Bouwverslag van een TRON-plus CNC freestafel

Discussie in 'CNC' gestart door Willy Swart, 16 dec 2009.

  1. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    @Johannes,

    Ik waardeer het aanbod van je ten zeerste, maar even nog wat andere, praktische, bezwaren:
    - Voorts - Hoorn v.v. is een ritje van 280 km. Ik heb geen leaseauto, dus dat ik "rekening man";
    - Ik moet woekeren met ruimte. De tafel is eigenlijk 40 cm te lang. Past eigenlijk niet;
    - Een bureau van 160 x 80 met poten die al gauw 75 hoog zijn, past niet in m'n auto.

    Dus ik wil eigenlijk geen gebruik maken van je, erg vriendelijke, aanbod.
     
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Geen punt.
    Mooi project deze CNC-freestafel.
    Zo een machine staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje.
    Dan krijgt mijn computertafel misschien toch nog een tweede leven ;)
     
  3. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Willy

    Er ligt bij regelmaat speciale framebouw aluprofiel in Apl bij het oude ijzer, daar heb ik het ook vandaan, als je wil, kun je het daar vandaan halen en bij mij op maat zagen/frezen.

    Gr Japioooooooooooo

    P/S let op mijn mailadres is niet meer hetzelfde dus doe ff hier eventueel een pbtje
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  4. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De bouw van de TRON-plus afgerond

    De bouw van de freestafel heeft tot voor twee weken op een laag pitje gestaan. Twee weken geleden de draad weer opgepakt. Dat bestond uit het maken van een onderstel. Hout en wielen gehaald in de bouwmarkt en een onderstel gemaakt waar de TRON-plus precies oppast. Het onderstel is van boven open zodat ik bij de onderkant van de tafel kan. Is wel handig als de freesplaat vervangen moet worden. En wielen eronder zodat hij gemakkelijk te verplaatsen is.

    Al met al ziet het geheel er als volgt uit.

    [​IMG]

    Afgelopen weekend de tafel met hulp op het onderstel geplaatst en begonnen met afstellen. Na een dagje liep het een en ander wel. Daarna met intervallen getest of hij nog steeds werkt. Zowel 's morgens om 8 uur als het graad of 8 in de garage is als om 3 uur 's middags als de zon op de garagedeur heeft staan bakken. Wordt het nu al gauw 25-30 graden.

    En 't werkt. Alle assen voorlopig afgesteld op max 2400 mm/min. En de afgelopen dagen geen vastlopers meer gehad, alles loopt soepel. Wel zit er bij tijd en wijle een lichte resonantie bij bepaalde snelheden op de assen. Maar dat lijkt geen probleem te zijn.

    Wel bleek de PC kuren te hebben. Deze stopt er bij tijd en wijle mee. Dus er maar een andere achter gehangen.

    Vandaag bevestigings hulpmiddelen gemaakt. Met de tafel gefreesd: 12 mm eikenhout :) freest hij ook, stappen van 2mm per keer. Freesjes halen dit net wat betreft lengte. Ik kan nu vlot de te frezen plaat wisselen. De komende weken eens kijken of het bevalt.

    [​IMG]

    Al met al: hij doet het!!!!

    Bouwproject TRON-plus is afgerond :) :)
     
  5. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hallo Willy,

    Hoe zit nu precies je 'plaathouder' in elkaar? Ik zie 'u' profieltjes die je rond de plaat steekt en dan met kikkertjes vast zet?

    Gebruik je in die u-profielen nu nog een passend offerplaat of hangt je platje zweven, ondersteund met een balkje in de u?

    Ik ben al jaren verschillende manieren aan het uitproberen maar heb d perfecte manier nog niet gevonden. Vandaar dat dit er interessant uit ziet.

    Mvg
    Arthur
     
  6. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Bevestiging

    Basis voor de bevestiging is een frame van een U profiel van 10x10mm, wanddikte 1mm van de Gamma. Dit wordt opgevuld met een samenstelling van een strookje van het materiaal dat ik wil vastzetten. Dit is ongeveer 2 mm smaller dan de diepte van het profiel. Er onder een opvulling van balsa. Op de foto hieronder de opbouw voor 3 mm triplex.

    Ik heb een collectie vullingen opgebouwd lopend van 0.5 mm tot 6 mm voor de diktes die ik wil frezen.

