Bouwverslag Union Sovereign

Sjoerd ........man man man wat mooi weer !! oogt echt super :worship:ook de elektronica waar ik weinig vanaf weet :( als ik bij je langs kom graag een klein cursusje over het schakel plan met de print .
Prachtig !!! meer complimenten krijg je niet , anders weet ik niet meer wat ik de volgende keer moet typen.

Haha, dank je Erwin,
Elektronica is ook zeker niet mijn sterkste kant. Echt iets om je kop bij te houden. Heb al verschillende ledjes opgerookt omdat ik in mijn enthousiasme 12V direkt aansluit. Vergeten een weerstandje te plaatsen, dus weer slopen en vernieuwen. Wat dat betreft ben ik nog erger dan een ezel, die stoot zich niet 2x aan dezelfde steen!!! We spreken elkaar in Goes en wil je echt alles uitleggen wat ik gemaakt heb. Geen probleem.

Maak je wel een schema Sjoerd haha, je mag elke kabeltje wel van een label voorzien. Kun je straks overal nog goed bij als er een lampje kapot gaat?

Tja, elektra is niet ieders sterkste punt. Ik weet er ook niet alles van af en idd koppie erbij houden. Maar zo netjes doe ik het je niet na.

Dank jullie wel Stefan en Jeremy,

Lijkt chaotisch voor een willekeurige kijker maar gelukkig zit er wel een systeem in. Alle kabels hebben een bepaalde kleur en iedere kleur staat voor een functie. ( op een enkele vergissing na, dat dan weer wel) Maar ik weet wel wat wat is dus gaat goedkomen.

Precies, zolang je weet waar welke kabels voor dienen is het geen probleem. Ik heb geen beschikking over een labelwriter, maar zo'n ding kan verdomd handig zijn in deze situaties haha.

Zolang je kleurcodering maar aanhoud komt het wel goed.

Toch is het handig om een schema te maken. Vooraf om te kijken wat je wilt en wat er kan. En tijdens de bouw zoals het is geworden. Vorige week zou ik even mijn coastertje demonstreren. Bleek het toplicht wel te werken, maar boordlichten en heklicht niet. Bleek er een draadje (gemeenschappelijke + navigatie achterschip) afgebroken. Tijdens het repareren en vervangen van de verbinding tussen romp en opbouw gingen er nog iets los en toen was ik de draad even kwijt. Wat was ook nog maar weer wat? Uiteindelijk deed alles, behalve het heklicht, het weer. In bed meende ik me te herinneren dat ik toch een schemaatje van het verdeelprintje had gemaakt. Lag in het ruim! Had alles weer goed aangesloten, maar tijdens het uitzoeken toch ongemerkt het ledje van het heklicht opgeblazen. Gelukkig was dat los te wurmen en zat er een paar cm ruimte op de draden. Nieuw ledje aangesoldeerd, boel te plek vastgelijmd en klaar! Was ik eerder op zoek gegaan naar de tekening dan had ik niets opgeblazen en me onnodig werk bespaard. De verbinding tussen romp en opbouw was gemaakt van telefoonkabel met aangeknepen stekkertjes. Een doorverbinder gesplitst en die twee delen gebruikt als contactdoos. Werkt allemaal prima, als de draden maar lang genoeg zijn. Maar daar is eigenlijk geen ruimte voor. Nu een oud 4 aderig Simprop servokabeltje en een deel van de ontvangerprint gebruikt. Kleiner en soepel. Nog zo'n kabeltje met stukje print over voor mijn Bugsier 3. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hallo Klaas en Jeremy,

Buiten dat ik met een kleurenschema werk, heb ik ook van alle elektronica in het schip een schema gemaakt. In mijn geval doe ik dat met Paint. Moet me er zelf wel steeds aan herinneren om veranderingen die tijdens de bouw optreden, aan te passen in dit schema. Komt dus helemaal goed en bedankt in ieder geval voor de opmerkingen.

Hallo Klaas en Jeremy,

Buiten dat ik met een kleurenschema werk, heb ik ook van alle elektronica in het schip een schema gemaakt. In mijn geval doe ik dat met Paint. Moet me er zelf wel steeds aan herinneren om veranderingen die tijdens de bouw optreden, aan te passen in dit schema. Komt dus helemaal goed en bedankt in ieder geval voor de opmerkingen.

Sjoerd, het probleem van bijhouden van je schema ken ik. Bij mijn World Diamond heb ik steeds na een update op de pc een nieuwe versie geprint en bij mijn werf gehouden. Aanpassingen krabbel je dan sneller in het schema erbij. Later werkte ik dat weer bij op een koude winteravond.

Groet Dennis.

