Vorige week een start gemaakt met de montage van de flaps, maar dat viel tegen. De gaatjes voor de Robart scharnieren had ik volgens de handleiding geboord op een afstandje van de onderkant van de vleugel. Het gevolg was dat de flaps niet mooi konden scharnieren! Als je de foto's verder bekijkt zie je de scharnieren overigens ook netjes aan de onderkant van de vleugel en flaps zitten, met de voorgeschreven 3/16 inch lukt dat nooit.
Ik heb een poging gewaagd om dan de onderkant van de TE op 45 graden schuin te schuren, maar dat werd al met al ook niet mooi. In ieder geval bepaald ook geen schaal!!
Daarom de gaatjes allemaal maar netjes dichtgemaakt met "deuveltjes" hout, en dat ene stukje van de TE dat ik 45 graden schuin had afgeschuurd voorzien van een stukje hard balsa. Vanmiddag toen ik weer eens verder ging zag het er al aardig uit - de foto is genomen na het afsnijden van het overtollig hard balsa:
Nog wat geschuurd om de TE mooi vlak en recht te maken, en ook heb ik met een stukje rondhout toch de bovenkant van de TE mooi rond geschuurd van binnen.
Daarna weer gaatjes gemaakt voor de scharnieren, meer naar de onderkant van de vleugel toe. Ik ben niet helemaal zo schaal geörienteerd als Arvid, van mij hoeven de scharnieren niet onder de vleugel uit te steken, ik vind dat eigenlijk gewoon niet zo mooi. Dan maar schaal + modificaties, dan wel meer volgens de foto's van het handboek.
De aansturing van de flaps heb ik van Arvid afgekeken - eerst een sleuf en een uitsparing onderin de binnenste flaps gemaakt.
Daar past dan precies een roerhevel in, ik heb er overigens 1 gaatje vanaf gehaald, heb er dan nog 3 van de 4 over. Op de uiterste een quicklink gemonteerd.
In de tussentijd kwam ik er achter dat 1 uiterste flap heel slecht aansloot bij de middelste flap. Het triplex voorzichtig losgesneden, en een passend stukje er tussen bevestigd. Aangeduwd met klemmen, en nu ook met een extra balkje om de kracht te verdelen.
Weer terug naar de aansturing van de flaps. Aan de bovenkant ruimte gemaakt voor het contra-stukje van de roerhevel, en gaatjes geboord vanaf de onderkant.
Het contrastukje er in gemonteerd, en de 2mm moertjes met de Dremel even net een klein stukje korter gemaakt. Ze passen prima, net pas door het boorgat heen, en ze zetten zich mooi vast in het contrastukje.
Tenslotte een stukje hout er weer overheen, om de bovenkant mooi vlak af te kunnen werken. Van de onderkant kan je zo altijd nog de boutjes loshalen als je iets moet bijstellen of zo.
Morgen snij en schuur ik dit wel weer helemaal recht, net als dat kleine beschadigingetje dat je linksonder ziet zitten.
Het tussenresultaat van de onderkant bekeken - inclusief die ene flap waar ik een stukje tussen heb gezet. Sluit weer prima aan.
Morgen de stangetjes tussen de flaps bevestigen en dan het mechanisme maar eens testen.