Bouwverslag van een TRON-plus CNC freestafel

Discussie in 'CNC' gestart door Willy Swart, 16 dec 2009.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Willy,

    Ik denk dat je een verstandige keus hebt gemaakt! ;-)

    Wel zorgen dat Mach3 op een voldoende schone machine loopt om voor een mooi signaal (pulstrein) te kunnen zorgen.....


    Met de HP drivers kan je de pulsbreedte in mach3 op < 5ms zetten, dat geeft ook wat lucht aan de processor...

    Wil je in 1 keer van alle timing geneuzel af zijn en gewoon kunnen tekenen, mail lezen, en je computer kunnen gebruiken tijdens het frezen dan kiezen voor USBCNC. ;-)

    Succes met je machine!


    Groet
    Winfried
     
  2. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De freestafel krijgt zijn eigen PC. Kaal en getuned voor Mach3. Alleen een netwerkverbinding om freesfiles te syncen.

    De freestafel staat gepland voor de onverwarmde garage. Momenteel -8 graden Celsius. Dus mail lezen doe ik ergens anders :).

    Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of de kant-en-klare drives nu beter zijn.

    Dus maar even een referentietest gedaan op de kale Y-as. Eén as werkt van de GWR.
    Met de GWR L297/L298 haalt de stappenmotor, half step aangestuurd, onbelast (alleen de trapeziumas hang er aan) 3000 mm/min. Bij 3300 mm/min stopt ie.
    Belast met alleen de trapeziummoer belast 2400. Bij 2700/min stopt hij.
    Half step aangestuurd is 100 pulsen per mm; resolutie 0.01mm. Ik heb even globaal gemeten of dat klopt. Over 100 mm doet hij bij 1000 mm/min 6 seconden. Dus dat klopt wel.

    Ik ben benieuwd of de HP 5042 hier verbetering in gaat brengen.
     
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    En wat maakt dat uit :p ? Ik ga dat bord gebruiken icm een 24V voeding. De enige reden waarom je meer spanning zou willen hebben, is geloof ik vanwege acceleratie. Je motoren verliezen geen koppel omdat de sturing stroomgestuurd is, en niet spanningsgestuurd. Ik ga m gebruiken voor een aluminium freestafel. Het lijkt me dat hij voor een hobby machine niet minder geschikt is ;)

    De aansluitingen lijken me behoorlijk recht toe recht aan ;).

    Ik wil ook nog opmerken dat microstepping voor een smoothere beweging zorgt. Full en half step zijn vaak wat schokkerig.

    Wat moet je met een PIC, wat doet ie? :???: de step en dir kun je na een optocoupler rechtsreeks op je driver aansluiten. De optocoupler voorkomt dat je je printerpoort opstookt. De Hp drivers hebben volgens mij zelf intern ook al optocouplers.

    Met die HP drivers heb je naar mijn mening een dure keuze gemaakt, maar wel een degelijke;) .Zolang de ingangsspanning klopt, kan er weinig aan kapot.
    - instellen maximale stroom
    - 1/8e of 1/16e microstep
    - voeding aansluiten
    - STEP en DIR van de printerkabel
    Heb je al eens hier naar gekeken?

    Een belangrijk punt, gebruik je bufferelko's? Je motoren zijn spoelen, en spoelen houden niet van grote stroomveranderingen. Om dat op te vangen gebruik je bufferelko's (condensators), welke de spoelen compenseren. Je moet ongeveer denken aan 4700uF per ampere. Stel je trekt dus 10A op 24V DC, dan heb je 10 bufferelko's nodig van 4700uF met meer dan 24V werkspanning. Deze verbind je parallel met je voeding(zie schema FAQ).
    De bekerelko's zijn hier te bestellen.

    Ik heb ooit eens een FAQ geschreven voor CNC onderdelen, misschien heb je er iets aan.

    Waar baseer je dit op? :???:

    Succes.

    Gr. Rik
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2010
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    @Rik

    Ik ben er niet op uit om een oorlogje te ontketenen over welke onderdelen nu het beste zijn, mijn meldingen zijn gebasseerd op mijn eigen ervaringen waarbij ik ettelijke euro's heb uitgegeven aan producten die het net niet zijn. Voor minder dan 'twee keer fout' heb ik nu '1 keer goed' en daar ben ik blij mee.

    Met de vermelde producten heb ik inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat ik rustig kan stellen dat het erg goed werkt.....dus zowel de HP drivers als de (plug en play) aansturing van die drivers met USBCNC vanaf mijn laptopje.

    Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.... maar als dat via allemaal onnodige (tol) wegen gaat, is de ene trip duurder dan de andere..... en dan overleg je ook welke weg een goede is....

    Groet
    Winfried
     
  5. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ik heb een 24V trafo. Onbelast komt de spanning net boven de 35V uit. Is me te kritisch. Overigens deel ik wel degelijk je mening dat de kaart voor een hobby machine goed zou kunnen voldoen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

    Ik dacht hetzelfde van de GWR kaart met de 297/298 combinatie. Maar 't zat even tegen :-(.

    De PIC zit op de GWR kaart. Wordt gebruikt om de 50% "stromsenkung" na 1 seconde te realiseren. Daarnaast wordt het ding, voor zover ik kan nagaan, gebruikt om een nette puls voor de 297 te maken.

    Op mijn voedingskaart zit 2x10.000 uF. Is gekocht op basis van de spec van de leverancier 45Vdc, 15A.
     
  6. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Ik ook niet :D Het was een vraag over je ervaring ermee. Ik heb geen ervaring met USBCNC, maar ik herken de "problemen" die jij noemde namelijk niet (bij MACH3).


    Ik ook :p, ik zal het je laten weten als het werkt :)

    als hij nou niet mooi werkt zou ik toch nog wat elko's erbij zetten. Je zou met name problemen kunnen krijgen als 3 stappenmotoren ineens 3A gaan trekken. De 20mF die je nu hebt schiet dan denk ik tekort. just my 2 cents..

    Als er iets niet lukt wil ik je wel proberen te helpen.

    succes ;)

    Gr. rik
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2010
  7. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De Z-as heb ik in elkaar gezet. Past probleemloos. Wel loopt oopt vrij zwaar, maar moet nog afgesteld worden. Komt vast wel goed.

    Wel is een aandachtspunt dat de stelschroeven van de trapeziummoer behuizing niet meer bereikbaar zijn als de as in elkaar zit. Dus "even" nastellen kun je wel vergeten. Geld trouwens ook voor de moerbehuizing van de Y-as.

    Gisteren zijn de nieuwe drivers ook gearriveerd. Deze in de behuizing gebouwd. En er één aangesloten op de Z-as.

    Wat observaties:

    Zonder de Z-as af te stellen, gewoon vastschroeven, draaide hij op de "oude" 297/298 driver half step -> 2000 mm/min

    De HP5042 aangesloten, half step: identiek
    Kaart toen op 1/8 step gezet -> loopt nu soepel 2400 mm/min. 3000 doet ie niet er tussen in niet geprobeerd.

    Even voor de beeldvorming: is dus in 4 sec van helemaal onder naar helemaal boven :)

    Voorlopige conclusie -> de HP 5042 lijkt het beter te doen.

    Vandaag eens wat verschillende configuraties testen.

    [​IMG]
     
  8. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Dat begint al aardig op te schieten Willy, mooi werk hoor, ik moet maar eens komen buurten bij je.


    Gr Japiooooooooooooo
     
  9. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    @Jaap

    Van harte welkom.
     
  10. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Vandaag de Y-as en Z-as volledig in elkaar gezet. En getest.

    De Y-as haalt, belast met de Z-as constructie 4200 mm/min. Mijn ambitie was 3000 mm/min dus dit zit er ver boven. Ik heb de plannen om allerlei configuraties en instellingen te testen maar laten varen.

    De Z-as verliep wat moeizamer. De constructie van de Z-as laat geen afstellen toe. Het bewegende deel van de Z-as word bevestigd aan de huls voor de trapeziummoer en de glijlagers. Deze moeten dus in één vlak liggen. Als dat iets afwijkt heb je veel wrijving. En dat is al gauw het geval. Momenteel loopt de Z-as met 2700 mm/min. Voorlopig goed genoeg.

    Ik ga er van uit dat als de hele tafel in elkaar zit ik nog wel een paar dagen aan het afstellen ben. En dan stel ik alles wel exact af. Waarschijnlijk moet het hele spul om de een of andere reden toch nog wel een keer uit elkaar. Al was het maar om de eindschakelaars voor de Z-as te monteren ;-).

    Even
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    heel mooi!! ga ik volgen;)
     
  12. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De X-as spindels, geleiders en stappenmotoren heb ik er op gezet en het portaal gemonteerd.

    Het monteren van de X-as was nogal een martelpartij. Een wat uitgebreider verhaal volgt nog.

    Proefdraaien geeft op de X-as een snelheid van zon 1200 mm/min. Daar moet vandaag of morgen nog aan gesleuteld worden.

    Eens kijken of dat wat soepeler wil lopen.
     
  13. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Overzicht van de X-as met aan de voorkant het loslager en aan de achterkant het vaste lager.
    [​IMG]

    Detail van het vaste lager.
    [​IMG]

    Detail van het loslager.
    [​IMG]

    De uitdaging zit in de lagerhuizen die aan de binnenkant van de behuizing. Deze passen zodanig precies dat ze eigenlijk net niet passen. Zoals de as nu in elkaar zit zit er geen enkele vorm van ruimte in om een eventuele mismatch met de geleider weg te werken.

    Al met al loopt de as zwaar, zeker vergeleken met de Y-as die als een zonnetje loopt.

    Het idee van deze lagering is niet verkeerd. Maar als het niet precies goed valt.....

    ..... dan past het niet.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2010
  14. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Vastlopers

    Gisteren maar teruggevallen op het orginele ontwerp. Plan: de lagerhuizen aan de binnenkant verwijderen. Wel het lager laten zitten aan de vaste kant i.v.m. maar meer als vulring.

