Vanwege vakantie en drukke weken niet zoveel tijd gehad de afgelopen maand. Maar toch tussendoor zo nu en dan weer verder gewerkt, het is weer tijd voor een update.
Toen de retracts er eindelijk goed in zaten heb ik de buitenste vleugeldelen aan het centrale stuk bevestigd. Dat was nog een hele klus, vooral om het allemaal goed recht te houden, in alle 3 de richtingen. Het resultaat is er wel naar, na een keer loshalen van de verbindingen van 1 buitenste vleugeldeel:
Zo zijn de verbindingen geworden van de voor- en achterlijst:
En in het midden ziet het er zo uit:
Daarna was de buitenmantel van de aileron-aansturing aan de beurt. Ik heb hetzelfde systeem en idee gebruikt als Arvid:
Het systeempje is wat minder mooi - grijs in plaats van blauw en geel, en het "stangetje" is van plastic in plaats van draadstaal. Het zal wel goed zijn - ik heb het bij dezelfde winkel besteld als Arvid (Hobbyzone geloof ik), dit zijn blijkbaar de opvolgers, en ik ga er maar van uit dat ze niet slechter geworden zijn.
Een ding vond ik wel minder - er zaten geen gaatjes in. En als ik 1 ding geleerd heb afgelopen jaar is het wel dat je dit soort scharnierpunten wel vast moet zetten met een tandenstoker o.i.d.. Daarom eerst 2mm gaatjes er in geboord - hieronder zie je er 1 van de 2 per stuk.
Netjes wegsnijden van het hout, dun laagje voor dun laagje op het eind, zodat het systeem net goed vrij kan bewegen, maar verder naast de met houtlijm vastgezette tandenstokers met superlijm vastgezet kan worden.
Ingebouwd ziet het er netjes uit:
Je ziet hier trouwens ook iets waar ik verder geen foto's van heb gemaakt - de onderkant van de vleugel heb ik op de buitenste delen ook al bekleed.
Dan een vraag. Ik moet zorgen dat ik met deze kist met een Saito-100 4takt motor onder de 78 Db blijf. Dat wordt mogelijk een hele uitdaging, al scheelt het naar wat ik hoorde wel dat de vleugels helemaal met Balsa bekleed zijn.
Zal ik in de vleugels nog schuimstof verwerken om trillingen verder te dempen? Iets als dit, maar dan beter aansluitend natuurlijk:
De vraag is of het wel helpt als je het in de vleugel stopt - misschien helpt het alleen in de romp. En als het wel nuttig zou zijn, zou dan de hele vleugel vol moeten, of volstaat een stukje schuim op bepaalde plekken? Het schuim weegt natuurlijk ook wel wat - ik kwam op ongeveer 250-300 gram uit als ik de hele vleugel zou voorzien van schuim, en dan moet er misschien ook nog wat in de romp...
Wat is wijs? Of beter - wie maakt mij wijzer? :teacher: