Bouwverslag van een eSupra

Vallen en opstaan

Afgelopen maandag ben ik maar eens begonnen met het "even" maken van een stabilo voor de eSupra.

IK was er vorige week achter gekomen dat ik de kernen veel te groot had gesneden. 430 mm i.p.v. 330 mm. Allereerst dus maar eens nieuwe kernen gesneden. Helaas de instellingen ven de vorige keer werkten van geen kant. Na vier foute kernen eerst maar achter de PC gekropen, het internet eens afgezocht, m'n middelbare school meetkunde uit een erg ver verleden er eens bijgehaald en een spreadsheet gemaakt. Daarmee de gravity cutter ingesteld en nu was het in een keer goed. Drie paar nieuwe stabilo kernen gesneden. Maar daarmee was de maandag verstreken.

's Avonds toch nog even twee instelpotmeters op de vacuümregeling gezet. Daar is wat gemakkelijker mee in te stellen denk ik.

Dinsdag op de oude "foute" kernen eerst eens geoefend hoe je die zodanig bewerkt dat je ongeveer het juiste vorm en profiel krijgt zonder oppervlakte beschadigingen, een proef voor de zadel basis van balsa en er eens een koolstof ligger in gefrunnikt. De Mylars geknipt. Wat een rot spul! Ontzettend stug. Het prototype droog in een Blokker (tip) kledingzak gedaan. Dit om het proces eens helemaal te doorlopen zonder epoxy geklodder. Ging goed, aan uit tijden van 30/500 seconden bij setpoint van 800 hPa en hysterese van 50hPa. Werktafel opgeruimd, plekje gemaakt voor de compressor zodat hij niet in de weg stond. en de eerste definitieve kern op vorm gemaakt, balsa basis erin en een koolstof ligger. En dat was dinsdag.

Woensdagochtend wilde ik gaan baggen. Eerst maar eens even de compressor getest. En.... zo lek als een zeef. Aan uit 40/120. Onbruikbaar. Dus de compressor op de werktafel en koppeling voor koppeling nagelopen en opnieuw netjes gemaakt. Maar toen ik rond was: nog steeds 40/120. Pas tegen het eind van de dag vond ik het eindelijk: een lekkende terugslagklep. Na een uurtje rommelen met het ding had ik hem goed. Aan/uit 30/3400. Nee, geen typ fout: hij blijft nu zo'n 55 minuten onder druk voor de pomp weer aanslaat. Gisteren de hele avond laten lopen. Beeld is consistent. Zo'n 50-60 minuten uit voor de druk weer verlaagd moet worden. Dat was dus de woensdag.

Ik moet zeggen dat ik de compressor gisteren regelmatig een plekje in de vijver heb toebedacht!!!

Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken. Aramide stroken, koolstof stroken en glasdoek geknipt, epoxy aangemaakt en kwasten/rollen maar. En dat ging dus helemaal niet! De aramide rond de neus had ik er met spuitlijm opgezet. Te veel lijm op één punt: de foam van de kern vreet weg. En na het insoppen met epoxy springt het alle kanten op. Na een worstel partij van een kwartier om de sandwich mylar met glasdoek, kern met koolstof en aramide, mylar met glasdoek op elkaar te krijgen uiteindelijk de aramide en maar af gehaald en de sandwich in de Blokker zak gedaan. Compressor aan: zo lek als een zeef aan/uit 35/75. Een uurtje zonder succes gepoogd dit goed te krijgen. Daarna een nieuwe zak gemaakt van folie die ik bij Carbonwinkel als plan B had aangeschaft. En dat werkt goed. Aan/uit 26/3676. Het spul ligt nu uit te harden. Morgen uit de zak halen.

Wordt deze poging wat? Nee, verwacht ik niet. Maar ik ben wel benieuwd hoe dit er uit ziet. En dan de volgende poging. Wordt begin volgende week.

De gereedschappen schuimsnijder en vacuümcompressor lijken nu onder controle. Ik kan nu meters gaan maken.

Wat ik moet uitzoeken:
Te veel spuitlijm: ik moet de volgende keer dus zuiniger zijn.

