Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Hehe, eindelijk. De decals voor op de neus uitgesneden en opgeplakt. We zijn er bijna nu!

Corsair0314.jpg

Corsair0315.jpg

Nu een mooie dag afwachten om de laatste laag blanke lak te spuiten, en daarna nog de canopy vastlijmen en het landingsgestel bevestigen, dan is het helemaal klaar. En dan weer wachten op een rustige dag met een windkrachtje 2 voor de maiden. Ik hoop dat het dit jaar nog lukt, duimen voor een niet zo onstuimige herfst... :p

Laatst bewerkt:
Was natuurlijk wel even benieuwd hoe ver je nu inmiddels was. Dus toch maar even een kiekje nemen. Ziet er goed uit!!!! :yes:

Jaja, hij heeft aan het veld geroken!
Corsair0316.jpg

Corsair0317.jpg

De geluidmeting was iets meer hoor, maar netjes onder de 79dB: 78,3. Die 20 Euro voor de rubbers tussen motor en motorsteun waren dus een goede investering :)

Helaas nog geen maiden flight gedaan. Het was schitterend vliegweer zaterdag, maar ik moet hem nog uitbalanceren - hij was wat achterlijk. Dus dat doe ik deze week nog, en hoop dat we dit jaar nog zo'n mooie vliegdag krijgen.

Corsair0318.jpg

O ja, voor de kenners: Die 40 op de zijkanten is geen officieel nummer, ik heb niet geprobeerd er eentje precies na te maken. Die 40 is mijn leeftijd, en de 9 kill-markings slaan op het jaar 2009... :cool:

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je prachtige bouw!
Het is niet zo makkenlijk als ARF, maar dan heb je ook echt wat om trots op te zijn.

Veel geluk met je maiden.

nice

@Martin.

Mooi man, nu nog effe het balanspunt goed zetten, denk aan ontvanger accu e.d. te verplaatsen en zo weinig mogelijk lood natuurlijk :wink:
Let op met het starten he, door die drieblad wil die heel graag naar links weglopen, rustig op snelheid laten komen, rechtuit totdat de staart omhoog komt en dan pas meer gas geven en rustig uit zichzelf laten losvliegen, niet lostrekken want dan wordt hij onrustig, komt door die korte staart allemaal hé, in de lucht is ie zo mak als een lammetje en zit de overtrek ver weg net als alle andere TF kisten.
Landen kan je met 1/3 gas erop met 45 graden flaps uit, gewoon naar beneden vliegen onder een hoek van +/- 15 graden tot zo'n 50 cm boven de grond en rustig het gas eraf halen, hij land dan uit zichzelf.

Succes Martin.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je nog een dummy stermotor in de neus plakken
Mocht je daar een goede foto voor zoeken kan ik je die wel mailen

Ze is heel prachtig geworden Martin :thumbsup: .
Ben best wel nieuwsgierig wat het weegschaaltje aangeeft, 4,5 kg?
De motordummy die je al had gemaakt kan die niet aangepast worden?
Succes met de laatste puntjes, hoor wel wanneer ze der eerste luchtdoop krijgt.

Gr. Ronald

Morgen een dagje klussen dus nog.

1. Flaps aansturing bekijken, die gaat sinds het glassen en spuiten wel heel stroef, de enkele Graupner DS 581 servo in het midden van de vleugel kan het niet goed aan. Wat vijlen / schuren misschien om alles soepel te krijgen, eventueel een andere servo, of beter nog, vervangen door 2 servo's in de vleugel. Dan is de aansturing ook meteen direct in plaats van via zo'n 90 graden hendel, en is de speling er grotendeels meteen ook uit.
2. Zelfde voor de retracts, die ene servo in het midden heeft het toch wel zwaar hoor. Maar ik heb 3 accupacks liggen, waaronder een dikke-cel Nicad pakket van 5 cellen, die kan misschien meer stroom en spanning leveren dan het huidige 5 penlite NiMh celpakket. En ik heb toch nog een beetje gewicht nodig voorin de romp, die extra 50 gram is misschien wel heel er welkom. Dat is in ieder geval zo als ik inderdaad in stap 1 een extra servo voor de flaps ga gebruiken.
3. De uitlaat goed vast zetten, net als de schroefjes rondom de cowl.
4. Nog even kijken of ik de dummy stermotor die ik al had liggen kwijt kan. Ik denk dat ik dan wel veel van die stermotor moet slopen, dus we zullen zien of dat wel de moeite waard is.
4. Balanceren zodat hij mooi een beetje voorlijk is (nou ja, gewoon volgens het boekje), en dat met ingeklapt landingsgestel natuurlijk! Zou wat moois zijn: netjes uitgebalanceerd, vliegen als een eitje, totdat je het landingsgestel inklapt.... :rolleyes:

Het gewicht is nu 4720 gram all-in, daar komt nog 100-150 gram bij voor 1 of 2 extra servo's en een dikkere accupack. I;ll keep you posted! :p

Vandaag de grotere ontvanger accu ingebouwd - van die dikke Sanyo NiCd cellen, 1700mAh. Deze net als de ontvanger helemaal voorin onder en boven de tank ingebouwd. De nieuwe accu werkt wel goed, zowel het inklapbaar landingsgestel als de flaps gingen prima. Alleen met de flaps 1 probleem, het gaat denk ik toch te zwaar - de servo is doorgebrand volgens mij.

