Bouwverslag van de gaffelschoener “Irene”.

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Bert V, 26 nov 2020.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    mooi project hoor Bert. Alhoewel die juffrouw in het vooronder mij meer aanspreekt dan die beer!!!
    Ze zeilt wel lekker zo te zien. mooi rustig vaarbeeld. persoonlijk zie ik nog wel wat winst te halen in details, maar ik ben daarin misschien te veel purist.
    nog veel bouwplezier!!
    Hay
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Hay en ja, dat gaat zeker goedkomen ;).

    Ik denk dat wanneer er meerdere bouwers van dit scheepje dicht genoeg bij elkaar zouden zitten, de puristen daaronder vanzelf de strijd met elkaar aangaan om te proberen elkaar de loef af te steken en zo het maximale er uit te halen :D.

    Voorlopig wordt het voor mij nog gewoon een leuk toerbootje :).

    Groet, Bert
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Met alle feestdagen weer achter de rug, ze waren dit jaar welleswaar anders dan anders, wordt het weer eens tijd voor een kleine update.
    De donkere en grijze dagen nodigen mij soms wat minder uit om boven op mijn hobbykamertje te gaan zitten, ik merk dat ik ook steeds liever bij een goed daglicht dan bij lampenlicht werk en ja, dan zijn deze maanden niet de beste maanden om veel te doen, maar zo nu en dan zijn er toch wat bezigheden op de werf.

    De bodemvlakken, wat toch meer werk was dan ik aanvankelijk verwacht had, zitten er inmiddels onder en ook de vinkiel-kast is klaar, maar nog niet verder ingebouwd.

    Plaatjes zeggen wederom wat meer dan woorden, dus eerst maar eens wat foto’s plaatsen en daar waar nodig, een aanvullende uitleg toevoegen ;).

    [​IMG]
    Een bijna eindeloze herhaling van passen, schuren en meten bij het op maat maken van de bodemvlakken.

    In dit stadium van het min of meer zwevend bouwen, waarbij de spanten niet (zoals meestal wel gebruikelijk is) star op een bouwplank bevestigt zijn, kan of wil de romp als je niet uitkijkt nog wel een beetje torderen. Die fout wil je natuurlijk niet meenemen in je romp ;).
    Heel veel is het niet, maar je moet er wel rekening mee houden, of tenminste er op bedacht zijn.

    [​IMG]
    Het is een beetje kunst en vliegwerk om de vlakken pas te maken en goed op de spanten aan te laten sluiten.
    Je komt voortdurend handen te kort :p :D.

    [​IMG]
    Met een dun touwtje probeer ik over de lengte van de romp een strakke en rechte lengteas te spannen, maar ook dat is weer zo'n werkje van handen tekort, een klemmetje helpt en voor de rest ............
    Misschien zou een laser, die ik helaas niet heb en zo 1, 2, 3, ook nergens even weet te lenen, misschien een handige oplossing geweest kunnen zijn.

    [​IMG]
    Alles in één keer lukte me niet, daar kwam ik handen tekort voor en zag ik dus niet zo zitten, daarom na de nodige afwegingen, besloten om van achter af aan te beginnen met het vlak op de spanten te lijmen en zo spant voor spant naar voren te werken.
    Bruikbare lijmklemtangen voor deze omvang heb ik niet, dus ook hier een beetje prutsen om de vlakken zo strak mogelijk op de spanten te kunnen lijmen.
    Uiteindelijk is dat redelijk gelukt, zei het dat ik ondanks een m.i. goede voorbereiding aan de voorzijde toch nog een openstaand kiertje van enkele mm. over hield :frustie::(.

    [​IMG]
    Waar accu's allemaal nog meer goed voor kunnen zijn.

    [​IMG]
    Het verdient geen schoonheidsprijs, maar door een paar op maat gemaakte reepjes van hetzelfde materiaal in te lijmen, zie je er straks niets meer van het genoemde kiertje en aan de sterkte van constructie o.i.d. doet het ook niets af.

    [​IMG]
    Na nog wat beter schuren en een beetje plamuren is dit deel van de romp alvast klaar :).

