Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

Danny, doe je er zo'n motor in???

2713.jpg

Gr.
Taco.

ligt eraan hoe zwaar ie wordt :lol:

ik zelf zit te denken aan een irvine .72 ( 11,8 cc) waar mijn oom ( hij heeft een verwarmings-instalatie- bedrijf) dan een in-cowl-demper voor gaat lassen.

NEE NEE NEEEEEEE

een warbird, en zeker zon moie schaalkist is not done met een 2takt schreeuwmachine !!

in hemelsnaam, spaar door en koop een mooie 4takt die schaal pruttelt !!

Gefeliciteerd Danny!
Mooie kist.

Ga het volgen.

ps. Dat aanbod van Frank had ik nooit afgeslagen :nooo:

Dacht dat de motor in het testmodel ook een 90 4T was en dat vloog echt perfect.

Maar ja kost toch een hoop geld, moeten ook nog retracts in en aardig wat servo's

Ton

de echte kwamen toch ook met schreeuwende motor aanduiken?
( als reactie op het tweetakt/viertakt postje)

trouwens nog een heel mooi filmpje gevonden:
[/media]

over een uur of twee komen de foto's van de bouw van het stabilo!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Danny.

Ho stop wacht.

Doe nou even rustig aan; hij hoeft morgen niet klaar :nooo: , volgende week niet :nooo: , volgende maand niet :nooo: en volgend jaar ook niet. :nooo:

Begin nou eens eerst met rustig de manual door te nemen!!! :evil:

Dat doen we allemaal en daar is nog nooit iemand minder van geworden. :nooo:

Morgen is er weer een dag. :P

Mooie kist.

Volgend jaar.

Laat je niet gek maken: eerst lekker gaan slapen. :sleepy:

Lekker dromen . . . :wink:

jan.

nou, jan...
ik doe ook rustig aan, normaal doe ik een half uurtje over een stabilo, en nu ben ik er al 7 uur mee bezig, en hij is pas voor de helft klaar :wink:

heel erg bedankt, hier kan ik wat mee :thumbsup:

het gaat in ieder geval geen kleurenschema worde met een rode onderkant, dat is zeker, maar met bovenstaande foto's kan ik wel mooi de panellines aftekenen :D

eerst het model in de glasvezel zetten, dan plamuren, schuren, met een zacht potlood de panellines tekenen en één helft afplakken, en dan weer spuitplamuren, schuren tot de afplaktape weer zichtbaar is, en voorzichtig de tape verwijderen.

dan heb je panellines.

veel moeite, maar het resultaat mag er dan wel zijn. :wink:

Dat is een methode, maar niet altijd de juiste, alleen bij overlappende beplating. :teacher:

hoe wordt dan beplating gemaakt die niet overlapt? dat zit namelijk ook op dit toestel, en wil ik natuurlijk ook namaken :wink:

Danny!

Hier spreekt wederom 'je vader'. :wink:

Vergeet de motor, de kleuren, het schema. :evil:

Voorlopig is er maar een ding belangrijk, en dat is het bouwen van het model. :D

Zoals bekend: ruwbouw klaar: dan ben je op plm. 50% van het hele traject. :|

Beleef plezier aan het bouwen. :P

Als je de ruwbouw klaar hebt, dan is er nog meeeeeeeeeeeeer dan genoeg tijd om na te denken
over panel lines, schema's, etc.etc. 8O

Succes.

jan.

jan brilman zei:
Danny

Vergeet de motor, de kleuren, het schema. :evil:

Als je de ruwbouw klaar hebt, dan is er nog meeeeeeeeeeeeer dan genoeg tijd om na te denken
over panel lines, schema's, etc.etc. 8O

Succes.

jan.

Fout Jan, helemaal fout advies!
Tegen deze fout heb ik nu net altijd zitten hameren in allerlei artikelen en tijdens lezingen over schaalbouw.
Als je schaal of minstens Semi Schaal (stand-off Scale) wilt bouwen dan zorg je vantevoren voor een goede dokumentatie waaraan je vast kunt of moet klampen, zodat je tijdens de bouw nog wijzigingen aan kunt brengen en eventueel voorzieningen aan kunt brengen voor de latere panellijnen enz, enz.
Ook de motor moet je eigenlijk van te voren al hebben, zodat je hiervoor van te voren weloverwogen voorzieningen kunt aantreffen en niet achteraf moet gaan klooien om hem passend met uitlaat en al onder de motorkap te krijgen. Geldt trouwens ook voor een intrekbaar onderstel!
Als je eens wist, dat juist door de verkeerde volgorde (later dokumentatie gaan verzamelen!), hoeveel schaalmodellen niet afgebouwd worden, omdat men er te laat achter komt dat veel niet klopt, of niet meer te corrigeren valt, dan maar wat aan gaat rommelen en daardoor teleurgesteld raakt in het model en het dan uiteindelijk maar opgeeft!
Er liggen zo heel wat onafgebouwde schaalmodellen op nederlands zolders, dat kan ik je met zekerheid vertellen!

groetjes,
Jan

nou, hier dan eerst maar eens een paar bouwfoto's:
tekening op het bureau getaped:
dsc00363wn8.jpg

er moesten wat dingetjes doorgesneden worden:
dsc00364cs6.jpg

spreekt voor zich:
dsc00365kb9.jpg

dsc00368op1.jpg

een template overgetrokken om de sheeting te maken:
dsc00367uy9.jpg

de sheeting aan elkaar gelijmd en ligt te drogen:
dsc00369ov4.jpg

hier de openingen in de roeren, ik ben er alleen nog niet helemaal tevreden over, het gaat dus nog een beetje aangepast worden:
[edit] ziet er op de foto nogal slordig uit, ik verzeker je dat je er in het echt weinig van ziet...[/edit]
dsc00373rw5.jpg

gebaseerd op deze foto:
topa0150-rcm-01.jpg

en nu gaat de frietpan aan want ik heb honger....

Back