Bouwverslag Ultrafly Radix 3D "foamie"

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 22 apr 2008.

  1. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ik zou bij pushrods en koolstof het roer in nog even goed kijken zoals op de 3e foto.De roeren werken het best als het draaipunt van de stuurstang en roerhoorn recht boven de scharnierlijn zit.Het werkt anders wel maar je uitslagen zullen niet hetzelfde zijn.
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Peter Jan,

    dat is een goede tip, bedankt !

    Bij control horns doe ik het altijd zoals jij zegt, de bevestiging van de pushrod boven het scharnierpunt van het roer. Waarom ik dat nu niet heb gedaan is mij zelf ook niet helemaal duidelijk. Ik ga het aanpassen :(

    Grtz,
    Menno
     
  3. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    @RCEFlyer, valt er niets op aan mijn quote 3 posts terug?
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    beter laat dan nooit ...

    Hee Freek,

    beetje late reactie, redenen genoeg, maar daar zal ik je niet mee lastig vallen ;)

    Wat betreft jouw post ... je bent me toch niet aan het dollen he ? :bad-words::bad-words::bad-words: daar kan ik heel slecht tegen hoor :)

    Inmiddels staat de Radix weer op de werkbank. (ja, ik weet het dat is maar een begin) De aileronaansturing is inmiddels hersteld (bedankt voor de tip, hoe kon ik nou ... :rolleyes:) Er zitten nu wel een paar extra gaatjes in de aileron, maar dat scheelt weer gewicht zullen we maar zeggen ... :cool:
    [​IMG]

    De servo's zijn allemaal aangesloten en op middenpunt gezet. Vandaag maar eens verder en de pushrods er op ...
    [​IMG]

    Planning:
    - pushrods er op
    - rudder monteren
    - afstellen
    - electronica plaatsen
    - cg bepalen
    - cockpit kapje er op
    - lipo-batterij laden
    - wegen
    - wachten op goed weer ...
    - nog langer wachten op goed weer ...

    Grtz,
    Menno
     
  5. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er heel mooi uit ! :D
    Groetjes
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    wachten op goed weer?? de sporthal is er altijd ook nog ;)
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    wachten op goed weer, tja ...

    Hee Bryan & Robert,

    Bryan, bedankt voor je complimenten :)

    Robert, tja daar heb je gelijk in. De keren dat er bij ins indoor werd gevlogen had ik dit kistje nog niet klaar of ik was verhinderd ...

    Nu is het overigens nog niet helemaal klaar, ben bezig met het rudder. Voorlopig laat ik het onderstel even weg, dan kan ik in het weiland naast ons huis een beetje vliegen. (althans, als het een beetje windstil is ;))

    Vandaag post ik wel even fotootjes van de laatste vorderingen. Ik moet nog even het lijstje afwerken wat enkele posts hierboven staat.

    Daarnaast heb ik nog wel wat projectjes op stapel staan ... :D

    Is het jou nog gelukt die piper te kopen ?

    Grtz,
    Menno
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Jjaaaaa ... het weer verandert !

    Hoi,

    ja, ja, het weer gaat veranderen, er komt minder wind en beter weer aan :)

    Snel even verder met de Radix3D want ik voel een maiden aankomen. De laatste loodjes ...

    Het rudder is klaar en voorzien van de carbon pushrods:
    [​IMG]

    De servo's aangesloten op de receiver en getest op juiste draairichting, neutraalstand, etc.
    [​IMG]

    De receiver (Corona RS410) geplaatst in de cockpit, kapje laat ik er nog maar even af ... :rolleyes:
    [​IMG]

    Ik vlieg in eerste instantie met een Ultrafly B06/12 (42 grams 1200 Kv) brushless motor op een 2s 860 mAh Lipo met een APC 9 x 4,3 prop.
    [​IMG]

    Ik heb ook nog een Ultrafly B06/10 (42 grams (1000 Kv) & een 3S 860 mAh Lipo achter de hand. Daarnaast kan ik nog een 10 x 4,7 prop proberen.

    Hhmmm, als die wind echt gaat liggen kan ie lekker snel de lucht in. Vanmiddag nog even balanceren en klaar ! :banana:

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2008
  9. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Mooi gedaan Menno,
    wat gebruik jij als stuurstang(pushrod) ? Ik ga namelijk ook een depron vliegtuigje maken, en ik zoek iets dat als stuurstang kan dienen...
    Hier in de buurt zijn geen modelzaken, en anders hab ik zo geen idee wat ik kan gebruiken...

    grts,

    niels
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Niels,

    kijk even door het draadje heen, er staan enkele foto's van het maken van de pushrods tot het bevestigen toe. Ik heb carbon staafjes gebruikt met krimpkous, die kan je bij elke modelbouwzaak kopen of op het web bestellen.

    Welk depron vliegtuig ga je bouwen ?

    Ik heb m'n Radix3D bijna klaar ! Vanmiddag laatste puntjes op de i zetten :) CG bepalen en balanceren, roeren afstellen en kom maar op met dat mooie weer ...

    Grtz,
    Menno
     
  11. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ready for take off ...

    Yippeee !

    vanmiddag de Radix3D afgemaakt. Het CG heb ik in eerste instantie uitgezet op 75 mm vanaf de leading edge.
    [​IMG]

    Hoewel de handleiding aangeeft dit op 85 mm te zetten, heb ik van diverse mensen op RCU vernomen dat het kistje dan niet fijn wilde vliegen. Op advies van andere Radix piloten dus even wat voorlijker geplaatst.

    Ik zet de accu gewoon vast met een wat langer stripje velcro, dan kan ik nog een beetje spelen & proberen ... :)

    Alle roeren goed afgesteld, alle instellingen volgens handleiding. Expo op alle roeren 50% of meer, Ailerons min. 35 mm, max 60 mm uitslag, Rudder min 20 mm, max 30 mm, Elevator min 30 mm, max 45 mm.

    Ik heb op stand 0 van de Dual Rate de low rates staan, op stand 1 staan de high rates.

    Nou, laat de wind maar gaan liggen. Misschien vanavond !

    Grtz,
    Menno
     
  12. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hej,

    Ik hoop ook op beter weer, ben aan het wachten tot ik de EZ* zen maiden kan geven :p
    'K gaa een magnum maken => magnum, wel met een BL setup ;)
    Ok, ik begin nu met het draadje door te lezen, probleem is alleen dat hier nergens een modelbouwzaak in de buurt is :(

    grts,

    niels
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Niels,

    geinig vliegtuigje, ik denk dat het ook redelijk eenvoudig vliegt. :) Dat is ook wel lekker als je moet beginnen. Het lijkt een beetje op een Big Stick.

    Je kan eventueel ook spullen online bestellen (als je dat mag van je ouders) bij RCtechnics.eu of (China) Hobbycity.com.

    Je kan ook met een Mini Moth starten, kijk maar eens in het draadje (zie onderschrift) Daar staan lekker veel foto's en uitleg in, makkelijker voor je om te starten. Er wordt ook nog steeds frequent in gepost dus je kan ook vragen stellen. Kan makkelijk zijn. Hiervoor kan je nagenoeg alles bij een webshop bestellen, alleen de depron niet.

    Succes, enne wel even een bouw-draadje starten hier op mbf he ???
    Dan kunnen we meegenieten en kritiek geven :D

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2008
  14. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hej,

    Bij UH (HobbyCity) had ik al een hele bestelling klaar staan;)
    Kheb alleen een probleempje met betalen, maar dat is wellicht opgelost. 'K heb ontdekt dat men vader visa heeft:), maar hij moest er nog even over nadenken...:(

    Ik zal zeker een nieuwe thread maken met het bouwverslag ervan...
    'K wacht alleen even tot ik alle onderdelen in huis heb, en tot ik depron gevonden heb..

    grts,

    niels
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2008
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Niels,

    je kan beter een paypal account aanmaken, dat is veiliger betalen op internet. Je hebt dan kopersbescherming tot € 1000.

    Je kan dan geld storten op een special Paypal rekening of de credit card van je vader aan die rekening koppelen.

    Voordelen: je vult maar een keer de creditcatd gegevens in (namelijk op de Paypal site), elke andere site waar je wat besteld (wereldwijd) ziet dan NIET de creditcardgegevens, maar alleen de Paypal gegevens. Je betaalt altijd via een versleutelde & beveiligde (Paypal) omgeving. Je kan je vader een wachtwoord laten beheren op Paypal, waardoor hij de zekerheid heeft dat jij niets besteld wat hij niet wil ... enz.

    Een waarschuwing, overal zijn oplichters actief. Zeker op internet. Ga nooit in op emails waarin wordt gevraagd om je inlogcode en wachtwoord van Paypal (ook niet al lijken ze van Paypal afkomstig te zijn) !!!

    Laat je vader dit maar even lezen, en kijk op paypal.nl

    Grtz,
    Menno
     
  16. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hej,

    bedankt voor het idee, ik heb een account aangemaakt ;) oja, je hoeft zelfs niet de gegevens van je visa kaart in te vullen, je kan ook van je rekening overschrijven op je paypal account :)
    Nu alleen nog depron vinden :p

    nog eens bedankt,

    niels
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2008
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Niels,

    Graag gedaan hoor ?

    er is een lijstje met depron leveranciers op dit forum. Gebruik de zoekmachiene even, zoeken op depron.

    Ik dacht dat de winkels in Belgie ook vermeld stonden, misschien is er een winkel bij je in de buurt.

    Grtz,
    Menno
     
  18. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Jaaaa :)

    Vanavond was het EN droog EN zo goed als windstil, ready for take off :banana:

    De Radix heeft z'n maiden gehad, het is gelukt :) Vliegklaar 239 gram !
    Bij het testen voordat ie (of is het ze) de lucht in ging, bemerkte ik al dat de Radix behoorlijk wat trekkracht had. Voorlopig vlieg ik gewoon met de 2S lipo.

    Het opgooien is dan ook simpel, je pakt 'm aan de bovenzijde (eigenlijk bij de rug dus) en hoeft nauwelijks te gooien, de motor / prop leveren zoveel trekkracht dat ie er gelijk vandoor gaat.

    De eerste vlucht ging eigenlijk behoorlijk goed, zo'n 7 minuten rondgetord, hoefde nauwelijks iets te trimmen. :D Alleen het hoogteroer een paar klikjes ... wel merkte ik dat ie toch nog staartlastig was :( Verder best een mooi vlieggedrag, zolang ik de roeren maar niet teveel aanstuurde. Je kan goed merken dat zo'n 3D kistje flinke roeroppervlakken heeft en dus zeergevoelig reageert op kleine stickbewegingen ;)

    Dan maar even landen en de accu wat naar voren plaatsen, gaat makkelijk als je een stripje velcro er in hebt :)

    De tweede vlucht liep iets minder goed af, er was een soort storing (op mijn vingers dan he :rolleyes:) Zo'n 100 m na de (weer zeer gemakkelijke) handstart, gaf ik van de zenuwen down ipv up. Tja, met zulke roeruitslagen boor je zo'n kistje heel snel de grond in hoor ... :oops:

    Schade valt gelukkig mee, alleen de middelste strut van de bovenvleugel is losgebroken/gescheurd. Goed en makkelijk te repareren.

    Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat, morgen weer verder :cool:

    Grtz,
    Menno
     
  19. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Gefeliciteerd!
    Hoe beviel ie? Ben benieuwd! FILMPJEEE!!

    Jammer van de crash!

    Succes!
     
  20. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hej,
    Proficiat met de maiden !
    'K ben inderdaad ook benieuwd naar een filmpje, maar ik dacht te menen dat jij geen digitaal fototoestel/camera hebt ??

    grts,

    niels
     

Deel Deze Pagina