Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

Maar je hebt de tekeningen nog dus een nieuwe bouwen is geen probleem.

Of een FW van een ander merk, TF is niet de enige ;-)

ik kijk wel, ik kan op het moment toch niet zo helder denken als anders......zit met een keelontsteking en een griepje achter de pc en ik ga nu effe liggen.....

Danny zei:
maar retracts zijn heel erg duur ( bijna te duur...) en als dit toestel crasht heb ik er heel veel geld aan uitgegeven.

Bezint eer ge begint :teacher:

Han zei:
Bouw je toch een nieuwe!!!!!

Berto zei:
Maar je hebt de tekeningen nog dus een nieuwe bouwen is geen probleem.

En gelukkig heb je alle spantjes die niet op de tekening staan eerst overgenomen op een papiertje voordat je ze vast plakte, toch?

Danny Mulders zei:
eerlijk gezegd twijfel ik nu een beetje over wel of niet een intrekbaar landingsgestel....

Je gaat toch niet continue in de landing zitten he Danny met je benen naar beneden :!: Zonde, ik heb 1 keer deze fout gemaakt met mijn eerste P47, en het is geen gezicht om continue in de landing te vliegen.

Dan maar ff doorsparen, hij hoeft toch dit jaar niet percee af :?: Statisch op Oss is ook mooi :thumbsup:

Teus.

Nadeel is wel dat je al in een redelijk vroeg stadium bepaald moet hebben of je de kist bouwt met een vast of intrekbaar landingsgestel.

Zowiezo moet je de retracts al hebben om het mooi pas te maken :roll:

Hallo Danny,

hardstikke zonde geen retracts!
Maar ja, ik kan niet in je portemonnaie kijken, anders kijk anders maar eens op deze duitse site!
Eigenbouw mechanische retracts voor een zeer redelijke prijs. Uitvoeringen voor tot 3kg, 5kg en tot 10 kg modellen, ook voor de FW190 en dan in 80 graden uitvoering.
Ik ken verschillende duitse warbirders (met kyosho en top flite modellen) die deze retracts hebben, zij zijn bijzonder tevreden.

http://www.einziehfahrwerk.de/

groetjes,
Jan

Goedenavond Danny,

ik zou ik jou was even sparen en een paar goede retracts kopen. De top-flite kits vliegen goed en zijn het waard. Ik heb de mijne een paar jaar geleden van Century Jets gekocht inclusief intrekbaar staartwiel, reservoir, stuurklep en verzendkosten voor 295 dollars (niet goedkoop maar wel hele goede kwaliteit en ze kunnen de schaalwielen intrekken zonder probleem). De struts zijn gemaakt naar mijn specificaties. Je moet wel wat aanpassen in de vleugel voor de inbouw en wat verstevigen.
De schaal struts zijn langer dan wat Top-flite heeft gebruikt.

my.php
[/URL][/img]

Groetjes en succes met de bouw. :D

Edwin

bedankt voor de link jan 8)
zal morgen ofzo effe kijken, duits is op dit moment iets te moeilijk voor mij...

statisch komt ie sowieso op de meeting, maar dan zonder vleugel, aangezien meteen vanaf de eerste stap al geprutst word met retracts....

welterusten allemaal. :sleeping:

[edit]@edwin
295 dollar is voor mij al te duur, ik zat meer te denken aan ongeveer 140 euro als maximum..... van wat ik gezien heb in de link van jan moet dit waarschijnlijk ( makkelijk) haalbaar zijn. 8)

Goedemorgen Danny,

Misschien kan je de vleugel helemaal voorbereiden (incl. wielkasten) voor de inbouw van retracts.
Je kan dan in de spaarfase een aangepast vast landingsgestel op de retract bevestigingsbalkjes monteren.

Een paar opties:

Century Jet retracts, $ 270
39025_lg.JPG

Robart 606HD, $ 92 (wel 85 graden maar je zou ze iets schuin in kunnen bouwen)
606HD.jpg

einziehfahrwerk.de, 90 euro (80 graden, tot 5kg :? en geen vering!!!!!!!!)
ezf_054.JPG

Springair, $ 140 (90 graden, complete set met fles, slang en schakelaar).
103HD.jpg

De Century vallen qua prijs dus al af.

Die van einziehfarwerk ziener stevig uit maar tot 5kg en zonder vering zet ik toch mijn vraagtekens.
Zeker als je vanaf gras vliegt is vering wel erg lekker.

De Robart zijn geveerd, 85 graden maar als je ze iets schuin in kan bouwen wordt dit al weer wat minder.
Ze zijn geveerd en voor iets meer schaal kun je plastic schaaldelen om de strut doen.
Op den duur kun je Robostruts monteren voor een meer schaal uiterlijk.

