Bert V
verslagschrijvers
Zoals de kop al aangeeft; wordt dit het bouwverslag van een gaffelschoener.
(voorbeeldfoto van internet)
Deze, de “Irene”, is eigenlijk naar het idee van een Amerikaanse handelsschoener met gaffeltuigage ontworpen en werd aanvankelijk voor eigen gebruik getekend en gebouwd door de voormalige scheepsarchitect Gary Webb uit Mexico.
Toen bleek dat deze en nog een ander ontwerp (de “Emma”), zo formidabel zeilde en door een beetje handige hobbyist ook prachtig zelf te bouwen was, steeg bij andere modelbouwers de belangstelling en vraag naar de bouwplannen
.
Sindsdien zijn deze en nog een aantal later toegevoegde bouwplannen, voor een acceptabele prijs via “Baerospace Industries” te bestellen en worden zij over vrijwel de gehele wereld verkocht.
Ik weet dat ik zeker niet de eerste in Nederland ben die dit, of een ander scheepje van deze ontwerper ga bouwen, of reeds gebouwd heeft, verre van dat zelfs
, maar desondanks is er over dit, of één van de andere Gary Webb scheepsontwerpen, hier op het MBF nog weinig of bijna niets geschreven / gepubliceerd
.
Het waarom daarvan is me – gezien het feit dat het prachtige modellen zijn, iedereen met een beetje dorzettingsvermogen ze goed kan bouwen, internet eigenlijk geen grenzen meer kent en deze ontwerpen zoals gezegd daadwerkelijk wereldwijd verkocht en gebouwd worden – jammer genoeg niet helemaal duidelijk
.
Misschien zijn, of bouwen de meeste zeilbootliefhebbers in Nederland wat individueler dan bijv. de sleep- en offshore-modelbouwers.
Op een ander forum (RCGroups), wat misschien wat internationaler is en daarmee ook een groter bereik heeft, wordt juist wel heel veel over deze Gary Webb ontwerpen geschreven en gepubliceerd.
Uiteindelijk heb ik nog best wel een heel poosje getwijfeld of ik hier (het MBF) wel aan het schrijven van een bouwverslag moest beginnen
, maar een scheepje als deze (of één van haar zusterschepen) verdient het en omdat iemand de eerste moest zijn, heb ik besloten het toch maar te gaan proberen.
Nu vind ik het altijd wel aardig om aan het begin van een verslag even te lezen hoe een bouwer - ook al is dat hier de zoveelste Smit ….., Zwarte Zee, or whatever verslag - er toe gekomen is om een bepaald model te gaan bouwen, dus dat zal ik bij deze zelf ook even proberen toe te lichten
.
Begin dit jaar – nog voordat de corona met de eerste golf ook Nederland bereikte en overspoelde – liep ik bij toeval tegen een oude in verval geraakte zeilbootmodel van het type “Inga IV” aan.
Er zat heel veel werk aan, maar als je daar doorheen kon kijken, zag je een prachtig scheepje voor je en besloot ik het van de toenmalige eigenaar over te nemen.
Op dat moment dus nog niet wetende, maar kort nadat ik het model – aan de voor mij andere kant van het land - opgehaald had, zaten we midden in de coronacrisis en was er van hogerhand het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven en proberen jezelf daar bezig te houden
.
Lang verhaal kort; De renovatie van deze “Inga IV” - later omgedoopt tot “Westen Wind” – heeft mij in die periode aardig van de straat gehouden en mooi door de eerste coronagolf heen geholpen
.