    Dat voor vier kanten geeft een frame waar de te frezen plaat circa 2 mm invalt en zwevend boven de basisplaat in komt te liggen.

    Dit frame kon ik op m'n Zoltar vastzetten met lijmtangen, op de TRON-plus gebruik ik de kikkers. De te frezen plaat kan zo niet meer schuiven, wel doorbuigen.

    Voor de dunner platen (tot 2mm) leg ik er in het midden een plaatje 6 mm Depron tegen het doorbuigen. De frees laat ik minimaal 2 mm door het materiaal gaan om eventueel doorbuigen van de plaat op te vangen.

    Met dit systeem kan ik platen tot 250x400 mm probleemloos en snel vastzetten voor 2D frezen. 2D frezen is in dit geval de freestafel gebruiken als veredelde figuurzaag.

    Voor de TRON-plus moet dit frame systeem uitgebouwd worden tot een werkmaat van 950x450 mm.

    [​IMG]
     
  7. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Eating is the proof of the pudding

    Hieronder een foto van het complete ribbenpakket van de CNC Telemaster uit een plaat 3 mm triplex van 300x950 mm.

    En dit wilde ik toch wel kunnen met de TRON-plus.

    Dus ik ben zeer tevreden. [​IMG]


    [​IMG]
     
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    netjes, ziet er goed uit! :)

    gaat in productie? ;)
     
  9. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Via pb's heb ik de afgelopen maanden veel vragen over de TRON-plus gekregen. In een reactie heb ik aangegeven dat ik nog eens een evaluatie zou schrijven. Bij deze.

    Om met het resultaat te beginnen. Deze brakes heb ik de afgelopen week gefreesd voor Nando. En ik zie even niet wat hier nog aan te verbeteren valt. Dus tijd voor een evaluatie. Meer over de brakes is te vinden op [75549] bouwverslag-clik-1-dag-3

    [​IMG]

    Nog even mijn insteek bij de bouw van de TRON-plus. Ik heb er veel lol in om een freestafel te bouwen. Onderweg kom je een boel uitdagingen tegen zoals niet soepel lopende assen, net niet passende onderdelen etc. Sommige mensen vinden dat helemaal niets, ik vind dat wel een uitdaging. De TRON-plus is geen bouwpakket dat je "even" in elkaar zet! Het bij elkaar krijgen van alle benodigde onderdelen vergt de nodige inventiviteit en doorzettingsvermogen. Maar het resultaat mag er zijn. Hij freest aanzienlijk sneller en nauwkeuriger dan ik kan snijden of zagen. Nauwkeurigheid is beter dan 0.1 mm. De positioneringssnelheid van de tafel heb ik nu begrenst op 2000 mm/min. Depron frees ik met 2000 mm/min. Balsa en triplex met 1200 mm/min, GFK en koolstof met 500 mm/min.

    Kostenplaatje is uiteindelijk op globaal zo'n 2100 euro uitgekomen. In diverse publicaties wordt 1000 euro genoemd als kosten voor de TRON-plus. Dit slaat alleen op het ijzerwerk, spindels en geleiders (en is dan nog te laag). Verder moet je dan veel zelf maken. Als je alle keuzes in een keer goed maakt en er niets fout gaat kom je op zo'n 1900 euro uit. Maar houd maar een 10% reserve omdat er iets niet werkt, past o.i.d. Overigens vind ik dat de prijs voor het eindresultaat een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding heeft.

    Antwoord op de vraag: zou ik weer zelf een tafel bouwen of een kant en klare kopen? Ik zou er weer zelf een bouwen. Zou ik de TRON-plus weer bouwen? Hij zou erg op de TRON-plus lijken maar her en der zou ik wat veranderen. Wat te verbeteren is aan de TRON-plus is het volgende.

    De trapeziumassen aan de X-as (langste as) zitten open aan de buitenkant. Als je nu materiaal opspant sta je tegen de tafel aan. Als het vet en andere smeermiddelen zitten daarna aan je kleren. Daar wordt de achterban niet blij van! De assen onder de tafel bouwen was een betere oplossing geweest.