Of het echt komt omdat e.e.a te zwaar loopt weet ik nog niet - ook in nullast hoorde je het servo de hele tijd zoemen. Misschien gewoon een defect model, het was wel een 8Kg servo (82Ncm), maar ook vind ik achteraf gezien de beschrijving op de website van Graupner apart: het servo wordt aangeprezen als servo voor "Robotiker", niet zozeer voor vliegtuigen. http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=R9201

Ik ga nog eens goed kijken wat ik doe, óf een zwaar nieuw servo erin, óf twee stevige 5-6Kg servo's, één voor elke kant.

Het zwaartepunt ligt bijna goed, nog een halve tot hele centimeter te veel naar achteren, met de wielen uitgeklapt. Volgens TopFlite moet je toch wel zo balanceren, niet met de wielen ingeklapt.

Eerst die flap-servo(s) erin, dan verder balanceren. Misschien stop ik er dan alsnog een tweede accu in, apart voor het onderstel. Als ik toch gewicht zou moeten toevoegen (ik zou niet weten wat ik verder naar voren kan schuiven...) dan heb ik liever dat dan dood gewicht.

Laatst bewerkt:
Laat Martin maar schuiven, dat komt wel goed.
Wel een beetje opschieten Martin, we willen 'm wel in 2009 zien vliegen.
En mij even bellen natuurlijk. En Jitze, Ronald, Richard, Jacco, Herman, Jan, Bert..............
Je krijgt het nog druk.
Ben

Laatst bewerkt:
Even nader nagedacht. Die ene flapservo zit me al langer dwars, met die enorme flaps van de Corsair komt er wel heel veel kracht op te staan.

Ik kan er natuurlijk een gigaservo in zetten, zag een 25Kg servo staan voor Bigscale toepassingen, maar die is ook meteen 130 gram, op een plek waar ik het niet kan gebruiken (achterin de vleugel).

Maar ik denk dat ik gewoon twee servo's ga gebruiken, 6Kg stelkracht per stuk, dus 12Kg in totaal. De umlenks en zijdelingse stuurstangen vervallen dan meteen, dat scheelt gewicht en speling. Het meergewicht van deze 2 servo's zal max 30 gram zijn, misschien wel 20 gram. De servo's kan ik iets meer middenin de vleugel monteren dan nu, scheelt weer voor het balanceren. Dan nog die extra accu erin voor het landingsgestel, en dan zou het goed moeten zijn volgens mij.

Lekker blijven schuiven dus - dank je, Ben :). Ik zal je mailen als de maiden gaat gebeuren. Moet niet lang meer duren nu, volgende week misschien, als het weer een beetje meezit? Ik heb van de week de avonden redelijk vrij staan, dus dit klusje plus balanceren zal wel gaan lukken voor die tijd.

Martin,

Je hebt toch niet alleen al een 8 kg servo nodig om zo de flaps uit te zetten.

Als die nu al stuk gaat moet je zeker met vliegen en de daardoor ontstane druk naar de 25 kg.

Er klopt dus duidelijk iets niet, als je de flaps loskoppelen vallen ze dan niet zo naar beneden / uit.

Ton

Dat was ook mijn eerste reactie. Twee standaard (3kg) servo's zou voldoende moeten zijn, lijkt me.

Gisteravond even wat aan het klussen gegaan - de flaps liepen ook met losgekoppeld servo wel erg stroef.

De truc: wat verfresten van de scharnierpunten afgekrabt, en een klein beetje siliconen kruipolie in de scharnierpunten gedaan. Dat scheelde dag en nacht, van de oorspronkelijke weerstand is nog maar een derde over. Ze vallen nog net niet vanzelf naar beneden, maar gaan nu wel echt veel soepeler. Twee servo's zijn niet nodig zo, en ook dat monster van een 25Kg servo niet - zou ook te gek voor woorden zijn natuurlijk... ;)

Dus toch maar een gewone (nou ja, 10KG stelkracht, 17KG houdkracht) Graupner DS804 servo besteld, dan hoeven de vleugels ook niet open om er twee nieuwe servo's in te plaatsen. Duurt een weekje, dan heb ik hem.

Komend weekend wordt het toch snertweer volgens de voorspellingen - kan ik dan wel gaan balanceren met nog een beetje lood, en/of een grotere tank (is nu een 14oz tank, er past nog wel een maatje groter in). Haal ik zometeen of morgen nog zo'n balanceer-stellage om het helemaal piekfijn af te kunnen stellen.

Back