Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Hartelijk dank voor alle aanmoedigingen dat geeft motivatie om volgas door te gaan :P Helaas zal de snelheid er wel even uitgaan omdat we vandaag ons derde kind hebben gekregen :D :D

@Arvid
Hoe ik de scharnieren moet maken weet ik nog niet. Ik heb aan folie/plakband scharnieren zitten denken, maar vindt dat 'geglim' niet zo schaal. Wat is wil proberen is om een CA scharnier op de buitenkant te plakken op drie plaatsen. Dit gaat wel een bobbel geven, maar ik denk dat we dit met het afwerken wel mooi krijgen. Suggesties zijn welkom!

Groeten,
Bart

Van harte Bart :!: altijd weer een wonder.

vwb de scharnieren: ca-scharnieren vind ik geweldig voor kleinere roeren.
Ik lijm ze altijd net onder de indekking, maar omdat een redelijk grote uitslag vereist is weet ik niet of dat in jouw geval ook gaat werken.
Ik denk dat erop, of beter een klein stukje invijlen zodat de bovenzijde vlak komt te liggen met het roer, een goed idee is.
Na het lijmen met een fijn zaagje oid de CA van het scharnierpunt krabben, dan scharniert de boel veel lichter.

lenci_018.jpg

Gefeliciflapstaart :D
Beetje laat ,.. :roll:

Prachtig bouwdraadje,..en leerzaam.
Grtz

Hartelijk dank voor de aanmoedigingen en felicitaties. Tot mij schrik zag ik dat het alweer een tijdje terug is dat een update heb gegeven. Helaas wordt mijn schema ingenomen door luiers, flesjes, boodschappen en beschuit met muisjes maken. Jullie voelen aan dat het bouwen op een laag pitje staat. Daar komt bij dat ik met het lekkere weer en de zomertijd ook weer eens heb gevlogen!

Toch ook het een en andere aan de bouw kunnen doen. Ik heb testen gedaan met mijn flap servo. Ik had een servo van 17gram op het oog met 2.5Kg/cm kracht. Helaas gaat deze het niet trekken. Met wat moeite doet hij twee flaps ipv 4. Ik heb dus maar een bestelling gedaan voor een echt sterke servo (13.5Kg/cm) welke helaas ook veel zwaarder is (55gram). Ik weet nu wel zeker dat hij sterk genoeg is.

PICT00011%7E0.JPG

Ook ben ik bezig met de romp en motor ophanging, maar daarover later meer.

Ondertussen heb ik even de neuswielbesturing gemaakt, nu ik de smaak te pakken heb van alu bewerken :-)

PICT0001%7E3.JPG

stukje alu nemen.

PICT0004%7E3.JPG

Gaatjes boren en aftekenen

PICT0005%7E3.JPG

Afzagen en bijvijlen

PICT0006%7E2.JPG

Borggaatje maken!!! Hierin komt een 1mm verenstalen borgpen

PICT0007%7E0.JPG

Lijmen

PICT0008%7E2.JPG

En klaar :-) :-)

Groeten,
Bart

@Stevo

Ik gebruik Bison Kombi Metaal (ruikt naar duo pennoti leerde ik hier op het forum, en het is echt zo).

untitled.JPG

Groeten,
Slaaaaaaap Bart

Ik heb de afgelopen dagen naast alle andere dingen toch nog wat kunnen bouwen. De freesmachine heeft niet stil gestaan en de meeste onderdelen voor de romp en motorgondels zijn af. Ik denk dat de foto's voor zich spreken. Ik maak de motorgondels afneembaar in een geheel. Dit heb ik express gedaan om de 'serviceability' omhoog te krijgen en voor transport wordt het ook makkelijk. Het stabilo en staart worden ook afneembaar. Ik ben er alleen nog niet uit of ik de servo's voor richtingroer en hoogtetroer in de staart ga zetten, of in het midden van romp. Voor het zwaartepunt is het misschien beter om ze in het midden van het vliegtuig te zetten, echter voor het aan en af-koppellen van het stabilo is dat niet handig. Voor de richtingroeren ga ik denk ik zowiezo twee servo's nemen. Ik heb er reeds twee van slechts 4.5gram. Dit is bijna lichter dan een mechanische constructie bouwen om beide roeren aan te sturen. Ik wil er ook voor zorgen dat er geen roer bedienings hevels zichtbaar gaan worden.

PICT0003%7E2.JPG

Wat er over is na een uurtje freesen. Alle ribben worden overigens gemaakt van twee lagen 2.5mm balsa waarvan de nerven haaks op elkaar staan.

PICT0002%7E1.JPG

Hier een rib voor de motoren. Zoals je ziet worden links en rechts uit een stuk gemaakt.

DSC_0093.JPG

Het begint al op een romp te lijken!! De romp wordt heel recht toe recht aan gebouwd. ribben met 5x5 balsa liggers wat ik later ga bekleden met 1.5 mm balsa.

PICT0006%7E3.JPG

Hier met de motorribben.

DSC_0095.JPG

Tussendoor nog even druk aan het testen hoe de instelling van de servo's voor het landingsgestel gaat worden. Alle drie de landingspoten wil ik met drie gelijke servo's bedienen op een kanaal.

Morgen misschien nog meer.

Groeten,
Bart

Back