Ik wilde 61 grams aramide gebruiken als neusversterking. Het idee is om dat er met spuitlijm op te zetten. Is dat een goed plan? Of is er een betere manier.

De Mylar is in een rol geleverd. Die heb ik in de breedte van de rol geknipt. De bolling van de Mylar is nu conform de bolling van het profiel. Maar gezien de stugheid van de Mylar is dat bijna niet op de kern te krijgen. Is het handiger om de Mylar in de lengte van de rol te knippen? Zodat de bolling van de Mylar dwars op het stabilo staat.

Heeft Mylar trouwens een buiten- en een binnen kant? Beide kanten zijn erg glad. Maar de buitenkant (de bolle kant) van de rol lijkt toch iets gladder. Of maakt dat niet uit.
 
Hoi Willy,
Met vallen en opstaan, maar het komt goed...

Wat voor spuitlijm gebruik jij?
Ik heb net even een testje gedaan met bison spuitlijm: Een flinke plas op een stukje schuim, maar er gebeurd niets met het schuim. Blijft volledig intact.

Gebruik je de 'bakpapiermethode'? Dus de aramidestrook op bakpapier, en dan op de neuslijst? In het supra bouwdraadje van Berrie staat dit goed beschreven.
Heel makkelijk werkt het om met transfertape de neuslijst aan te brengen. Dit houdt ook langer nadat de epoxy is aangebracht dan spuitlijm.
transfer-tape

Ik zou de neuslijst wel nog een laag glas geven. Een neuslijst moet altijd wat bijgeschuurd worden. Met aramide is dit onmogelijk, dan ontstaat er een pluizige boel.
Ikzelf gebruik voor de neuslijst 2 lagen, waarvan de buitenste 50 grams glas.

Als ik het goed begrijp heb je aramide en koolstof op de kern aangebracht, en glas op de mylar?
Ikzelf breng alles aan op de mylars, die vooraf aan de achterlijst aan elkaar getaped zijn, zodat ze snel zijn dicht te vouwen.

Je probleem met de mylar begrijp ik niet helemaal.
Wel heeft het idd één gladdere kant. Die kant gebruik ik zelf altijd.

Groet!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1) De onwillige mylars kun je te lijf met een strijkbout. Op de strijkplank het mylar. theedoek op het mylar, en strijken maar. Te heet, dan krimpt het, te koud, dan krijg je de spanning er niet uit. Het is een proces waar je gevoel voor moet krijgen.

2) Los springende neuslijsten pak je zo aan: spuitlijm in een potje. Met de kwast op de kern aan brengen. Spuitlijm op de strook, niet te dun, maar ook niet zo dik dat doek vol zuigt. De strook op de kern aan brengen. Na enige tijd zal je zien dat het tóch nog los laat. Kan niet anders. Maar er is een oplossing. De gouwe ouwe foliestrijkbout komt toch weer van pas. Zet deze op normale folie temperatuur, bakpapiertje tussen de bout en de neuslijst en dan de strook weer aanstrijken. De warmte reactiveert de lijm. Als het nu niet vast blijft zitten heb je te weinig lijm gebruikt.

60 grams kevlar kán, maar liever een strookje waarop zowel 50grams glas als kevlar zit. Kevlar is wat open van structuur. Het glas is dicht geweven en daarmee heb je een glad eindresultaat. De glas/kevlar strook maak je door dit van te voren op elkaar te plakken met een vlaag spuitlijm. Ook weer een gevoelszaak, en strak schoon, netjes, en planmatig werken.

Een behangborstel is ideaal om op de juiste ondergrond het doek netjes vlak te vegen leggen. (ik heb een stuk keukenzeil dat ik voor de gelegenheid uitrol en op mijn werkbank leg.)

3)Het maakt niet uit welke kant van de mylar je gebruikt.
 
Overigens kun je ook de neusstrook met een dubbelzijdig tape aanbrengen.

Ik heb daar geen ervaring mee, en weet ook niet welk tape je precies moet hebben.

Maar daar kunnen anderen je vast wel over informeren.
 
Bijgevoegd wat foto's. Allereerst het eerste stabilo net onder vacuüm gezet. Even later heb ik er nog eer stapel gewichten op gezet.

150109-eSupra-001.jpg


Zo komt het stabilo er na 24 uur uit.

150109-eSupra-002.jpg


En een foto waarbij ik het e.e.a gefatsoeneerd heb.

150109-eSupra-003.jpg


Eigenlijk ziet het er best goed uit. Het is zonder meer het beste stabilo dat ik tot op heden gemaakt heb. Vele malen sterker, stijver en vormvaster dan de balsa stabilo's die ik voorheen maakte. Is nog wat zwaar. Weegt 28 gram. Moet een paar gram lichter kunnen. Ik ben aan het eind nogal kwistig geweest met de epoxy.

De toplaag is wat kwetsbaar. Ik laat hem nu een paar dagen uitharden op een cv radiator. Eens kijken of het nog verbeterd.

Als spuitlijm gebruik ik de Action spuitlijm. Een klodder daarvan reageert wel met de floormate. Maar als ik dat met beleid doseer gaat het wel goed.

Ik heb hele dunne dubbelzijdige tape liggen, zowel van 3M als de Action. Ik zal dat eens proberen.

De komende dagen de adviezen eens omzetten naar een aanpak en dat het volgende proefstuk maken.
 
:thumbsup:
Het beste werkt transfertape 924 van 3M.
Dit heeft geen drager maar laat alleen maar een lijmlaag achter waardoor de de strook moeiteloos om de bocht kan plakken.
Ik gebruik het al jaren voor alle leadingedges.
transfer-tape
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren heb ik de tweede proef stabilo klaargemaakt. En dit keer liep het zoals je het in de diverse verslagen leest. Probleemloos.

Ik ben op zoek geweest naar de hierboven genoemde transfertape. Diverse leveranciers gevonden. Maar of per 12 rollen of niet leveren aan particulieren. Als het spul echt helemaal geen drager heeft moet het perfect bruikbaar zijn voor vele toepassingen. Lijkt mij erg handig. Dus als iemand een link heeft naar een site waar een particulier een rol kan bestellen?

Zelf gebruik ik om depron op mijn freestafel vast te zetten dubbelzijdige tape met een minimale drager. Ik schat eigenlijk minder dan 0.01 mm. Dat heb ik onder de Aramide gebruikt. Werkt prima. Lost het terugspringen op en de Aramide blijft nu keurig zitten.

De ergste kromming uit de Mylars had ik er met de strijkbout uitgehaald.

Dank voor de tips dus!!!!

Het resultaat is een stabilo van 24 gram. En zoiets zal het wel worden. DE eerste had ik gemaakt met wat meer koolstof. Deze lijkt wat stijver. Het nut van 50 grams glasdoek over de neus begrijp ik nu ook. Zonder glasdoek is de neus is niet echt mooi af te werken.

Het tweede stabilo ligt nu na te harden. Ik wil nu eerst de uitharding helemaal afwachten vóór ik hem echt netjes maak.

Nog een vraag. Ik lijm de kernen van het stabilo tegen elkaar met seconden lijm. Gaat op zichzelf goed. Maar ik ben nu aan het studeren op de vleugeltippen. Daar heb je veel grotere vlakken en krachten. Werkt daar secondenlijm ook? of gaat dat beter met 30 min epoxy?

De komende dagen ga ik eens een stabilo maken met gespoten Mylars. Kijken wat dat oplevert.
 
Ik ben op zoek geweest naar de hierboven genoemde transfertape. Diverse leveranciers gevonden. Maar of per 12 rollen of niet leveren aan particulieren.
Een paar weken geleden heb ik een group-buy gedaan met 12 rollen via het HLG-DLG draadje, er waren toen nog meer gegadigden dan ik rollen had.
transfer-tape
Ik heb het toen besteld bij Centralpoint.
Misschien zelf zo'n group-buy starten?

Als het spul echt helemaal geen drager heeft moet het perfect bruikbaar zijn voor vele toepassingen.
Het spul heeft inderdaad geheel géén drager en is dus heel dun.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat dacht ik eerst ook. maar na 3 uur lang sites te hebben geopend en (deels) te hebben ingevuld, kom je er achter dat de meeste of:
- alleen per 12 leveren of
- alleen aan bedrijven leveren (KvK nummer verplicht).
Alleen deze dure heb ik gevonden.

Daarnaast nog wat sites die wel merkloze ATG tape leveren (o.a. Conrad) , wat wel eens hetzelfde zou kunnen zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik kon dus geen betere vinden.
 
Stabilo

Hier wat foto's van de bouw van het eerste stabilo. De kernen zijn met secendenlijm aan elkaar gelijmd en in vorm geschuurd. Er gaat een ligger in van 0,4 x 3 mm koolstof in en een plaatje balsa voor de bevestiging van het stabilo.

150118-eSupra-001.jpg


De neus wordt versterkt met een strook Aramide. Aan de boven en onderzijde ter hoogte van de ligger komt een strook koolstof.

150118-eSupra-002.jpg


De Aramide is met dubbelzijdig tape bevestigd. Opmerking: ondertussen is de transfertape afgeleverd voor de volgende proef.

150118-eSupra-003.jpg


Boven en onder wordt een laag 50 grams glasdoek en Acton spuitverf. Dat na 24 uur onder vacuüm en 24 uur naharden levert dit resultaat.

150118-eSupra-004.jpg


En de onderzijde.

150118-eSupra-005.jpg


De verbeterpunten:
- Neus is me niet helemaal naar de zin. Ik had de Mylars er eigenlijk niet goed opzitten. Te ver naar voren. Kan beter denk ik.
- De volgende keer de strook maskingtape voor het spuiten recht plakken :-)
- En goed aandrukken.
- Spuiten met nog meer en nog dunnere lagen
- Mogelijk dat de temperatuur bij het spuiten te laag was. Maar daar is even niets aan te doen.

Maar eigenlijk ben ik best tevreden. Twee weken geleden had ik dit nog nooit gedaan en nu is er een stabilo, goed bruikbaar om mee te vliegen.

Volgende proef: kielvlak.

Een vraagje: de onderkant van het kielvlak blijft schuim. Wordt dit onder vacuüm niet erg ingedrukt? Moet hier tijdens het baggen tijdelijk een triplex profiel gewikkeld in folie tegenaan om het indrukken te voorkomen?
 
Een vraagje: de onderkant van het kielvlak blijft schuim. Wordt dit onder vacuüm niet erg ingedrukt? Moet hier tijdens het baggen tijdelijk een triplex profiel gewikkeld in folie tegenaan om het indrukken te voorkomen?

Nee, dit hoeft niet.

Wel zou ik, ter plaatse van het rudder, net zo'n strookje plakken als bij de neuslijst.

Kleine tip: plaats op de achterlijst van het rudder, en zeker op het hoekpuntje, een paar extra stukjes 50 grams glas. Dat maakt het wel iets zwaarder, maar ook veel praktischer. Het uiteinde van het rudder is een stootgevoelig randje.
 
Een vraagje: de onderkant van het kielvlak blijft schuim. Wordt dit onder vacuüm niet erg ingedrukt? Moet hier tijdens het baggen tijdelijk een triplex profiel gewikkeld in folie tegenaan om het indrukken te voorkomen?

Een profieltje van wat zacht 3 mm balsa doet hier al wonderen :)
 
De spuitbus in warm water leggen voordat je gaat spuiten... ;-)

De spuitbus is denk ik probleem niet. Die is op kamertemperatuur en wordt daar ook op gehouden en wordt een dag voor het spuiten in een verwarmde ruimte gelegd. De te spuiten Mylars hangen in de garage, ongeveer op buitentemperatuur. Dus momenteel een paar graden boven nul.

Mylars hang ik enige tijd voor het spuiten op ter voorkoming van condensvorming.

Maar al met al geen optimale omstandigheden denk ik.
Optie: wachten tot maart/april.
 
De inhoud van zo'n spuitbus koelt als gevolg van het spuiten zeer snel af, daarom heeft beginnen met wat over-warmte best zin.

Maar ben voorzichtig met verwarmen, onder een warme kraan bijv. alleen onder continu schudden, en niet te warm. Flink handwarm (40 gr) is goed genoeg. 50 gr levert serieus kans op een knallende bus, nog los van het daardoor slecht geverfde interieur, bestaat er serieuze kans op verwonding en erger.
 
Back
Top