Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

En dan lijmen, en voorzichtig klemmen (niet hard, maar net genoeg om aan te duwen).

Je doet er toch wel een vlak balkje onder, om de krachten van de lijmknecht mooi te verdelen??? :shock:

Anders drukt 'ie alleen in het midden aan! :o

jan.

:) Scherp gezien, maar ik heb een tweede lijmklem op het andere uiteinde gezet (niet op foto), en alleen zachtjes aangedrukt, anders zou het midden loskomen. Een balkje is nou je het zegt inderdaad nog wel fraaier, maar het zit nu ook strak en netjes vast.

Eerst een sterkere servo voor de flaps gemonteerd - een Graupner digitale servo met 10KG stelkracht, lijkt me gezien het grote flap-oppervlak wel goed,

Lijkt me ernstig overdreven. Een 3001 of 3152 moet genoeg zijn voor flaps op dit formaat kist. Ik neem tenminste aan dat je de flaps alleen bij stationair gas uitklapt.

Laat je niet gek maken mbt servo's, zonde van je geld.

Verder een hele mooie kist, succes ermee.

Op mijn Top Flite Cessna 182 met een span van 2m06 zitten gewone 3001-tjes op de flaps. En die werken perfect. Die flaps zijn groter dan deze flaps..

10kg op flaps is gewoon kul. Ergens tussen de 3 en 5 kg is meer dan genoeg.

Hoi Bram, dank voor je bericht, ik laat me niet gek maken :).

Verder gebruik ik gewone Hitec servootjes, 3.7KG stelkracht. Maar ik heb 1 servo op 6 flaps, ik kan me voorstellen dat een standaard servootje het daarmee wel zwaar heeft. Normaalgesproken adviseert Top Flite ook 2 servo's voor de flaps. De prijs van dit servo viel trouwens nogal mee - 30 Euro.

Ik lees op diverse websites dat de echte Corsair in de loop van de tijd een 3-inch lang spoilertje op de leading edge van de rechtervleugel heeft gekregen, om te voorkomen dat bij lage snelheid een stall naar links ontstaat. Dat scheen een van de meest voorkomende oorzaken van crashes te zijn, en als ik het goed zie niet alleen in het echt maar ook bij modelvliegen.

Foto's kan ik er niet zo snel van vinden, vraag me af of dit een nuttige aanpassing is, en hoe dat er dan uit zou komen te zien. Wie heeft hier idee bij?

Voor de "scalelook" heeft het zeker zin.
Of het voor de vliegeigenschappen enig nut heeft betwijfel ik.

Vanavond een paar uurtjes geklust.

Eerst de plaats van de gaten voor de scharnieren op zowel vleugel als flaps nog eens goed afgetekend, en vervolgens gaten in de vleugel geboord. Ik bleek 5mm Robart scharnieren in huis te hebben, dat moeten 3.2mm zijn. Even omruilen dan maar - de gaatjes zijn dus wel op 3.2mm geboord.
Corsair0144.jpg

Vervolgens de uitsparing om de flaps te laten verzinken in de vleugels gesneden. Eerst aftekenen op de onderkant en op de TE.
Corsair0145.jpg

Vervolgens snijden maar. Voorzichtig, niet te diep snijden, en natuurlijk het mes ook mooi recht houden.
Corsair0146.jpg

Ik heb de bovenkant niet met de dremel gedaan, maar gewoon strak schuin afgesneden, dat paste ook prima.
Corsair0147.jpg

Het resultaat is best netjes zo lijkt mij.

En tenslotte nog even een foto met de flaps er weer op gezet.
Corsair0148.jpg

Nog een beetje schuurwerk te gaan om het helemaal mooi en strak te maken, dat doen we bij het afwerken wel.

Ik moet nog even kijken hoe ik de middelste flap mooi kan laten bewegen - omdat die "krom" loopt lijkt het wel of ik aan de onderkant van de vleugel een inkeping moet gaan maken ter hoogte van het midden van deze flap. In de bouwbeschrijving staat hier wel iets over genoemd, maar ik vind de foto's hier nou niet echt overtuigend duidelijk.

Laatst bewerkt:
Vorige week een start gemaakt met de montage van de flaps, maar dat viel tegen. De gaatjes voor de Robart scharnieren had ik volgens de handleiding geboord op een afstandje van de onderkant van de vleugel. Het gevolg was dat de flaps niet mooi konden scharnieren! Als je de foto's verder bekijkt zie je de scharnieren overigens ook netjes aan de onderkant van de vleugel en flaps zitten, met de voorgeschreven 3/16 inch lukt dat nooit. :confused:

Ik heb een poging gewaagd om dan de onderkant van de TE op 45 graden schuin te schuren, maar dat werd al met al ook niet mooi. In ieder geval bepaald ook geen schaal!!