    Als ik straks wat verder met de rest ben, zet ik de hele boot, binnen en buiten, in de G4.
    Of er nog een Epoxy-matje omheen komt, ben ik nog niet helemaal aan uit, als Nederlandse scheepsbouwers zweren we daar bijna allemaal bij, maar die Amerikanen roepen bijna allemaal ik koor; Nergens voor nodig, misschien een beetje Epoxy op de romp en voor de rest goed schilderen!
    :rolleyes: Ik nijg er naar om het toch maar op de Hollandse manier te gaan doen :p.

    [​IMG]
    Nu de romp klaar of in elk geval stevig genoeg is, kan de (tijdelijk geplaatste) afstand houder er weer uit.
    Deze zat met een paar kleine lijmdruppelpuntjes vast, heeft goede dienst gedaan en met een klein hamertje tik je die weer zo los.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Tijd voor de vinkiel-kast.

    Het maken daarvan is het meest simpele wat er volgens mij aan heel de boot zit en is dus weinig over uit te leggen.
    Het enige wat bij mij even speelde was de Epoxyhars, deze had ik nog staan, maar was al een enkel jaar oud en dus eigenlijk over de datum.
    Als ik goed naar het flesje met de hars kijk, zie ik dat onderin de hars al aan het schiften of bezinken is, het nog eens proberen te schudden helpt en gaat niet, dus de conclusie van "óver de datum" klopt hier zeker wel :(.

    Omdat ik op dat moment nog even twijfelde over het wel of niet van de romp in een matje zetten, wilde ik ook weer niet gelijk een nieuwe setje (hars en verharder) bestellen, met als gevolg dat dat, nauwelijks gebruikt, over een jaar ook weer niet meer bruikbaar of over de datum weggegooid moet worden.

    Lang verhaal kort;
    Ik heb met de oude epoxy een proef stukje gemaakt, het uitharde duurde wel wat langer dan normaal, wat ook deels aan de lage buitentemperatuur van zo'n graad of 10 á 12 gelegen kan hebben, maar eenmaal uitgehard en wat mee getest te hebben, kreeg ik er - in elk geval voor de vinkiel-kast - toch wel wat vertrouwen in.
    Voor de vinkiel-kast heb ik het gebruikt maar als ik besluit de romp van een matje te voorzien, zal daar naar ik denk en ook omdat ik ook niet de drek onder uit het flesje wil gebruiken, toch een nieuw setje voor moeten komen :rolleyes:. (allemaal van keuzes tussen wanneer zuinig, verstand(ig) of goed is goed denk ik :p).


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor straks een goed sluitende en waterdichte kast heb ik bij het monteren de klemmen bewust op de buitenste randen gezet zodat de Epoxy royaal tussen 6 mm latten blijft zitten en er zo niet direct en teveel tussenuit geperst wordt.

    Edit: Vóór het verlijmen met de Epoxy had ik op 4 plaatsen een paar 2 mm gaatjes geboord en met satéprikkers een uitlijning van het geheel gemaakt, waardoor ik tijdens de montage daar niet meer op hoefde te letten en alles vanzelf op de goede (evenwijdige) plaats valt. Daarna de uitstekende pennetjes alleen maar even glad schuren.

    [​IMG]
    Deksel op de bovenkant en klaar voor inbouw. Oh nee, er moeten nog een paar 6 mm gaten in om straks bij het varen de vinkiel op zijn plaats te houden :p.

    [​IMG]


    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021
    MarcT, reinaart, Zeiler en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Hilversum
    Gefeliciteerd met de vooruitgang. Mooie, heldere plaatjes.

    Eerlijk verhaal ook, over handen te kort, improviseren en een kiertje. Ik vind dat wel mooi.
    Netjes opgelost.
     
    Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen

    Vervolg bouwverslag.


    Afgelopen dagen toch weer het één en ander aan de Gaffelschoener gedaan.
    Zo heb ik het dek verder pas en in model gebracht en heb ik de uitsparingen in spanten en romp voor de vinkiel-kast gemaakt.