Ja Dennis, dat is de beste manier. Achteraf een schema maken leidt tot vergissingen of mogelijk zelfs vergeten van componenten.

Hallo allemaal,

Deze week weer wat echte modelbouw gedaan. Heerlijk een beetje met messing kneuen. Begonnen aan SB zijde. Railing geplaatst en alle details die zich hier bevinden.

P1040391.JPG

Close upje. Beetje link, nu zie ik ook dat de railing enigszins is verbogen.:(
P1040392.JPG

Overzichtje.
P1040400.JPG

En opzichtertje. Hij is redelijk tevreden. Hem zal je niet zo gauw horen zeggen dat het perfect is ;)
P1040402.JPG

En ook aan BB zijde de railing geplaatst en begonnen met de piping.

P1040401.JPG

En nog eentje vanuit een andere hoek.

P1040395.JPG

Dit was het weer tot zover. Nu door met alle details aan BB zijde. Daarna weer SPUITEN:bye:
Tot de volgende keer.

Netjes, mag ik vragen wat je gebruikt om te buigen? Het zal al wel ens gezegt zijn maar ik vraag het toch maar even. Verder weer strak werk zo te zien

Dank je Tazz,

De manier waarop ik buig scheelt nog wel eens. Heb al diverse tooltjes gemaakt, maar er is er niet één die probleemloos werkt. Met andere woorden, ook ik ben nog op zoek naar een werkelijk goed buigijzer voor de modelbouw. Zoals je mogelijk weet zijn de meeste bochten die gebruikt worden bij de echte schepen anderhalf maal de diameter. Dat wil zeggen dat de werkende lengte van een bocht ( bijv. voor 100mm pijp ) 150 mm is. Vertaald naar 1:50 zou een bocht van 4mm pijp slechts 6 mm werkend mogen zijn. Dit is mij met pijp nog niet gelukt. Ik neem dan meestal voor de bochten ook massieve staf en soldeer die vervolgens weer aan de pijp. Hoop je toch iets geholpen te hebben.

Sjoerd, is de reling ter hoogte van het reddingsvlot niet onderbroken? Meestal moeten die redelijk snel overboord kunnen.

Je let weer goed op Stefan. Hou ik wel van. En ja, je hebt helemaal gelijk. Ik maak altijd de railing uit één stuk. Pas wanneer alles op zijn plek staat knip ik het er terplekke uit en hang daar een kettinkje tussen. Mogelijk dat ik wel d onderste stang laat zitten. De cradle waar het reddingsvlot op ligt is net even hoger. Details, details.:(

Zou de onderste ook laten zitten, als ze het vlot gebruiken is er toch al wat ernstigs aan de hand en dan maakt een verbogen reling niets uit.
Natuurlijk let ik wel op, kijk graag naar hoe anderen bouwen, doe je altijd weer ideeën op.

Hallo allemaal,

Het leidingwerk aan BB zijde is gereed. Alles uiteraard nog Dry-Fit. Alles weer demonteren ( geldt ook voor SB zijde), dan alles stralen, primeren en spuiten. Dacht dat ik dan het A-dek ook zou kunnen spuiten en monteren, echter bedacht ik me dat het beter is om ook eerst de voormast te maken. Dit moet dusdanig uitgevoerd worden dat tijdens vervoer de mast uitgenomen moet kunnen worden ( incl. bedrading) en op het A-dek gelegd kan worden. En nee, niet met een draaipunt ofzo, dat zie je en is in werkelijkheid ook niet zo. Dit om de hoogte voor de kist zo klein mogelijk te houden.
In ieder geval hier wat plaatjes van de BB zijde.

P1040403.JPG

Hé, heb je hem ook weer.
P1040406.JPG

Houdt alles in de gaten!
P1040407.JPG

Wegens wat werkzaamheden voor collega bouwers zal de volgende Up-Date mogelijk even wat langer duren, maar geen nood, we gaan gewoon door.
Tot de volgende keer.

Laatst bewerkt:
Hey Sjoerd, hier 1 van die collega bouwers haha. Prachtige voortgang, ik heb bij mijn Smit LLoyd 56 een een batterij aan leidingen tegen de reling staan, leuke uitdaging.

Sjoerd wat mooi weer messing licht jou wel het ziet erg verzorgd uit een genot om te volgen.

nog even een vraag buitenom ik kreeg dit thuis gestuurd via China ik heb geen flauw idee wat het is ik heb het niet besteld.
(maar het is gratis dus ben ik er blij mee!!) :rofl:
Wie weet wat dit is en waar het voor bedoeld is ????????????????????????????????????????? IMG_20161109_122754.jpg IMG_20161109_122803.jpg

Back