Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Het lag in de bedoeling op later tijdstip de resolutie nog iets te verbeteren.
De afmetingen van het geheel vallen mee. De servo's zijn vrij comact. :)
Inbouw analoog wat je wel bij F5B kisten ziet.
Spoilerons in te mixen, dus enig uitslag moet er dan wezen, want dat kon bij deze vleugelvorm en layout van de ailerons.
Echter na het remixen van de zender ging het per direct fout.
Te veel volk met vragen, te mooi weer, er zijn niet zoveel Rascal 40's in onze regio, geen checks zender stond verkeerd, te weinig gevlogen. 600 euro de grond in, alles aan puinpoeier. Ik bouw de kist over. Volgend jaar vlieg ie weer. Als een phönix herboren uit de splinters... Het model is een meer dan uitstekende vlieger. Thans als ARF idioot duur (Sig), importeur Kavan doet fors aan opcenten, zo ook de vakhandel, dus de kist verkoopt niet, nooit niet.
Zal wel zowat het einde van Sig zijn. Valt al onder Horizon Hobby meen ik...
Gr Bas

Vleugeldelen samengevoegd

Vanavond heb ik het langverwacht "vleugel verbinden" uitgevoerd. Ik vind dit een spannend moment om dat dan blijkt of je alles netjes hebt gebouwd.

Als eerste heb ik de verbinder gemaakt. Het ontwerp schrijft een 3mm triplex plaat voor. Ik heb gekozen voor een stukje vliegtuigtriplex van 3mm, die ik verlijmd heb tot 6mm.

Vleugel spar by flying-rcmodels

Vervolgens moet de sleuf in de eerste twee spanten gezaagd worden. In de spanten zijn al uitsparingen gemaakt van 3mm waar de sleuf moet komen. Ik zal deze sleuf dus dubbel zo breed moeten maken.

Spar passend by flying-rcmodels

De eerste ging relatief snel.

Spar in vleugel by flying-rcmodels

De passing is prima. Niet te strak en een heel klein beetje ruimte om de vleugels nog te stellen.

Spar in vleugel by flying-rcmodels

Nadat beide vleugels voorbereid zijn en de verbinder goed passend is gemaakt heb ik een opstelling in elkaar geknutseld om de vleugels goed en strak op elkaar te lijmen. De twee wortelribben sloten niet geheel aan. door er een grof schuurpapiertje tussen te houden en op de plaatsen waar de vleugel wel elkaar raakt te schuren wordt de passing langzaam goed.
Eerst heb ik de hele setup uitgeprobeerd alvorens epoxy te mengen. Nadat ik overtuigd was dat dit ging werken heb ik wat epoxy aangemaakt en de handel aan elkaar geplakt.

Hierna heb ik de verbinder ingesmeerd en in het eerste vleugeldeel aangebracht, vervolgens de rib goed ingesmeerd en het tweede deel van de verbinder ingesmeerd. Hierna alles op elkaar geplaatst en de klem installatie aangebracht.

Vleugel gelijmd en opgespannen by flying-rcmodels

Al met al ben ik erg tevreden. Het is een heel stuk beter dan mijn eerste motor kist, dus er zit nog een stijgende lijn in:cool:.
De kier aan de onderkant is super strak (klinkt vunzig, maar zo bedoel ik het niet...)

Vleugel kier by flying-rcmodels

De kier aan de bovenkant is ook mooi klein, al zit er iets hoogte verschil in, maar de schuur ik er later makkelijk uit.

Vleugel kier bovenkant by flying-rcmodels

Even 24 uur wachten en dan kan de klem er af. Op naar de volgende fase!

groeten,

Arthur.

6epyrujy.jpg

Bijna ontroerend.... Zo mooi!

....En dan dat gigantische vliegtuig van Papa! Totale imprint :)
Maar... past de Barbie er wel in?

Ik moest maar weer snel eens verder met mijn kistje... :rolleyes:
Gr Bas

Kun je toch zien dat de 60 een stuk groter is dan de 40...

Zal leuk worden om de 2 eens naast elkaar te zetten op het veld, kunnen we de echte verschillen eens zien ;-)

vleugel

Tussen alle sinterklaasfeesten door heb ik nog wat kunnen doen aan de V60.

De twee vleugeldelen zitten aan elkaar en de beplanking heb ik mooi gelijk geschuurd. Vervolgens heb ik de vleugel pas gemaakt op de romp. Hier was niet veel voor nodig! Omdat het originele plan 1 centrale rolroer servo heeft, met torquerods door een houten blokje achter op de trailing edge van de vleugel en ik dat niet heb, moest ik nog een pasblokje maken.

Opvulblokje by flying-rcmodels

Hier het blokje, met wat plastic er onder om te voorkomen dat het niet aan de vleugel EN de romp plakt.

Untitled by flying-rcmodels

Toen dit goed vast zat heb ik de deuvels in de vleugel geboord en gelijmd.