    Bij het pas maken van het dek had ik aanvankelijk wel wat vraagtekens of bedenkingen :weetnie:, zo moest er een dwarsbolling en een zeeg in de langsrichting van het dek komen. een combinatie van beide voelt voor mij - in elk geval met multiplex - een beetje tegenstrijdig met elkaar o_O.
    Bij metaal kan je dergelijke problemen oplossen door gedeeltes van het materiaal uit te drijven of juist op te stuiken en zo naar elkaar toe te werken.
    Hout kan je normaal gesproken door het (plaatselijk) nat te maken vervormen, maar met dit multiplex weet ik niet wat er dan gebeurd en lijkt me dat even een minder goed idee :hammer:.

    Soms is het een kwestie van niet teveel meer denken, gewoon er aan beginnen en te zien hoe het loopt of waar het schip gaat stranden :D.
    Gelukkig is dat alles, in elk geval op het zicht, enorm meegevallen :p.

    De onderstaande foto geeft aan wat ik bedoel; Het dek hangt spanningsvrij boven de romp en rust alleen op de voor- en achterzijde hiervan.
    De bedoeling is dat het dek overal gemiddeld zo'n 2 cm in de romp gaat vallen, aan de voorzijde is dat iets meer, maar dit betekend dat er een langs-doorbuiging van zo'n 3 cm moet komen en daarna moet het nog (licht) bollen.


    [​IMG]


    [​IMG]
    De beoogde dekspanten met (lichte) bolling.


    [​IMG]
    Meten en op maat maken van de dekspanten.

    [​IMG]
    Een goed aansluitende kopse kant om straks makkelijk en precies in de romp te verlijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het dek is hier bewust nog wat te groot en kan nu, rekening houdend met de nodige buigingen, zodanig pas gemaakt worden dat deze er mooi tussen zakt.

    [​IMG]
    Deze en nog een andere accu gebruikte ik om tussendoor te helpen de benodigde (zeeg) doorbuiging te creëren.

    [​IMG]
    Het begint al in de buurt te komen en ook de tegenstrijdigheid van zeeg- en dekbolling lijken, in elk geval vanaf een afstandje, mee te gaan vallen :).

    Nu het dek zo goed als pas is, ga ik eerst weer verder met de inbouw van de vinkiel-kast.
    De vinkiel-kast komt in / tussen de spanten 2 en 3 en daarom moeten daar een ruimte uitgezaagd worden.
    Begonnen met een haakse slijper, maar uiteindelijk ging dit net zo gemakkelijk met een hand-ijzerzaagje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de ruimte in de spanten goed was, kon ik de doorsteek in de bodem afteken en uitzagen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ruw uitgezaagd, kan ik nu van twee kanten (onder en boven) passen, meten, controleren en alles verder precies op maat maken.

    [​IMG]
    Bijna goed, alleen nog een klein stukje uit de bovenkant van het derde spant en dan kan hij op zijn plek.
    Met de uitsparing boven in het derde spant heeft de vinkiel ook een extra versteviging voor eventueel opwaartse krachten.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nog niet verder of definitief vastgelijmd, dat komt later wel, maar zo was het de bedoeling dat het moest worden.

    Misschien dat ik, nu ik er nog goed bij kan en voordat ik deze onderdelen verder ga verlijmen, eerst maar eens een nieuwe bus G4 moet bestellen en alles vooraf hier nog even goed mee te conserveren en in te kwasten :rolleyes:.

    [​IMG]
    Aan de onderzijde steekt de vinkiel-kast nog wat uit, maar de bedoeling is dat, nadat alles definitief verlijmd is, het uitstekende deel gelijk met de rompvorm weg te halen en af te werken.

    [​IMG]


    Hoewel tegenwoordig bijna alles ook wel ergens via internet te bestellen is, beginnen er nu toch wat klusjes aan te komen waarbij het makkelijk zou zijn als ik weer eens even gewoon vrijblijvend bij de bouwmarkt of ergens anders zou kunnen snuffelen :rolleyes:.
    Dat zit er voor dit moment nog niet in, dus nog maar even creatief blijven denken en naar vervangende oplossingen blijven zoeken ;).

