Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

leuk hoe toch iedereen zijn eigen manier heeft ;-)

ik gebruik zoiets (maar dan goedkoper.., geen idee waar ik dat ding vandaan heb) Thalco verdeelmes - Carbonwinkel.nl

Dat tamponeren met een kwast is mooi voor dikke weefsels a 180 gram, maar voor dat dunne spul wat wij vaak gebruiken niet perse nodig
bij dat dunne spul duw je met de kwast waarschijnlijk de vezels uit elkaar, misschien dat daar je probleem ligt

Mijn hars is dus best dun van zichzelf, dit spul trekt zelf al heel netjes in het weefsel
ik smeer de hars met het verdeel"mes" rechtstreeks op het doek, laat het een tel intrekken, en eigenlijk wordt het op die manier heel mooi egaal doordrenkt, en omdat je met het mes het overtollige hars meteen weghaalt, kun je ook mooi het weefsel een beetje "sturen"
je kunt het ook meteen gladstrijken, en het overtollige er een beetje uit duwen
alleen bij dat dunne weefsel moet je dat dus met gevoel doen, anders trek je er meteen halen in

Wat ik bedoel met mengverhouding en ondergrond: ik heb dus die schuimvleugel wel eens gelamineerd met 25 grams glasweefsel.
dus netjes gemengd zodat het spul in een uur droog zou zijn. Test gedaan op een houten blok, dit was idd redelijk vlot droog.
Alleen de vleugel dus niet. Na een week was deze nog plakkerig, dus het spul er weer vanaf getrokken en opnieuw gelamineerd met mijn eigen mengverhouding..

edit: deze gebruik ik voor mn avonturen: https://polyestershoppen.nl/Squeegee+12x9cm+set+van+5+stuks-p-1245.html

Vleugel op de romp

Een mooi moment vandaag.
De gaten voor de vleugelverbinding zijn geboord en getapt, daarna wat dunne CA er in en opnieuw getapt. Daarna voor het eerst de vleugel vast verbonden op de kist! Ziet er allemaal goed uit. Op 1 plaats kiert het wat, dus daar zal ik nog wat balsa hout tussen zetten, voor het aangezicht.

alhier:

Mockup 1 by flying-rcmodels

Mockup 4 by flying-rcmodels

Mockup 5 by flying-rcmodels

Wel heb ik nog een vraag. op de volgende foto is te zien dat het stabilo niet 100% parallel loopt met de vleugels, al scheelt het niet veel. Hoe belangrijk is dit? ofwel, moet ik hier nog aandacht aan besteden?

Mockup 2 by flying-rcmodels

Advies gevraagd

Advies is nodig a.g. de keuze van de tank. De FS-91 kan worden voorzien van een 500cc tank die heel erg mooi in de romp past, maar 500cc is wel erg veel (brandstof gewicht). Tevens heb ik een 14oz. tank (414ml) die wat ruimer in de romp zit, maar ik kan geen keus maken.
  1. meer gewicht, maar langere vluchten (hoe lang weet ik niet)
  2. minder gewicht, meer beschikbaar vermogen (relatief), maar kortere vluchten.
Gaarne jullie meningen!

ps: Ik zou zweren dat ik deze vraag gisteravond ook gepost had, maar ik zal wel weer op het verkeerde knopje gedrukt hebben (voorbeeld ipt versturen...). Vandaar nog een keer.

Ik zou voor de 14oz tank gaan. Deze is volgens mij groot genoeg.

In mijn Fourstar 60 met 15cc 4takt heb ik een 12oz (350ml) tank en daar kan ik een kwartier mee vliegen.

Het hangt een beetje af van je vliegstijl. Ga je continu volgas blazen dan zal je een grotere tank nodig hebben dan als je wat rustiger vliegt. Zelf heb ik voor 15 minuten vliegen met een 15cc ASP aan die 350ML genoeg. Voor wat de ongelijkheid betreft denk ik dat als je het kiertje tussen de vleugel en de romp wegwerkt je er bent en dat het dan keurig recht zit. Ik zou even passen zonder vleugelpennen. mocht dat werken dan de pennen er opnieuw inlijmen.

Ik zou voor de 14oz tank gaan. Deze is volgens mij groot genoeg.

In mijn Fourstar 60 met 15cc 4takt heb ik een 12oz (350ml) tank en daar kan ik een kwartier mee vliegen.

Zelf heb ik voor 15 minuten vliegen met een 15cc ASP aan die 350ML genoeg.

