Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Verder gegaan met de deuren van het staartwiel: kleine servo ingebouwd en verstevigingen voor de deuren zelf, want ze gingen toch wat kromtrekken , waarschijnlijk omdat ze aan 1 kant met glasmat waren bekleed en de andere kant ruw hout is.

Videootje

Komende week de gebruiksaanwijzing goed lezen van m'n zender (DC-16 van Jeti); programeren dat de staartwieldeuren automatisch dichtgaan als het staartwiel binnen is , en vice versa . Ook mogen de deurtjes veeeeeeel trager dicht. Ik kan me niet voorstellen dat ze een 70 jaar geleden super snelle/veel debiet hydrauliekpompen in deze toestellen hadden.

Dan rest nog een beter/lichtere servo inbouwen voor het besturen van het staartwiel. Daarna kan verder worden gebouwd aan het stabilo en rudder.

Cor
 
De afgelopen weken langzaam verder gegaan met de staart.

Gaten geboord door het kielvlak en 2 buizen ingevoerd.

Daarin de staaldraden voor de pull-pull aansturing van het kielvlak:

Het staibilo , bestaat uit 2 delen. Wat meer "vlees" ingelijmd voor de scharnieren:

2 aluminium beugels gebogen en getapt voor de ingebouwde aansturing:

Onderkant:

En weer iets moeten afbreken om de stabilo aansturing goed in te kunnen bouwen.

Cor
 
Oh .... ik zie dat ik nog wat foto's had van ietsjes ervoor....... mosterd na de maaltijd ......
maar toch:

Kielvlak had ik al beplankt. De onderkant nat gemaakt om het makkelijker te buigen:

Voorbereiden om de scharnieren te kunnen plaatsen:

Stabilo opbouwen:

Onder of bovenkant beplanken. De middenbeplanking haal ik dan later weg.
 
De romp moest ik wat opensijnden om de bowdenkabels te verleggen:

Ook weer dicht gemaakt:

De rest van de romp ( onderkant was nog open) ook dichtgemaakt:

Daarmee is de romp eigenlijk klaar, staat nog op het programma:
Cockpit en motorkap.

Motorkap is eerst aan de beurt, hamsterwiel , dat is het juiste woord:

Cor
 
Gisteren de beplanking op het hamsterrad gemaakt en van schuim de ronding erop geplakt:

Dan kwam het vieze werk eens wat anders dan metaal verspanen ........ schuim verspanen :confused:...... overal gele stof , hele hobbyruimte , neusgaten , maar het is goed gelukt.
Met de rasp, vijl en schuurpapier.

De motorkap staat nu in de plamuur , volgende week verder afschuren.

Cor
 
Mooie draaibank! Wat voor een ist eigenlijk precies?

Ik wil er ook een aanschaffen, maar vind et lastig om te kiezen...

Groet Q
 
@Q Brand : is niets bijzonders , een HBM CQ9332, dit is de nieuwe versie denk ik. Goed genoeg voor de hobbyist , ik ben van de week weer ff in NL en ga dan ook maar een freesbank kopen, gebruik het allemaal te weinig , maar onder het motto "alles voor de hobby :rolleyes:"

Cor
 
De motorkap maak ik met 2 bouten vast , de bovenkant , daar heb ik een beugel voor gemaakt , zodat deze precies goed erin schuift en niet bewegen kan:

Van binnen ziet het er dan zo uit:

En van buiten:

De cockpit kap, daar zie/zag ik erg tegenop , maar heb het voorbeel van @ronald blaas gevold, teken en plakwerk met papier en dan overbrengen op aluminium.

Uitgezaagd met de electrische figuurzaag:

Beetje buigen:

Cor
 
Vandaag het aluminium nog wat bijgewerkt en de ramen uitgesneden:

Vastlijmen zal nog niet voor direct zijn , want ik wil het frame eerst in de juiste kleur spuiten. Maar als dat gedaan is , hoe zal ik dit het beste lijmen? Sekondenlijm zal het makkelijkste zijn , maar die witte dampen/aanslag? Iemand een voorstel?

Het middelste gedeelte wil ik schuifbaar maken, dat gaat met een rails, iemand een idee hoe ik zo'n rails kan maken? ik kan tot nu toe niets vinden wat ik als rails kan gebruiken.

Thanks,
Cor
 
He cor je gaat lekker zo :koud:
De rail heb ik van een tocht strip gemaakt komt van de gamma . Staat geloof ik wel in mijn verslag maar zeker weet ik het niet . Ik heb de aansturing met een gewone servo gedaan maar (dat staat er zeker in ) maar zou dat nu toch met een lineaire doen . Heb me een hoop tijd gekost en ben er achter af gezien niet heel tevreden mee. Maar goed het werkt gelukkig wel . Succes verder
Gr Ronald :bye:
 
Heb eerst een paraplu gesloopt, die dingen gebruik ik toch niet :rolleyes: , maar wist niet goed hoe ermee verder te gaan , want met wat wind of buigen zou je zo de kap eruit kunnen halen , ik zoek meer iets in de vorm van een T-sleuf.
Dan heb ik eens naar m'n deuren gekeken en een tochtstrip weggehaald ..... dat zag er goed uit.

Maar eerst de frames voor de cockpit kap verder gemaakt, voorkant heb ik ook opnieuw gemaakt , ik zag dat er een fout inzat. ( de onderkant was te bol , en moest veel rechter, zelfs hol lopen).
Zoek de verschillen;
oud:
nieuw:

De rails , wat jaren dienst heeft gedaan als tochstrip::D Daar aan beide kanten M2 bouten in gestoken , de koppen waren helaas wel te groot , dus wat afgeslepen:

Resultaat:
Prut......... op zich werkt het , maar het gaat heel stroef, ik denk omdat ik de bouten heb afgeslepen de kop niet meer mooi rond is , en daarom bij het schuiven in het plastic blijft steken.

Morgen ga ik proberen de M2 koppen met de draaibank ipv van af te slijpen , weer mooi rond te maken, hopelijk schuift het dan wel wat soepeler.
Ik ben al op zoek geweest naar kleinere bouten , ik zie bij Lindinger M1,4 en M1,6 maar geen bijbehorende moeren.

Canopy glue: houdt dat ook op Alumnium?

Iemand anders nog ideen ? Thanks,
Cor
 
Back
Top