Hmm, ik zal proberen dit in een notedop uit te leggen.
Het magnetisch compas wijst het compasnoorden aan, dit is niet het magnetisch noorden, noch het ware noorden.
Het verschil tussen magnetisch en compasnoorden is deviatie, en is afhankelijk van schip en lading.
Het verschil tussen magnetisch en ware noorden is variatie, en is afhankelijk van de plaats op aarde waar men is.
De variatie kan men aflezen op de (zee)kaarten, in de graden cirkels staat een pijl richting magnetische noorden, plus de mate waarin het jaarlijks verandert (zo hoeft men niet elk jaar nieuwe kaarten aan te schaffen).
De deviatie kan men aflezen op de deviatietabel van het schip, en dat is voor elk schip anders, ook al is het 100% hetzelfde als haar zusterschip.
De deviatie is namelijk ook afhankelijk van de constructievoorligging.
Het eerste wat men met een nieuw schip doet, is rondjes varen en de deviatie bepalen. Zonder correctie kunnen er verschillen zijn van 50° en meer!!!! Na correctie (de ballen, de verticale en horizontale staven) blijft de deviatie beperkt tot een paar graden. Dus die magnetische correctie is een must!
Wat koers betreft, gebruikt men tegenwoordig voornamelijk het gyrocompas, GPS ervoor gebruiken is niet handig, hoewel de meeste GPS toestellen wel de ware koers weergeven. Hou er rekening mee dat de koers die je stuurt (op compas) bijna NOOIT dezelfde is als die over de grond, door invloed van stroom en wind.
Als er nog vragen zijn, stel maar!!
Groetjes, Johan