Dan komen een luchtsetje en "schaal" wielen er nog bij.

Misschien kan je de vleugel helemaal voorbereiden (incl. wielkasten) voor de inbouw van retracts.
Dit werk nooit zo lekker, je kan namenlijk niet goed passen en meten wat met retracts erg belangrijk is dat dit goed afgesteld is.

Einziehfahrwerk.de, heeft ook losse verende poten. Staan ook op zijn Site. Trouwens de veerpoten van Eurokit (Lindinger, Schweighofer) passen er ook op.

groetjes,
Jan.

't worden of springairs, of einziehfahrwerk.de retracts...
ik kan de 75 graden unit van springair nog aankomen ( http://www.retracts.com/ , type 709) en kost omgerekend ongeveer 95 euro exclusief verzending...

einziehfahrwerk.de retracts zijn denk ik ongeschikt... de 3kg versie valt sowieso al af, de 10kg versie is schaal 1:5, en ik gok dat de 5kg versie dan ongeveer 1:8 of 1:9 is... de focke-wulf van top-flite is ongeveer 1:7 ( rond 1:6,5 volgens het boekje)

springairs zijn wel heel erg fijn, aangezien ze automatisch opengaan als de druk uit de fles wegvalt, dan hoef je tenminste geen buiklanding te maken.

ik vraag me af of ik met hulp van mijn pa zelfbouw mechanische retracts zou kunnen maken uit aluminium....

Danny Mulders zei:
't worden of springairs, of einziehfahrwerk.de retracts...
ik kan de 75 graden unit van springair nog aankomen ( http://www.retracts.com/ , type 709) en kost omgerekend ongeveer 95 euro exclusief verzending...

einziehfahrwerk.de retracts zijn denk ik ongeschikt... de 3kg versie valt sowieso al af, de 10kg versie is schaal 1:5, en ik gok dat de 5kg versie dan ongeveer 1:8 of 1:9 is... de focke-wulf van top-flite is ongeveer 1:7 ( rond 1:6,5 volgens het boekje)

springairs zijn wel heel erg fijn, aangezien ze automatisch opengaan als de druk uit de fles wegvalt, dan hoef je tenminste geen buiklanding te maken.

ik vraag me af of ik met hulp van mijn pa zelfbouw mechanische retracts zou kunnen maken uit aluminium....

Hallo Danny

Bij Einziehfahrwerke.de stuur je een kopie van de uitschnitt van de tekening.
Je krijgt dan aangepaste retracts voor de Fockewulf.
Voordeel van die firma, je krijgt alle delen snel bestelt als je iets hebt.

Ook met vering en dergelijke.

Mvg Johan

Hoi Danny, Je gaat hardstikke goed. Pet af

Danny Mulders zei:

Verpest het nou niet door op je retracts te bezuinigen.
Zelf bouwen is best heel boeiend en ik twijfel niet aan de capaciteiten van je pa, maar de eerste zou ik voor een trainer of zo bouwen en daar een paar harde klappen mee maken. Dan weet je waar de zwakke plekken zitten. Absoluut niet voor zo'n mooie schaalkist.

Groet Huib

Nou jonge ik heb abbootje op dit topic
kvindt dat je het tot nu toe erg leuk en goed doet
khoop dat je veel plezier heb :D

dank allemaal 8)

die uitsnede van het plan naar einziehfahrwerk.de sturenis eigenlijk best slim, johan, dat is ook nog een optie...
jullie maken het me wel moeilijk, ik denk dat ik er nog eventje over nadenk en dan ga ik wel kijken welke retracts het worden...dortmund zit er trouwens ook aan te komen, misschien dat ik daar iets kan vinden...

ofwel kan je de kist nog zo bouwen dat hij volledig voorzien is voor de inbouw van retracts, en een vast landingsgestel inbouwen, dan kan je later nog veranderen. Een vast landingsgestel met veerpoten op een alu plaatje dat de zelfde afmetingen heeft als de retracts die je later eventueel gaat inbouwen.
Zijn mechanische geen optie, die zijn een stuk goedkoper

misschien even de delen van de vleugel op papier overnemen en gewoon een extra vleugel bouwen?
dus 1 vleugel met vast landingsgestel, en daarnaast nog 1 met retracts.

Voordeel is dat je wat langer kan sparen en de oplossing kan kiezen die je zelf het prettigste vind.

nee, dat is allebei geen optie, er moeten veel voorberidingen getroffen worden om een intrekbaar landingsgestel te maken en daar moet je eerst het landingsgestel voor hebben wil je dat mooi in kunnen bouwen, dus een wisselbaar landingsgestel valt al af...

een extra vleugel bouwen is ook geen optie... dan moet ik twee vleugels helemaal schaal bouwen met flaps, schaalrolroeren, panellines enz....

Back