    Dat is op zichzelf een hele operatie. Aangezien alles met een zeer nauwe tolerantie in elkaar past en je nergens grip op hebt is dat een hele worstel partij. Maar uiteindelijk de assen er uit gekregen. De lagerhuizen er uit gehaald en weer in elkaar zetten......

    ...... maar de trapeziummoer is er alleen zeer zwaar lopend op te krijgen.

    Waarschijnlijke oorzaak: de twee assen worden aan de loslagerkant gekoppeld met tandwielen. Om de bussen op de assen vast te zetten wordt je geacht ze met een imbus op de as vast te zetten. En als je dat goed vast zet, beschadig je de draad. Dat had ik dus gedaan. Moer maar even terzijde gelegd, de moer van de Z-as gepakt en de bramen op de draad met een vijltje verwijderd. Daarna de X-as weer in elkaar gezet.

    En ja : nu kan alles binnen de speling van de schroefgaten (0,2 mm o.i.d.) netjes afgesteld worden. Met de vingertoppen zijn de twee gekoppelde assen te bewegen. Ziet er zeer goed uit. Stappenmotoren aangesloten: X-as loopt als een zonnetje. 3000 mm/min is geen probleem. Tevreden de snelheid naar 2000 mm/min teruggebracht, de beoogde operationele snelheid. En indraaien en testen. Loopt goed over de hele lengte van de as, zonder haperen en zo op het oog zonder stapverlies. YES!!!

    Tot gistermiddag half twee. Met een klap komt de X-as tot stilstand. Assen zijn met de hand niet meer te bewegen?????????

    Dus alles maar weer uit elkaar. De ene as draait er soepel uit, maar de andere zit muurvast. Met het nodige geworstel er uit gekregen. De moer is met de hand alleen met erg veel kracht rond te krijgen. Oorzaak? Geen idee.

    Gisteravond de Z-as met de twee "defecte" moeten mee naar de club (Apeldoorn) genomen. En het issue in de groep gegooid. Vele ogen geven vele ideeën. De moeren lijken vervuild. Ik had ze gesmeerd met Teflon spray. Schoonmaken met thinner zou een oplossing kunnen zijn. Dat vanmorgen gedaan, maar dat biedt geen soelaas. De twee "kapotte" moeren blijven zwaar lopen.

    Ook een mail gestuurd naar Mixware, leverancier van de assen en de moeren. Prompte reactie. De door mij aangegeven mogelijke oorzaken: te hoge snelheid of Teflon smering lijken niet waarschijnlijk. Advies van Mixware: stuur maar op.

    Dat heb ik vanmorgen gedaan. Dus dit bouwverslag gaat even in de wacht in afwachting van de diagnose van Mixware.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2010
  15. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik ben erg benieuwd. Heb hier ook geen pasklaar antwoord op. Zeker niet omdat het eerst wel werkte. Wellicht toch wat vervuiling tussen gekomen, een braampje oid.

    Ik heb zoiets gehad met een kogelkraan. Deze zou goed zijn tot 200 bar, maar met 100 bar blies ik al een gat in de kogel. Bleek een achtergebleven braampje te zijn...
     
  16. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn

    Willy,

    Ik ken dit probleem,, als je meer speling op de loop blokken geeft dan is het meestal we opgelost.. bij mij iig..
    kijk ook even of alles wel waterpas staat en er geen frictie is.

    Mijn machine draait weer als een zonnetje en draait overuren.!

    Mvg,

    Bart ( EX ARMC)
     
  17. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Foziebear


    Dus niet he, ik heb die spindels in mijn handen gehad en de loopblokken totaal niet afgesteld op eventuele speling dus gewoon los erop, maar dan lopen die nog veel te zwaar op de as en dat mag niet.

    Trouwens leuk dat je weer even hier hebt gereageerd je bent een KANJER Bart, ik hou wel van mannen die recht voor zijn raap zijn, maar laat de ARMC hierbuiten die club heeft hier niets mee te maken.

    Laterssssssssssssssssssssss Bart

    Gr Japioooooooooooo
     
  18. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    En nog steeds de Step-four of al een grotere?

    Willy
     
  19. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nog steeds de Step four Basic 540 , maar ben nu bezig met nieuwe X leggers dan wordt de tafel een meter bij 35cm zodat ik meer ruimte heb qua bereik.

    Heb nu net ook een vacuum pomp gekocht en een tafel ingetekend dus volgende week maar eens testen als alles draait.


    Enne @ Jaap ,,,, Dat EX ARMX was voor de duidelijkheid mocht Willie me naam niet meer kennen ;) dus niet zo op de teentjes hé :)
    Niets tegen de club... alleen tegen sommige mensen .. krom, recht of mediators dat doet er niet toe...

    Greets Bart
     
  20. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Fonziebear

    Wie kent Fonziebear niet ??????

    Valt best mee die teentjes hoor !!!!!!!!! we moeten maar weer eens snel gaan buurten !!!!!

    Gr Japioooooooooo
     

Deel Deze Pagina