Bouwverslag "Troglodytes troglodytes" (Zaunkönig)

@ Huibert... dank voor de uitleg .. alles geheel duidelijk nu.

@ mr Bean: jij ook bedankt voor de uitleg , wel 2 kanttekeningen:
-De goudconnectoren, het gaat om de achterkant van elke connector, Huibert heeft het duidelijk uitgelegd.
-Volgorde van aansluiting. Het maakt wel degelijk uit, voor eenvoudige modellen kan je idd alles op elk willekeurig kanaal aansluiten, maar zodra je van mix functies gebruik ga maken heb je een bepaalde volgorde zoals bijvoorbeeld flaperons , of mix-programma's van heli's

maiden komt hopelijk zeer binnenkort :-)

Als het 3 draden zijn, is het een "brushless regelaar". De rode is de +, de zwarte de - en de gele de massa (dacht ik). Normaal zet je de gele in het midden. De 2 andere moet je best even provisoir proberen, want afhankelijk hoe je die zet, draait je motor links of rechts.
Wellicht ten overvloedde. Ik heb precies de zelfde setup voor mijn Derpon Moth. Mijn ervaring is dat als je de draden van de motor precies op dezelfde kleur als de regelaar doet, dat ie de verkeerde kant op draait. Je kunt dan willekeurig welke twee draden om draaien en het is weer ok.

Verder verrekt leuk vliegtuigje. Is die als bouwpakket te koop of is dit vanaf scratch te maken?

Succes.

b

*laatste vraag: volgorde van aansluiten?, op welke aansluiting komt de regelaar op de ontvanger?

Vroeger (en nu ook nog) stond er op een ontvanger bij één van de kanalen een "B" wat voor Batterij staat. Normaal steek je je regelaar daar in. Maar met de computerzenders tegenwoordig bepaal je op de zender gewoon in welk kanaal je hem steekt, dus echt uitmaken doet het (volgens mij) niet veel meer. Wat je andere kanalen betreft, volg je best altijd dezelfde volgorde. Daar bestaan schema's van, maar nogmaals, met een computerzender stel je dat gewoon in !

Voor de hele dure computerzenders klopt dit, helaas hebben de meest gangbare computerzenders een vaste kanaal bezetting. Zie hiervoor de handleiding van je zender. Bij de MX12 zit gas dacht ik op kanaal 3.

Als het 3 draden zijn, is het een "brushless regelaar". De rode is de +, de zwarte de - en de gele de massa (dacht ik). Normaal zet je de gele in het midden. De 2 andere moet je best even provisoir proberen, want afhankelijk hoe je die zet, draait je motor links of rechts.
In principe maken die 3 draden niets uit.
Als de motor verkeerd om draaid gewoon 2 willekeurige draden verwisselen.
Corvl
Als algemene info.
Als je het stroom verbruik van een brushlessmotor wil meten meet dan de stroom van de accu naar de regelaar.
Het valt me op dat je brandstof props besteld hebt terwijl er ook speciale elektro props zijn.
Het rendement van deze slowfly props is beter bij de lage toerentallen waarmee je bij brushless motoren te maken hebt.
Ze zijn natuurlijk wel bruikbaar.

Laatst bewerkt:
Sinds wanneer pluggen we een regelaar in in het batterij kanaal.........Hoe geven jullie dan gas?

De regelaar moet op het gas kanaal.

@ CD rom flyer.....goed idee, want morgen wordt de accu geladen.
props: dat wist ik niet ... beetje dom om dat niet na te kijken. Gelukkig kan ik ze wel gebruiken.

@ Theo: vroeg ik me ook al af....ik moest ff de gebruiksaanwijzing van mn zender raadplegen FF9) en daar staat duidelijk in wat op welk kanaal moet.

Vandaag alles eventjes provisorisch aangesloten... oh oh oh wat een joy... alles werkt en wat een kracht in zo'n klein motortje ongelooflijk :-) (ik moest idd de aansluiting van de motor omdraaien voordat hij de goede kant opdraaide)
Servo's doen ook hun werk, alles meteen afgesteld.
Ik ben alleen vergeten de beschermhulsen van de connectoren te bestellen, maar ik heb het (voorlopig) opgelost door de connectoren op verschillende lengtes te solderen zodat ze al niet met elkaar in contact kunnen komen, ook heb ik het krimkous erg ver door laten lopen, dus dat zal geen probleem worden.

Nog wel een vraag:
Dat BEC systeem, dat zorgt ervoor dat de ontvanger altijd van stroom wordt voorzien ... niet? Dus de motor wordt uitgeschakeld als de accu leeg begin te geraken...... dat uitschakelen, gebeurd dat ineens, of gaat de motor trager draaien? , kan ik nog een "burst" geven als ik in een benarde situatie zit?

Cor

De manier van uitschakelen van de motor bij lage spanning is bij heel veel regelaars in te stellen. Die van mijn zwever heb ik bv ingesteld dat na het afslaan hij, kortstondig, weer gestart kan worden door gas eerst helmaal dicht te doen en dan weer gas te geven. Beter is het natuurlijk om de accu helemaal niet zo leeg te vliegen.;)

Leuk projectje, leuk toestelletje en netjes gebouwd:!:

Dus abbootje...

Nog wel een vraag:
Dat BEC systeem, dat zorgt ervoor dat de ontvanger altijd van stroom wordt voorzien ... niet? Dus de motor wordt uitgeschakeld als de accu leeg begin te geraken...... dat uitschakelen, gebeurd dat ineens, of gaat de motor trager draaien? , kan ik nog een "burst" geven als ik in een benarde situatie zit?

Cor

Ik heb ook die regelaar in gebruik. De manier van afslaan is afhankelijk van de remstand van de regelaar. Met de rem aan (standaard) slaat ie ineens af, met de rem uit gaat het geleidelijk en dat merk je normaal gesproken vroeg genoeg om nog netjes te kunnen landen. Nadeel van een uitgeschakelde rem kan zijn dat je prop bij uitgeschakeld gas blijft draaien door de vliegwind

Zie handleiding: RCtechnics Internet Store

Heb je al een idee wat je vleugelbelasting wordt?

Succes verder, ben benieuwd naar de vliegeigenschappen!

Dirk

@ Dirk: Bedankt, helemaal duidelijk :-) en bedankt voor het compliment :-)
Vleugelbelasting: geen idee, ik zal het eens gaan bepalen binnenkort.

@ Bramman: Het is een bouwpakketje wat ik via dit forum heb gekocht van Tom Verstappen, kostte iets van 20 euro ofzo.
Probeer maar ff de zoekfunctie.

Laatst bewerkt:
Heb je al een idee wat je vleugelbelasting wordt?

Ik las ergens op het forum:
Dit is een tweedekkertje met een span van 415 mm (en 350 mm lang) in de jaren '80 uitgebracht, officieel voor een "Coxje" 0.049.
2 kanaals RC, aileron (alleen ondervleugel) en hoogte.....

Woog in die tijd iets van 350 tot 450 gram vliegend (= 40-55 gram/dm²).

Je schijnt door het formaat wel een onrustig toestel te hebben wat ervaring vereist. Niets voor mij dus ;) Alhowel voor in vitrine altijd leuk ;)

Grtz

b

Maar deze wordt veel lichter en zal dus langzamer en makkelijker vliegen.
Ik ben zelf bezig met de depron versie spanw 46cm en die gaat ongeveer 150 gram wegen.
En dat allemaal dankzij de sterk verbeterde elektronica van tegenwoordig.:)

Heb een hoop moeten vloeken om de motor te kunnen bevestigen, maar uiteindelijk is het gelukt.... nadeel is dat het wel voor tijdelijk is, want het motorschot moet iets naar achteren.

Alles is ingebouwd en afgesteld...

Toestel is op de weegschaal gezet... en.....192gram vleugel opp is 2x 40dm2 >> 192/80 = 24 gr/dm2 . Is dit goed of slecht?

Ik heb wel een beetje moeten rotzooien met het zwaartepunt, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.

Hopelijk morgen de testvlucht.

wens me succes...:|

Heb een hoop moeten vloeken om de motor te kunnen bevestigen, maar uiteindelijk is het gelukt.... nadeel is dat het wel voor tijdelijk is, want het motorschot moet iets naar achteren.

Alles is ingebouwd en afgesteld...

Toestel is op de weegschaal gezet... en.....192gram vleugel opp is 2x 40dm2 >> 192/80 = 24 gr/dm2 . Is dit goed of slecht?

Ik heb wel een beetje moeten rotzooien met het zwaartepunt, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.

Hopelijk morgen de testvlucht.

wens me succes...:|

Bij deze succes. Ben benieuwd naar de vliegeigenschappen, hoop dat CDROMFlyer gelijk heeft ;)

Maar deze wordt veel lichter en zal dus langzamer en makkelijker vliegen.
Ik ben zelf bezig met de depron versie spanw 46cm en die gaat ongeveer 150 gram wegen.
En dat allemaal dankzij de sterk verbeterde elektronica van tegenwoordig.:)

Heb jij toevallig een tekening van dit kistje? Heb alleen een vaag en lelijke tekening.
Ben bang dat deze kist op de wishlist gaat komen ;)

Heb jij toevallig een tekening van dit kistje? Heb alleen een vaag en lelijke tekening.
Ben bang dat deze kist op de wishlist gaat komen ;)
Ik heb de tekening zoals in post 27 gebruikt.
Deze moet alleen wat verbeterd worden omdat hij niet vlak ligt.
Hij is bijna geheel van 3mm depron.
Aillerons en hoogteroer zijn 2.5cm breed geworden i.v.m.controle bij lage snelheid.

Laatst bewerkt:
Zoals een zoutzak vloog het :-(

-Zwaartepunt niet goed , dat lag veel tever naar achteren.
-Roeruitslagen waren te klein.
-Niet genoeg trekkracht.
-trok erg naar links

Kortom het was een heel kort vluchtje.... maar gelukkig zonder schade.
Het viel trouwens gelukkig erg mee om na 4 jaar niet meer gevlogen te hebben met zo'n dingetje te vliegen.....Het is zoals fietsen , je verleert het niet:zon:

Hieronder de eerste vlucht:

Net na de landing: :D

Het idee was om richting de mesthoop te starten, want dat was het enige "zachte" stukje bodem in de omgeving, verder was alles bevroren sneeuw, zo hard als beton :-( Als het mis ging was het de bedoeling om een zachte noodlanding te maken in de paardenvijgen. Zoals te zien is op het filmpje was dat ook nog bijna gelukt :lol:

Inmiddels is het zwaartepunt aangepast, evenals de roeruitslagen. ook heb ik een grotere prop erop gezet, torsie uit de vleugel weggefohnt.
Morgen nieuwe poging, nieuwe kansen:o

Nog een vraag.
Vandaag getest met een 6*5 prop van graupner, het vliegtuigje had het moeilijk , waarschijnlijk had het achterligend zwaartepunt ook sterke invloed. Toch heb ik er een andere prop opgezet, nu een APC 7*5.
Met de 6*5 deed hij 9300 toeren, de 7*5 doet 8200 toeren, want is normaal bij zo'n electromotortje?

Bedankt,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de tekening zoals in post 27 gebruikt.
Deze moet alleen wat verbeterd worden omdat hij niet vlak ligt.
Hij is bijna geheel van 3mm depron.
Aillerons en hoogteroer zijn 2.5cm breed geworden i.v.m.controle bij lage snelheid.
Je bedoelt, dat je die foto als basis gebruikt hebt, of dat je die tekening hebt?
In het geval van het eerste, respect. Lijkt me uitdaging.
In geval van tweede, jammer. Hoopte dat je digitale tekening had...

Grtz

b

Back