Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Ziet er chique uit!
Alleen heb ik wel vraagtekens bij de sterkte van de 'sleufribben'. De kleinste afstand tussen de sleufjes is wel heel erg klein, één tikje tegen de flap in uitgeschoven toestand en je ribbetje is gekraakt en dat zou zonde zijn.

Zo'n cnc-frees is wel een aanwinst!
Als de opbouw hier gerealiseerd is, waardoor ik eindelijk een fatsoenlijk (2x 4,5m 8)) hobbyhok krijg, ga ik ook eens aan zo'n apparaat denken. Ik ben dus ook wel geïnteresseerd in de globale kosten van zo'n ding.
 
@WV
Transport schade is altijd een probleem. Ik zal net als bij de echte vliegtuigen de flaps moeten indoen direct na het landen. In ingeklapte toestand moet het redelijk stevig zijn.

Omdat ik al een aantal PM heb gekregen over de freesmachine, hierbij wat achtergrond info over de kosten en bouw van zo'n apparaat.

Motoren en electronica en lagers gekocht bij damencnc. ongeveer 250,- euro
Voeding 42V - gevonden op mijn werk 0,- euro
Oude laptop met XP - had ik nog 0,- euro
MDF laten zagen bij de plaatselijke bouwmarkt (moet je echte laten doen, dan is het haaks). 50,- euro
schroeven, moeren buizen (ik heb aluminium genomen) 100,- euro

Ik denk dat je als je goed inkoopt, of 2e hands gaat shoppen je misschien goedkoper uitkomt.

Wat absoluut nodig is is:
Freesbank voor sleuven voor de rollager geleiding
Lepelboren (grote maten 25mm en 35mm) voor gaten voor de buizen
Tap 4mm, 6mm en 8mm
Accu boormachine om te tappen!!!
dunne seconden lijm om taps gaten sterk te maken.

Het frees berijk is 20x48cm De werktafel is 40x80cm. Helaas heb ik maar heel weinig foto's van de bouw aangezien het zo snel ging. Als software gebruik is mach3. Voordat je zo'n apparaat bouwt moet je eerste goed nadenken of je er ruimte voor hebt! Zo'n ding er veel groter dan je denkt....... (ik heb mijn hobby kamer stevig moeten verbouwen om er een plaatsje voor te hebben). Ook de hoeveelheid herrie dat hij maakt is aanzienlijk. 's avonds kan ik niet freesen, want dan worden mijn kinderen wakker.

PICT0009.JPG


De stapel MDF.... (weegt heel veel!!!)

PICT0004.JPG


Mijn komplete setup. De laptop heeft een draadloze netwerk aansluiting, zodat ik de tekeningen welke ik maak met een andere PC (buiten bereik van stof :-)) kan ophalen.

PICT0005.JPG


Mijn enige foto van tijdens de bouw van mijn freesmachine.

Groeten,
Bart
 
Hierbij de details van hoe de flaps worden aangestuurd, hierbij een foto van de hele installatie (voor een flap). Hier kan je goed zien dat de flap op twee punten gelijk tijdig in en uit getrokken wordt.

PICT0001%7E0.JPG


PICT0002.JPG


Mijn grootste uitdaging gaat worden om het een beetje soepel te laten lopen. Ik hoop dat na het afwerken en polijsten wat smering (vet :D ) het truukje gaat doen.

Hoop van het weekend weer wat te kunnen bouwen.

Bart
 
Ziet er goed uit, en met die dubbele aansturing zal het risico op schranken (dank, Huib :)) ook geminimaliseerd zijn, denk ik. Het is wel een schitterend systeem, echte flaps.
 
Heel mooi project Bart !

En de flaps zien er inderdaad erg mooi uit. :D
Wat ik mij altijd afvraag is hoe bepaal je nu of het systeem van de flaps (maar ook bijv de ailerons) stevig genoeg is om de druk te weerstaan.
Doe jij dat op gevoel/ervaring ?

Ik heb altijd het idee dat ik te stevig wil bouwen.

Ik ga je volgen ! :D

Groet,

Bob
 
bgijsber zei:
Mijn grootste uitdaging gaat worden om het een beetje soepel te laten lopen. Ik hoop dat na het afwerken en polijsten wat smering (vet :D ) het truukje gaat doen.

Denk eens aan glad schuren en insmeren met ordinaire boenwas.

Goed idee overigens van Ron om over die freesmachine een apart draadje te maken. Niet over denken, gewoon Doen :thumbsup:

Groet Huib
 
Leuk om zoveel reacties en tips te krijgen! Iedereen bedankt. Inmiddels denk ik dat ik weet hoe ik de splittende rolroeren kan maken. Ik heb van lego het princiepe nagebouwd, en in cad getekend. Hoop dat ik later in de week kan laten zien hoe het gaat worden.

@Bob
In de praktijk bouwen we denk ik altijd veel te sterk/zwaar. We zijn altijd bang dat een vliegtuig in de lucht uit elkaar valt. Mijn ervaring is dat vliegtuigen alleen maar tijdens transport stuk gaan, of bij een harde aanraking met de grond, boom, paal, lichtmast, huis (wat heb ik allemaal nog meer geraakt in de jaren?). Als je leest wat er het meest stuk gaat in de lucht zijn dat maar twee opties. Breken van de hoofdligger door te veel G kracht. Of door flutter van een vleugel of flap/rolroer/roer. Gelukkig heb ik geen van de twee opties nog meegemaakt.

Flutter van een vleugel zal ik niet snel meemaken bij een van mijn schaalmodellen. Deze bekleed ik altijd met 1.5mm balsa en glas. Hierdoor wordt het echt heel stevig en stijf. Graag zou ik eigenlijk met 1mm balsa bekleden, maar dat is zo kwetsbaar dat ik tijdens het bouwen waarschijnlijk al 10 keer door de beplanking ga.