Het was een genot om aan dat oude dametje te werken en te zien hoe ze geleidelijk van een lichtelijk getraumatiseerd eendje weer in een deftige en fiere zwaan veranderde.
Inmiddels is zij al weer een poosje klaar en heb ik er al menig keer vol trots de waterkant mee opgezocht
.
Toen het "Inga IV project" klaar was, was het hoog zomer in Nederland en te warm voor het hobbykamertje, maar na een poosje begon het zoals bij menigeen bekend, weer te kriebelen en werd het tijd om over een nieuw bouwproject na te gaan denken
.
Nu heb ik in het verleden al diverse takken van de scheepsmodelbouw – variërend van stoom, binnen- en zeevaart, sleepboten enz. – gebouwd of bewandeld, maar de smaak van de zeilboten zat er nu – ook mede door mijn 1:1 zeil-achtergrond - nog even in, dus eerst maar eens in die hoek gekeken of daar wat leuks te vinden was.
Op het moment dat ik bijna voor een stoere Colin Archer gekozen had, kwam ik de informatie en YouTube filmpjes over de ontwerpen van de Mexicaanse Gary Webb tegen.
Dit boeide me en na de nodige uurtjes Googlen en filmpjes van deze scheepsontwerper te bekijken heb ik, nadat ik er zekerheidshalve ook een paar nachtjes over geslapen heb, besloten dat mijn nieuwbouwproject een Gary Webb ontwerp moest worden.
Daarna kwam het volgende keuzemoment, want welke van zijn ontwerpen moest het dan precies gaan worden?
Op het moment dat ik de bouwplannen wilde bestellen waren er 3 verschillende ontwerpen, waar later nog een 4de aan toe gevoegd is en eerlijk is eerlijk, ze zijn allen even leuk en hebben ieder voor zich iets van ja …………
Geluk bij een ongeluk – althans zo noem ik het maar even – viel mij de prijs (15 $) van de bouwplannen wel mee en wanneer je meerdere ontwerpen gelijk bestelt (iets wat je voor het geld niet direct hoeft te laten), zit er op het tweede en volgende set plannen een leuke meegenomen korting.
Daarom gekozen voor de plannen van de wat eenvoudige “Emma” (een één master van ca. 1 m. lengte) en de wat stoerdere “Irene” (een twee master met een lengte van ca. 1.46 m).
De plannen zijn als complete tekeningenset te bestellen, maar je kan, wat de meeste doen, ze ook als gewone digitale (PDF) bestanden bestellen en moet je ze zelf nog wel bij een drukkerij o.i.d. uit laten printen.
Dat laatste gaat veel sneller, makkelijker en voordeliger dan deze per post uit Amerika te laten komen.
Onderstaand de twee modellen waar ik de bouwplannen van gekocht heb en waarvan ik inmiddels dus besloten heb om eerst de "Irene" en later de "Emma" nog eens te bouwen.
De naam “Irene” is voor mij de typeaanduiding van dit model, maar het door mij te bouwen model zal later, vóór haar tewaterlating, vrijwel zeker een andere naam gaan krijgen
.
Bovenstaande afbeelding de "Irene" en onderstaand de "Emma".
Tot zover even en wordt vervolgd.
Groet, Bert
(voorbeeldfoto van internet)
Deze, de “Irene”, is eigenlijk naar het idee van een Amerikaanse handelsschoener met gaffeltuigage ontworpen en werd aanvankelijk voor eigen gebruik getekend en gebouwd door de voormalige scheepsarchitect Gary Webb uit Mexico.
Toen bleek dat deze en nog een ander ontwerp (de “Emma”), zo formidabel zeilde en door een beetje handige hobbyist ook prachtig zelf te bouwen was, steeg bij andere modelbouwers de belangstelling en vraag naar de bouwplannen

