Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Hoi Martin,

Ziet er goed uit.
Repareren met een passend stukje glasdoek is volgens mij wel een goede optie.
Deze plekken en de rest van de vleugel voor- en achteranden een paar keer extra dik in de G4 zetten zodat je extra body op deze plekken opbouwt. later kan je dit prachtig glad schuren zonder dat je door het heen glas schuurt.

PS. zelf gebruik ik een oud bankpasje voor de grote vlakken, de randjes en de moeilijke hoekjes gaan met een oud kwastje.
Gr. Ronald

Twee zaterdagen verder, twee laagjes en schuursessies verder, het begint erop te lijken volgens mij. :D

Bij de tweede laag had ik een paar zakkers bij de overlappende delen van onderkant en bovenkant - daar was het wat te dik geworden. Wegschuren ging prima, en bij de derde laag heb ik goed opgelet en als ergens iets wat te veel glom naar mijn smaak nog even met de roller de lak wat verdeeld en dunner gemaakt.

Corsair0230.jpg

Corsair0231.jpg

Corsair0232.jpg

Het resultaat lijkt mij nu zodanig glad dat ik het hier maar bij houd, of misschien toch nog 1 laagje om het helemaal glad te maken, vooral op de romp zie je nog wat van de glasmatstructuur terug - zie de eerste en vooral ook de tweede foto. Maar dat kan ik denk ik beter met de lakplamuur doen, of niet?

Laatst bewerkt:
Er gaat niets boven haarscheurvuller van alabastine.
Schuurt heel makkelijk.
Is top spul oja en snel drogend.

Han.

Ik zal eens kijken naar die haarscheurvuller :)

Maakt het nog veel uit dat ik G4 gebruikt heb, welke haarscheurvuller / plamuur en lak ik ga gebruiken? Ik ga eens zoeken, maar tips zijn van harte welkom.

Ik wil trouwens de 2K laklaag mat hebben, met matpasta oid, dat scheelt misschien weer in hoe glad het precies moet worden allemaal :-D

Het ziet er niet uit alsof je heel erg veel G4 gebruikt hebt, het ziet er goed uit!

Wat betreft afwerking.. uit ervaring weet ik dat als je nu verder gaat met G4 dun aanbrengen en afschuren, je een licht resultaat krijgt, maar nog wel een laag of 4 nodig zult hebben en een hoop schuurwerk.

Ik zou nu met een kwast een laag met water verdunde balsaplamuur aanbrengen, laten drogen, schuren en dan verder afwerken.

Ik zal de vleugel en romp eens wegen, dan kan ik vergelijken met wat het woog voor het aanbrengen van de G4.

Dat verdunnen van de balsaplamuur (daar heb ik nog een hele pot van staan) - wat voor verhouding zou ik het beste kunnen aanhouden?

Beetje druk gehad de laatste weken, veel ondernemingsraad werk en afgelopen zaterdag (het was zo mooi vliegweer!! :() een nieuwe schutting neergezet - is ook hout, maar toch... Bedoeling is dat er geen schuttingpaneel meer wegvliegt met een beetje storm. ;)

Toch nog maar het derde laagje G4 erop gerold gisteren, en vanavond geschuurd.

Corsair0233.jpg

De romp na het laagje, voor het schuren.

Corsair0234.jpg

Na het schuren resteert dit - ik vraag me af of ik niet iets te veel heb weggeschuurd, al lijkt het op de foto wel erger dan het in totaal is. Het gros van de romp ziet eruit zoals rechts in het plaatje; de linkerkant lijkt tot op het hout, de laklaag is in ieder geval erg dun daar. Zou dat wel stevig genoeg zijn?

Ik kan natuurlijk nog 1 laagje op de romp aanbrengen en dan met korrel 800 lichtjes schuren om eventuele uitstekende draadjes er af te halen, en zo een glanzend glad geheel over te houden. Wat denken jullie?

