Bouwverslag Ultrafly Radix 3D "foamie"

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 22 apr 2008.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Igor & Niels,

    vloog echt leuk, de eerste vlucht dan he ;)

    De tweede vlucht was wat kort "due to a pilot error" :( Maar dat mag de pret niet drukken. De Radix was redelijk te vliegen, behoudens de nerveuze reacties op de roeren maar dat is eigenlijk te verwachten bij zo'n 3D kisje.

    Ik denk dat ik nog meer expo instel dan de minimaal geadviseerde 50 %. Verder viel het me op dat je echt rudder mee moest geven met de ailerons, anders krijg je het kistje bijna niet de bocht om. Ik denk dat ik morgen eens probeer een beetje rudder mee te mixen met de ailerons. Ik zal eens even in de handleiding van de mx12 duiken en het mx12 draadje naar boven halen.

    Tot zover mijn bevindingen.

    Foto's en filmpje zijn nog niet gemaakt, want ik had niemand in de buurt die dat voor me kon regelen. Lars (m'n jongste zoontje van 7) was er wel bij, maar die stond te stuiteren van opwinding :D net als papa zeg maar :)

    Grtz,
    Menno
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    begin van de avond maar weer eens de straat overgestoken met de Radix.
    Het was echt lekker weer en nagenoeg windstil. :D

    Ik had twee Lipo's in m'n zak en eentje in het toestel, het doel was dan ook om minimaal een accuutje leeg te vliegen :cool:

    Nou, dat ging best goed. Ik had vantevoren alles weer even goed gecontroleerd. Eerst alles mechanisch checken, daarna werking roeren weer even checken, alle instellingen in de zender nog eens even nagelopen. Omdat het toestel zonder rudder bijna de bocht niet om ging, heb ik behoorlijk wat rudder meegemixt op het aileronkanaal.

    Alles bij elkaar zo'n 15 min (op een Lipo) kunnen vliegen, toen de motor werd teruggedraaid door de regelaar, de 2e Lipo er in gehangen.
    Het kistje blijft wel behoorlijk nerveus, het reageert zeer fel op het hoogteroer. Ik heb op alle kanalen 60 % expo staan en het hoogteroer heb ik met travel adjust op 80% gezet.

    Ondanks het meegemixte rudder gaat ie nog steeds lastig om de bocht. Ik moet nog eens goed nakijken of ik de boel wel juist heb ingesteld op m'n MX12.

    In het menu [AIL-> RUD MIX] staat:
    ON
    VAL +60%
    SW ALWAYS ON

    Moet goed zijn toch ?

    Het roer slaat netjes mee uit als ik de aileron aanstuur, maar als ik vlieg moet ik toch behoorlijk rudder bijgeven wil ie lekker om de bocht gaan.

    Afijn, lekker gevlogen met zeer weinig schade. Een beetje aan het landen geweest, je wil niet te snel vanwege mogelijke schade, maar je wil ook niet dat ie neervalt door te lage snelheid ... lastig ;)

    Gelukkig heb ik nog een reservetoestel gebouwd uit 3 mm wit depron, de Radix is nu nog heel maar je weet maar nooit ...

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2008
  3. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Tja, probeer anders meer met het ruder te sturen, het is tenslotte een shockflyer en daarmee word vaak/vooral met ruder gevlogen.

    Heb je ook al een beetje acrobatiek geprobeert?

    Igor
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Igor,

    eeehhhh acrobatiek ;) ???

    eehh, jaaaa natuurlijk ! Je bedoelt die ongecontroleerde duikvluchten, roll's en andere gekkigheid ? Heb jij mij zien vliegen dan ? :rolleyes:

    Nou, ik heb lekker gevlogen, maar ik had moeite genoeg om de Radix uit te trimmen en in de lucht te houden, dus om eerlijk te zijn ... ik heb me nog niet aan de 3D gewaagd (althans niet de geplande ... :oops: )

    Wat me opviel is dat de Ultrafly B06/12 Outrunner een ongekende trekkracht heeft met die 9 x 4,7 APC-prop op een Himodel Lipo 2S / 860mAh. Ik stijg op met nog geen half gas, en ik vlieg rond op een kwart van het gas. Ik denk dat ik vanavond (als het weer meewerkt) maar eens probeer met een 8 x 4.3 prop of een 9 x 4,3 prop van Himodel (zo'n mooie knalgele :) ). Zal ie nog wel langer vliegen op een accuutje :banana:

    Zo nog even een plaatje van de Radix op de werkbank, nog steeds zonder onderstel ...
    [​IMG]

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2008
  5. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hallo,

    de afgelopen dagen beetje rondgevlogen met de RADIX3D :)

    Maarreeh, niet zonder schade hoor :( Het blijft een lastig kistje, erg nerveus en moeilijk onder controle te houden. Gisteren had ik 'm in een boom geparkeerd en niet zo'n kleintje ook :( Het toestelletje lag zo'n 10-12 m hoog ...

    Vanavond de boel een beetje opgekalefatert met wat foam safe CA, epoxy en verpakkingstape :oops:

    De ailerons zijn enorm groot, zelfs met minmale uitslagen draait zo'n kistje zonder moeite om z'n as. Waar ik erg veel moeite mee heb is dat je zonder rudder het kistje alleen op z'n kant legt als je alleen met ailerons stuurt.

    Ik heb al aardig wat rudder meegemixt met de ailerons, maar het wil nog steeds niet lekker om de bocht. Je moet echt flink met het rudder in de weer ... iemand een idee ?

    Verder heb ik nog steeds het zwaartepunt niet naar m'n zin liggen, als ik aanhoudt wat wordt voorgeschreven is ie eneorm staartlastig. Ik krijg er nog niet echt een balans in.

    Ik ga zowiezo eens met een maat kleinere prop (9x4,3 ipv 10 x 4,7) vliegen en misschien probeer ik ook nog wel wat een 8 x 4,3 doet ...

    Later meer :)

    Grtz,
    Menno
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    de gebeurtenissen van vandaag ...

    Hoi,

    vanmorgen bijna een uur gevlogen met de Radix3D, tjonge wat een lastig kreng blijft het :(

    ik kom de volgende zaken tegen;
    - na het vervangen van de 9 x 4,7 prop voor een 8 x 4,3 bleef er meer dan voldoende trekkracht over. Toch blijft het ding bij volgas flink stijgen, telkens tot een hoover toe. De motor staat op 3 graden domp ...
    - Ailerons blijven rudder nodig hebben, rechterbocht gaat beter. Linker wil slecht, valt dan ook scherp weg over de vleugel ...
    - toestel kan erg mooi langzaam vliegen, nog langzamer dan ik had verwacht ;)

    Afijn, het eindigde met een boomlanding (alweer ja :( ) met de nodige schade, middenstrut en de vleugel finaal afgescheurd boven de reparatie van de vorige keer:
    [​IMG]

    Nou ja, is wel te herstellen. Daarbij heb ik nog een maagdelijk witte versie staan die ik als reserve heb gebouwd.

    Wellicht wil ik teveel, ben immers nog aan het lessen met een brandstoftrainer dus misschien is dit 3D ding gewoon nog te hoog gegrepen :rolleyes:

    Tips zijn welkom :)

    Grtz,
    Menno
     
  7. Thijs031

    Thijs031

    Lid geworden:
    27 aug 2007
    Berichten:
    717
    Oefen materiaal genoeg


    Hoi die Menno,

    Je hebt toch oefen materiaal genoeg als je in dit tempo door blijft bouwen en kopen.
    Mijn schoonvader en ik maakte de Tigermoth ook aan de lopende band toen we net begonnen met vliegen.;)

    TIP :rolling: Gewoon zorgen dat je sneller bouwt dan je vliegen kan :rolling:

    Groetjes Thijs

    P.s. en anders helpen Bram en ik je wel met bouwen :lol:
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Matthijs,

    ik heb teveel naar jouw balkon & boomverhalen geluisterd :rolleyes: Met die Moth vloog ik bijna nooit schade... Daar vloog ik mee in hetzelfde weiland ... :)

    Sneller bouwen, tja daar zeg je wat. Er staat nog een en ander op stapel dus wie weet :D

