Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

FF wachten dus op Dortmund en de investering willen doen op een paar goede retrac's. Heb ik ook gemoeten. Mijn set kosten toen €133,- zonder verzend kosten. Maar helaas voor jouw Danny heb je een toestel met dure en niet veel voorkomende retrac's. Door dit gaan de kosten gewoon omhoog.
En voor dat je verder bouwt is het ook slim om de motor aan te schaffen (ik hoop wel een 4 takt, ander valt hij weg qua schaal).
Ik heb ook ff de manual gedownload en gekeken wat er precies in stond.
Hier zijn de retrac's die worden aanbevolen:
39025_sm.JPG

Op deze pagina bijna onderaan: Centurion Landing Gear. Kosten op de site zijn $270,-.
Gegevens volgens Fab.:
Top Flite FW-190 39025
Product #: 39025
These landing gear are made to the specifications of Top Flite.
They come with Centurion upper mechanisms,
functional 3/8" diameter stainless steel oleo struts,
axles installed, and complete air support air system.

Groetjes Rob

dat landingsgestel is ook niet schaal, hij is gemaakt volgens specificaties van top-flite, maar daardoor zijn de poten in verhouding met de rest van het toestel te kort...

ik denk dat als ik in dortmund niks geschikts vind dat ik het idee van johan volg, en een kopie van de (aangepaste) bouwtekening naar einziehfahrwerk.de stuur.

ik ben bezig met de staart en nu komt deze vraag in me op:
kan ik nog wel sturen als ik het staartwiel vrijdraaiend laat net zoals bij de originele? ik weet wel dat de kist er niet makkelijker op gaat sturen, maar is het te doen?

Goedenavond Danny,

dat zou ik niet doen, ik heb eens gehad dat een staartwiel aansturing los kwam. De kist breekt gelijk uit met een beetje gas.
De originele 190D had zoals alle staartwiel kisten met een zwenkwiel een mechanisme om het wiel vast te zetten (tailwheel locking arm) aan de linkerkant van het staartwiel op de fotos.

my.php
[/URL][/img]

Groetjes, Edwin

hmm, dat word dan alsnog prutsen met de staartwielaansturing....
heel erg bedankt voor de foto, nu kan ik het staartwiel ook wat meer schaal maken :D

volgens de tekening kan niet aangezien volgens de tekening de stuurstangen van hoogte en richting al 10cm van te voren uit de romp komen, en de staartwielaansturing buiten de romp loopt op die manier...

ik heb de stuurstangen van het richtingsroer zo geplaatst dat ze 2 cm voor het richtingsroer uit de romp komen, en de aansturing voor het hoogteroer is geheel verborgen. hierdoor is er bijna geen ruimte voor een aansturing van het staartwiel.

maar weer wat foto's, is al te lang geleden 8)

ik wil de cockpit meer schaal maken, en heb van restmateriaal een vizier gemaakt.

hier het van ABS gemaakte vizier zwart geschilderd ( nog niet geheel goed..) en het glaasje er ook al op,
dsc00408hs4.jpg

proefpassen op het model ( nog niet vastgelijmd natuurlijk..)
dsc00410tv1.jpg

en dan de romp ook maar verder beplankt.. de voorkant en zijkant zijn helemaal klaar, op de staart moeten nog een paar plankjes..
dsc00412eb5.jpg

dan ga ik nu maar even mijn andere toestel in orde maken, dan kan ik daar morgen ook nog even mee vliegen 8)

nog een vraagje...
als ik de sleuven voor de machinegeweren wil snijden ( er komen rietjes ingelijmd die afgesneden worden om sleuven te simuleren) moet ik dit dan doen voor het glassen en ook meteen de rietjes al inlijmen, of moet ik eerst heel de romp glassen en daarna pas erin snijden en de rietjes lijmen?

Je kan natuurlijk wel alvast voorbereiden, maar het plaatsen en vastlijmen van de rietjes pas na het glassen. Dat werkt een stuk makkelijker.

Danny Mulders zei:
nog een vraagje...
als ik de sleuven voor de machinegeweren wil snijden ( er komen rietjes ingelijmd die afgesneden worden om sleuven te simuleren) moet ik dit dan doen voor het glassen en ook meteen de rietjes al inlijmen, of moet ik eerst heel de romp glassen en daarna pas erin snijden en de rietjes lijmen?

Hallo Danny

Ik doe zo iets voor het glassen. :wink:

Zo lang er niets uit de romp steekt wat het glassen moeilijker maakt van te voren doen.

Na het glassen en afwerken met kwastplamuur en schuren zie je precies weer waar de sleufen zijn. :)

Voor het glassen de kist wel even met porenvuller behandelen en met 600korrel schuren. :idea:

Mvg Johan

@Johan, precies wat ik bedoel. Voorwerken/sleufjes maken voor het glassen. Maar de rietjes plaatsen (uitsteeksels) na het glassen.

Rietjes steken er geloof ik niet uit.

Worden met de vorm van de romf afgesneden.

Dienen alleen als versteveging en vorm van de sleuf.

Mvg Johan

Ziet er allemaal goed uit, heel wat op geschoten in een week.

Berto zei:
De Robart zijn geveerd, 85 graden maar als je ze iets schuin in kan bouwen wordt dit al weer wat minder.
Ze zijn geveerd en voor iets meer schaal kun je plastic schaaldelen om de strut doen.
Op den duur kun je Robostruts monteren voor een meer schaal uiterlijk.

Je kan ook de 605HD nemen die draaien 90 graden, voor de rest zijn ze gelijk aan de 606HD :yes:

Klopt maar dat is de verkeerde kant op :-(

De FW behoort officeel 75 graden struts te hebben, ze smokkelen al met 80 graden struts, vandaar dat ik de Robart 85 graden versie aanhaal ;-)

bedankt allemaal 8)

ben op het moment de staart in vorm aan het maken in de buurt van het staartwiel :wink:

hopelijk dalijk even lekker vliegen met de four-star 60.....

@Danny

:offtopic:
Waar was je dan met je Four-Star 60. Ik ben erg benieuwd naar je Four-Star 60. Het was heerlijk weer om te vliegen met een Four-Star 40. Heb ik dus ook maar gedaan, 2X.
:ontopic:

Ben benieuwd naar foto's hoe ver je bent. Vooral hoe je het probleem van het staartwiel de retrac's gaat aanpakken.

Groetjes Rob.

mijn moeder wou me weer eens niet brengen :evil:

straks post ik wel wat foto's, probeer nu eerst een demo van een spel te downloaden maar mijn pc loopt steeds vast....

er komt trouwens geen intrekbaar staartwiel in...

Back