Inregelperikelen
De gereviseerde moeren waren dus aangekomen. Deze ingebouwd. Wat toelichting over de inbouw van deze moeren. Allereerst worden de moeren in een huis bevestigd zoals te zien is op de foto hieronder.
En daarna worden huis+moer aan het portaal bevestigd. Dit is denk ik het best te zien in een Solidworks tekening waarbij de portaal zijkant transparant is gemaakt (zie hieronder). Daarna wordt het hele portaal aan de glijlagers bevestigd. Het portaal kan nu vrij bewegen. De volgende stap is de assen door de moeren te draaien waarna de assen aan de uiteinden aan de tafel vastgezet moeten worden met lagerblokken.
Dat betekent dus dat als je de moeren wilt vervangen je zo ongeveer de hele tafel moet afbreken. Zelfs na een aantal keren oefenen is dit een operatie die toch gauw 2-3 uur in beslag neemt.
Deze constructie verdiend wat mij betreft niet de schoonheidsprijs. Handig is anders :-(
Maar als je stug doorzet komt de tafel er uiteindelijk zoals op de foto hieronder uit te zien.
En toen was het ondertussen zondag. Besturing er op en draaien. Maar boven de 1000 mm/min resoneerde de tafel en leek het geheel uit elkaar te trillen. Afstellen, bijstellen, recht trekken, ringetjes er tussen om (eventuele) scheefheid weg te werken. Leek soms even te werken maar als ik de tafel een poosje programma's liet lopen kwam het gepiep terug. Met name in de X-as, maar die heeft het dan ook het zwaarst.
Een bijkomend nadeel van de constructie is dat je niet "even" kunt testen of het in de linker of rechter aandrijving zit. Daarnaast kun je wel de speling van de moeren afstellen, maar je kunt, als ze ingebouwd zitten, niet bij de afstelmoeren komen.
Gelukkig had ik ook andere moeren mee laten komen. Deze hebben als voordeel dat je ze in en uit- kunt bouwen zonder dat het portaal er volledig af moet. Hieronder een foto van deze blokken.
Afgelopen maandag de tafel maar weer uit elkaar gehaald en de nieuwe bloklagers er in gezet. En het geheel operationeel gemaakt. Deze bloklagers laten zich gemakkelijk bijstellen En om te testen kun je even een lager uitbouwen en met één as draaien.
Maar de resonantie en het gekraak en gekreun bleef. En dan ga je overal aan twijfelen. As krom? Ja lijkt wel zo. Als ik met 20 omw/min draai lijkt het of de as slingert. Maar ik had hem toch echt niet laten vallen. En zeer voorzichtig behandeld. Maar toch bij 250 omw/min (tafelsnelheid 1000 mm/min) slingert hij toch echt En bij 750 omw/min vliegt hij alle kanten op.
Tafel maar weer in elkaar. Ondertussen is het woensdagmiddag. En warempel ik krijg de tafel na veel afstellen lopend op 2000 mm/min. Wel vreemd dat de assen warm worden door de wrijving.
Donderdagmorgen de tafel weer aan: loopt van geen kant. Maar na een half uurtje nastellen loopt e.e.a. weer. Wel vreemd dat de assen warm worden. In de loop van de dag nog een paar keer laten afkoelen. En ja hoor na een moeizame start loopt de tafel na een poosje weer.
Het geluid dat ik hoor deed me de vorige keer naar de teflon spuitbus grijpen. En toen was het probleem (even) over. Toch de assen/moeren smeren? Volgens de leverancier is dat niet nodig. En als je dat toch wil "gewoon" vet gebruiken. Maar de vorige keer dat ik dat deed liep de hele tafel vast.
Gisteravond de vinger in de kogelagervet pot gestoken en de assen en de moeren ingevet.
En ..... na één keer heen en weer zijn alle problemen over. Nog even wat hier en daar bijgesteld en klaar.
De tafel loopt nu probleemloos 3000 mm/min. Zonder bijgeluiden of trillen
Max snelheid voor de zekerheid ingesteld op 2400 mm/min voor alle assen..
Vandaag wat programma's gedraaid zonder frees. Loopt tot op heden probleemloos.
Nog even wat eindschakelaars monteren en de topplaat vastzetten en dan is hij klaar.