Bouwverslag Top Flite C-47 Dakota (DC-3)

Als alles dichtgeplakt is, wordt het tijd om wat meer aan de afwerking te gaan doen.
Eerst het neusblok


normal_dakota_111_W.jpg



en de cockpit er maar op gelijmd


normal_dakota_086_2_W.jpg



Wat raspelen en schuren doet wonderen


normal_dakota_114_W.jpg



en het begint al een aardig Dakota neusje te worden


normal_dakota_116_W.jpg



Dan het hoogteroer. Om een beetje in de stijl te blijven heb ik dat beplakt met Solartex. Dit heeft een linnenstructuur en was daarnaast ook nog eens in de juiste kleur Olive Drab te koop.

Door het verdiept plaatsen van de Robart scharnieren, draait de voorkant van het hoogteroer mooi op een constante afstand langs het stabilo.


normal_dakota_088_2_W.jpg



Dit brengt wel weer een apart probleempje met zich mee. Om een mooie regelmatige aandrijving te krijgen moet de koppelstang tussen de roeren verdiept ingelegd worden.


normal_dakota_102_2_W.jpg



Dit was bij de afwerking van de achterzijde niet voorzien, waardoor de gleuf in de dekplaat te diep werd uitgesneden.


normal_dakota_100_2_W.jpg



maar met een paar kleine blokjes balsa was dat snel opgelost


dakota_103_2_W.jpg



Met staartconus vormt het toch een aardig geheel


normal_dakota_089_W.jpg
 
Mooi hoor... De dakota is en blijft een prachtig toestel...
Suc6 met verder met de bouw...!

gr. launnie
 
Inmiddels het roer er in gehangen; het past keurig.


dakota_087_2_w.jpg



Een mooi detail van de dakota is de schuin vulstuk naar de staart.


dakota_091_1_W.jpg



De kneep zit hem hierbij in de vloeiende overgang van de vlakken in combinatie met de oplopende kromming.


dakota_092_1_W.jpg



Bij dit deel van de bouwbeschrijving heb je wat fantasie nodig, dus eerst maar eens een balsa vulstuk op de romp gelijmd en dat wat uitgevuld met epoxy en heel veel micro balloons.


normal_dakota_105_2_W.jpg



Aan de zijkanten wordt dit afgedekt met een dun plaatje balsa dat wegloopt tegen de staart. Bij het begin is de topbreedte klein, maar bij de staart moet het dezelfde dikte krijgen en op de voorkant weglopen. Dus ook hier maar weer even een heet folie-ijzer gebruikt en de top wat rond gebogen.


normal_dakota_106_W.jpg



normal_dakota_109_W.jpg



Ik moet er nog even over nadenken hoe ik dit verder ga afwerken en de opgaande hoek ga uitvullen. Ik heb een hekel aan plamuur, dus waarschijnlijk wordt het een houten afdeklatje en een voorgevormd klosje in de hoek.


normal_dakota_110_W.jpg



Zo, de romp even opzij en de vleugel op tafel


normal_dakota_125_2_W.jpg



De manier waarop de constructie van dit pakket uitgewerkt is, is best wel ingenieus. Maar het heeft ook wat nadelen. 7 liggers zijn bijvoorbeeld opgebouwd uit twee lagen voorgestansd triplex of een combinatie van balsa en triplex. Die moeten heel precies plat op elkaar gelijmd worden zonder dat gleufjes voor de spanten vol met lijm lopen.


normal_dakota_124_W.jpg



De kwaliteit van het triplex is overigens erbarmelijk slecht. En met name de hoofdligger is zo krom als een hoepel.


normal_dakota_126_W.jpg



Probeer daar maar eens een rechte vleugel mee te bouwen.


normal_dakota_127_W.jpg
 
@vjete

Had gekund, maar was me te veel werk.
Uiteindelijk heb ik hem volgens beproefde methode recht gebogen

Groet Huib
 
Ziet er allemaal weer mooi uit, huib. Ik denk dat de kwaliteit van het triplex an sich wel gaat, maar dat er op de boot iets gebeurd ofzo.. die krengen staan toch 6 weken (? ofzo) op de boot uit de USA?

Bij mijn Cessna was het triplex ook krom. Gewoon zo goed als gaat rechtgebogen en gemonteerd, en zie daar, het vliegt :)

Die finrand heb ik ook op de Cessna zitten en de constructie lijkt exact hetzelfde. Ik zei ook; achteraf zou je die rand beter direct bij de fin aan kunnen bouwen. Ik heb het wel met plamuur opgevuld en dat is prima gegaan.
 
liteply heeft inderdaad nogal de neiging om krom te trekken, bij mijn harvard ook al, voordeel is wel dat het lekker licht is, alhoewel dat voordeel alsnog teniet kan worden gedaan door een kromme vleugel :roll:

ziet er in ieder geval nog steeds toppie uit die dakota :thumbsup:

offtopic: woon jij tegenover een kerkhof, huib? ikzelf zou echt geen oog meer dichtdoen... :nooo: ( kan aan mij liggen..)
 
