... maar in v-tail. Maar weet niet hoe. Wie kan wil mij helpen.
Instelhoek en zo...
InstelhoekVERSCHIL is niet anders dan bij een kruis- of T-staart.
Alleen het meten is veel moeilijker.
Als je kunt moet je aan de wortel meten. 'Ergens' op zo'n stabilo-vleugeltje is veel lastiger omdat je dan niet alleen de hoogte aan voor- en achterlijst moet meten, maar ook goed in de gaten moet houden dat je meetpunten even ver uit elkaar liggen (in spanwijdte richting).
Logische vraag: Waarom een V-Tail?
Dat is idd. een interessante vraag. Met een kruis- of T-staart is subtieler te sturen. M.n. hoogte en richting zijn onafhankelijker te sturen.
Een V-staart is moeilijker af te stellen. Differentiatie is nodig, roeruitslag naar boven toe moet kleiner zijn dan die naar beneden toe.
De laatste jaren is duidelijk geworden dat een V-staart vooral voordelen brengt op snellere kisten waar subtiel kleine beetjes sturen minder van belang is (F3B, F3F). Het voordeel van het kleinere 'natte' oppervlak weegt dan op tegen het verlies aan precisie.
(bijna) Alle 'thermiek-snuffelaars' (DLG/F3K, F3J, F5J) hebben tegenwoordig een verticaal kielvlak en een horizontaal stabilo. Juist omdat je daarmee een stuk subtieler je bochtjes kunt draaien.
Een Supra is een van de betere
thermiek-beestjes!
Ik ben benieuwd naar je motivatie.
"Ik vind een V-staart gewoon mooier." is een terecht motief. Als je dan maar weet dat je daar wat voor inlevert ...