Bouwverslag van de Smit Hunter

Nou inderdaad Ingmar heb al diverse keren dingen opnieuw moeten maken omdat ze gewoon zo weg zijn of op de vloer gevallen en weg is het :?

Nog een klein item op de brug het kompas.

normal_hunter72.jpg
normal_hunter71.jpg

Gr Martin :D

@ Martin : je hebt geduld ,vakmanschap en oog voor detail dat is me ondertussen wel duidelijk geworden :-)

knap

Euhm Jan en Frederik de ballen liggen nog op zolder in de doos te wachten tot de kerst :oops: :wink:

Maar de ballen die jij bedoeld, zitten op het compas wat boven op het dak van het stuurhuis staat maar die komen nog. Deze staat als een pilaar achter de lessenaar in de stuurhut.

Ter illustratie een plaatje. Maar mocht ik het mis hebben dan hoor ik dat graag :)

normal_hunter77.jpg

bij de pijlpunt zie je nog net een stukje

Gr Martin

Die boven op de brug komt te staan daar wordt op gestuurd via een periscoop die je voor de ramen aan het plavond ziet hangen.

Die jij gemaakt hebt, zal het electrisch compass zijn voor de auto pilot, zit daar zo'n voet onder Martin.

Ziet er allemaal mooi uit complimentent.
Hoe maak je het dak demontabel voor op een tentoonstelling, voor aantik vingers.

Het oude compass zal blijven bestaan.

Als je op je compass precies noord vaart.
Je vaart met GPS met een snelheid van 2 mijl, hebt 3 mijl stroom tegen, wat geeft de GPS dan aan ten opzichte van het compass.

eh?

Het kompas geeft een richting aan, het GPS, Global Positioning System, een positie.
En als je voldoende ontvangst hebt dan is je positie op een paar meter nauwkeurig, hoe hard je ook vaart en hoeveel stroming je ook tegen hebt.
Maar het blijft een positie, geen richting. Als op een GPS eenheid ook een richting wordt aangegeven doen ze dat niet via de sateliet ontvangst, maar waarschijnlijk op dezelfde manier: door te kijken naar het aardmagnetisch veld, alleen dan digitaal ipv met een magnetische wijzer.

VrGr,

Theo

Nog steeds mooi werk Martin...

Enne... Jan:
Hou het even on topic graag. Raadseltjes over GPS en kompas kan je wellicht in het 'scheepsbouw-algemeen-deel' posten.
'k stuur je wel een PBtje met antwoord.

@ Jan,

Bedankt voor de info ik wist niet dat het magnetisch compas op het dak middels een peroscoop systeem was af te lezen.

Maar wat ik niet helemaal snap is de werking van het compas want ik denk dat het helemaal niet goed functioneerd met al het ijzer in de nabije omtrek en dat er ook erg weinig gebruik van wordt gemaakt, maar omdat het een regeltje is in een of ander voorschrift dat er een magnetisch compas aan wezig moet zijn ingeval van nood. Er zitten dan wel compensatie magneten in maar dat lijkt mij ook water na de zee dragen ook met eventuele inclenatie en declanatie op de diverse delen van onze aardkloot.

Maar goed hij zit er eenmaal op en dus zal ik hem binnenkort maken incl peroscoop en compensatie magneten :wink: ( want dat zijn toch die "ballen " :?: )

Ik denk wel dat ik het dak demontabel maak maar daar moet ik even over denken hoe ik dat dan goed vast ga zetten.

Ik heb overigens nog een uitdaging bedacht maar daar moet ik nog kunststof vezel of glas vezel voor hebben maar dat binnenkort, het heeft wel met verliching te maken en de communicatie hoek maar daar laat ik het even bij :oops: :wink: :D

Gr Martin

Een magnetisch kompas is nooit 100% zuiver maar er is een berekening voor om de kompaskoers om te rekenen naar ware koers, was iets met variatie en deviatie maar hoe het precies ging is in m'n dikke teen gezakt.
De bollen zijn idd compensatie magneten.

MvG, Ingmar

Hmm, ik zal proberen dit in een notedop uit te leggen.
Het magnetisch compas wijst het compasnoorden aan, dit is niet het magnetisch noorden, noch het ware noorden.
Het verschil tussen magnetisch en compasnoorden is deviatie, en is afhankelijk van schip en lading.
Het verschil tussen magnetisch en ware noorden is variatie, en is afhankelijk van de plaats op aarde waar men is.
De variatie kan men aflezen op de (zee)kaarten, in de graden cirkels staat een pijl richting magnetische noorden, plus de mate waarin het jaarlijks verandert (zo hoeft men niet elk jaar nieuwe kaarten aan te schaffen).
De deviatie kan men aflezen op de deviatietabel van het schip, en dat is voor elk schip anders, ook al is het 100% hetzelfde als haar zusterschip.
De deviatie is namelijk ook afhankelijk van de constructievoorligging.
Het eerste wat men met een nieuw schip doet, is rondjes varen en de deviatie bepalen. Zonder correctie kunnen er verschillen zijn van 50° en meer!!!! Na correctie (de ballen, de verticale en horizontale staven) blijft de deviatie beperkt tot een paar graden. Dus die magnetische correctie is een must!

Wat koers betreft, gebruikt men tegenwoordig voornamelijk het gyrocompas, GPS ervoor gebruiken is niet handig, hoewel de meeste GPS toestellen wel de ware koers weergeven. Hou er rekening mee dat de koers die je stuurt (op compas) bijna NOOIT dezelfde is als die over de grond, door invloed van stroom en wind.

Als er nog vragen zijn, stel maar!!

Groetjes, Johan

Hoi Johan,

Heel mooi uitgelegd, begint me weer wat te dagen(is ook al weer 10jaar geleden).
Het heeft niet echt meer te maken met het startonderwerp maar toch zeker leuke info.

Martin; dat wordt dus een echt werkend mini compasje bouwen en afstellen, rondjes varen en een tabelletje maken.

MvG, Ingmar

Martin even een voorbeeld voor op het stuurhuis, wel zonder die ronde pijpen.
Als je het koper mooi polijst en regelmatig poetst dn blinkt het mooi in de zon.

@ klein loewietje:
Hartelijk dank voor de info ik vind het duidelijk. Ik zal bij de inbedrijfname van de Hunter een paar rondjes varen voor het instellen van het kompas. :wink: :thumbsup:

@ Jan:
Precies en dan in een moderne versie zonder het koperwerk. :wink: Maar het is een mooi exemplaar.

Ja en dan nu euhmm ... Met dank aan Stefaan (hem moet ik even hierbij vermelden) die mij attent maakte op de KLOK.

Welnu, het was wel even zweten en ben de onderdelen zo'n 5 x kwijt geweest, ( de messing ring met afsteken op de draaibank, het perspex glaasje en zelfs de de wijzer plaat woei na een hoestbui op de grond) :? , maar hier het eindresultaat:

normal_hunter73.jpg
normal_hunter75.jpg

nog 1x detail :wink:

hunter74.jpg

en nu doe ik hem echt in een doosje met deksel voordat ik hem echt kwijt ben 8O :wink:

Gr Martin :D

He'Martin,

Ik sta me bij elke nieuwe foto weer eens achter m'n oren te krabben hoe je het voor elkaar kan krijgen om zulke ieniemienietierelantijntjes in elkaar kan priegelen.

GEWELDIG MOOI

MvG, Ingmar

Wel eens een modelbouwer gezien, die net als een chirurg een bril met een verrekijker erop gebruikte.

Hij bouwde marine schepen.

Back