Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

ok, dan neem ik dat terug :mrgreen:
Deze waren via mn zoekacties nog niet naar de oppervlakte geborreld

Ik zit nog een beetje in de overgangsfase, voor de heli is alles per type zo overal vandaan te halen en makkelijk terug te vinden
Bij de vliegtuigen ook, alleen als je dus ff wat anders gaat doen, zoek je jezelf de krampen (ik dan...)
Maar, mn alter ego heet niet voor niets student :mrgreen:

Update

Zo, de bouw van de Venture 60 is weer begonnen na een kleine stop om een Topmodel Minus te bouwen.

De tweede vleugel ligt op de plank. Ik heb er geen foto's van gemaakt. Kijk maar even naar de foto's van de eerste vleugel. Deze is het zelfde, maar dan dus in spiegelbeeld...

a, mooi!
Kan ik weer afkijken bij je ;-)

Ik ben nu mn vleugels een beetje netjes aan het schuren
Romp zit in elkaar, turtledek ingedekt, de coil(cowl, hoe schrijf je dat) is gemaakt (alleen nog een beetje fijnschuren)
Alleen mn servotray een beetje verlengen, zodat de ontvangeraccu achter het eerste schot komt te zitten (en ik er nog bijkan, aangezien ik mn accu's er ook uit wil kunnen halen)

Mijn fs40 is ook best redelijk neuslastig..
En die 340 ml tank helpt niet mee... (origineel 8 oz)
Heel de voorkant moeten verbouwen om dat ding er nog uit te kunnen halen zonder de tussenschotten te slopen..

Best grappig hoeveel dingen je naderhand tegenkomt (lees: die je moet herstellen na het geplakt/gezaagd te hebben), en waarvan je meteen kan zeggen wat er fout ging...

Arthur, ik hoorde je een tijd terug iets vertellen over het blinderen van de cockpit op een nette manier..

Waar had je dat stukje gevonden, ik kom het tegen met de dingen die ik intyp..

Type in de zoekfunctie op dit forum; Kleuren van canopy met textielverf. Dan kom je een heel eind.

Haal textielverf bij de drogist (dylan verf). Maak water met verf niet te heet anders vervormt het plastic. Doe canopy in het verfbad. Hoe langer je m in het bad legt hoe meer kleur hij krijgt. Succes!

... Pardon my French... Dank voor de correctie... Ik zou niet willen dat Teunis bij het kruidvat staat te stuntelen en thuiskomt met 40 liter zwart dylan muurverf... (als Dylan zou bestaan).

y7uhyse9.jpg

4,75 bij de Etos

40 liter, zou wel een actie voor mij zijn :mrgreen:

Ik ga eens zoeken
Voortgang zit er hier redelijk in
Vleugels aan elkaar geplakt, plaatjes voor de servo's gemaakt, staartwiel geinstalleerd
Achterkant verbouwt aangezien het met bouwtjes vastgezet moest worden, en die niet passen in dat smalle deel

Maar het lijstje met "to do" wordt gelukkig kleiner;-)

Ga je hem in de wasmaschine wassen?

Dat zout dient enkel om te beletten dat het textiel afgaat als je het wast.
Niet nodig dus.

Johan.

Het zout dient dan om te fixeren. Voor zover dat werkte. Zelfs na vele malen wassen gaf de stof nog kleur af...
Vroegah zat dat Dylon in een cupje. Je hoefde er maar naar te wijzen... en de kleur kwanm naar je toe!
Nu in een zakje. Mogelijk is ook de chemie anders.
Kleurde er men acetaat mee. Ik vraag me af of de PET plastics mee willen kleuren? En of hoe goed het blijft zitten....

Heb het niet helegaar doorgelezen? Maar je wilde een rook effect?
Met Dylon krijg je het niet door en door 'kleurdekkend'. No way, dan moet je lak aan de binnenzijde spuiten... of in gips een malletje gieten en in epoxy of G4 kopietje lamineren, die zwart lakken....

Afgaan:

Het product geeft nog wat van zijn kleurstof vrij bij volgende wasbeurt.
Heb je soms met goedkope T schirts.

Mijn ervaring met het verven van plastik.
Elke verf op waterbasis trekt in druppels, daarom voeg ik een paar druppels afwas middel toe, de detergent zorgt voor een betere bedekking.
Soms kan het nodig zijn om het eerst met een schuurpapiertje (600) op te ruwen zodat de vetlaag verwijderd word.

Waterverf met afwasmiddel.

Het gaat hier nu wel om wheateren, een deel van de verf is terug weggehaald, maar de rest blijft mooi gehecht.

Johan.

Het zout dient dan om te fixeren. Voor zover dat werkte. Zelfs na vele malen wassen gaf de stof nog kleur af...
Ah, is het dat!

Vroegah zat dat Dylon in een cupje.
Mijn vrouw herinnerde zich ook cupjes, van vroegah...

Heb het niet helegaar doorgelezen? Maar je wilde een rook effect?
Yes, inderdaad een donkere tint wil ik. Pilootjes in de cockpit vind ik altijd een
Beetje sneu, dus vandaar de tint, dan kan je zelf je fantasie de vrije loop laten..

Ook ik ken die alu blikjes Dylon.
Vroeger ook heel veel flower power en batik achtige T's gedaan.
En zoals Busking al zei: 'Je hoefde er maar naar te wijzen... en de kleur kwanm naar je toe!'
...echt!...oranje IS oranje, rood IS rood etc....ook al na verscheidene keren wassen, MITS plain white T's gebruik met de nodige hoeveelheid zout erbij.

Maar nu weer ff ontopic:
Ik maak al jaren gebruik van deze:
tam86031.jpg

Voor al mijn model auto's, heli's en vliegtuig kappen.

Je moet het wel met beleid gebruiken, desnoods eerst oefenen op een clear stukje plastic.
Elke keer dat een laag de onderste bedekt wordt het donkerder, dus goed egaal spuiten voor een niet vlekkerig geheel.

Het is wel de bedoeling dat je het enkel aan de binnenzijde aanbrengt.

Dus niet het hele scherm aan beide zijden.
Beter is het om het in een potje te maken en iets minder water te gebruiken.

Zou maar eerst eens een proefstukje maken op een stukje pet fles, alvorens het op je origineel toe te passen.
En nee, een alu bak gaat er niet van weten.
Deze spoel je gewoon met water terug proper.
Toen ik nog met zijde werkte, gebruikte ik gewoon wit, voor het bespannen werd dit in een badje geweekt met textielverf in de gewenste kleur, dan met witte houtlijm direct op de vleugel bespannen in natte toestand.

Je kan ook eens uitkijken naar folie voor keuken kastjes voor op de legplankjes te kleven, daar bestaat ook dergelijk spul in, dit is wel goedkoper dan wat je in de autoschop kan kopen om het verduisteren van je ramen.

Johan.

Tinten van canopy

Vanavond de eerste poging gedaan om de canopy te tinten.
De canopy vóór het tinten:

Voor tinten by flying-rcmodels

Tijdens het tinten:

Tijdens tinten by flying-rcmodels

Na het tinten:

Na tinten by flying-rcmodels

Als je goed kijkt dan is er helemaal geen ene f#ck gebeurd. Wat wel gekleurd is zijn drie vingers van 1 hand omdat de handschoenen toch minder waterdicht waren dan voorheen aangenomen. Die zooi gaat er dus niet meer af...:onweer:

Het verfbad was ongeveer 55 graden en heeft er ongeveer 10 minuten in gezeten.

Iemand ideeën wat anders te doen?

Back