Daarom de gaatjes allemaal maar netjes dichtgemaakt met "deuveltjes" hout, en dat ene stukje van de TE dat ik 45 graden schuin had afgeschuurd voorzien van een stukje hard balsa. Vanmiddag toen ik weer eens verder ging zag het er al aardig uit - de foto is genomen na het afsnijden van het overtollig hard balsa:

Corsair0149.jpg

Nog wat geschuurd om de TE mooi vlak en recht te maken, en ook heb ik met een stukje rondhout toch de bovenkant van de TE mooi rond geschuurd van binnen.

Daarna weer gaatjes gemaakt voor de scharnieren, meer naar de onderkant van de vleugel toe. Ik ben niet helemaal zo schaal geörienteerd als Arvid, van mij hoeven de scharnieren niet onder de vleugel uit te steken, ik vind dat eigenlijk gewoon niet zo mooi. Dan maar schaal + modificaties, dan wel meer volgens de foto's van het handboek.
Corsair0150.jpg

De aansturing van de flaps heb ik van Arvid afgekeken - eerst een sleuf en een uitsparing onderin de binnenste flaps gemaakt.
Corsair0151.jpg

Daar past dan precies een roerhevel in, ik heb er overigens 1 gaatje vanaf gehaald, heb er dan nog 3 van de 4 over. Op de uiterste een quicklink gemonteerd.
Corsair0152.jpg

In de tussentijd kwam ik er achter dat 1 uiterste flap heel slecht aansloot bij de middelste flap. Het triplex voorzichtig losgesneden, en een passend stukje er tussen bevestigd. Aangeduwd met klemmen, en nu ook met een extra balkje om de kracht te verdelen.
Corsair0153.jpg

Weer terug naar de aansturing van de flaps. Aan de bovenkant ruimte gemaakt voor het contra-stukje van de roerhevel, en gaatjes geboord vanaf de onderkant.
Corsair0154.jpg

Het contrastukje er in gemonteerd, en de 2mm moertjes met de Dremel even net een klein stukje korter gemaakt. Ze passen prima, net pas door het boorgat heen, en ze zetten zich mooi vast in het contrastukje.
Corsair0155.jpg

Tenslotte een stukje hout er weer overheen, om de bovenkant mooi vlak af te kunnen werken. Van de onderkant kan je zo altijd nog de boutjes loshalen als je iets moet bijstellen of zo.
Corsair0156.jpg

Morgen snij en schuur ik dit wel weer helemaal recht, net als dat kleine beschadigingetje dat je linksonder ziet zitten.

Het tussenresultaat van de onderkant bekeken - inclusief die ene flap waar ik een stukje tussen heb gezet. Sluit weer prima aan.
Corsair0157.jpg

Morgen de stangetjes tussen de flaps bevestigen en dan het mechanisme maar eens testen.

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal netjes uit hoor! Enige waar je denk ik nog wel werk mee krijgt, is de indekking van de vleugel tussen flaps en wielkasten, maar ook dat zal wel goedkomen :)

Hoi Hezik, dank je, ik doe mijn best. Neemt de nodige tijd in beslag, een hele middag om alle flaps te monteren, maar liever langzaam en netjes dan snel en slordig.

Wat die beplanking van de vleugel betreft - kwestie van schuren, lijkt me, zal inderdaad wel goedkomen. Op andere plaatsen had ik ook van die overgangen tussen plankjes, maar met houtlijm is het goed schuren. :p

Ik ken het.. je denkt even snel iets te doen, maar als je dan op de klok kijkt, is het alweer 5 uur later. Time flies when you're having fun, eh? ;)

De bovenkant van de flap, je ziet niks meer van dat contrastukje.

Corsair0158.jpg

De gaatjes en sleufjes geboord en gesneden in de zijkanten van de flaps.
Corsair0159.jpg

En na wat frutselen en nog wat schuren past alles precies - dit is het eindresultaat. Flaps op:
Corsair0160.jpg

flaps 50% neer:
Corsair0161.jpg

En flaps 100% neer:
Corsair0162.jpg

Van de zijkant ziet het er zo uit - voldoende uitslag denk ik:
Corsair0163.jpg

Dan de ailerons - deze ga ik ook met Robart scharnieren monteren, daarom moet er eerst een balkje op de LE van de ailerons gelijmd, wat later weer rondgeschuurd gaat worden.
Corsair0164.jpg

Terwijl de houtlijm droogt alvast de ronding aan de TE van de vleugel schuren. Ik had een schroevedraaier met precies de juiste ronding - beetje schuurpapier eromheen geplakt en schuren maar!
Corsair0165.jpg

En dit is het eerste resultaat. Moeilijk te zien, maar mooi rond.
Corsair0166.jpg

Rond de verborgen aansturing is het een beetje schipperen, in ieder geval zorgen dat de tandenstokers goed blijven zitten. Ik heb uiteindelijk het randje hout wat er nu nog langs loopt wel weggehaald, anders kon het aileron de draai niet goed maken.
Corsair0167.jpg

En als laatste vandaag alvast 1 penscharnier gemonteerd. Het draaipunt moet diep in de aileron komen, vandaar dat grote gat dat ook de nodige uitslag moet geven.
Corsair0168.jpg

Laatst bewerkt:
Een middagje verder gewerkt, alle flaps en ailerons bijgewerkt zodat ze nergens aanlopen. Aardig wat werk, dat verdiept plaatsen van de scharnieren, maar het ziet er wel mooi uit.

Ik zit nog wel met de speling van de aansturing van de ailerons. De "concealed actuators" hebben zelf een millimeter speling op het uiterste punt, daar komt nog een klein beetje speling bij van de bowden-kabel aansturing in de vleugel. Het effect is 6-7 millimeter speling op het uiteinde van de ailerons, daar word ik niet vrolijk van.

Corsair0169.jpg

Het roer blijft ongeveer 2 mm naar boven staan na een bocht naar rechts.

Corsair0170.jpg

En na een bocht naar links maar liefst 5 millimeter naar onderen.

Het zou kunnen dat de speling minder wordt als ik de ailerons uiteindelijk vastlijm op de actuators, de epoxy die ik voor dat punt ga gebruiken zal eventuele speling binnen in het aileron wel opvangen. Maar ik begin toch te overwegen om deze aansturing te laten voor wat hij is, uit te bouwen en dan gewoon 2 servo's in de vleugel in te bouwen bij de ailerons. Dit zijn na het hoogteroer toch wel de belangrijkste roervlakken, en dit lijkt mij erg veel speling. Tips en ideeën zijn van harte welkom!

Daarnaast de wielkasten verder uitgesneden, wielen gemonteerd en getest of dat allemaal netjes (ruim) past, en tenslotte de wielkasten bekleed met balsa. Een vlak stukje onderin, en een stuk rondgebogen dat ik later natuurlijk nog mooi vlak met de vleugel ga afsnijden. Dan kan ik bij het afwerken ook de wielkasten helemaal vuil- en brandstof-dicht maken, ik neem het gewoon mee als ik de hele vleugel in de glasvezel zet.

Corsair0171.jpg

Van buiten gezien
Corsair0172.jpg

En van binnen.

Na het wegsnijden van de overtollige rand maak ik ook even een kleiner stukje rond het stuk waar de wielpoot in de vleugel valt, dan is het helemaal af.

Laatst bewerkt:
Ai met zulke speling wil ik niet vliegen met zo`n kist :nooo:

Komt deze speling puur uit de actuator of zit het onderweg??

Het lijkt alsof de speling vooral in de actuators zelf zit - ik heb er nog 2 reserve liggen, en die hebben ook ongeveer 1 mm uitslag als ik ze strak vastklem bij het stuurstangetje. Met deze grote roeren loopt dat natuurlijk nogal op. De actuator steekt 1 cm diep in de rolroeren, de rolroeren zijn 5 cm "diep", de speling is daarom dus al snel 5mm.

De actuators zitten voorzover ik zie wel goed klem in de rolroeren, ik ben daarom bang dat lijmen met epoxy ook niks gaat helpen.

Ik denk toch dat deze actuators minder goed zijn dan die Arvid had - hij had een mooi metalen stangetje als aansturing, bij mij is dat allemaal plastic.

Jammer maar helaas, dan maak ik toch maar servo's met stuurstangetjes en hevels onderin de vleugel. Inderdaad, ik had al visioenen / een nachtmerrie dat ik de eerste vlucht met zo'n speling moest gaan maken - een garantie voor een crash.... 8O

Heb je ook meer info over die actuators?

Foto, merk, leverancier, whatever . . .

hij had een mooi metalen stangetje als aansturing, bij mij is dat allemaal plastic.

Die ik gebruik in de Strega hebben ook een metalen armpje. :D

Kwamen dacht ik bij Conrad vandaan, maar daar zie ik ze niet meer . . . :nooo:

jan.

Dan is er echt maar 1 oplossing, eruit en Of andere actuators kopen OF zoals je zelf al zegt op de meest gebruikte manier aansturen.

Succes met de "om"bouw.

Back