Het is inderdaad van die "liteply". Ik vind het op zijn minst dubieus dat Top Flite zijn (toch al niet zo goedkope) kits samensteld met deze erbarmelijke kwaliteit hout. Ook van het gebruikte balsa is het nodige te zeggen en uitgezochtd is het zeker niet. En dan geven ze de kit ook nog de kwalificatie "Gold Edition" mee!!!!!!!!!

Danny Mulders zei:
offtopic: woon jij tegenover een kerkhof, huib? ikzelf zou echt geen oog meer dichtdoen... :nooo: ( kan aan mij liggen..)

Goed gezien Danny, maar ik kan je verzekeren dat je van de mensen die daar liggen echt geen last meer hebt.

Groeten Huib
 
Dat amerikaanse hout vind ik ook maar niks, vandaar mijn weerzin tegen bouwdozen daar vandaan.
Lite-Ply op zich is niks mis mee: het spul dat Rob Bulk(RBC) bv gebruikt (ik heb nog geen modelbouwzaak gevonden die het verkoopt) is formidabel spul.

btw
Voor degenen die het ook niet zo hebben op Amerikaans eiken eeeuhhh balsa:
Hier verlopen ze een DC3 shortkit van franse makelij.
Mijn Bugatti 100P komt hier ook vandaan en ik ben tot nu toe erg tevreden over de kwaliteit en de service.
 
Dat het leven vol verrassingen zit blijkt wel uit de constructie voor de aansluiting van de buitenste vleugeldelen. Volgens de beschrijving moet je de bovenste drager over een bepaalde lengte schuin afschaven.

Wat ze er niet bij vertellen is, dat het eind evenwijdig met het schuine deel van de webbing moet lopen. Daar wordt bij het bevestigen van de buitenste delen een pasplaatje tussen geschoven.

Deze constructie is overigens knap bedacht, maar heeft volgens mij nog veel meer verrassingen in petto. Maar dat komen we later wel tegen. :wink:


normal_dakota_129_W.jpg



Saillant detail is daarbij dat, voordat de middensectie in elkaar gelijmd gaat worden, links en recht een stuk uit de webbing gezaagd moet worden, waadoor het eind een beetje vrij hangt.

De hoek voor de aansluiting van de buitenste delen is dan natuurlijk naar de klo%#*. Ik heb het maar als volgt opgelost.
Lang leve de vent die elastiekjes uitgevonden heeft.


normal_dakota_132_W.jpg



Even een tip voor toekomstige bouwers: Snij eerst de triplex plaat op de onderlijn van de webbing helemaal door en gebruik de wig die dan ontstaat voor het afstellen. Of misschien is het nog beter om de wig te laten zitten (niet vastlijmen natuurlijk) en later te verwijderen.


normal_dakota_133_2_W.jpg



Ook de nauwkeurigheid waarmee de onderdelen gesneden zijn laat hier en daar nog wel wat te wensen over.


normal_dakota_128_W.jpg



Maar goed, als dat allemaal geweest is, kan er gebouwd gaan worden.


normal_dakota_130_W.jpg



normal_dakota_131_W.jpg



En gebruiken we het gereedschap waarvoor het gemaakt is. Zonde anders van die dure schaaf.


normal_dakota_135_W.jpg
 
@WV
niet alle kits uit de USA zijn slecht hoor, kijk maar eens naar de kits van SIG, de kwaliteit van hun kits is zeer goed, ook hun triplex heb ik geen problemen mee. enig probleem was dat één van de balsa rolroeren van mijn four-star 60 74 gram woog en de andere 148 gram :roll:

@huib
ziet er goed uit :D ( ook al is er best weinig gedaan sinds je laatste post :roll: )
maar is het wel slim om die hoofdligger te gaan schaven? de laatste keer dat ik dat deed was dat ook écht de laatste keer, er waren allemaal happen uit het hout.....
 
Hoi Huib.

Ik volg het natuurlijk op de voet.
Denk je er wel aan dat je de vleugels samen moet voegen op een mal. die is bij gelevert.
En oja welke wielen komen er onder.
Die mooi zeker.

Groeten Han.
 
Danny Mulders zei:
maar is het wel slim om die hoofdligger te gaan schaven? de laatste keer dat ik dat deed was dat ook écht de laatste keer, er waren allemaal happen uit het hout.....

