Bouwverslag van een eSupra

Vraagje voor de supra bouwers.

Wil ook een supra bouwen maar in v-tail. Maar weet niet hoe. Wie kan wil mij helpen.
Instelhoek en zo. Alvast bedank.
Sorry voor deze vraag hier.

Gr., Chris.

... maar in v-tail. Maar weet niet hoe. Wie kan wil mij helpen.
Instelhoek en zo...
InstelhoekVERSCHIL is niet anders dan bij een kruis- of T-staart.
Alleen het meten is veel moeilijker.
Als je kunt moet je aan de wortel meten. 'Ergens' op zo'n stabilo-vleugeltje is veel lastiger omdat je dan niet alleen de hoogte aan voor- en achterlijst moet meten, maar ook goed in de gaten moet houden dat je meetpunten even ver uit elkaar liggen (in spanwijdte richting).

Logische vraag: Waarom een V-Tail?
Dat is idd. een interessante vraag. Met een kruis- of T-staart is subtieler te sturen. M.n. hoogte en richting zijn onafhankelijker te sturen.
Een V-staart is moeilijker af te stellen. Differentiatie is nodig, roeruitslag naar boven toe moet kleiner zijn dan die naar beneden toe.

De laatste jaren is duidelijk geworden dat een V-staart vooral voordelen brengt op snellere kisten waar subtiel kleine beetjes sturen minder van belang is (F3B, F3F). Het voordeel van het kleinere 'natte' oppervlak weegt dan op tegen het verlies aan precisie.
(bijna) Alle 'thermiek-snuffelaars' (DLG/F3K, F3J, F5J) hebben tegenwoordig een verticaal kielvlak en een horizontaal stabilo. Juist omdat je daarmee een stuk subtieler je bochtjes kunt draaien.
Een Supra is een van de betere thermiek-beestjes!

Ik ben benieuwd naar je motivatie.
"Ik vind een V-staart gewoon mooier." is een terecht motief. Als je dan maar weet dat je daar wat voor inlevert ...

Wou gewoon weten hoe je dat moet instellen die v-staart , vind het best mooi.
Als het toch zo moeilijk lijkt zal ik het beter de originele staart bouwen .
Denk wel dat er ook gewicht besparing is met een v-staart.
Probeer nu de nodige info te vinden voor te bouwen in de winter .

Denk wel dat er ook gewicht besparing is met een v-staart.
Die was ik vergeten op te schrijven.

Bedenk wel dat de lengte van de romp voor de hoofdvleugel is afgestemd op het gewicht van de staart.
Als de staart lichter wordt, zal er gewicht uit de neus moeten.
Dat is fijn als er lood in zit, maar als er geen lood in zit dat verwijderd kan worden ....

De laatste jaren is duidelijk geworden dat een V-staart vooral voordelen brengt op snellere kisten waar subtiel kleine beetjes sturen minder van belang is (F3B, F3F). Het voordeel van het kleinere 'natte' oppervlak weegt dan op tegen het verlies aan precisie.

Dit is een wijd verbreid misverstand. Het totale oppervlak van een V-staart is even groot als het totale oppervlak van een conventionele staart.
Als de totale oppervlakte van de staart Ots is en de hoek met horizontaal gelijk is aan ß, wordt de effectiviteit voor de richtingsstabiliteit is Ots x sin²ß en voor de langsstabiliteit Ots x cos²ß. De som is Ots want sin²+cos²=1.

Een weerstandsvoordeel van de V-staart zit hem in twee aspekten.
1. Minder interferentie weerstand door minder hoeken tussen de staartvlakken, minder plekken waar ze elkaar raken. Bij veel F3K, F3J en F5J modellen opgelost door het stabilo vóór het kielvlak te monteren.
2. Doordat de twee vlakken van een V-staart ieder wat groter zijn en meer koorde hebben dan de vlakken van een kruis staart is het Reynolds getal wat groter en daarmee de weerstand lager en eventueel het gedrag bij lage snelheid beter bij de V-staart.

Verder zijn V-staarten vaak lichter te bouwen dan een kruisstaart.

Rick

?????????
Waarom hebben de beide vlakken van de V-staart wat meer koorde?
Dan kun je niet meer echt vergelijken lijkt me.
Je verandert de staart dan in meer opzichten dan alleen van kruis-/T-staart naar V-staart.

Logische vraag: Waarom een V-Tail?

Feitelijk off-topic in dit bouwdraadje maar vooruit:

http://www.rc-network.de/forum/show...legungen-im-F3B-bzw.-F3F-Bereich-mit-Kreuz-LW
Volgens mij zijn in dit parallel forum uiteindelijk alle pro's en contra's wel weer benoemd.