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2021
    MarcT, reinaart, Ard en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Saillord

    Saillord

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amersfoort
    Hé Bert, Leuk project. Had het bootje op youtube ook al gezien. Leuk project, spreekt mij wel aan. Ik ga je volgen en je bent behoorlijk op drift, let ff niet op en de romp is al ver gevordert. Succes! Grt, Henk :bye:
    Nb. Nog niet gezien in Nl en ook nergens om deze site.
     
    MarcT en Bert V vinden dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.496
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bert,

    Ik heb al een aantal jaren mailcontact met Garry en heb zijn tekeningen al minstens twee jaar uitgeprint op zolder liggen. Ik heb de panelen op doorzichtig materiaal overgetrokken, omdat ik ook de tekeningen heel wil houden.

    Gezondheid en andere projecten die eerst af moeten (om ruimte te hebben voor een schoener van anderhalve meter) hebben de boel 'enigszins' vertraagd, maar dat komt bij mij wel vaker voor, de rondhouten heb ik destijds al wél geselecteerd en afgekort, maar nog niet conisch gevijld/gedraaid.
    Goed dat jij al zo ver bent, dan heb ik mooi een referentie.
    Ze zeggen dat je na je pensioen méér tijd hebt, maar daar merk ik weinig van...

    Groeten, Jan.
     
    MarcT, Bert V en Ard vinden dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuk Jan, ik was in het verleden al eens wat van jouw posten op het RCgroups tegengekomen en zodoende wist ik dat jij ook met een Irene bezig was.
    Heb jij al een keuze gemaakt met welke van de twee tuigageplannen je jouw Irene wilt gaan uitvoeren?
    Ik heb onlangs besloten haar met de optionele tuigage te gaan maken waarbij de beide masten even hoog zijn en ook de achtermast een gaffelzeil krijgt.
    Zelf vindt ik dat op de eerste plaats net iets mooier staan, de (demontabele) boegspriet wordt dan wel wat langer, maar wat ik daarbij handig vindt, is dat de achter spriet (volgens tekening de Bumkin, maar kan daar even geen vertaling of Nederlands woord voor vinden) komt te vervallen en dat scheelt in de ruimte en kwetsbaarheid tijdens het transport.
    Bij de keuze van deze tuigage heb je ook iets meer zeiloppervlak, de ene keer misschien een voordeel en de andere keer een nadeel :weetnie:.
    Verder wil ik wel de deklayout van de eerste of originele Irene behouden.

    [​IMG]
    Optionele zeiluitvoering.
    [​IMG]
    Originele zeiluitvoering.

    Ik had het geluk dat ik een paar jaar eerder mocht of kon stoppen en weet daar dus ook alles van Jan :rofl:.
    Nu met de corona is het allemaal wel even wat minder of rustiger, maar als het straks ....... :p.


    Groet en alvast succes met de verdere afbouw van jouw scheepje,
    Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    MarcT vindt dit leuk.
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Henk, het is zeker en echt een leuk scheepje om aan te werken en straks mee te gaan varen.

    Klopt Henk, hier op het Modelbouwforum nog nauwelijks of niet, maar ondertussen weet ik dat er hier en daar al wel een paar scheepjes van de Gary Webb ontwerpen hier in Nederland gebouw zijn en rondvaren.
    Misschien komen er nu van lieverlee toch wat meer ;).

    Groet, Bert
     
  10. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    142
    Hoi,
    Als je epoxy wat begint te bezinken moet je hem even in warm water zetten totdat hij weer mooi vloeibaar is.
    Zo ook de verharder.
    En als je het dan gaat verwerken loopt het mooi overal tussen als het nog een beetje warm is.
    Niet naar kookpunt brengen maar naar een graad of 40.
    Zodra het mooi vloeit is het goed
     