Flutter van een roer kan je op een paar manieren voorkomen/verminderen:
- Balanceren van het roer (heb ik nog nooit gedaan, maar zie ik wel bij grotere kisten)
- Roer heel stijf bouwen
- Geen speling in scharieren en ophanging
- Het roer heel licht bouwen. Een roer fluttert in de 'eigen' frequentie van het roer. Een licht roer heeft een veel hogere eigen frequentie dan een zwaar roer. Hierdoor zal flutter pas veel later opteden. Leuke is natuurlijk dat het 'licht' bouwen goed past in het plaatje.

Als ik mijn aerodynamica boek goed begrepen heb, dan is de kracht op een vleugel aan de voorkant veel hoger dan aan de achterkant. Denk maar aan het zwaartepunt. Dat ligt altijd ergens op 25%-40% van de voorkant van de vleugel. De voorkant draagt dus het meeste gewicht! Zelfs met flaps uitgeklapt blijft de druk op de voorzijde het hoogst. Het zwaartepunt verandert nauwelijks. Uitgaande 2 kilo en een zwaartepunt van 25% dan wordt maar 1 kilo verdeeld over 75% van het oppervlak achter op de vleugel. Denk maar eens aan een verkeersvliegtuig. De flaps zijn inmens groot terwijl de ophanging echt niet zo groot is. Het verhaal wordt wel iets anders indien een flap meer als luchtrem wordt gebruikt dan als 'lift' vergroter.


@Ron
Dat had ik natuurlijk moeten doen toen ik de freestafel bouwde 4 maanden geleden. Nu is het een stuk gereedschap geworden.......

@Huib
Dank je voor je boenwas tip!! Ik ben nog niet met de boenwas aan de gang gegaan, maar heb even een eerste laag porienvullen gebruikt. Dat helpt ook al direct een heleboel!

Groeten,
Bart
 
Nu ik de struts heb gezien van Rob voor zijn spitfire, kon ik het niet nalaten om direct hiermee aan de gang te gaan. De houtbouw moet maar even wachten. De struts worden van aluminium buis te gemaakt. De binnenbuis is 6mm. Deze heb ik met 4mm carbonstaaf gevuld. Ik probeer overall gewicht te besparen :-). Ik weet niet of dit hier een goed idee gaat zijn, gezien het feit dat het misschien gaat werken met temperatuur verschillen. Ik denk dat de foto's voor zichzelf spreken. Voor het ruwe aluminium ben ik naar de plaatselijk sloop geweest. Daar mocht ik in een bak uitzoeken wat ik wou.


a10-77.jpg


Zoiets moet het worden.......

a10-72.jpg



PICT0004%7E1.JPG


Zoals je kan zien kan je met een figuurzaag geen eens 1cm recht zagen..... Spiritus om te smeren.

PICT0005%7E1.JPG


PICT0008%7E0.JPG


Even recht en in vorm maken.

normal_PICT0013%7E0.JPG


2mm eraf halen, maar laten staan op een plek waar ophanging komt om te voorkomen dat het wiel kan draaien.

PICT0021.JPG


Zoiets moet het gaan worden. Ik heb een dun schaal detail erin gefreesd.

PICT0020.JPG


PICT0036.JPG


Sleuf maken.

PICT0039.JPG


Duidelijk niet de juist vorm nadat ik het heb gebogen, maar de nieuwe zal wel gaan passen.

PICT0037.JPG


PICT0043.JPG


PICT0042.JPG


Ik zoek nog naar een manier om het oppervlak mooi glad te krijgen. Misschien dat het met primer en verf vanzelf strak wordt? Tevens weet ik niet hoe sterk de bison 'duo penottie' lijm gaat zijn. Moet ik nog borg gaten maken om te voorkomen dat een as gaat draaien in het huis?


Volgend weekend meer.

Groeten,
Bart
 
Dat ziet er erg goed uit Bart :roll: 8O
Ik denk zelf dat je de veer constante ongeveer 10 tot 15 N/cm per poot moet houden. Maar dit is experimenteren.
Nu zelf nog versie 2 van de struts maken voor de Spit.
Keep up the Good Work :lol:.

Groetjes Rob.
 
Gaat goed Bart, ziet er mooi uit.
Het kan m.i. nooit kwaad om een klein borgpennetje te gebruiken. Voorkomen is beter dan...

Groet Huib
 
Hierbij meer details van de voor strut. Helaas heb ik weinig tijd gehad om veel te bouwen de afgelopen week. Ik denk dat de foto's voor zich spreken. Het bewerken van aluminium is nog wel iets wat ik beter onder de knie moet gaan krijgen, maar ben wel tevreden met deze eerste poging.


PICT00051%20%281%29.JPG


PICT00051%20%282%29.JPG


PICT00051%20%283%29.JPG


PICT00051.JPG


PICT0001%7E1.JPG


PICT0002%7E0.JPG


PICT0005%7E2.JPG


PICT0006%7E0.JPG


Groetjes,
Bart
 
Heel mooi stukje handwerk Bart.

Mijn ervaring met de lijm is heel goed, maar het is niet zo sterk als alu. Het is mogelijk om een, in een hoeklijn ingelijmd blokje uit te breken.
Verder zijn er voor de afwerking van alu speciale vijlen met een "open" kap. Die zijn echter behoorlijk aan de prijs. Een veel gebruikte manier is om de de (zoetvijl) dicht te "smeren" met schoolkrijt. En veel borstelen natuurlijk.

Groet Huib
 
Back
Top