15 minuten lijkt me meer dan zat. Dus met de 14oz ga ik het makkelijk redden! Thanx

Voor wat de ongelijkheid betreft denk ik dat als je het kiertje tussen de vleugel en de romp wegwerkt je er bent en dat het dan keurig recht zit. Ik zou even passen zonder vleugelpennen. mocht dat werken dan de pennen er opnieuw inlijmen.
Het kiertje tussen vleugel en romp was zeer lokaal (was, want ik heb het reeds opgevuld met een stukje 1mm balsa). Het is een beetje te zien op de vorige foto's

Mockup 4 by flying-rcmodels

Het opvullen heeft geen effect op de verdere ligging van de romp op de vleugel.
Waar ik nog wel wat aan kan doen is de sleuf waar het stabilo in valt, die is nl nog niet gelijmd. Ik vraag me af hoe precies dit parallel moet lopen. De linkerkant van het stabilo is naar schatting 5mm hoger dan de rechter kant.

Het vloertje voor de tank zit er in. Ik heb m zo geplaatst dat de 14oz er in past, maar als het moet de 500 cc tank er ook in kan.

Tankvloer by flying-rcmodels, on Flickr

Daarna ben ik begonnen na te denken over de motorkap. Eerst maar eens een malletje gemaakt om de globale vorm te bepalen. door de lengte van de motor in combinatie met de rubber dempers komt er een mooi spits puntje aan de kist!

Neusmal by flying-rcmodels, on Flickr

motorkap maken

Vanmiddag lekker thuis gewerkt ivm het voorspelde slechte weer. Dit gaf mij de mogelijkheid om ook een uurtje aan de motorkap te werken.

Ik ben begonnen met een ring te maken die (bijna) tegen de spinner aan komt. Tussen de romp en de ring komt de motorkap.
Eerst de spinner afgetekend en het midden opgezocht.

Propring 1 by flying-rcmodels, on Flickr

Daarna met een gatenzaag het binnendeel er uit gezaagd. Deze ruimte is ruim groter dan de propmeenemer. De twee mogen elkaar niet raken tijdens starten en draaien.

Propring 2 by flying-rcmodels, on Flickr

Daarna de buitendiameter uitgezaagd met de figuurzaag.

Propring 3 by flying-rcmodels

Hier de ring en de spinnerbackplate op elkaar. Ik heb de ring taps gezaagd om de lijnen van de spinner en motorkap te kunnen volgen.

Propring 4 by flying-rcmodels

Vervolgens heb ik 1mm plaatjes balsa op de ring gelijmd bij wijze van afstandhouders.

Propring 5 by flying-rcmodels

Deze heb ik weer (tijdelijk) op de backplate gelijmd zodat er een kier van 1mm ontstaat tussen ring/motorkap en spinner. Nu maar hopen dat dit genoeg is...

Propring 6 by flying-rcmodels

Dan moet het zo iets worden...

Propring 7 by flying-rcmodels

Propring 8 by flying-rcmodels

in de avonduurtjes nog verder gegaan met het neusje.
Het eerste idee was dat de neus vastgeplakt zou worden aan de romp. Omdat ik bedacht heb dat de neus relatief makkelijk demontabel gemaakt kan worden, dan toch maar daar voor gekozen.

Als eerste heb ik een triplex rand geschroefd aan de romp. Aan deze rand word stapsgewijs balsa geplakt om zo de neus te vormen.

Opbouw van neus by flying-rcmodels

Daarna het eerste plankje er op geplakt. Op de rompkanten heb ik wat plastic gelegd om te voorkomen dat het plankje ook aan de romp plakt.

Plankje 2 by flying-rcmodels

Daarna de volgende plankjes, trapsgewijs op het vorige plankje gelijmd.

Plankje 3 by flying-rcmodels

Mijn speling is ong. 1,5 mm

Echt een close up heb ik niet, maar misschien is dit al wat je zoekt:
A2EC6FD0-9F6E-4888-BD67-F233529D4FA3-7222-00000919C2A3C648.jpg

ABB05D2F-D2F7-4883-B7D6-5550B2E587F7-7222-00000919D00858FB.jpg

Let wel, de mijne zit dus vast, niet demontabel
Hier zullen vast nog wat verschillen uit komen tov jouw toestel
Verder gewoon dat pdfje gevolgt wat je (dacht ik) al een keer voorbij hebt laten komen
Ik heb de laatste tijd zoveel pdfjes voorbij zien komen, dat ik niet van alle precies weet hoe ik eraan ben gekomen :mrgreen:

1,5mm, check!

Ik hanteer ook de beschrijving die ik aan het begin gepost had. De wens om om de kap demontabel te houden maakt het alleen te moeilijk.

Ik wil de binnenkant en de buitenkant van de kap en de neus van de kist in de epoxy lak zetten om het brandstof bestendig te maken. Dat lukt alleen als de motorsteun en dempers er af kunnen. Dat lukt weer alleen als de kap demontabel is.
Alternatief is om de neus nu alvast te schilderen, maar dan lukt de binnenkant van de kap niet...

Wederom, dilemma's, dilemma's,...keuzes, keuzes...

Het moeilijkste van allemaal was om alles demontabel te houden, met de neus erop
En de bouten voor de motor moeten dus wel al vast in de motorsteun zitten.

Als je dus de cowl maakt met demotor erin, en je komt er daarna achter dat de moeren nog los zitten, moet je een paar gaten maken om de moeren tegen te houden (daar zijn ze idd voor...)

Ook om mijn iets grotere tank te huisvesten, kan ik mn tank bottomplate niet gebruiken.
Om de tank er ooit nog uit te krijgen, kan ik hem nu op een specifieke manier eruit draaien, maar daar zat ook nog wat trial and error in.
Ook moet de gaskabel eruit om dat te doen, die ruimte heeft de tank nl net nodig om te kunnen draaien binnen het frame.

Ik heb nu 340 ml, dus als de jouwe daar al 15 minuten mee vliegt, ben ik benieuwd wat de mijne gaat doen...

Maar ach.
Als het er ooit uit moet, kan het zonder iets te slopen. Het is alleen wat bewerkelijk.
Demontabel zou een hoop uitdagingen oplossen, maar creeert er tegelijk ook weer een heel stel uitdagingen

Ps:http://www.rcmplans.com/issues/requested/content/features/r-fe-nose-092000-1.html

Teunis, Thanx voor de info. Helpt weer een beetje om te kijken of ik op de goede weg ben.

... de bouten voor de motor moeten dus wel al vast in de motorsteun zitten.
Ik heb draad getapt in de motorsteun, waardoor ik de moeren (je schrijft bouten, maar ik neem aan dat je de moeren bedoelt: die 6-kantige ringen met een gat in het midden...) niet nodig heb.

Ik heb nu 340 ml, dus als de jouwe daar al 15 minuten mee vliegt, ben ik benieuwd wat de mijne gaat doen...
Ik voel een wedstrijdje lang-vliegen aankomen deze zomer...

Super! helder en duidelijk!

Zullen wij dit jaar ook meedoen met de zweefwedstrijd :mrgreen:

Voor de mensen die niet bij onze club zitten:
Door een gebrek aan zweefenthousiastelingen heeft men de regels iets verandert in het evenement, waardoor ook motorkisten mee konden doen

Best grappig
Nu is mijn fs40 qua vleugel origineel, dus qua zweven win ik het (denk ik)
Qua vliegen met motor, dat moeten we gewoon uitproberen :mrgreen:

Cleopatra

Een setje stoflongen verder en de neus zit er aan. Het is zo'n mooi neusje geworden dat ik de kist vanaf vandaag Cleopatra zal noemen...;)

Als eerste de opbouw van de kist tot de ring gemaakt:

Neus opbouw by flying-rcmodels

Het gat van de motor.

Cilindergat by flying-rcmodels

Bovenaanzicht

Bovenaanzicht by flying-rcmodels

Zijaanzicht met de eerste schets van het profiel er op

Untitled by flying-rcmodels

Bovenaanzicht

Vervolgens de test: Kan de motor er nog uit!
Ja, het kan!

Motor uit by flying-rcmodels

Vervolgens de kap er af:

Motorkap gedemonteerd by flying-rcmodels

Na veel schuren ziet het er zo uit:

Neusje 1 by flying-rcmodels

Neusje 2 by flying-rcmodels

Het voor aanzicht. Ik heb een sleuf gemaakt waar wat extra frisse lucht door naar binnen kan. Als ik het echt niet mooi vind kan ik hier gewoon over heet folien.

Neusje 4 by flying-rcmodels

Het grove werk zit er op. hierna nog een beetje gladschuren en wat extra op maat maken en dan zit er weer een fase op:

Neusje 5 by flying-rcmodels

Voor de beeldvorming, op deze foto is het net alsof de lijn van het toestel aan de onderzijde een stevige slinger heeft gekregen door de neus
Verander je de lijn van de rest van het toestel hierna nog (dat ronde stukje net na de vleugel), of ziet het er op de foto erger uit dan het lijkt?

Goed gezien,
Ik zag aan de hand van deze foto dat er nog een rare wokkel in zit. Het idee was om nog wat balsa aan de onderkant aan te brengen om er een mooie lijn in te maken. Gister dacht ik dat het niet nodig was, maar na het zien van deze foto moet ik denk ik toch even met de liniaal aan de slag...

Ik zag het nadat ik me bedacht had dat mn eigen neus (op het vliegtuig...) perfect uitkwam met de ronding

Alleen bij mij loopt hij in 1 keer naar de spinner, bij jou dus niet ;-)

Back