Bouwverslag type XXIII 1:35

Ik ben al aardig weer wat verder dus we gaan een inhaalslag maken met deze update,

P4050218_zps965fc75a.jpg

Hier heb ik de voorlopige opstelling gemaakt met mijn nieuwe type lanceerbuizen, deze werken zonder veerdruk.

P4050220_zpsf55cd74c.jpg

Ook een manier ontwikkeld om de luiken open te krijgen, puur mechanisch dit keer, alles moet redelijk onderhoudsvrij worden.

P4050222_zpsb6b39da5.jpg

Ik kwam op dit idee, een staande meenemer, die is geplaatst op een draaibare schijf, met het verdraaien van de schijf wordt het luik meegenomen en afgesloten.

P4070231_zps72b72fb3.jpg

Na veel proberen ben ik uiteindelijk op deze uitvoering terecht gekomen, twee stangen die onafhankelijk van elkaar de luiken kunnen bewegen.

P4070232_zpsaee2fe38.jpg

En dit is het uiteindelijke ontwerp geworden, twee schijven met elk hun staander die het luik kan meenemen.

P5150282_zps0c3e0e38.jpg

En zo ziet de boot er nu uit, alles is in elkaar gezet met een schroefverbinding over de volledige lengte, zal morgen de rest wel posten hoe dat in zijn werk gaat, anders wordt het wel erg veel in een keer.

Dat gaat wel lukken Freek, ik heb nog wel een gaatje.

P5150297_zps7a414e90.jpg

Voorlopig ligt ze nu als een hoopje op de werkbank, zal eens laten zien hoe dat is gekomen.

P5150283_zpse41bd77f.jpg

Eerst maar de boot "gebroken" voordat ik verder kon.
Het idee erachter is het volgende, ondanks dat alles zoveel mogelijk onderhoudsvrij wordt gemaakt, wil ik toch de boot uit elkaar kunnen nemen mocht het echt nodig zijn, zonder al te veel schade uiteraard.

P5150285_zpsa0cfe309.jpg

Allereerst is het mogelijk de uitlaatbedekking eraf te nemen door twee kleine schoefjes los te halen.

P5150286_zpsff604b79.jpg

Door een klein koperen haakje wordt de uitlaat bedekking vlak tegen de romp aangehouden.

P5150287_zpsb17e3dd7.jpg

Hierdoor kan ik bij de schroefjes komen, deze zitten over de volledige lengte van de boot om de helften tegen elkaar te houden.

P5150289_zps60521cff.jpg

Je kan hier de koperen lipjes zien waarin de schroefjes worden gedraaid om alles vast te zetten.

P5150290_zps41eea078.jpg

De toren zit op dezelfde wijze vast als de uitlaatbedekking, twee schroefjes los halen en hij kan er vanaf.

P5150296_zps49d94f0b.jpg

Eveneens weer een koperen lipje geplaatst zodat de toren strak aansluit op de romp.

P5150292_zpsd5a3acb6.jpg

Een ander probleem zouden de latten worden op het voordek, deze zijn in de kit zeer fragiel, om schade te beperken kan ik er drie tegelijk van het dek tillen.

P5150293_zpsa885fe61.jpg

Aan de onderzijde heb ik een 1mm rvs staaf bevestigd, hierdoor wordt alles steviger en kan het van de boot gehaakt worden, hoe dat alles werkt zal ik wel op de subsail laten zien, beetje lastig om uit te gaan leggen, laten zien is dan een stuk makkelijker.

P5150295_zpsaf9ff9f5.jpg

De "houten" dekdelen verbergen deze ventilatiegaten, zo heb ik voldoende ontluchting zonder dat het opvalt.

Moet uiteraard wel even voor maandag de boel weer in elkaar schroeven, dat heb ik er wel voor over.

Hallo Manfred,

Ik durf het bijna niet te vragen maar is hij al nat geweest?

Groeten,

Gertjan

Hoi Gertjan,

Neuh, of de hedendaagse regen moet meetellen, aankomende weken ga ik mij werpen op het veranderen en afbouwen van de SD, voorlopig heb ik dus een mooie lege huls, ziet er mooi uit maar kan nog niets.

Hoi Manfred,

Ik probeer om maandag ook nog even langs Biddinghuizen te komen. Ik wil jouw boot wel eens van dichtbij zien. Die van mij duikt en vaart al maar ik heb nog een paar kleine probleempjes. Niks onoplosbaar maar het kost wel wat tijd.

Groeten,

Gertjan

Hoi Gertjan,

Zo, dan ben je al een stuk verder als ik, ben wel benieuwd naar het vaargedrag, deze boten hebben de neiging topzwaar te zijn, komt hoofdzakelijk door die hoge toren.
Als het lukt dat je ook komt kunnen we mooi even bomen over deze boot, tot dan wellicht.

ik probeer de 23 ook mee te brengen
die is ook top zwaar dat hadden eigenlijk al die boten
nu op zoek naar een leverancier van stabilit express
want de winkel zit hier zonder

gr raf

ik heb nog wat poeier gevonden
net genoeg voor de kleine zaken die ik moet lijmen
bij conrad 2 setjes besteld
muizen is voor mij 150 km

gr raf

Ik ben weer een paar stapjes verder met de XXIII, heb voornamelijk de toren eens aangepakt, eerst wat avonden foto's bestudeerd welke toren uitvoering ik wilde maken.
Ze zijn er namelijk met en zonder railing aan de buitenkant van de toren.
Foto's dus,

P5250037_zpsfa9d96b7.jpg

Allereerst de behuizing van de uitlaat aangepakt, de vloedgaten gewijzigd qua vorm en voorzien van stangen.

P5250039_zps5397c035.jpg

P5250036_zps43118bbf.jpg

De toren afgeplakt en alle nieuwe vloedgaten afgetekend, daarna boren, fresen en vijlen, met dit als resultaat.
Om toch grip te geven aan de bemanning rond de toren, werden er stangen gelast in de vloedgaten rondom, meer als een soort handgrepen.
Je kan meteen ook zien dat er een soort ladder is gemaakt van vloedgaten boven elkaar, er komt bij mijn boot dus ook geen ladder op de voorkant.

P5250038_zpsc58715e0.jpg

Deze waren een beetje lastig, voornamelijk door de diagonale stand en de ronding boven de reddingsboot behuizing.

be99c210e1128687f856aceb13b1fe2a5f020fe1c2e3d3d87151a7a5f1b3bd7f6g_zps92a2fa6d.jpg

Nu was mij ook iets opgevallen met die houten dekdelen, op deze foto kan je bij de voorste boot zien dat deze dus verder doorlopen.
Dat was ook al te zien op de tekeningen, maar een foto is wel het beste bewijs.

u2341actduu2336kielenma_zps7bb07824.jpg

Voor het bevestigen van die houten delen waren trouwens twee uitvoeringen, met doorlopende rails of met staande lippen.
Nu denk ik eerder dat die staande lippen meer een gevolg zijn van de schaarste in materialen aan het einde van de oorlog, komt trouwens overeen met de U nummers van deze boten, de achterste heeft een lager nummer dan de voorste.

P5280040_zpsfd4d5a14.jpg

Door styreen strippen te gebruiken heb ik geprobeert dit na te maken, de dekdelen gebruikt als mal om ze er redelijk recht op te lijmen.

P5280041_zps460b3ab9.jpg

De strippen zelf zijn voorzien van een H profiel, waartussen ik mijn dekdelen kan vastklikken.
Ander probleem is wel, ik moet een dekdeel zelf scratchen, ik heb er maar vier nu, maar wel een vijfde nodig, wordt weer plakken en knippen dus.

Hoi Manfred,

die planken op de foto konden wel eens echt dat zijn : een paar planken, ipv het uiteindelijke dek. het ziet er volgens mij een beetje te "schots en scheef" uit om het echte dek te zijn.

vraagje : houdt die printplaat waarmee je de spanten maakte goed in het water ? of behandel je de zijkanten ?

Hoi Ronald,

Water heeft geen invloed op dat printplaat spul wat ik altijd gebruik, het is van zichzelf al volledig geiinpregneerd met hars tijdens de productie.
Het enige wat ik altijd doe is, de koperlaag verwijderen op die delen die ik verlijm, het geeft dan een goede verbinding met 2K epoxylijm.
Een klein dingetje nog, met zagen, slijpen en vijlen altijd een masker op of de stofzuigerslang dichtbij voor afzuiging, het schijnt dat het stof van dat spul niet erg gezond is.

278747U_2326_zps2c707adb.jpg

Wat betrefd die dekdelen, die rare rails lopen geheel naar voren, op deze foto is dat beter te zien, juist die rails maken deel uit van de constructie om de dekdelen vast te kunnen zetten, jammer genoeg heb ik niet meer foto's van de XXIII, behalve die ene.
Blijft lastig, want echt veel foto's van het dek zijn er niet, al helemaal niet wanneer ze vol opgetuigd in de haven liggen.

Manfred,
die rail werd niet niet gebruikt voor een lorrie waar de torpedo's op lagen?
Ik heb het wel eens op een foto gezien dat op een boot een lorrie stond die iets schuin naar beneden gericht was om een torpedo onder dek te krijgen.
Die rails hebben zeker een functie anders maakten ze ze er niet op.
Ik weet niet meer waar ik dat gezien heb.

Hein

Hein,

Dat van een lorrie komt bij de VIIC vandaan, bij het laden van de achterste torpedokamer werd die gebruikt.
Voor het laden van torpedo's bij de XXIII werd gebruik gemaakt van een speciale inrichting die op de boeg werd vastgebout van de boot zelf, heb er opnamen van staan in mijn boek over de XXIII. best een leuk ding voor in een display.
Wat betrefd de rails, die zullen er inderdaad niet voor niets zitten, ik houd het voorlopig nog steeds op het vastmaken van de houten dekdelen.

Hoi Kees,

Met figuurzaagjes voor metaal is dit best te doen, door het verwerkte glas erin worden ze wel snel bot.
Het snelste gaat het met slijpschijfjes op de dremel, voor rechte stukken ideaal, wel telkens voldoende afzuiging gebruiken, dat stof blijft gemeen spul.

Hoi Manfred
Ik doe het even anders ,ik heb zo,n Proxxon tafel cirkelzaagje ,daarop zet ik een diamand zaagje ,ook van Proxxon ,en dat zaagt als koek door printplaat ,heb er hele auto,s van gemaakt

groeten kees

Ah, zo kan het ook, het probleem bij mij is meestal de complexe vormen, dan ben ik weer overgeleverd aan ouderwets handzaag werk, niets mis mee

Back