Wat moet ik daar nou op zeggen? :roll:
Een goede, maar vooral scherpe schaaf is een eerste vereiste. Het schaafje wat ik gebruik is een zgn "kops hout"schaaf. De beitel wet ik nog met een Belgische steen (uit de oertijd want de mijn is uitgeput)

normal_Wetsteen_Belgisch_W.jpg


zo scherp dat je spanen (van balsa) kunt schaven waar je doorheen kunt kijken (dunner dan 0,1 mm) :schrik:

normal_Houtkrul_2_W.jpg


@ Han

Nou Han, de mal is niet bijgeleverd. Hierbij een stukje prosa uit de handleiding.

normal_dakota_159_W%7E0.jpg


De "spar joiner wedge" moet je overigens ook nog zelf snijden.

normal_dakota_160_W%7E0.jpg


normal_dakota_161_W%7E0.jpg


en voordat je dit gaat doen moet je de stelnokken van de spanten verwijderen.
Dat wordt lachen :nooo:
 
Huib zei:
Danny Mulders zei:
maar is het wel slim om die hoofdligger te gaan schaven? de laatste keer dat ik dat deed was dat ook écht de laatste keer, er waren allemaal happen uit het hout.....

Wat moet ik daar nou op zeggen? :roll:
Een goede, maar vooral scherpe schaaf is een eerste vereiste.

Daarnaast altijd met de 'nerf mee' schaven.
en in aansluiting op wat Huib schreef: mijn timmerleraar zei altijd: "door de krullen heen moet je de krant kunnen lezen" :teacher:
 
Na een weekje vakantie maar weer eens verder met de dakota. Op de plaats waar de webbing is doorgezaagd moet een versterking aangebracht worden. Kennelijk zijn er een paar vleugels op die plaats gebroken, want deze aanpassing hebben ze er later bij verzonnen. Het is niet voorbereid in de spanten en in de bouwhandleiding is het in de foto ingetekend.


normal_dakota_134_W.jpg



De jukken voor de vleugelpennen en de voorlijst er aan gelijmd en dan is de middensectie voorlopig even klaar.


normal_dakota_142_W.jpg



Bij dit model neem ik het zekere voor het onzekere en heb eerst maar eens een globale check uitgevoerd om te kijken of er tipverdraaing was ingebouwd. En spant 4 en 13 maar even op de tekentafel geled.


normal_dakota_140_2_W.jpg



Dit bleek gelukkig het geval

De bakboord en stuurboordsectie staan schuin naar achteren. Als voorbereiding moeten de boven- en onderdrager en de webbing met een behoorlijke nauwkeurigheid afgeschuind worden.


normal_dakota_140_A_W.jpg



en moesten alle inkepingen in de spanten en in de webbing schuin gesneden worden.


normal_dakota_146_W.jpg



De constructie van de vleugel is best wel slim opgezet. Zo wordt bijvoorbeeld gewicht bespaard door de dikte van de dragers halverwege (bij spant 9) met de helft terug te brengen.


normal_dakota_150_W.jpg



Minder gecharmeerd was ik van het noodzakelijke buigen van de bovenste drager (die gemaakt is van een stevige houtsoort) aan de vleugeltip. Er moesten even wat kunstgrepen uitgehaald worden om hem neer te krijgen.


normal_dakota_147_2_W.jpg



In dit laatste vak is geen webbing meer, dus als je de vleugel van het bord haalt blijf je zitten met een niet gecontroleerd gebogen vleugeltip. Maar……, door na het lijmen het hout nat te maken en te verhitten is ook dit probleem weer uit de wereld.


normal_dakota_149_W.jpg



Daarna de achterlijst.


normal_dakota_157_W.jpg



En als dat dan allemaal goed vast zit, kan de voorlijst er tegenaan.

Het ballasten is overigens om te voorkomen dat de sectie onder de spanning van het lijmen, krom trekt


normal_dakota_152_W.jpg



Aan de tip moet ook de voorlijst koud naar achteren gebogen worden. Top Flight gaat er in zijn beschrijving vanuit dat een stuk hout dat onder spanning staat op een vlakje van een paar mm2 kops hout wel blijft zitten. Voor de zekerheid heb ik er toch maar even een hoekje in gezet.


normal_dakota_155_2_W.jpg



De vleugeltip heeft nog meer verrassingen in petto. Zo bleek bij het trimmen van de achterlijst.

Alle spanten zijn zo gemaakt dat de vleugel overstekend ingedekt kan worden. Behalve het spantje aan de vleugeltip. Daar nou net weer niet. Gelukkig had ik die (nog) niet aan de achterlijst vastgelijmd en met wat gebuig en gefrut was het toch nog mogelijk om een en ander pas te krijgen.


normal_dakota_158_W.jpg



Zo ziet dan de bakboordsectie er uit. Nu de stuurboord nog.


normal_dakota_156_W.jpg
 
Dat gepruts ken ik van de Corsair. Volgens mij moet dat allemaal makkelijker kunnen dan hoe zij het voorschrijven en het bouwpakket leveren. Maar goed, dat is een gevoel.
 
Back
Top