Corsair0235.jpg

De vleugel blijft meer glimmen, er komt ook minder af met schuren.

Corsair0236.jpg

Mooi glad en glanzend, toch? Of zou ik hier juist wel weer wat meer moeten schuren, voor goede hechting of zo?

Ik denk er toch aan om net als Ronald met zijn Spitfire wat met lakplamuur te spelen en paneel-randjes te maken, ga ik zaterdag proberen, dan regent het toch. Dat maakt het wel af natuurlijk. :cool:

Ben druk aan het zoeken naar de beste spuitbussen verf. Ja, ik heb het gelezen, sommigen vinden dat spuitbussen voor watjes zijn, maar ik heb nu eenmaal geen airbrush set en dit zal voorlopig het enige vliegtuig zijn dat ik zo afwerk, dus dat vind ik een beetje hoge investering. En andere berichten over spuiten met spuitbussen zijn ook weer positief (dank je, Hezik :D)

Motip kan natuurlijk, maar ik begreep dat van die op maat afgeperste spuitbussen niet alleen natuurlijk in elke kleur gemaakt kunnen worden, maar ook een hogere spuitdruk kennen. Dat lijkt me wel wat. Dan nog de beste 2K blanke matte lak vinden in spuitbus vorm, en spuiten maar! Ik wil hem toch wel gevlogen hebben vóór de Scale meeting 2009 in Oss.

Laatst bewerkt:
Ziet er strak uit Martin, maar ik denk dat je er nog niet bent.
Ik zou hem goed (mat) schuren (P180 oid) en dan in de (kwast)plamuur zetten.

Goed schuren is een must voor goede hechting; met m'n Beaufighter was ik laatst lekker voortvarend bezig; niet goed geschuurd, ik dacht: genoeg houvast aan de glasmatstructuur, maar ik trok alle plamuur met het eerste het beste plakbandje eraf...

Dat gaat de goede kant op Martin.
De vleugel kun je ook mooi schrapen met een scherp mes.
Gebruik zelf van de losse breekmesjes dit zet je bijna haaks op de ondergrond.
En dan trekken maar.
Je zult er versteld van staan oveel er dan afgaat aan pu.
En worden de kuiltjes ook minder. en daarna nog een dunlaagje pu.
Scheeld veel gewicht en plamuur.
Klusje he dat schuren.

Groeten Han.

OK, dus als ik het goed begrijp zit ik met de romp juist wel in de goede richting (lekker mat en dun), en moet ik vooral met de vleugel nog aan het werk. De romp is ook superstevig hoor, het balsa is lekker hard geworden van de PU.

Wat mij opviel is dat de romp vóór het sturen net zo glimmend was als de vleugel, ik kreeg gewoon minder van de vleugel af, misschien wel omdat ik dacht dat ik met de romp te ver was gegaan. Ga ik gewoon nog even aan de vleugel schuren vanavond met korrel 400 (of ik haal nog even 180, als dat beter is).

Hoi Martin.

Probeer eens van die schuursponjes.
Doen hier ook wonderen.
Kan ook droog gaat super.

Han.

Ik heb het maar op een schuurblokje met 180 grit schuurpapier gehouden. G4 laat zich na 48 uur ook nog best schuren kan ik melden. :p Met een dik uurtje was de vleugel helemaal geschuurd.

Er kwam inderdaad heel wat vanaf, zo hou ik volgens mij precies de glasmat over gevuld met G4. Ik heb nog eens goed gekeken, maar ik kom nergens op het hout, er zit altijd nog netjes een heel dun laagje.

Corsair0237.jpg

Op de rechterkant van de foto zie je het goed - je ziet nog een heel klein beetje de structuur van de mat met een beetje glimmend oppervlak her en der, en verder superglad geworden.