    MarcT en Bert V vinden dit leuk.
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Bert, in de 1:1 bouw zie je wel eens dat ze rilletjes epoxy met vulling (katoenpulp, glass bubbles) in de hoeken van multiplex platen leggen voor stevigheid én om inwateren te voorkomen. Is dat niet een idee om in miniatuur ook bij jou toe te passen aan de binnenzijde? Je hebt altijd wel iets van water in de boot tijdens varen en op deze manier maak je het schip helemaal waterbestendig.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.496
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bert,

    Ik ga ook voor de optionele gaffeltuigage en wel om praktische redenen; ik vaar regelmatig een rondje Sneek en met mijn Voyager kan ik alleen bij lage waterstand onder één van de laagste pijpen door, de provincie laat dat niet zo vaak gebeuren, dus moet ik vier keer 'klúnen' omdat de bruggen lager zijn dan de masthoogte van m'n Voyager, 135 cm gemeten vanaf de waterlijn.
    Met de Seawind kan ik het helemaal wel vergeten, die mast is nóg langer en moet ik vijf keer klúnen.

    Die boten zijn relatief licht en kan ik aan de mast uit het water tillen, een Irene is zwaarder en zou een 'tuigje' nodig hebben om rechtstandig uit het water te kunnen worden getild.
    Dat is me veel te veel gedoe en ook onpraktisch als het weer beter is, dan kom je nog wel eens wat tegen in de grachten aan yammetjes en andere bootmalloten.
    Probeer dan maar eens een model van die afmetingen zonder schade in en uit het water te halen als het ligt te dansen op hekgolven...

    Om die reden wordt mijn romp van binnen in de epoxy en van buiten zéker in de glasweefsel en epoxy gezet.

    Groeten, Jan.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Crispijn,
    Dat is zeker een idee en dat wordt eigenlijk ook (in de filmpjes of op RCgroups) door Gary Webb geadviseerd, alleen was ik er nog niet helemaal aan uit om dat ook zo te gaan doen.
    Ik heb, of had, een beetje de indruk dat hij / hun de boel met secondelijm in positie lijmen en het vervolgens met Epoxy fillets verder afwerken of verstevigen (mijn Engels is soms al niet meer wat het was en laat zo nu en dan wel eens een (lees) steekje vallen :oops:).
    Daarom dacht ik zelf om het met gewoon goed verlijmen en één of meerdere lagen G4 af te kunnen doen, maar ondertussen begin ik toch wel steeds meer het belang of nut van die fillers in te zien, dus misschien moet ik wat minder eigenwijs zijn en gewoon die raad opvolgen.

    Ik heb mijn verouderde epoxy nog staan, dat is te weinig om heel de boot aan de buitenkant mee te bewerken, dus ik moet in elk geval nieuwe Epoxy bestellen en dan zou ik daarbij ook een vuller mee kunnen laten komen.
    Dus misschien is het nog niet zo'n verkeerd idee om die vuller in mijn oude epoxy (met langzame verharder) te verwerken en daarbij gelijk te tip van @reneke100 uit post 30 te proberen.

    Groet, Bert


    Onderstaand 2 foto's van Gary Webb's werkmethoden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
    MarcT en Zeiler vinden dit leuk.
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Jan,
    Ik heb zoals je weet ook meerdere (zeil)boten en die hebben allemaal zo hun eigen vóór- en nadelen, nu kan je nooit met allemaal gelijktijdig varen, dus het voordeel wat er uiteindelijk toch weer overschiet is dat je een keuze kan maken van welke boot die dag het beste bij de vaarlocatie of misschien het weer past ;).

    En als het dan voor de zeilboten helemaal niets is of wordt, heb ik nog een paar andere scheepjes waar ik bijna altijd wel mee uit de voeten kan en waar ik ook graag mee vaar :D.

    Groet, Bert
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Hilversum
    Precies wat ik bedoelde, fijn dat je het overweegt, het is een hele lengte zo al met al
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    8.344
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Lees met plezier je verslag en zag dat je het Nederlande woord voor Bumkin zocht. Is dat geen papegaaistok? Succes verder met dit mooie schip. Wel iets anders dan een S-spant! Gr. Klaas.
     