Op rcgroups is - als mijn geheugen me niet bedriegt - wel wat te vinden over supra-V nav vraag van gebruiker "Target".

Supra (eigenbouw) vleugel maar met V-staart gebouwd door: http://www.seat.org.au/projects.html De nexor
Zie wederom een ander draadje op rc-groups over deze kist. In de nieuwe niet gebouwde "evo" versie: kruisstaart ipv V en toch maar V-stelling middendeel.

Groet

Johnny

Het bouwen heeft een paar maanden stil gestaan en staat nog stil. Ik heb tussendoor even een Mandarin in elkaar gezet om op korte termijn een F5J wedstrijd te kunnen vliegen. Vervolgens zat de gezondheid niet mee. Voorlopig zal het, gezien de gezondheidsperikelen, nog wel even stil blijven met de bouw. Maar de bouw zal t.z.t. ongetwijfeld weer opgepakt worden.

Wat betreft kruis-, T-, V-staart: ik houd me zoveel mogelijk aan het originele ontwerp. Dat valt vast te verbeteren, maar dat bewaar ik voor versie twee. Voorlopig heb ik m'n handen vol aan het in de vingers krijgen van de kunststof bouw techniek.

Wat betreft de kosten: ik heb nog geen idee waar ik op uit kom. Als je sec het materiaal rekent wat je nodig hebt voor één model kom je uit op een 300-400 euro. Uitdaging is dat koolstof epoxy, harder, schuim e.d. niet per eenheid nodig voor één model verkocht worden. Je geeft dus meer uit en houdt aan het eind het e.e.a. over. Daarnaast gaat er als je het voor de eerste keer doet het nodige aan testen, probeersels en proefjes de container in. En daarnaast heb je nog de kosten voor vacuüm installatie, verf, mylar, schuimsnijden e.d. Al met al: als je één model wilt bouwen: zoek op het internet en koop er een. Maar als je bouwen leuk vind: vooral doen.

@ Dirk.
Het totaal oppervlak van de V-staart is net zo groot is als het totaal oppervlak van stabilo en kielvlak samen.

Dus is het groter dan van het stabilo alleen, meestal rond de 160% van het X-staart stabilo. Zelfs met iets meer slankheid kom je dan op ruim 25% extra koorde tov een X-stabilo.

Reken het zelf maar een na.

Rick

@Rick:
Stel kruisstaart:
- stabilospanw. 6 dm,
- Kielvlakhoogte 3 dm,
- alles koorde 1 dm.

Omvormen naar een V-staart:
- Geprojecteerde Stabilospanw. = 6 dm
- Geprojecteerde Kielvlakhoogte = 1,5 dm (want je hebt er nu 2)
Dan blijft de koorde nog steeds 1 dm.
Of ...

@ Dirk,
Nee geen geprojecteerd oppervlak maar het moet groter.
Stabilo is 6 dm² en kielvlak 3 dm² in dit voorbeeld.
Het totale oppervlak moet worden 9 dm².
Vertikale deel 9 sin²ß = 3 > ß wordt dan 35.3°
Horizontale deel 9 cos²35,3° = 6 dm².

Voor de stabiliteit is het niet voldoende te rekenen met de geprojecteerde oppervlakken,
Het punt is dat wanneer je een gier beweging van 10° hebt zal een kielvlak een invalshoek verandering van 10° zien.
Wanneer in bovengenoemd voorbeeld een gierhoek van 10° optreed ziet het profiel van de V-staart maar 10 x sin35.3° = 5.78°.
Evenzo ziet bij 10° pitch de bovengenoemde V-Staart 10 x cos 35.3° = 8.16°.

Dit is de grond voor het feit dat je met sin² en cos² moet werken en daarmee het benodigde oppervlak exact gelijk is aan dat van het totaal bij een x staart.

Weer in boven genoemd geval houden we voor de V-staart de zelfde slankheid aan als deat van het X stabilo nl 6.
Daarmee is de lengte van ieder V-staart deel 3 x wortel 9/6 = 3.67 dm, en wordt de koorde 1 x wortel 9/6 = 1.22 dm.

Ook Drela heeft op meerdere plekken deze berekening beschreven.

Rick

Helder Rick. Laten we het draadje niet verder vervuilen.

De conclusie op de oorspronkelijke vraag is dus:
- v-staart heeft minder interferentieweerstand
- evenveel nat oppervlak
- iets minder weerstand door groter Re-getal
- lichter te bouwen
- moeilijker af te stellen (roeruitslagen)

Back