Hallo allemaal,
Zoals destijds al gezegd, de Union Boxer is gereed op een aantal dingen na. In eerste instantie had ik nog niet de beschikking over de juiste electronica. In mijn vorige zender, een Graupner MC24, gebruikte ik voor het aansturen van meerdere functies een zogenaamde multiswitch op de zender en een decoder in het schip. Doordat ik de FrSky Taranis X9 heb aangeschaft, werkte dit systeem niet. Dit was overigens bij mij bekend toen ik deze zender kocht. Mijn collega bouwer heeft gelijk met mij deze zender gekocht en laat hij nou electronisch goed onderlegd zijn. Hij heeft dus voor mij aangepaste decoders gemaakt waar de zender wel mee overweg kan. Die zijn inmiddels ingebouwd en het werkt. Alle functies kan ik nu aansturen en heb nog ruimte voor veel meer schakelingen. Proefvaart met het nieuwe systeem is nog niet gemaakt vanwege de toestanden met het Corona Virus. Echter bij het aansluiten en proefdraaien van de Frontlier/Ankerwinch heb ik het besluit genomen een andere lier te maken. Bij de bestaande lier had ik de motor IN de trommel gebouwd. Echter door de krappe afmetingen hiervan, met name de lengte, kon ik er niet de motor in maken die ik voor ogen had. Deze was te groot voor de Winch. Noodgedwongen een kleinere genomen. Bij het testen bleek echter dat ik de sleepkabel zonder al te veel moeite zo van de trommel kon trekken. Dat kan natuurlijk niet als je van plan bent om er ook werkelijk mee te slepen. Nu heeft een andere goede bekende van mij, Jaffa,een zusje van de Union Boxer in aanbouw. Zoek maar eens bij de Union Wrestler. We hebben regelmatig contact en dat heeft mij er toe gezet om een andere lier te gaan maken. Deze man heeft uiteraard ook dezelfde lier en heeft er iets prachtigs van gemaakt. Heb dus eigenlijk zijn vindingrijkheid gejat en er, in ieder geval qua werking, een kopie van gemaakt. Ik heb er niet een uitgebreid verslag van gemaakt maar wel wat foto,s gemaakt zoals het er nu bijstaat. Ben nog in afwachting van de juiste motor overigens. Zodra die binnen is kan ik testen en vervolgens het geheel weer spuiten en vervolgens monteren. Daar zal ik nog wel een update aan wijden.
In detail wijkt de lier wel iets af van mijn grote voorbeeld, maar dat is niet storend neem ik aan.
De reactie armen van de rem cilinders moeten nog een nabewerking krijgen. Zijn nu nog iets te massief.
Jaffa van de Union Wrestler heeft grotendeels dezelfde werkwijze als ik. Daarmee bedoel ik de combinatie van Messing met Styreen.
En een vergelijking tussen de eerdere en de nieuwe lier. Veel werk waar je niets meer van ziet. Maar het werkt waarschijnlijk wel veel beter.
En dan de oude lier verwijderd en de nieuwe vast op zijn plekje gelegd. Er moeten nog wel een paar dingetjes afgewerkt worden, maar eerst moet ik de juiste motor binnen hebben en gemonteerd.
Zodra dat het geval is, zal ik me weer melden op dit verslag. Tot dan.