    Ik heb voor de aandrijfassen voor een set van Mixware.de gekozen. Deze wordt momenteel overigens niet meer geleverd. De recensies hierover waren op diverse Duitse fora positief. Ik heb er echter wel de nodige vraagtekens bij. Allereerst gebruik ik nu een deel van de dubbele lagering niet. Ik krijg het niet passend op de tafel gemonteerd. Zie voor de toelichting het bouwverslag hierboven. Daarnaast is het de bedoeling dat er een bus op de as wordt geplaatst die in het loslager wordt geplaatst. Deze bus wordt met inbusjes geborgd. Als je dit goed vastzet beschadig je de trapeziumdraad. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dichter bij het originele ontwerp volgen. Of dit wel goed gaat weet ik niet zeker, je leest er wisselende verhalen over. Kwaliteits assen aanschaffen lijkt een must te zijn. Maar standaard i.p.v. Mixware is ook 200 euro goedkoper

    In het originele ontwerp moest je om de trapezium moeren van de X-as te vervangen of schoon te maken de hele tafel uit elkaar. Daarvoor moeten de aandrijfassen er eerst uitgedraaid worden. Een heidens karwei. Constructief is dit anders op te lossen. En doordat de bus van het loslager er af moet, draai je de beschadigde draad door de trapezium moeren heen. Dit is al met al geen strak plan. De originele moeren heb ik vervangen door een nieuwe oplossing van Mixware die voorkomt dat je de hele tafel uit elkaar moet halen om de moeren te vervangen. Mijn advies is om dit in ieder geval te doen. Zie bouwverslag.

    De enige "storing" aan de tafel die ik eigenlijk heb gehad had ook te maken met de inbusschroefjes. Na verloop van tijd waren ze losgetrild. Dat betekent dat de beide X0-as aandrijvingen niet meer gekoppeld waren. Dit had tot gevolg dat de Y-as scheef trok en al het freeswerk scheef werd. Geen rechte hoeken meer. Dus 4 gefreesde modellen verdwenen in de afvalcontainer. Voorlopig heb ik het hersteld, van de zomer als de temperatuur wat draaglijker wordt om te sleutelen eens een definitieve oplossing zoeken.

    Het aangrijppunt van de aandrijving van de Y-as zit boven de twee geleidingsassen. Dit zou veel speling geven. Ja, in de Y-as zit de meeste speling. De speling is 0,09 mm onbelast met een meetklok gemeten. Ik ga er van uit dat als de frees weerstand ontmoet dit meer wordt. Maar dat kan ik niet meten. Deze speling zit overigens niet in de constructie, maar komt door de toegepaste kunststof glijbussen. Deze zijn enigszins indrukbaar waardoor wat speling ontstaat als van looprichting veranderd. Oplossing is om het aangrijppunt te verlagen of andere geleidingen te gebruiken. Maar voor mijn doel is dit goed genoeg. Dus echt een reden om dit asders te doen is er niet, hoogstens een verfijning.

    De eerste maanden nadat de tafel in gebruik was, ben ik nogal aan het zoeken geweest het fenomeen waarom soms rechte hoeken niet echt recht waren. Het leek net of de tafel bij tijd en wijle de binnenbocht nam. In eerste instantie ging ik er van uit dat dit een speling-issue was. Uiteindelijk bleek het in instelling in Mach3 te zijn. Je kunt de "Motion mode" in Mach3 instellen op exact stop of op Constant velocity. Kort samengevat: in het geval van exact stop stopt de tafel bij iedere richtingsverandering bij Constant velocity benadert hij het geprogrammeerde pad zo goed mogelijk maar wordt een constante freessnelheid aangehouden. Wat experimenteren met de aan deze instellingen gerelateerde parameters loste dit probleem op.

    Wat voorbeelden van projectjes die op de TRON-plus gefreesd zijn:
    [112806] bouwverslag-van-de-ellebil-een-elektrozwever
    [113872] bouwverslag-cnc-telemaster-2
    [75549] bouwverslag-clik-1-dag-3
    [121065] indoor-extra
    Verder nog, niet op het MBF beschreven, Kliko's, Hai 1, GFK roerhoorns, EIM-racer, koolstof en GFK motorschot.

    Al met al ben ik erg content met de TRON-plus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat er uit die machine komt ziet er gewoon geweldig uit. Ronde dingen zijn echt rond, het kleinste onderdeeltje en hoekje blijft allemaal erg mooi.
    Ook vergeleken met ander CNC freeswerk is het gewoon top of the line.
     

Deel Deze Pagina