    Grtz,
    Menno
     
  9. Thijs031

    Thijs031

    Lid geworden:
    27 aug 2007
    Berichten:
    717
    Uitslagen beperken

    Ik denk dat je zelf al zo intelligent bent maar heb je de roer uitslagen nog wat beperkt, expowaarde enz.
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Matthijs,

    waar heb jij het in helmelsnaam over ... :rolleyes:

    Geintje, alle uitslagen zijn minimaal, expo 60%, handleiding schreef 50% voor maar dat heb ik al opgeschroefd ... :oops:

    Nou ja, het vliegen gaat met de brandstoftrainer (182 cm span) erg goed, dus ik denk dat dit kistje gewoon erg nerveus is. Ik had al allerlei wilde verhalen op RCU gelezen ;)

    Heb je nog een beetje gevlogen de afgelopen dagen, of is het alleen maar werken :(

    Grtz,
    Menno
     
  11. Thijs031

    Thijs031

    Lid geworden:
    27 aug 2007
    Berichten:
    717
    Ik ben trots op je.

    Ik had het zelfde toen ik na veel oefenen met de MiniMag weer eens mijn oude vertrouwde Tigermoth voor de dag haald.
    Ik dacht echt van: "tsjonge tsjonge dat ik hiermee heb leren vliegen" ontzettend nerveus en slecht zichtbaar (hij is helemaal wit en niet zo groot natuurlijk)

    Maar na een paar keer gevlogen te hebben op de camping ging het weer als vanouds met de Tigermoth. ;) Moraal van het verhaal, het lag aan mij en niet aan de vliegtuigen :rolling: (maar dat was alzo.......en zal wel altijd zo blijven)

    Ik heb nog heel even een half uurtje gevlogen van de week maar toen ging het regenen :-x
    Mijn schoonvader gaat morgen weer een week op vakantie (die kerel doet niet anders gelukkig houd dat wel weer mijn schoonmoeder uit de buurt) ;)

    Bram is het weekend naar Groningen (hij verzint steeds weer iets anders om niet te hoeven vliegen :rolling: )
    Dus het zal er wel niet van komen op korte termijn.

    Misschien kan jij wat dichterbij Rotterdam komen wonen :D



    groetjes Mathijs
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Menno,

    Zonde van je kistje dat je nu al schade hebt.
    Dat hij niet stuurt op ailerons is normaal lijkt mij. Je hebt geen instelhoek op de vleugel en geen lift. Dus wat hij doet is rollen en daar zijn de ailerons voor gemaakt.
    Bochten maken doe je door in te sturen met je ailerons en dan voldoende up de geven. Eventueel contra richting tegen om je hoogte te behouden. Dat kan je beter op gevoel mixen dan in geprogrammeerd op de zender. Richting mee laten sturen op dit soort kistjes kan in sommige gevallen goed werken maar zeker niet altijd.
    Zwaartepunt bepalen is lastig maar de bedoeling is dat je met een zo goed als neutraal hoogteroer een kleine daalhoek hebt.
    Staartlastig is wel handig met hoveren vandaar dat ze hem waarschijnlijk ver naar achter hebben liggen.
    Hoe staat je motor gericht? Redelijke dosis zijwaardstelling kan je met een grote prop op een kleine vleugel wel gebruiken. Dit kan momenteel ook de oorzaak zijn van het links weg willen vallen.
    Probeer eens een graad of 3 naar rechts (vanaf achter gezien)

    Verders gewoon blijven oefenen en doe dit dan in een boomloze omgeving scheelt een hoop gezeur.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2008
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Dennis,

    hij is alweer gerepareerd :) Zit hier en daar nu wel wat plakband en extra foam safe CA, maar ach ...

    Er staat ook een maagdelijk witte versie, want ik heb alles overgezet op een set extra depron platen. Die is inmiddels zo goed als afgebouwd, op een paar pushrods na. Reserve toestel heb ik dus achter de hand.

    Jouw tips komen goed van pas, ik heb ook al op RCG een en ander gelezen over dit toestelletje. Ik zal er nog eens kritisch naar kijken.

    Misschien dat ik deze meeneem naar het indoorvliegen op 12 oktober :)

    Grtz,
    Menno
     
  14. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    net het draadje door gelezen, mooi kistje menno!
     

Deel Deze Pagina