Deuvels in vleugel by flying-rcmodels

De deuvels gaan door de neuslijst en in de vleugel zit een klein triplex plankje tussen de twee voorste liggers gelijmd waar het achterste deel van de deuvel in gelijmd wordt.

Deuvels by flying-rcmodels

Aan de onderkant van de vleugel heb ik een 3mm triplex plankje gelijmd op het eerder gelijmde passtuk. Hier komen nog twee gaatjes in om de vleugel vast te maken aan de romp met twee M4 nylon boutjes.

Vleugel bevestigings plaatje by flying-rcmodels

Bevestingsplaatje en opvulblokje aan de onderkant:

Pasblokje by flying-rcmodels

Passing op de romp.

Vleugeltje op rompje by flying-rcmodels

Alles mooi in de centerline...

Vleugel op romp by flying-rcmodels

Vervolgens heb ik de bedrading voor de servo aansturing vast aangelegd. Ik heb de draad in een siliconen slangetje gedaan om beschadiging door trilling te voorkomen.

Servo bedrading in siliconen slang by flying-rcmodels

voordat de laatste beplanking er op gaat de bedrading netjes opgerold. Als het glasvezel om het midden van de vleugel zit, boor ik de gaatjes voor de bedrading en peuter ik de de draadjes er uit.

Servo's bedrading by flying-rcmodels

Vervolgens mag de vleugel dan eindelijk dicht... Morgen een glasmatje er omheen en klaar is klara...

Vleugel dicht gemaakt by flying-rcmodels, on Flickr

Voor dat glasmatje, houdt hem onder de romp!
Anders blijf je de hoogteverschil zien in de bespanning..

Voor dat glasmatje, houdt hem onder de romp!
Anders blijf je de hoogteverschil zien in de bespanning..

Weer en precair ondwerp, Teunis...

De tekening schrijft inderdaad voor om een smal matje van ongeveer 10cm te gebruiken en zo binnen de romp te blijven. Ik vind dit erg smal, en vraag me af of dit dan überhaupt wel enige sterkte voordelen heeft (iemand anders die hier een mening over heeft?).

Ik wilde 'm eigenlijk iets breder maken zo dat het net buiten de romp valt. Op deze manier geeft het sterkte voorbij de oplegging van de romp en dus voorbij het knikvlak. Tevens loopt de glasmat dan van tweede rib tot tweede rib... Dat het esthetisch wat minder is neem ik dan maar voor lief...

Nadeel is wel weer dat de vleugel omtrek weer iets groter wordt en dus de aansluiting op de romp opnieuw passend gemaakt moet worden....

Kortom, ik weet het nog niet (keuzes, keuzes, keuzes...)

Nogmaals, andere meningen zijn meer dan welkom!

grt,

Arthur (die ondertussen wel een beetje klaar is met Sinterklaas....):xmas:

Gewoon het matje binnen de romp houden.

Als je vleugelverbinding sterk genoeg is, hoeft het zelfs nog niet.
Gebruikte zelf altijd gewoon een strip van 4 cm breed oud linnen van een versleten paraplu, vastgelijmd met witte houtlijm.
Nooit een vleugel gebroken.
Bij een deelbare vleugel is er ook geen matje bevestigd.

Johan.

hmmm..
In het kader "bij een heli moet het ook vastzitten" had ik al een lekker enthousiaste plak glasvezel eroverheen gefrommeld, met in het midden nog een mooi tweede strookje.

Voordeel: ik hoef in principe geen houtje te maken om de krachten te verdelen van de nylon schroeven
Nadeel: ik moet echt ff kijken hoe ik dit netjes onder het plakfolie ga krijgen..

Sterk is het wel
maar ja, mijn fourstar zal niet in de top 10 lichtste toestellen terecht komen vrees ik :mrgreen:

Gister mn electronica een beetje op orde gemaakt, verlengkabels gemaakt, batterijhouder afgemaakt, Bec passen gemaakt, schakelaar erin gezet
Nog een beetje met wat details rommelen, dan kan ik de wederhelft gaan verblijden met plaktroep op de tafel ;-)

Wel geeft dat glasmatje een ongekende sterkte aan de vleugel. Hoewel ik meega in de visie smal houden niet breder dan 6 cm zou ik zeggen. Ik heb op dit moment een Sig fourstar 60 staan en ik gebruik daar een 6cm matje voor. Vroeger had ik een Calibra soft van Robbe, 2 meter semi hotliner. Deze had een abachi ingedekte vleugel met alleen styropor kern, dikte was op het dikste punt 1,5 cm. De vleugel zat in drie stukken in de doos, de kernen werden koud zonder tussenstuk tegen elkaar geplakt met epoxy, daarna een stukje glasvezelband van 2 cm over de lijmnaden. Ik heb er altijd versteld van gestaan hoe sterk dit was. En echt licht was het ook met een 380 gram zware motor 10 nicads die bij elkaar 600 gram wogen, zo kwam je uit op ongeveer 2.3 kilo aan de start. Er is met die kist geragd maar de vleugel heeft het nooit begeven.

P.S. wel een erg leuke kist trouwens..... en compliment voor de bouwer die zo netjes bouwt.

Na de reacties hierboven gelezen te hebben, heb ik besloten Teunis (Student)'s raad te volgen en de glasmat binnen de romp te houden. Gister heb ik de handel aangebracht. Ook op de stuurvlakken heb ik wat glas aangebracht op de locaties waar de heveltjes komen.

Vandaag heb ik de gaatjes geboord waar alle stuur-heveltjes komen. (ik heb niet allemaal foto's gemaakt, jullie moeten me maar geloven...:smile:)

Wel foto's van het richtingsroer. Hier zit ook de aansturing van het staartwieltje en de schroefjes van het hoorntje moeten om het stalen pinnetje vallen.

Richtingsroer heveltje 1 by flying-rcmodels

Richtingsroer heveltje 2 by flying-rcmodels

Richtingsroer heveltje 3 by flying-rcmodels

Nog een nagekomen bericht.

De vleugel wordt aan de romp geschroefd met 2 nylon boutjes van M4 of M5. Deze boutjes gaan door de vleugel en dan in blokjes hout waarin ik draad heb getapt.

de blokjes:

Vleugel-vastmaak blokjes2 by flying-rcmodels

Vleugel-vastmaak blokjes 3 by flying-rcmodels

Tevens nog een foto gemaakt van het glasmatje op de vleugel. Overigens kan het glassen ook op de lijst van k#tklusjes... Hoe anderen dat doen weet ik niet, maar bij mij blijft het matje rafelen en dat wordt niet echt mooi. gelukkig komt er nog folie overheen en valt er niet direct het ook op.

Glasmatje op vleugel by flying-rcmodels

Niet teveel met je spatel blijven schrapen langs de randen
dan trek je de vezels uit het weefsel

met een goeie schaar knippen, zodat je geen rafels krijgt
op de vleugel (in dit geval) leggen
aan de bovenzijde goed vasthouden, zodat het weefsel niet scheef trekt
zelf gooi ik een streep hars op mn spatel, en strijk deze zachtjes over het weefsel

En dan het overtollige hars meenemen naar beneden
opletten niet te hard te gaan duwen, beetje weg van de geleidelijkheid.
Zodra je in het licht het weefsel op de oppervlakte erdoor ziet komen (dus dat het geen spiegelende plaat meer is, maar dat je echt de structuur van het weefsel ziet) vind ik het goed genoeg

Meer hars krijg je er doorgaans niet uit zonder het weefsel te beschadigen

Ik heb een tijdje terug een vleugel van een schuimpie ermee gedaan, en de f18 die je kent, en moet zeggen dat ik er steeds minder last van heb
kwestie oefening baart kunst
ook de goede hars helpt veel
Alleen de verhouding van de hars is nog wel eens een uitdaging, de vleugel van mn schuimpje wilde dus niet drogen...
Blijkbaar is de ondergrond ook van invloed op de verhouding

Dat matje is inderdaad altijd een vies klusje. Ik zet het matje altijd eerst even vast met CA op de voorlijst en strak trekken en dan een beetje CA op de achterlijst. Dan de vleugel in de oude kranten en dan het matje voorzien van een dun laagje 30 minuten epoxy wat je met een fijn schuimrolletje uitrolt, daarna warm stoken met fohn, wordt de epoxy dun en trekt mooi in het hout. Klein vraagje is de tekening ook in Nederland verkrijgbaar?

Niet teveel met je spatel blijven schrapen langs de randen dan trek je de vezels uit het weefsel
Spatel? Ik doe het met een kwast? Ik gebruik lamineer epoxy en die zet ik vooraf even in het bad van marie (au bain-marie...) om op te warmen. Het is dan goed vloeibaar.

met een goeie schaar knippen, zodat je geen rafels krijgt
Ook hier had ik geen problemen mee. Ik gebruik een soort pizza mes voor stof te snijden.

Ik smeer eerst een beetje epoxy op de vleugel. Vervolgens leg ik het matje op z'n plek en ga dan met de kwast licht tamponeren om zo het matje vast te leggen. Indien nodig smeer ik er nog wat epoxy op.

kwestie oefening baart kunst
spijker op z'n kop, denk ik.

ook de goede hars helpt veel
Ik gebruik dus lamineer-epoxy. Mengverhouding 3:1 (gewicht). Dit is mooi vloeibaar, heeft een potlife, volgens de verpakking, van 30 minuten, maar is nog zeer goed smeerbaar na een 1,5 uur.

Blijkbaar is de ondergrond ook van invloed op de verhouding
Nee, dat niet. Het is heel erg afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de mate van mengen. Ik roer altijd erg lang, en daarna nog drie minuten extra...:xmas:

Enfin, het zit er op. Alles nog een beetje bij geschuurd en klaar is klara...

Back