A
Arvid
Guest
Een weekje in een bungalow zitten, dat vraagt om werkzaamheden. Een paar weken geleden heb ik een kit op de kop weten te tikken in Annerveenschekanaal. Die ging dus mee.
Het kan zijn dat de foto's niet altijd van de beste kwaliteit zijn, maar ja, het zij zo.
Michel Zeilstra had reeds wat goed bouwwerk afgeleverd en dat scheelde mij weer wat tijd en kon meteen overgaan op het maken van de vleugel.
Het middenstuk heeft een kleine verdraaïng. Om deze er uit te halen voor de rest te lijmen, even een paar gewichten er op leggen.
De voor en achterlatten er tegenaan. Om ze goed tegen de ribben aan te houden, gebruikte ik touw.
Het middenstuk is klaar. Tijd voor het pas maken van de retracts. De retracts heb ik gemarkeerd. Omdat ze een 90 graden draai maken bij het intrekken, is het belangrijk dat ze de goede kant op draain. SB staat voor Stuurboord en BB natuurlijk voor Bakboord. De steunders die bij het eerste plaatje onder de retracts liggen worden ook gemarkeerd.
Het passend maken in de vleugel zelf. Hiervoor is het nodig om het tussenschot iets verder uit te hollen (lang leve de dremel......
)
Als je de retracts tussen de ribben legt, zie je dat de steunders niet de volle 100% van de 1,5 mm steunrib pakken. Omdat je hier toch op landt (hopelijk niet te hard, maar dat weet je nooit) vond ik dat toch te weinig. Een extra balkje met epoxy er tegenaan gezet, dat moet het wel houden.
De retracts worden voorzien van de struts om het model meer een schaal uiterlijk te geven.
Volgende stap is de servo voor de rolroeren pas maken. Omdat ik een andere servo gebruik dan op de tekening staat, heb ik met een latje de vrije loop bekeken en zo de hoogte bepaald. De steunders heb ik er nog niet in gedaan, omdat ik in deze ruimte nog een servo kwijt wil. Wat niet bij de kit zit, maar wel mooi oogt, zijn deurkleppen. Ik heb een idee hoe ik het ga doen, alleen nu nog realiseren.....
Het maken van de vleugel einden. Omdat ik geen lood gewichten heb, moet je toch iets verzinnen.
De vleugel tips zo goed als klaar.
Zo dat was het eerste deel. Een deel van de romp is ook nog gebouwd, maar die zet ik er een deze dagen wel op.

Het kan zijn dat de foto's niet altijd van de beste kwaliteit zijn, maar ja, het zij zo.
Michel Zeilstra had reeds wat goed bouwwerk afgeleverd en dat scheelde mij weer wat tijd en kon meteen overgaan op het maken van de vleugel.


Het middenstuk heeft een kleine verdraaïng. Om deze er uit te halen voor de rest te lijmen, even een paar gewichten er op leggen.

De voor en achterlatten er tegenaan. Om ze goed tegen de ribben aan te houden, gebruikte ik touw.

Het middenstuk is klaar. Tijd voor het pas maken van de retracts. De retracts heb ik gemarkeerd. Omdat ze een 90 graden draai maken bij het intrekken, is het belangrijk dat ze de goede kant op draain. SB staat voor Stuurboord en BB natuurlijk voor Bakboord. De steunders die bij het eerste plaatje onder de retracts liggen worden ook gemarkeerd.



Het passend maken in de vleugel zelf. Hiervoor is het nodig om het tussenschot iets verder uit te hollen (lang leve de dremel......


Als je de retracts tussen de ribben legt, zie je dat de steunders niet de volle 100% van de 1,5 mm steunrib pakken. Omdat je hier toch op landt (hopelijk niet te hard, maar dat weet je nooit) vond ik dat toch te weinig. Een extra balkje met epoxy er tegenaan gezet, dat moet het wel houden.

De retracts worden voorzien van de struts om het model meer een schaal uiterlijk te geven.

Volgende stap is de servo voor de rolroeren pas maken. Omdat ik een andere servo gebruik dan op de tekening staat, heb ik met een latje de vrije loop bekeken en zo de hoogte bepaald. De steunders heb ik er nog niet in gedaan, omdat ik in deze ruimte nog een servo kwijt wil. Wat niet bij de kit zit, maar wel mooi oogt, zijn deurkleppen. Ik heb een idee hoe ik het ga doen, alleen nu nog realiseren.....

Het maken van de vleugel einden. Omdat ik geen lood gewichten heb, moet je toch iets verzinnen.

De vleugel tips zo goed als klaar.

Zo dat was het eerste deel. Een deel van de romp is ook nog gebouwd, maar die zet ik er een deze dagen wel op.