Sindsdien zijn deze en nog een aantal later toegevoegde bouwplannen, voor een acceptabele prijs via “Baerospace Industries” te bestellen en worden zij over vrijwel de gehele wereld verkocht.
Ik weet dat ik zeker niet de eerste in Nederland ben die dit, of een ander scheepje van deze ontwerper ga bouwen, of reeds gebouwd heeft, verre van dat zelfs


Het waarom daarvan is me – gezien het feit dat het prachtige modellen zijn, iedereen met een beetje dorzettingsvermogen ze goed kan bouwen, internet eigenlijk geen grenzen meer kent en deze ontwerpen zoals gezegd daadwerkelijk wereldwijd verkocht en gebouwd worden – jammer genoeg niet helemaal duidelijk

Misschien zijn, of bouwen de meeste zeilbootliefhebbers in Nederland wat individueler dan bijv. de sleep- en offshore-modelbouwers.
Op een ander forum (RCGroups), wat misschien wat internationaler is en daarmee ook een groter bereik heeft, wordt juist wel heel veel over deze Gary Webb ontwerpen geschreven en gepubliceerd.
Uiteindelijk heb ik nog best wel een heel poosje getwijfeld of ik hier (het MBF) wel aan het schrijven van een bouwverslag moest beginnen

Nu vind ik het altijd wel aardig om aan het begin van een verslag even te lezen hoe een bouwer - ook al is dat hier de zoveelste Smit ….., Zwarte Zee, or whatever verslag - er toe gekomen is om een bepaald model te gaan bouwen, dus dat zal ik bij deze zelf ook even proberen toe te lichten

Begin dit jaar – nog voordat de corona met de eerste golf ook Nederland bereikte en overspoelde – liep ik bij toeval tegen een oude in verval geraakte zeilbootmodel van het type “Inga IV” aan.
Er zat heel veel werk aan, maar als je daar doorheen kon kijken, zag je een prachtig scheepje voor je en besloot ik het van de toenmalige eigenaar over te nemen.
Op dat moment dus nog niet wetende, maar kort nadat ik het model – aan de voor mij andere kant van het land - opgehaald had, zaten we midden in de coronacrisis en was er van hogerhand het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven en proberen jezelf daar bezig te houden

Lang verhaal kort; De renovatie van deze “Inga IV” - later omgedoopt tot “Westen Wind” – heeft mij in die periode aardig van de straat gehouden en mooi door de eerste coronagolf heen geholpen

Het was een genot om aan dat oude dametje te werken en te zien hoe ze geleidelijk van een lichtelijk getraumatiseerd eendje weer in een deftige en fiere zwaan veranderde.
Inmiddels is zij al weer een poosje klaar en heb ik er al menig keer vol trots de waterkant mee opgezocht

Toen het "Inga IV project" klaar was, was het hoog zomer in Nederland en te warm voor het hobbykamertje, maar na een poosje begon het zoals bij menigeen bekend, weer te kriebelen en werd het tijd om over een nieuw bouwproject na te gaan denken

Nu heb ik in het verleden al diverse takken van de scheepsmodelbouw – variërend van stoom, binnen- en zeevaart, sleepboten enz. – gebouwd of bewandeld, maar de smaak van de zeilboten zat er nu – ook mede door mijn 1:1 zeil-achtergrond - nog even in, dus eerst maar eens in die hoek gekeken of daar wat leuks te vinden was.
Op het moment dat ik bijna voor een stoere Colin Archer gekozen had, kwam ik de informatie en YouTube filmpjes over de ontwerpen van de Mexicaanse Gary Webb tegen.
Dit boeide me en na de nodige uurtjes Googlen en filmpjes van deze scheepsontwerper te bekijken heb ik, nadat ik er zekerheidshalve ook een paar nachtjes over geslapen heb, besloten dat mijn nieuwbouwproject een Gary Webb ontwerp moest worden.
Daarna kwam het volgende keuzemoment, want welke van zijn ontwerpen moest het dan precies gaan worden?
Op het moment dat ik de bouwplannen wilde bestellen waren er 3 verschillende ontwerpen, waar later nog een 4de aan toe gevoegd is en eerlijk is eerlijk, ze zijn allen even leuk en hebben ieder voor zich iets van ja …………

Geluk bij een ongeluk – althans zo noem ik het maar even – viel mij de prijs (15 $) van de bouwplannen wel mee en wanneer je meerdere ontwerpen gelijk bestelt (iets wat je voor het geld niet direct hoeft te laten), zit er op het tweede en volgende set plannen een leuke meegenomen korting.
Daarom gekozen voor de plannen van de wat eenvoudige “Emma” (een één master van ca. 1 m. lengte) en de wat stoerdere “Irene” (een twee master met een lengte van ca. 1.46 m).
De plannen zijn als complete tekeningenset te bestellen, maar je kan, wat de meeste doen, ze ook als gewone digitale (PDF) bestanden bestellen en moet je ze zelf nog wel bij een drukkerij o.i.d. uit laten printen.
Dat laatste gaat veel sneller, makkelijker en voordeliger dan deze per post uit Amerika te laten komen.
Onderstaand de twee modellen waar ik de bouwplannen van gekocht heb en waarvan ik inmiddels dus besloten heb om eerst de "Irene" en later de "Emma" nog eens te bouwen.
De naam “Irene” is voor mij de typeaanduiding van dit model, maar het door mij te bouwen model zal later, vóór haar tewaterlating, vrijwel zeker een andere naam gaan krijgen


Bovenstaande afbeelding de "Irene" en onderstaand de "Emma".
Tot zover even en wordt vervolgd.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: