Bouwverslag Ultrafly Radix 3D "foamie"

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 22 apr 2008.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Nog wat bouwtijd gevonden

    Hoi,

    einde v/d middag en begin v/d avond nog even wat gebouwd.

    Ik ben verder gegaan met de struts, eerst maar eens uitrichten en haaks zien te plaatsen.
    [​IMG]

    Met de tweede strut gaat het idem dito ...
    [​IMG]

    De struts worden verstevidg met een strip carbon aan de voorzijde.
    [​IMG]

    Daarna heb ik de ondervleugel uitgericht (passen, meten, nog eens passen, nog eens meten) en dan verlijmen met de romp.
    [​IMG]

    Vervolgens verder met de bovenste vleugel, opnieuw uitrichten, passen, meten en lijmen.
    [​IMG]

    Als laatste (voor vanavond) heb ik de motormount er in gelijmd.
    [​IMG]

    Genoeg voor nu, later verder :cool:.
    Ik meld me wel weer.

    Grtz,
    Menno
     
  2. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    mooi hoor, begint er op te lijken nu!
     
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Freek,

    leuk he ? 't is een leuk kistje om te bouwen, er is goed nagedacht over de constructie :D.

    Ik moet nog wat kleine zaken doen, zoals;
    • carbonverstevigingen aanbrengen
    • pushrods maken en plaatsen (carbon)
    • motor monteren
    • electronica plaatsen
    • COG bepalen
    • wachten op wndstil of rustig weer voor de maiden ;)
    Vandaag hoop ik een stuk verder te komen.

    Grtz,
    Menno
     
  4. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    ja zeker leuk, als het ook nog een beetje leuk vliegt:D
    Met die kleine dingetjes ben je altijd het langst bezig is mijn ervaring:lol:
     
  5. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Freek,

    Als ik de review op RCGroups mag geloven wel :cool: Kijk zelf maar eens UltraFly Radix ARF with stock brushless power package Review - RC Groups.

    Dat is ook mijn ervaring, bouwen gaat vaak met grote stappen, maar het afwerken en aanbrengen van de laatste details kost vaak veel tijd. ;)

    Grtz,
    Menno
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    en weer verder ...

    Hoi,

    nu het airframe van de proefversie klaar is, ben ik verder gegaan met het airframe van de originele Radix. Zien jullie ook wat meer kleur :D. Verder moet ik even wat carbon inkopen om ze alle twee vliegklaar te krijgen.

    Ik heb nu voor het eerst gebruik gemaakt van Photobucket, wat ik wel makkelijk vond is dat je meerdere foto's tegelijk kunt uploaden :cool:.

    De rompvoorzijde wordt verstevigd met een "doubler", waarin gelijk de uitsparingen voor het motorschot en de montageplaat van het landingsgestel zitten.
    [​IMG]

    De rompzijde wordt verder nog voorzien van een versteviging om de servo's er stevig in te kunnen lijmen. Voor het lijmen ruw ik het depron altijd even op met een fijn schuurppapier, zodat de Foam Safe CA goed hecht.
    [​IMG]

    Sommige delen van de romp worden haaks of onder een hoek van 45 graden gebogen. Bijvoorbeeld aan de voorzijde en de onderkant (bodemplaat), om te voorkomen dat het superdunne (1,3 mm) depron scheurt heb ik tape aangebracht.
    [​IMG]

    De romp wordt opgebouwd uit twee zijkanten, een motorschot en een frame.
    [​IMG]

    Daarna heb ik de spanten er in gelijmd, deze spanten geven de rompzijden voldoende steun.
    [​IMG]

    Dan wordt het frame aan een rompzijde vastgelijmd, om de romp te kunnen assembleren. Dit heb ik in twee delen gedaan, eerst de (rechte) voorzijde ...
    [​IMG]

    ... daarna de taps toelopende achterzijde.
    [​IMG]

    Dan de andere zijde van romp er aan lijmen.
    [​IMG]

    Terwijl dat ligt te drogen heb ik het stabilo vast gedeeltelijk voorbereid. Dit is voorzien van tape scharnieren en het wordt verstevigd met een klein stripje depron en een platte strip carbon.
    [​IMG]

    Hmmm, werkt best makkelijk dat Photobucket, hoewel de foto's wel erg groot worden. Ik zal waarschijnlijk wel iets over het hoofd zien ;) . EDIT: gevonden, je kan op de site aangeven dat de foto's in 640x480 moeten worden bewaard. Standaard staat ie op 1024x768, dat is wel erg groot voor het forum :rolleyes:.

    Goed, de Radix zal de komende dagen verder vorm aannemen. Ik wil zorgen dat ik 'm vliegklaar heb liggen voor het moment dat het mooi weer aanbreekt :cool:.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2008
  7. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Je hebt de smaak te pakken Menno. Ziet er allemaal goed uit, het weer trouwens ook ;)
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ha die Maurits,

    leuk dat je meekijkt. Weer is idd prima, jammer dat er nog een beetje veel wind staat.

    Ik wil eigenlijk een beetje doorbouwen, zodat een windstille (of rustige) dag gelegenheid geeft om te vliegen met dat ding.

    Jouw project begint ook aardig vorm aan te nemen Maurits :D. Ik volg je draadje nog steeds hoor :cool:.

    Grtz,
    Menno
     
  9. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    even het draadje bijwerken ...

    Hallo allemaal,

    ik heb de afgelopen twee dagen af en toe wat aan de Radix gedaan. Eigenlijk is het veel te mooi weer om te bouwen :zon:, maar in de avonden wil het nog wel eens nagenoeg windstil worden ... Dan moet er natuurlijk wel een foamie klaarliggen om te kunnen vliegen :D.

    Ondanks het mooie weer, bouwen dus ! De staartzijde verlijmd, beetje druk er op ...
    [​IMG]

    De servo's worden achter in het staartdeel gelijmd, zodat er weinig speling op de pushrod's kan ontstaan.
    [​IMG]

    De ailerons losgesneden van de ondervleugel ...
    [​IMG]

    ... afgeschuind met schuurlat en met tape weer vastgezet. Het zijn redelijk grote roervlakken, bovendien heeft elke vleugel z´n eigen ailerons, dus met de roll rate zal het wel goed zitten ...
    [​IMG]

    Ter versteviging wordt er een carbon staaf aan de onderzijde tegen aan gelijmd. De aileron/servo ligt klaar om er in gelijmd te worden. De servo heb ik eerst ingepakt met tape.
    [​IMG]

    Ter voorbereiding op de verlijming in de romp heb ik het motorschot van gaatjes voorzien, om de motormount te kunnen monteren. Gaten verhard met CA.
    [​IMG]

    Daarna verlijmd in de romp, beetje gewicht er op.
    [​IMG]

    De voorzijde van de neus heb ik dichtgelijmd en daarna op de (gebogen)hoeken van tape voorzien.
    [​IMG]

    Verder met de voorste strut, met CA verlijmd in de romp.
    [​IMG]

    Het stabilo "droog" gepast, waarna ik eerst de vleugels wil verlijmen. Daarna meet ik 'm vierkant uit en verlijm ik het stabilo.
    [​IMG]

    Hier zie je hoe de onderste vleugel is verlijmd, tijdens het drogen weer wat gewicht er op.
    [​IMG]

    Als laatste de carbon strips tegen de voorzijde van de struts gelijmd.
    [​IMG]

    Misschien vanmiddag meer.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2008
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Goed bezig maar bouw seizoen is wel een beetje over hoor ;)
    Je moet nu komen vliegen bij ons :p
     
  11. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Dennis,

    leuk dat je meekijkt.

    Dit projectje is voor in de wei naast ons huis :cool:.

    je hebt gelijk er moet gevlogen worden ... Ik moet nog een klein beetje opknappen en dan wil ik graag gaan lessen met de brandstoftrainer.

    Tezijnertijd benader ik je OK ?

    Grtz,
    Menno
     
  12. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    niet in de zon, dus bouwen ...

    Hallo allen,

    omdat ik door omstandigheden niet in de zon mag, ben ik maar weer gaan bouwen. Hier dus weer even de vorderingen van de Radix bouw.

    Inmiddels ben ik bij de struts aangekomen. De zaak haaks uitzetten, nadat ik het vliegtuig vierkant heb uitgemeten, vervolgens lijmen met foam safe CA.
    [​IMG]

    Tijdens het drogen nog eens even naar de brushless motor gekeken. Hee, dat is handig, de motor heeft een ingebouwde propsaver. Eerst twee zeer kleine inbusje er uit draaien ...
    [​IMG]

    ... daarna kan je twee (meegeleverde) schroefjes monteren en voila :D klaar is uw prop-saver.
    [​IMG]

    Verder met de bovenste vleugel, goed haaks uitgezet en verlijmd. Daarna de motor gelijk op de motormount gezet, die vervolgens tegen het motorschot is geschroefd en klaar ... APC 9 x 4,7 prop staat 'm goed.
    [​IMG]

