Bouwverslag van een eSupra

-Beste verwerkingstemperatuur toch tussen 20 en 25 graden Celsius. Bij deze temperatuur is de hars (juiste type) en verharder lekker dun en vloeibaar, dringt goed in de weefsels. Bij 10 graden is het nogal stroperig.
-Te snelle uitharding kun je voorkomen door het harsmengsel na menging uit te gieten op een plastic ondergrond.

Deze twee punten zijn extreem belangrijk; om het even welk type je gebruikt!
 
waarom zou je dat doen? de epoxy uit gieten op een plastic ondergrond? (zodat de epoxy zich niet zelf gaat versnellen? dus dat de epoxy opwarmt, de reactie sneller is > nog meer warmte> nog snellere reactie?)

bij mij is het vaak rond de 20 graden als ik met epoxy werk, als ik de epoxy wat vloeibaarder wil hebben (voor bijvoorbeeld het impregneren) dan ga ik er altijd met een föhn overheen, dat werkt ook prima.
 
Harder EPH 161

Bij gebruik van EPH 161 heb je inderdaad een potlife van 90 minuten.
Echter voor optimale sterkte na 24 uitharden bij kamertemperatuur 10 uur temperen bij >60°C om aan de maximale sterkte te komen. Alleen uitharden op kamertemperatuur gaat ten koste van de uiteindelijke sterkte.
 
waarom zou je dat doen? de epoxy uit gieten op een plastic ondergrond? (zodat de epoxy zich niet zelf gaat versnellen? dus dat de epoxy opwarmt, de reactie sneller is > nog meer warmte> nog snellere reactie?)

Ja precies! In de mengbeker kan zich een soort kettingreactie voordoen. Als je ook nog eens vulstoffen bijmengt zoals micro-ballons dan kun je je lol helemaal op. Ik heb wel eens meegemaakt dat halverwege de potlife van 60 minuten het zooitje begon te roken en de plastic mengbeker ging smelten:shock:.

Met het voorverwarmen van epoxymengsel met een föhn moet je enorm uitkijken. Je kunt niet goed bepalen hoe hoog de temperatuur oploopt. Dus heb je ook geen controle over de verwerkingstijd.

En ja, temperen na de normale uitharding bij huiskamertemperatuur verhoogt de sterkte van de matrix.

Henk
 
Ik meng mn epoxy, verwerk het rond de 20c en als alles in de zak zit gaat de electrische (opgevoerde :mrgreen: ) deken erom heen en bakken maar. Goede "bak" temperatuur geeft ook een goede of optimale uitharding en de perfecte eindsterkte.
 
Bij de EPH 161 moet je trouwens na 24h uitharden bij kamer temperatuur hem ook nog afbakken op +_ 60c wil je een optimale eindsterkte krijgen.
 
Ik meng mn epoxy, verwerk het rond de 20c en als alles in de zak zit gaat de electrische (opgevoerde :mrgreen: ) deken erom heen en bakken maar. Goede "bak" temperatuur geeft ook een goede of optimale uitharding en de perfecte eindsterkte.


Een electrische deken, natuurlijk, waarom ben ik zelf nooit op dat idee gekomen ? Ik heb een ingewikkelde kist gebouwd met tig halogeenlampen in die ik met wat mazzel tot 60 graden kan stoken. Maar 12 halo lampen die je 24 uur moet laten branden betekent redelijk wat stroom.en wie ben zunig ;)
 
Hahaha die Fred, ja zo kan het ook. Maar de deken van 1.50 bij 80 van de action werkt perfect. Gebruiksgemak van zo'n deken is ook ideaal ;)
 
Van de elektrische deken, een nuttige tip, weer terug naar het bouwverslag.

Zoals al geschreven had ik het scharnier van het richtingroer gesneden. Het resultaat staat hieronder.

150208-eSupra-001.jpg


Met wat meer details. Dit zo laten heeft waarschijnlijk tot resultaat dat op termijn het scharnier los raakt van de foam.

150208-eSupra-002.jpg


Dus maar eens gekeken hoe precuren werkt.
- Ik heb een stuk Mylar van ongeveer 500x100mm;
- Spuiten met de gele Action verf;
- Verf 24 uur laten drogen;
- Een strook bakpapier van 500x100mm licht inspuiten met Action (of Bison) spuitlijm;
- Bakpapier op glasdoek leggen en rondom uitknippen en snijden; voorkomt vervorming c.q. scheef trekken van het glasdoek;
- Glasdoek op het bakpapier met epoxy inrollen;
- Glasdoek met bakpapier op de Mylar;
- Bakpapier verwijderen;
- Dit tussen twee gladde platen gewikkeld in huishoudfolie 48 uur met gewichten er op laten drogen. Ik heb GFK platen genomen;
En dat geeft een vliesdunne laag te gebruiken om delen foam in te dekken.
Werkt verbazingwekkend goed.

150208-eSupra-003.jpg


Ondertussen heb ik alle benodigde snijmallen getekend. De juiste tipverdraaiing zit er in. En allerlei hulpprofielen voor de kabelgoten en vleugelpennen. Aansluiting op de romp is ook uitgewerkt. Deze week kan alles gefreesd worden. Wat dit model moet geven.

150208-eSupra-007.jpg


Het is de bedoeling om twee eSupra's te bouwen. Een voor mijzelf en een voor een clubgenoot. Daarvoor zijn twee rompen en staartbomen besteld. Zelf ga ik voor de Supra pomp Fuselage set #131 waar dus een stuk van de neus af moet. De ander wordt met de elektroromp Fuselage set #132.
Gisteren zin de rompen gearriveerd. Ter vergelijking hieronder de twee te samen.

150208-eSupra-004.jpg


Om het verschil in grootte c.q. breedte te laten zien hieronder een foto van de elektro romp met daarin ter illustratie een 2200mAh lipo pakket.

150208-eSupra-005.jpg


En de Supra romp.

150208-eSupra-006.jpg


Daarnaast nog een foto van de Supra romp op de tekening van het "oermodel" van Drela.

150208-eSupra-008.jpg


Ik heb ondertussen ook een spuitbus Bison lijm gescored. Ik kan bevestigen dat de foam delen hiermee, in tegenstelling tot met de Action spuitlijm, uitstekend aan elkaar te lijmen zijn.
 
Erg mooi. Ik ben helemaal jaloers op dit fraaie spuitwerk! Welke verf gebruik je hiervoor?

Bouw van de eSupra schiet niet echt op. O.a. gezondheidsperikelen. Ik heb ondertussen wel alle snijprofielen gesneden. In het tekenen is meer tijd in gaan zitten dan ik ingeschat had. maar ook een hele verzameling snijhulpjes. Onder meer om de blokken haaks te kunnen snijden. Aan weerszijden van het blok zet ik een geleider waar de snijdraad in valt. Zie de foto hieronder. Eergisteren de blokken gesneden voor de vleugel en het werkt naar volle tevredenheid.

150218-eSupra-001.jpg


Naast deze haakse heb ik ook een variant onder een hoek van 92.5 graden gemaakt. Het idee is dat als de sleuven voor servokabel en vleugelpen er in zitten ik er onder een hoek van 2.5 graden een plakje afsnij. En dan zou de hoek in een keer goed moeten zijn.
Tot zover de theorie. Verslag van de praktijk volgt.

Ik wil nog een kielvlak maken met precured glasdoek op de scharnier randen. Dat is even blijven liggen omdat ik door de Nitrile handschoenen heen was. Die had besteld met het restant van de benodigde materialen voor de indekking en versterking. Dat is gisteren afgeleverd, dus het bouwproject kan nu vol gas verder.
 
Dat ziet er heel mooi uit! De hulpstukken gaan er wel voor zorgen dat je straks een mooie kist bouwt ;)

De verf die ik gebruik is van de Action. Werkt perfect.
 
Bij het spuiten zijn de randen bij mij wat rafelig. Een van de mogelijke oorzaken die ik bedacht had, Action verf, kan ik dus wegstrepen :-). Dank.
 
Rafelige randen kunnen zijn veroorzaakt door slechte afplaktape. Daar kruipt de verf onder.

Het liefst werk ik met smalle masking tape.

$T2eC16RHJHkFFmN1FZLKBSFKILuE+w~~60_57.JPG
 
Voor mijn laatste bouwsel gebruik ik nu ook spuitbussen van de action, tot volle tevredenheid.
Om wat ingewikkelder vormen te spuiten, muzieknoten, heb ik dit uit papier gesneden en met er met spuitlijm een 'sticker' van gemaakt.
Dit is de mal waarover ik spuit.
Dit ging natuurlijk ook volledig mis omdat de verf er onder kroop en rafelige randen gaf.
Maar dit is goed op te lossen door heel veel flinterdunne spraytjes verf aan te brengen.
Ik doe nu zo'n 8x iedere 10 minuten een flinterdun laagje. De verf heeft dan geen kans om ergens onder te kruipen.
(foto's volgen in mijn F5J-400 draadje)

Kortom, vele dunne laagjes is ook een oplossing...:-)
 
Ik gebruik KIP afplaktape 2,5 cm breed van AIRBRUSH SERVICES ALMERE - Tape. Gebruik ik ook voor het airbrushen. Zou goed moeten zijn denk ik.

Kan zijn dat de verflaag die ik opbreng te dik is.

Ik zal t.z.t. eens een middagje proefstukjes gaan spuiten. Voor de goede orde: spuiten heb ik de afgelopen 25 jaar niet echt onder controle gekregen. Blijft tot op heden broddelwerk vind ik. Maar ik blijf volhouden! Eens zal het goed komen.

Vanmiddag een extra snijprofiel gemaakt om de 800 mm lange vleugel middenstukken toch maar in twee stukken van 400 mm te snijden. De 600mm voor de tip is wel bruikbaar maar bij 200 mm mm extra wordt de afwijking te groot.
 
Willy,
Als je het spuitwerk opbouwt uit heel dunne laagjes kan het bijna niet mis gaan.
Vraagt alleen iets meer geduld...;-)
 
En hou en minimaal 10 minuiten aan voor de volgende laag (action verf)
Zorg ervoor dat je bussen op kamer temp zijn.

Hier nog een how to filmpje

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top