Laatst bewerkt:
Hoi Martin,

Ziet er goed uit.:p
Nog 1 laagje G4 en je bent het laatste beetje structuur kwijt, scheelt weer plamuur werk.
Of heb je de rest van de G4 op je nieuwe schutting gesmeerd?:mrgreen:

Groeten, Ronald

Nee, de G4 zit niet op de schutting ;).

Een laatste laagje op romp en vleugel gesmeerd, dat ziet er zo uit:
Corsair0238.jpg

En dan weer schuren, er komt aardig wat vanaf:
Corsair0239.jpg

Voor en na, naast elkaar.
Corsair0240.jpg

Ik heb ook de flaps gisteren van glasvezeldoek voorzien, en de ailerons een 2e laagje gegeven. Vanochtend de flaps een 2e laagje en ailerons een 3e laagje.

Eergisteren was ik een beetje benauwd dat ik teveel zou hebben weggeschuurd, maar ik zag spoken. Ik heb romp en vleugel maar weer eens gewogen.

De Romp was 640 gram, daar kwam nog de firewall (60 gram) en wat epoxy bij - zeg 700 gram. Plus nog wat epoxy om de aansluiting tussen romp en vleugel mooi te maken, dat zal ook wel 20 gram geweest zijn ben ik bang. Nu is de romp 864 gram - 144 gram glasmat en G4.
De Vleugel was 1460 gram, die is nu 1616 gram - 156 gram glasmat en G4.

In totaal dus 300 gram glasmat en G4, plus nog iets op de ailerons en flaps - dan zal het totaal op pakweg 325 gram uitkomen. Is dat (te) veel? Als ik even reken met de 1.56 spanwijdte en vleugelbreedte, en de romp nameet met fin en stabilo kom ik op iets meer dan 1 vierkante meter uit voor de vleugel incl ailerons en flaps, en op bijna 0,6 vierkante meter voor de romp, dus op 210 gram per m2 en dan moet de verf en 2K lak er nog bij. Oracover zou 130 gram totaal geweest zijn... Ik hoop dat ik nou een rekenfout maak? Aan de andere kant - het totale gewicht zal iets van 4,5 - 4.8 kilo worden en met deze vleugeloppervlakte kom je dan nog heel netjes uit in grammen per vierkante decimeter: 90-95 gram.

Maar 1 ding is zeker: ik schuur zeker niet steeds alle G4 weg, zit niet op het hout - er zit (meer dan) genoeg op. :) Volgens mij kan ik nog wel een keer langs vleugel en romp om echt de allerlaatste glimmende plekjes (structuur plekjes zijn er niet meer) weg te schuren en nog wat grammen te besparen.

Laatst bewerkt:
Vanavond nog wat aan de romp geschuurd. 12 gram lichter, en ik ben nog niet klaar - er zitten nog wat oneffenheden, en de stabilo en fin moet ik nog doen. Ik denk dat ik wel rond de 18 gram uit ga komen, en heel misschien schuur ik dan nog een rondje. Ik zit op sommige stukken al op de glasmat, op de meeste stukken ligt er net een laagje G4 over de glasmat heen.

Als ik ditzelfde resultaat op de vleugel kan halen, gaat daar nog eens 30 gram vanaf, en kom ik daar op 125 gram per m2. In totaal een 50 gram besparing, maar wat mij betreft nog belangrijker dat het een stuk gladder wordt.

Ik vermoed overigens dat de vleugelaansluiting van epoxy veel zwaarder is uitgepakt dan ik vermoed, misschien wel 80 gram ipv de 20 gram die ik dacht. Dan klopt het gewicht per m2 ook beter voor de romp. En dan kan ik nog een keer 50 gram gewicht besparen door die aansluiting lichter uit te voeren, balsa en schuren maar denk ik...

Al met al valt het me niet mee om het goed licht te houden allemaal, helaas! :( Nou ja, de vleugelbelasting blijft goed onder de 100 gram per m2 vleugeloppervlak, dus vliegen zal het toch wel. De echte Corsair was ook niet zo licht... ;)

Back