    Bert V en Herby63 vinden dit leuk.
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Klaas :),
    Ik wist het echt niet meer, maar toen ik het van jou las, kwam het me ineens weer bekend voor (op mijn strandzeilertje zit n.l. ook iets dergelijks en daar wordt dat ook papegaaistok genoemd).
    Google heeft het zojuist nog even bevestigt.
    Groet, Bert
     
  18. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    8.344
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank Bert. Riep bij mij herinneringen op aan Pride of the fleet met Hans van der Smissen. Dacht dat ik het in één van zijn boeken was tegengekomen. Vreemd zoals een geheugen werkt. Zitten rare kronkels in. Allang blij dat het weer boven kwam drijven. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen weken toch weer het één en ander aan de Gaffelschoener gedaan.

    Ik zie en merk wel dat het een heel ander soort verslag aan het worden is dan de meeste andere verslagen die we hier in de zeilershoek van het forum gewend zijn.
    Vaak ligt - en dat is bij zeilboten natuurlijk volledig terecht - de nadruk meer op rompvormen en op zo min mogelijk gewicht, dan bijvoorbeeld iets als het robuuste (zeil)werkpaard wat ik hier aan het bouwen ben.
    Dit neemt niet weg dat ik niet óók met een scheef oog wel degelijk het gewicht van deze boot in de gaten probeer te houden, want natuurlijk wil ik dat, behalve het voorkomen van een hernia of andere rugblessure :(, met deze boot straks ook nog een beetje vlot en sportief te zeilen valt :p.

    Het vervolgwerkje wat eigenlijk aan de romp moest gebeuren ligt mede door de eerder al eens genoemde bouwmarktbeperkingen nog even stil, maar gelukkig kon ik bovendeks met de minder belangrijke dingen nog even vooruit.
    Zo heb ik de opbouw voor het cargo-ruim, het schippersverblijf en de roerstand gemaakt.

    Over het cargo-ruim is voorlopig en behalve dat het simpel gezegd vier plankjes met daarop een plat deksel is, niet zoveel te vertellen en laat ik dat wat verslag betreft maar even rusten tot ik met de daarop komende afwerking en aankleding ervan verder ga.

    Ook nu heb ik regelmatig weer wat foto's gemaakt, waarmee ik twee dingen kan doen, ze voor mezelf houden ........ of ze hier delen; Ik heb maar weer voor het laatste gekozen ;).

    [​IMG]
    Het verblijf van de schipper.
    Ook al wordt straks alles nog geplamuurd en geschilderd, ik vind het toch beter en mooier om alle verbindingen zoveel mogelijk netjes 45° te schuren en te verlijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Eerst wilde ik de raampjes gewoon met een figuurzaag uitzagen (vandaar de voorboorgaatjes), maar vanwege het gemak en het strakkere werk toch maar besloten om het met de frees te doen.

    [​IMG]
    Soms heb je even van die momenten dat je denkt; waar heb ik zoiets wat de benodigde maat en ronding heeft?
    Hier bracht bijvoorbeeld een (oud) maatbekertje de oplossing.

    [​IMG]
    Zonder CNC lukt het mij niet om via de kruistafel mooi afgewerkte rondingen te maken, dus daar moest nog wat met de losse pols en een fijn diamantfreesje gestuurd worden.

    [​IMG]
    Zoekende in een rommelbakje vond ik voor de voorzijde van het schippersverblijf nog een paar oude maar precies passende patrijspoorten.

    [​IMG]
    Voor de scherpe kijker die denkt dat het voorste zijraam iets kleiner is dan het achterste, ....... dat klopt en was ook zo de bedoeling.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Als ik er zo even op terugkijk, werk en doe ik eigenlijk best veel met mijn freestbankje.
    Waarom? Gewoon, ik heb het staan, het werkt zo lekker, makkelijk en precies en daarna hoef ik vaak alleen nog een fijn schuurpapiertje over de randjes te halen.

    [​IMG]
    Het dakje ligt er nu nog los en plat op, de bedoeling is dat er met behulp van dakspanten nog een lichte ronding in komt en dat er een schuifluik en een paar handrailingen op gemaakt worden.
    Voor de ramen wil ik kijken of ik er leuke bijpassende kozijntje kan maken.