    Verder met het stabilo, het is natuurlijk zaak dat dit mooi recht en evenwijdig aan de hoofdvleugels komt. passen, uitmeten en lijmen maar. De balsa verstevigingen tussen de lijmklemmen heb ik toegepast om de staartvin zo recht mogelijk te houden.
    [​IMG]

    Zo dat waren de vorderingen tot op heden, wellicht vandaag nog wat meer. Als het de komende dagen zo blijft, verwacht ik nog wel een rustige avond waarop dit kistje de lucht in kan ...
    :cool:
    Grtz,
    Menno
     
  13. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    mooi project RCeflyer !

    grts,

    niels
     
  14. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Alleen vordert het (helaas) niet zo snel als hier. Het ziet er echt strak uit, geen slag of stoot in het depron, of versnij-puntjes :thumbsup:
     
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Niels en Maurits,

    Niels, dank voor je compliment.:D

    Maurits, dat is ook wel logisch. Dit is maar een "schuimpje", dat bouwt snel en gemakkelijk ! Mijn balsa project (Cessna Birddog) vordert ook niet zo snel :(

    Grtz,
    Menno
     
  16. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Nounou, hier is het de afgelopen dagen super weer! vooral s'avonds wanneer de wind een beetje gaat liggen! Dus perfect voor de maiden.

    Ik hoop dat komende dagen mijn shock-setup ook binnen is!
    Ziet er allemaal strak en goed uit!!

    Igor
     
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    almost ready to fly ...

    Hallo allemaal,

    ARF = almost ready to fly:D. Hoewel dit geen ARF is, is ie wel almost ready to fly ! Het schiet nu lekker op, wat is er vandaag gebeurd ?

    Eerst maar eens de rug van de staart dichtgelijmd.
    [​IMG]

    Daarna het stabilo er in en verstevigen met carbon staafjes.
    [​IMG]

    Vervolgens de vleugels nog eens goed haaks gezet, een vuren lat van 5x5 er op geklemd om de zaak recht te houden en de carbon verstevigingen er tussen, de eerste twee staafjes in de rechtervleugel ...
    [​IMG]

    ... van dichtbij ziet het er zo uit.
    [​IMG]

    Na het aanbrengen van alle carbon verstevigingen is dit het totaalplaatje.
    In de vleugels zit er een carbon staaf over de lengte, tussen de struts zijn drie verstevigingen aangebracht, moet genoeg zijn lijkt me ...
    [​IMG]

    Nu hoef ik alleen nog aan de laatste details te werken;
    - rudder plaatsen
    - pushrods plaatsen
    - servo's centreren en pushrods koppelen aan servo's
    - cockpit kap op maat kippen en vastlijmen
    - CG bepalen
    - ESC en Lipo plaatsen en vastzetten (velcro)
    - vast nog wel iets vergeten ...
    En dan ... :D YES, dan is het maiden-time :banana::banana::banana:

    Morgen de laatste zaken afwerken en hopen op een rustige middag / avond.

    Grtz,
    Menno
     
  18. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    filmpje maken van je maiden he

    grts,

    niels
     
  19. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    nog veel te doen dus:lol:
     
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    niet in de zon

    Hallo allemaal,

    je raad het al, niet in de :zon: dus bouwen ...
    Als eerste even de postjes beantwoorden:

    Hoi Niels, zou wel leuk zijn zo'n filmpje. Heb alleen geen camera waarmee ik digitale filmpjes kan maken. Ik zal eens kijken of mijn mobiel dat kan ...

    Hoi Freek, ja ik ben dan ook hardstikke druk, dat begrijp je ... :D

    De pushrods worden van carbon gemaakt en met krimpkous bevestigd. Hier de ailerons-aansturing, bij het servo armpje heb ik er ook maar even wat CA tussen laten lopen.
    [​IMG]

    De ailerons van de onder- en bovenvleugel worden verbonden met een carbon staafje en wat krimpkous.
    [​IMG]

    De aileron-aansturing gemonteerd en de staafjes carbon door de depron heen gestoken en vastgelijmd met foam safe CA.
    [​IMG]

    De pushrods voor de elevator en het rudder ook van carbon gemaakt.
    [​IMG]

    Het to do lijstje wordt al kleiner :D. Ofwel de maiden komt dichterbij !

    In de manual wordt geadviseerd om zo'n 50% expo te gebruiken. Verder worden er twee uitslagen geadviseerd, met de grootte van de (dubbele) ailerons wilde ik maar eens voorzichtig beginnen :rolleyes:.

    Kon best eens een zenuwachtig kistje zijn met zulke roeren en roeruitslagen ... :cool:.

    Vanmiddag of vanavond weer verder.

    Grtz,
    Menno
     

Deel Deze Pagina