    Nu verder met de stuur- of roerstand.
    De kast voor de roerstand was snel gemaakt en is ook niet zoveel over te vertellen.
    Het stuurrad was iets meer werk en hoewel ik het gezien de tijd dat ik er aan bezig geweest ben, ook gewoon voor iets van een euro of 5 ergens op internet had kunnen bestellen, was het maken ervan toch best een leuk en bevredigend werkje om te doen :p.

    [​IMG]
    Met behulp van de onderdelen uit het spanklauwensetje van de freesbank kan ik tijdens het verlijmen mooi de haakse verbinding ondersteunen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu de roerkast klaar is wilde ik ook zelf eens een stuurrad maken.
    Tijdens of na de bouw van de romp had ik alles aan afvalhout wat straks misschien nog bruikbaar zou kunnen zijn nog even bewaard (weggooien is straks ook maar een kleine moeite).
    In een afvalstuk van spant 3 blijkt precies datgene te zitten waar ik de grote ring(en) van het stuurrad uit kan maken.
    Om technische en praktische reden besloten om dit deel van het rad uit 2 delen te maken.

    [​IMG]
    Bij bovenstaande bewerking draai ik handmatig het werkstuk onder de frees door.
    Belangrijk is om hier heel goed om de stand of plaats van de vingers te letten en te zorgen dat deze steeds ver genoeg van het ronddraaiende freesje blijven en niet in die richting uit kunnen schieten :eek::oops::confused:;)!

    [​IMG]
    Na eenmaal de gewenste ronding te hebben, kunnen de ringen in het verdeelapparaat om daarmee de ruimtes voor de spaken er in te frezen.


    [​IMG]

    [​IMG]
    Gelijk ook even een extra groef voor een messing sierring er in gemaakt.

    [​IMG]
    Nu is de kern van het stuurrad aan de beurt.

    [​IMG]
    Destijds heb ik vrij kort na de aanschaf van het freesbankje ook het verdeelapparaat gekocht en daar ondertussen ook al regelmatig veel plezier van gehad.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het begint al ergens op te lijken.

    [​IMG]
    Een stukje pvc Ø 32 om daarmee een mooie en exacte vorm van de messing sierring te buigen.

    [​IMG]
    Omdat ik straks na montage op het stuurrad geen (lelijke) schroefkop terug wilde zien en ook de lengte van de kern nog wat ingekort moest worden, heb ik nog even wat met de Emco geklooid en gefabriceerd :D.

    [​IMG]


    [​IMG]
    De benodigde montageschroef met een stukje Ø 6 mm deuvel en Bison combi power in de kern verlijmd.
    Later komen hier geen (losdraai) krachten op, dus dit gaat volgens mij prima werken ;).

    [​IMG]
    Ondertussen is de boel zover naar mijn zin dat het verlijmd kan worden.
    Het kleine stukje hout naast het pincet moest ik nog even maken om de lengte van de spaken precies uit te kunnen lijnen (dat was nodig omdat ik bij het boren van de spaakgaten in de kern niet zo goed op de diepte daarvan gelet had en daar dus enige niet zichtbare verschilletjes waren :oops:).

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG] Voor de aardigheid heb ik er ook nog een (oude) servo in gezet, zodat straks en wanneer er een schipper aan dek komt te staan, het roer met de scheepsbeweging mee stuurt.
    (en natuurlijk even testen).

    [​IMG]

    Nu nog even een passende lak opzoeken, maar voorlopig doe ik het hiervoor ;).

    Het is toch weer een heel verhaal geworden, maar dat heb je met zo'n combinatie van lockdown en het slecht weer buiten, dan heb je gewoon bijna tijd over :p:D:).


    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
    Zeiler, reinaart, DioM en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    400
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Fantastisch Bert,
    Wat een mooi setje gereedschappen heb jij toch!
    Hier wordt met 'liefde' een bootje gebouwd!
    Ga zo door,
    Ard
     
    MarcT en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina